OUG 19/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative
03 Apr 2019
Principalele prevederi:
1. Referitor la pretul de vanzare a gazelor natural impus producatorilor
Pentru perioada 1 mai 2019-28 februarie 2022, producatorii, inclusiv filialele acestora si/sau afiliatii apartinand aceluiasi grup de interes economic care desfasoara atat activitati de extractie, cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul Romaniei au obligatia sa vanda cu pretul de 68 lei/MWh cantitatile de gaze naturale rezultate din activitatea de productie interna curenta catre furnizorii clientilor casnici si ai producatorilor de energie termica, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizata la producerea de energie termica in centralele de cogenerare si in centralele termice destinata consumului populatiei.
Vechea reglementare: In perioada 1 aprilie 2019 - 28 februarie 2022, producatorii, inclusiv filialele acestora si/sau afiliatii apartinand aceluiasi grup de interes economic care desfasoara atat activitati de extractie, cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul Romaniei au obligatia sa vanda cu pretul de 68 lei/MWh cantitatile de gaze naturale rezultate din activitatea de productie interna curenta catre furnizori si clienti finali eligibili.
2. Referitor la taxa pe activele financiare, suportata de institutiile bancare
Institutiile bancare sunt obligate la plata taxei pe active financiare nete, denumita taxa pe active.
Taxa pe active se calculeaza prin aplicarea cotelor prevazute mai jos asupra bazei impozabile reprezentate de activele financiare nete ale institutiei bancare existente in sold la sfarsitul semestrului, respectiv al anului pentru care se datoreaza taxa, potrivit evidentei contabile, din care se scad urmatoarele active financiare:
a) numerarul;
b) solduri de numerar la banci centrale la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante;
c) expuneri neperformante la valoare neta;
d) titluri de datorie emise de administratii publice la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante;
e) credite si avansuri acordate administratiilor publice la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante;
f) credite acordate de institutiile de credit sectorului neguvernamental purtatoare de garantii primite din partea administratiei publice centrale la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante;
g) credite acordate institutiilor de credit, creante atasate si sume de amortizat, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante; depozite la institutii de credit, creante atasate si sume de amortizat, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante; conturi de corespondent la institutii de credit (nostro) si creante atasate, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante; operatiuni reverse repo si titluri luate cu imprumut, creante atasate si sume de amortizat, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante.
Cotele taxei pe active, aplicate asupra bazei impozabile prevazute mai sus sunt:
a) 0,4% pe an, pentru institutia bancara care detine o cota de piata mai mare sau egala cu 1%;
b) 0,2% pe an, pentru institutia bancara care detine o cota de piata mai mica de 1%.
Cota de piata este cea stabilita la sfarsitul semestrului/anului pentru care se datoreaza taxa.
Taxa calculata se reduce astfel:
- cu 50%, in cazul in care cresterea soldului creditelor acordate societatilor nefinanciare si gospodariilor populatiei este egala sau mai mare decat tinta de crestere a creditarii;
- pana la 50%, in cazul in care cresterea soldului creditelor acordate societatilor nefinanciare si gospodariilor populatiei este mai mica decat tinta de crestere a creditarii, situatie in care procentul de reducere a taxei pe active se calculeaza proportional, conform urmatoarei formule:
R1 = [cresterea soldului creditelor/tinta de crestere a creditarii] *50%,
unde:
R1 - procentul de reducere a taxei pe active ca urmare a cresterii soldului creditelor;
In cazul in care taxa pe active datorata de institutiile bancare se situeaza peste profitul contabil, inainte de calculul taxei pe active, inregistrat la sfarsitul semestrului, respectiv al anului pentru care se datoreaza taxa, acestea datoreaza taxa pe active in limita profitului contabil inregistrat, fara a influenta taxa pe active datorata pentru anii urmatori.
Vechea reglementare:
• Institutiile bancare sunt obligate la plata taxei pe active, in situatia in care media trimestriala ROBOR depaseste pragul de 2%, denumit prag de referinta.
• Taxa pe active se datoreaza trimestrial prin aplicarea cotelor prevazute asupra activelor financiare ale contribuabilului existente la sfarsitul trimestrului de calcul, astfel cum sunt inregistrate in evidenta contabila, ajustate, dupa caz, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
3. Referitor la modul de determinare a dobanzii practicate in contractele de credit
In contractele de credit cu dobanda variabila se vor aplica urmatoarele reguli:
a) pentru creditele acordate in valuta, dobanda va fi compusa dintr-un indice de referinta EURIBOR/LIBOR la o anumita perioada , in functie de valuta creditului, la care creditorul adauga o anumita marja fixa pe toata perioada derularii contractului;
b) pentru creditele acordate in moneda nationala, dobanda va fi compusa dintr-un indice de referinta calculat exclusiv pe baza tranzactiilor interbancare la o anumita perioada, la care creditorul poate sa adauge o anumita marja fixa pe toata perioada derularii contractului. Indicele de referinta pentru credite acordate in lei cu dobanda variabila se publica in fiecare zi lucratoare pe website-ul Bancii Nationale a Romaniei si reprezinta rata de dobanda calculata ca medie ponderata a ratelor de dobanda cu volumele tranzactiilor de pe piata interbancara. Indicele de referinta se calculeaza la finalul fiecarui trimestru, ca medie aritmetica a ratelor de dobanda zilnice determinate pentru trimestrul anterior, urmand a se aplica de fiecare institutie de credit pentru trimestrul urmator;
Aceste prevederi intra in vigoare la data de 2 mai 2019 si se aplica creditelor acordate consumatorilor dupa aceasta data, precum si refinantarii creditelor acordate consumatorilor aflate in derulare la aceasta data.
Se pot aplica si contractelor aflate in derulare la data de 2 mai 2019, cu acordul partilor formalizat prin act aditional la contractul de credit.
La cererile formulate de consumatori pentru refinantarea creditelor in derulare sau pentru modificarea contractelor in derulare, institutiile bancare raspund in termen de maximum 60 de zile de la data solicitarii formulate de acestia.
Vechea reglementare: dobanda (atat pentru creditele in valuta cat si pentru cele acordate in moneda nationala) era compusa dintr-un indice de referinta EURIBOR/ROBOR/LIBOR la o anumita perioada sau din rata dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, in functie de valuta creditului, la care creditorul adauga o anumita marja fixa pe toata perioada derularii contractului.
1. Referitor la pretul de vanzare a gazelor natural impus producatorilor
Pentru perioada 1 mai 2019-28 februarie 2022, producatorii, inclusiv filialele acestora si/sau afiliatii apartinand aceluiasi grup de interes economic care desfasoara atat activitati de extractie, cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul Romaniei au obligatia sa vanda cu pretul de 68 lei/MWh cantitatile de gaze naturale rezultate din activitatea de productie interna curenta catre furnizorii clientilor casnici si ai producatorilor de energie termica, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizata la producerea de energie termica in centralele de cogenerare si in centralele termice destinata consumului populatiei.
Vechea reglementare: In perioada 1 aprilie 2019 - 28 februarie 2022, producatorii, inclusiv filialele acestora si/sau afiliatii apartinand aceluiasi grup de interes economic care desfasoara atat activitati de extractie, cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul Romaniei au obligatia sa vanda cu pretul de 68 lei/MWh cantitatile de gaze naturale rezultate din activitatea de productie interna curenta catre furnizori si clienti finali eligibili.
2. Referitor la taxa pe activele financiare, suportata de institutiile bancare
Institutiile bancare sunt obligate la plata taxei pe active financiare nete, denumita taxa pe active.
Taxa pe active se calculeaza prin aplicarea cotelor prevazute mai jos asupra bazei impozabile reprezentate de activele financiare nete ale institutiei bancare existente in sold la sfarsitul semestrului, respectiv al anului pentru care se datoreaza taxa, potrivit evidentei contabile, din care se scad urmatoarele active financiare:
a) numerarul;
b) solduri de numerar la banci centrale la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante;
c) expuneri neperformante la valoare neta;
d) titluri de datorie emise de administratii publice la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante;
e) credite si avansuri acordate administratiilor publice la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante;
f) credite acordate de institutiile de credit sectorului neguvernamental purtatoare de garantii primite din partea administratiei publice centrale la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante;
g) credite acordate institutiilor de credit, creante atasate si sume de amortizat, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante; depozite la institutii de credit, creante atasate si sume de amortizat, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante; conturi de corespondent la institutii de credit (nostro) si creante atasate, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante; operatiuni reverse repo si titluri luate cu imprumut, creante atasate si sume de amortizat, la valoare neta, din care se exclud expunerile neperformante.
Cotele taxei pe active, aplicate asupra bazei impozabile prevazute mai sus sunt:
a) 0,4% pe an, pentru institutia bancara care detine o cota de piata mai mare sau egala cu 1%;
b) 0,2% pe an, pentru institutia bancara care detine o cota de piata mai mica de 1%.
Cota de piata este cea stabilita la sfarsitul semestrului/anului pentru care se datoreaza taxa.
Taxa calculata se reduce astfel:
- cu 50%, in cazul in care cresterea soldului creditelor acordate societatilor nefinanciare si gospodariilor populatiei este egala sau mai mare decat tinta de crestere a creditarii;
- pana la 50%, in cazul in care cresterea soldului creditelor acordate societatilor nefinanciare si gospodariilor populatiei este mai mica decat tinta de crestere a creditarii, situatie in care procentul de reducere a taxei pe active se calculeaza proportional, conform urmatoarei formule:
R1 = [cresterea soldului creditelor/tinta de crestere a creditarii] *50%,
unde:
R1 - procentul de reducere a taxei pe active ca urmare a cresterii soldului creditelor;
In cazul in care taxa pe active datorata de institutiile bancare se situeaza peste profitul contabil, inainte de calculul taxei pe active, inregistrat la sfarsitul semestrului, respectiv al anului pentru care se datoreaza taxa, acestea datoreaza taxa pe active in limita profitului contabil inregistrat, fara a influenta taxa pe active datorata pentru anii urmatori.
Vechea reglementare:
• Institutiile bancare sunt obligate la plata taxei pe active, in situatia in care media trimestriala ROBOR depaseste pragul de 2%, denumit prag de referinta.
• Taxa pe active se datoreaza trimestrial prin aplicarea cotelor prevazute asupra activelor financiare ale contribuabilului existente la sfarsitul trimestrului de calcul, astfel cum sunt inregistrate in evidenta contabila, ajustate, dupa caz, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
3. Referitor la modul de determinare a dobanzii practicate in contractele de credit
In contractele de credit cu dobanda variabila se vor aplica urmatoarele reguli:
a) pentru creditele acordate in valuta, dobanda va fi compusa dintr-un indice de referinta EURIBOR/LIBOR la o anumita perioada , in functie de valuta creditului, la care creditorul adauga o anumita marja fixa pe toata perioada derularii contractului;
b) pentru creditele acordate in moneda nationala, dobanda va fi compusa dintr-un indice de referinta calculat exclusiv pe baza tranzactiilor interbancare la o anumita perioada, la care creditorul poate sa adauge o anumita marja fixa pe toata perioada derularii contractului. Indicele de referinta pentru credite acordate in lei cu dobanda variabila se publica in fiecare zi lucratoare pe website-ul Bancii Nationale a Romaniei si reprezinta rata de dobanda calculata ca medie ponderata a ratelor de dobanda cu volumele tranzactiilor de pe piata interbancara. Indicele de referinta se calculeaza la finalul fiecarui trimestru, ca medie aritmetica a ratelor de dobanda zilnice determinate pentru trimestrul anterior, urmand a se aplica de fiecare institutie de credit pentru trimestrul urmator;
Aceste prevederi intra in vigoare la data de 2 mai 2019 si se aplica creditelor acordate consumatorilor dupa aceasta data, precum si refinantarii creditelor acordate consumatorilor aflate in derulare la aceasta data.
Se pot aplica si contractelor aflate in derulare la data de 2 mai 2019, cu acordul partilor formalizat prin act aditional la contractul de credit.
La cererile formulate de consumatori pentru refinantarea creditelor in derulare sau pentru modificarea contractelor in derulare, institutiile bancare raspund in termen de maximum 60 de zile de la data solicitarii formulate de acestia.
Vechea reglementare: dobanda (atat pentru creditele in valuta cat si pentru cele acordate in moneda nationala) era compusa dintr-un indice de referinta EURIBOR/ROBOR/LIBOR la o anumita perioada sau din rata dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, in functie de valuta creditului, la care creditorul adauga o anumita marja fixa pe toata perioada derularii contractului.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
04Ian2024
Codurile CAEN Afectate de Impozitul Suplimentar in Industria Petrolului si Gazelor
de
Ionut Jinga
04 Ian 2024
18Feb2022
OUG nr. 11/2022. Calcul si declararea impozitului pe venitul suplimentar pentru furnizorii de energie si gaze naturale
de
Ionut Jinga
18 Feb 2022
03Iul2019
Atentie! Au fost modificate contributiile datorate de operatorii economici la Fondul pentru mediu
de
PortalContabilitate.ro
03 Iul 2019
26Iun2019
Modificarea facilitatile fiscale in domeniul constructiilor
de
PortalContabilitate.ro
26 Iun 2019
13Iun2019
Facilitatile in constructii. Proiect de Ordonanta de Urgenta a Guvernului
de
PortalContabilitate.ro
13 Iun 2019