Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 19 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

OUG nr. 102/2022. Bancile raporteaza anual date privind conturile nerezidentilor

05 Iul 2022
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Ordonanta de urgenta nr. 102/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 654 din 30 iunie 2022

Principalele prevederi

Obligatia institutiilor financiare raportoare de a furniza informatii privind conturile financiare ale contribuabililor nerezidenti

1.  In scopul realizarii schimbului de informatii in temeiul instrumentelor juridice de drept international la care Romania este parte si pentru imbunatatirea conformarii fiscale, institutiile financiare raportoare au obligatia sa raporteze anual A.N.A.F. informatii referitoare la conturile financiare.

2. In cazul schimbului de informatii cu privire la contribuabilii nerezidenti, efectuat in temeiul Acordului dintre Romania si Statele Unite ale Americii pentru imbunatatirea conformarii fiscale internationale si pentru implementarea FATCA, semnat la Bucuresti la 28 mai 2015, ratificat prin Legea nr. 233/2015, denumit in continuare Acordul FATCA, institutiile financiare raportoare raporteaza informatiile si aplica procedurile de conformare prevazute de acest acord.

3. Prin ordin al presedintelui A.N.A.F. se aproba formularul utilizat de institutiile financiare raportoare in vederea indeplinirii obligatiei prevazute la alin. (1), respectiv a obligatiei prevazute la art. 291 alin. (4).

4. Prin ordin al presedintelui A.N.A.F. se elaboreaza proceduri administrative pentru verificarea respectarii de catre institutiile financiare raportoare a procedurilor de raportare si de diligenta fiscala prevazute in anexele nr. 1 si 2 si a procedurilor de conformare prevazute in anexa I la Acordul FATCA, precum si proceduri administrative pentru a monitoriza institutiile financiare raportoare in cazul in care sunt raportate conturi nedocumentate.

5. Prin ordin al presedintelui A.N.A.F. se elaboreaza proceduri administrative pentru a se asigura ca institutiile financiare nonraportoare si, respectiv, conturile excluse, astfel cum sunt definite in anexele nr. 1 si 2, precum si in Acordul FATCA, prezinta, in continuare, un risc scazut de a fi utilizate pentru evaziune fiscala.

6. Raportarea informatiilor prevazute la pct 1, inclusiv a celor prevazute la art. 291 alin. (4), se face pana la data de 15 mai inclusiv a anului calendaristic curent pentru informatiile aferente anului calendaristic precedent.

7. A.N.A.F. stabileste si publica intr-o sectiune dedicata pe pagina de internet proprie lista jurisdictiilor participante, respectiv lista jurisdictiilor care fac obiectul raportarii, conform definitiilor prevazute in anexa nr. 1
 
Colaborarea interstatala dintre autoritatile publice

1.  In temeiul instrumentelor juridice de drept international, A.N.A.F. colaboreaza cu autoritatile fiscale din alte state.

2. In absenta unui instrument juridic de drept international in vigoare, A.N.A.F. poate accepta sau poate solicita colaborarea cu alte autoritati fiscale pe baza de reciprocitate.

3. In calitatea sa de reprezentant autorizat al Ministerului Finantelor, A.N.A.F. este autoritatea competenta din Romania pentru exercitarea tuturor drepturilor si indeplinirea tuturor obligatiilor cu privire la schimbul de informatii in scopuri fiscale in relatia cu statele cu care Romania s-a angajat printr-un instrument juridic de drept international, altele decat statele membre ale Uniunii Europene.

4. Neraportarea, raportarea cu intarziere sau raportarea incorecta ori incompleta de catre institutiile financiare raportoare a informatiilor prevazute la art. 62 alin. (1)-(3) si art. 291 alin. (4), constituie contraventie.


ANEXA nr. 1 (Anexa nr. 1 la Legea nr. 207/2015)
PROCEDURI de raportare si de diligenta fiscala pentru schimbul de informatii referitoare la conturile financiare


Proceduri generale de raportare

A. Sub rezerva dispozitiilor subsectiunilor C-E ale prezentei sectiuni, fiecare institutie financiara raportoare trebuie sa raporteze autoritatii competente din Romania urmatoarele informatii cu privire la fiecare cont care face obiectul raportarii al respectivelor institutii financiare raportoare:

1. In cazul unei persoane fizice care este o persoana care face obiectul raportarii si care este titular de cont al respectivului cont: numele, adresa, jurisdictia/jurisdictiile de rezidenta, numarul/numerele de identificare fiscala si data si locul nasterii.

In cazul unei entitati care este titular de cont si o persoana care face obiectul raportarii: denumirea, adresa, jurisdictia/jurisdictiile de rezidenta si numarul/numerele de identificare fiscala.

In cazul unei entitati care este titular de cont si care, dupa aplicarea procedurilor de diligenta fiscala in conformitate cu sectiunile V, VI si VII este identificata ca avand una sau mai multe persoane care exercita controlul si care sunt persoane care fac obiectul raportarii:
  • numele, adresa, jurisdictia/jurisdictiile de rezidenta si numarul/numerele de identificare fiscala ale entitatii, precum si numele, adresa, jurisdictia/jurisdictiile de rezidenta si numarul/numerele de identificare fiscala si data si locul nasterii a fiecarei persoane care face obiectul raportarii;

2. numarul de cont sau echivalentul sau functional in absenta unui numar de cont;

3. numele si numarul de identificare, daca este cazul, al institutiei financiare raportoare;

4. soldul sau valoarea contului, inclusiv valoarea de rascumparare in cazul unui contract de asigurare cu valoare de rascumparare sau al unui contract de renta viagera, valabil/a la sfarsitul anului calendaristic relevant sau la sfarsitul altei perioade de raportare adecvate sau inchiderea contului in cazul in care contul a fost inchis in cursul anului calendaristic relevant;

5. in cazul oricarui cont de custodie:

a) cuantumul brut total al dobanzilor, cuantumul brut total al dividendelor si cuantumul brut total al altor venituri generate in legatura cu activele detinute in cont, in fiecare caz platite sau creditate in contul respectiv sau in legatura cu respectivul cont in cursul anului calendaristic relevant sau al altei perioade de raportare adecvate; si
b) incasarile brute totale din vanzarea sau rascumpararea activelor financiare platite sau creditate in cont in cursul anului calendaristic relevant sau al altei perioade de raportare adecvate, in legatura cu care institutia financiara raportoare a actionat drept custode, broker, reprezentant sau orice alt fel de mandatar al titularului de cont;

6. in cazul oricarui cont de depozit, cuantumul brut total al dobanzilor platite sau creditate in cont in cursul anului calendaristic relevant sau al altei perioade de raportare adecvate; si

7. in cazul oricarui cont care nu este descris la pct. 5 sau la pct. 6, cuantumul brut total platit sau creditat titularului de cont in legatura cu respectivul cont in cursul anului calendaristic relevant sau al altei perioade de raportare adecvate in legatura cu care institutia financiara raportoare este debitoare sau datoare sa il plateasca, inclusiv cuantumul agregat al oricaror rambursari platite titularului de cont in cursul anului calendaristic relevant sau al altei perioade de raportare adecvate.

B. Informatiile trebuie raportate in moneda in care este exprimat contul, iar informatiile raportate trebuie sa identifice moneda in care este exprimata fiecare suma. In cazul unui cont exprimat in mai multe monede, institutia financiara raportoare poate alege sa raporteze informatiile intr-o moneda in care este exprimat contul si este obligata sa identifice moneda in care este raportat contul.

Daca soldul sau valoarea unui cont financiar sau orice alta suma este exprimata intr-o moneda diferita de moneda utilizata de catre Romania, in scopul stabilirii pragurilor si al limitelor, institutiile financiare raportoare din Romania trebuie sa calculeze soldul sau valoarea prin aplicarea cursului zilnic de referinta, valabil in ultima zi a anului calendaristic relevant sau al altei perioade de raportare adecvata pentru care contul respectiv este raportat, pentru a transforma soldul sau valoarea in moneda echivalenta.

C. Fara a aduce atingere pct. 1 din subsectiunea A, cu privire la fiecare cont care face obiectul raportarii care este un cont preexistent:

1. Nu este obligatorie raportarea numarului/numerelor de identificare fiscala sau a datei nasterii in cazul in care:
a) acestea nu figureaza in registrele institutiei financiare raportoare; si
b) nu exista o alta cerinta care sa impuna respectivei institutii financiare raportoare sa colecteze aceste informatii in temeiul normelor legale in vigoare.

2. In situatia in care institutia financiara raportoare nu detine numarul/numerele de identificare fiscala sau data nasterii ale titularului de cont preexistent in evidentele sale si nu este obligata sa obtina aceste informatii in temeiul normelor legale in vigoare sau al oricarui instrument juridic al Uniunii Europene, institutia financiara raportoare are obligatia sa depuna eforturi rezonabile pentru a obtine numarul/numerele de identificare fiscala si data nasterii in ceea ce priveste conturile preexistente pana la sfarsitul celui de al doilea an calendaristic care urmeaza anului in care respectivele conturi preexistente au fost identificate drept conturi care fac obiectul raportarii.

3. In situatia prevazuta la pct. 1 lit. b), numarul/numerele de identificare fiscala sau data nasterii trebuie sa fie raportate daca:
a) acestea figureaza in evidentele institutiei financiare raportoare; sau
b) acestea nu figureaza in evidentele institutiei financiare raportoare, dar sunt colectate de catre institutia financiara raportoare in alt mod sau in temeiul normelor legale in vigoare sau al oricarui instrument juridic al Uniunii Europene.

4. Termenul "evidentele" institutiei financiare raportoare include dosarul principal al clientului si informatiile disponibile in format electronic.

5. Termenul "dosar principal al clientului" include dosarele institutiei financiare raportoare care contin informatiile despre titularul contului, precum informatiile utilizate pentru contactarea titularilor de cont sau pentru aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei specifice legislatiei pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului.

6. Prin "eforturi rezonabile" se intelege incercarile reale de a obtine numarul/numerele de identificare fiscala si data nasterii titularului de cont care face obiectul raportarii. Astfel de eforturi rezonabile trebuie facute cel putin o data pe an pana la termenul prevazut la art. 62 alin. (7). Eforturile rezonabile pot fi continuate si dupa acest termen.

D. Fara a aduce atingere pct. 1 din subsectiunea A, nu exista obligatia raportarii numarului/numerelor de identificare fiscala pentru titularul conturilor noi si pentru titularul conturilor preexistente in cazul in care:
1. nu este emis de catre jurisdictia care face obiectul raportarii sau de alta jurisdictie de rezidenta;
2. nu este impusa obtinerea acestor informatii in temeiul normelor legale in vigoare sau al oricarui instrument juridic al Uniunii Europene;
3. numarul/numerele de identificare fiscala este/sunt considerat(e) a nu fi emis(e) de jurisdictia de rezidenta daca:
a) jurisdictia care face obiectul raportarii sau alta jurisdictie de rezidenta nu emite un numar/numere de identificare fiscala si niciun echivalent functional in absenta acestuia; sau
b) jurisdictia care face obiectul raportarii sau alta jurisdictie de rezidenta nu a emis un numar/numere de identificare fiscala pentru o anumita persoana fizica sau entitate;
4. in cazul in care jurisdictia care face obiectul raportarii sau alta jurisdictie de rezidenta incepe sa emita numar/numere de identificare fiscala in general sau pentru anumite persoane care fac obiectul raportarii, exceptiile prevazute la pct. 1-3 nu se mai aplica si institutia financiara raportoare trebuie sa raporteze numarul/numerele de identificare fiscala al/ale persoanei care face obiectul raportarii daca obtine o declaratie pe propria raspundere care contine numarul/numerele de identificare fiscala sau obtine aceasta informatie in alt mod.

E. Fara a aduce atingere pct. 1 din subsectiunea A:
1. Nu exista obligatia raportarii locului nasterii in ceea ce priveste conturile preexistente si conturile noi, cu exceptia cazului in care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) institutia financiara raportoare este obligata, in orice mod, sa obtina si sa raporteze aceasta informatie in temeiul normelor legale in vigoare; si
b) informatia este disponibila si poate fi cautata in evidenta electronica pastrata de institutia financiara raportoare.
2. Termenul "informatii/date din evidenta sa electronica" se refera la informatiile pe care o institutie financiara raportoare le pastreaza in dosarele sale de raportare in scopuri fiscale in dosarele principale ale clientilor sau in alte asemenea dosare, care sunt stocate sub forma unei baze de date electronice asupra carora se ruleaza cereri in limbaje de programare (de exemplu: Structured Query Language etc.).

IMPORTANT!

1. Prin derogare de la prevederile art. 13 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, aplicarea sanctiunii amenzii pentru contraventiile prevazute in prezentul titlu se prescrie in termen de 5 ani de la data savarsirii faptei.

Vechea prevedere: Potrivit art 13 alin 1 din OG 2/2001, aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale se prescrie in termen de 6 luni de la data savarsirii faptei.

2. Dispozitiile prezentului titlu se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x