Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 21 Octombrie 2020
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis

Specialistii live


OUG nr. 111/2020 modifica substantial legea privind spalarea banilor

Ordonanta de urgenta nr. 111/2020 privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, pentru completarea art. 218 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si pentru completarea art. 12 alin. (5) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare

Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 620 din 15 iulie 2020.

Premisele adoptarii acestei ordonante de urgenta

- necesitatea reglementarii situatiilor referitoare la aplicarea masurilor suplimentare de cunoastere a clientelei de catre entitatile raportoare, in cazul relatiilor de afaceri sau al tranzactiilor care implica tari terte cu grad inalt de risc, in sensul limitarii acestora, in cazul in care sunt identificate deficiente ale regimului de combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului din tarile terte in cauza, cu exceptia situatiilor in care sunt luate masuri suplimentare si adecvate de atenuare sau de contracarare,

- tinand cont de volumul crescut al tranzactiilor la distanta efectuate prin intermediul sistemelor moderne digitale, apare nevoia autorizarii si/sau inregistrarii furnizorilor de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare, furnizorilor de portofele digitale

- avand in vedere nevoia consolidarii legislative a mecanismului national de prevenire si combatere a spalarii banilor/finantarii terorismului (format din totalitatea institutiilor cu competente in domeniu), cerinta internationala cuprinsa atat in Recomandarile FATF-GAFI, cat si in Directiva 2015/849,

- tinand cont de aparitia criptomonedelor si de posibilitatea utilizarii lor abuzive in scopul spalarii banilor/finantarii terorismului ca un fenomen relativ recent, precum si de faptul ca cele mai multe state membre ale Uniunii Europene dispun de legislatie specifica in domeniu, care reglementeaza monedele virtuale,

- avand in vedere monitorizarea, sub aspectul luptei impotriva spalarii banilor si finantarii terorismului, de organismele internationale - Comitetul Moneyval din cadrul Consiliului Europei, ce evalueaza mai mult decat simpla transpunere a directivelor europene, respectiv evalueaza conformitatea fata de standardele internationale (Recomandarile FATF); in acest context, este important de mentionat faptul ca, din anul 2013, FATF a emis noua Metodologie de evaluare a statelor care se concentreaza nu atat pe implementarea din punct de vedere legislativ a Recomandarilor, cat pe analiza eficientei sistemelor nationale, respectiv pe analiza functionalitatii normelor nationale consacrate prin acte normative.

Modificari si completari aduse Legii 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului
 
  • Oficiul national pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor (O.N.P.C.S.B) poate furniza informatii suplimentare relevante altor state membre care efectueaza evaluarea riscului, daca este cazul. Un rezumat al evaluarii riscului si actualizari ale acesteia, care nu contin informatii clasificate, sunt puse la dispozitia publicului, prin postarea pe site-ul Oficiului."
  • In calitate de entitate raportoare in sensul Legii 129/2019, furnizorul de servicii pentru fiducii, societati si alte entitati sau constructii juridice, este persoana fizica, precum si persoana juridica ce presteaza, in calitate de profesionist, oricare dintre urmatoarele servicii pentru terti:
- constituie societati sau alte persoane juridice;
- exercita functia de director ori administrator al unei societati sau are calitatea de asociat al unei societati de persoane sau al unei asocieri in participatie ori o calitate similara in cadrul altor persoane juridice sau intermediaza ca o alta persoana sa exercite aceste functii ori calitati;
- pune la dispozitie un sediu social, punct de lucru, o adresa comerciala, postala ori administrativa sau orice alt serviciu similar acestora;
- exercita calitatea de fiduciar intr-o fiducie sau intr-o constructie similara acesteia sau intermediaza ca o alta persoana sa exercite aceasta calitate;
- detine calitatea de actionar sau intermediaza ca o alta persoana sa detina calitatea de actionar pentru o persoana juridica, alta decat o societate ale carei actiuni sunt tranzactionate pe o piata reglementata care este supusa unor cerinte de publicitate in conformitate cu legislatia Uniunii Europene sau cu standarde fixate la nivel international;
 
  • Prin beneficiar real se intelege orice persoana fizica ce detine sau controleaza in cele din urma clientul si/sau persoana fizica in numele ori in interesul caruia/careia se realizeaza, direct sau indirect, o tranzactie, o operatiune sau o activitate.
Notiunea de beneficiar real include, conform prezentei ordonante de urgenta, cel putin:
 
    a) in cazul societatilor supuse inregistrarii in registrul comertului si entitatilor corporative straine:

-  persoana fizica sau persoanele fizice care detin sau controleaza in ultima instanta societatea supusa inregistrarii in registrul comertului prin exercitarea directa sau indirecta a dreptului de proprietate asupra unui procent suficient din numarul de actiuni ori din drepturile de vot ori prin participatia in capitalurile proprii ale societatii respective, inclusiv prin detinerea de actiuni la purtator, sau prin exercitarea controlului prin alte mijloace, alta decat o societate cotata pe o piata reglementata care face obiectul cerintelor de divulgare a informatiilor in conformitate cu dreptul Uniunii Europene sau cu standarde internationale echivalente care asigura transparenta corespunzatoare a informatiilor privind exercitarea dreptului de proprietate. Detinerea a 25% plus unu actiuni sau participare in capital al unei societati intr-un procent de peste 25% de catre o persoana fizica este un indiciu al exercitarii directe a dreptului de proprietate. Detinerea a 25% plus unu actiuni sau participarea in capital al unei societati intr-un procent de peste 25% de catre o entitate corporativa straina, care se afla sub controlul unei persoane fizice, sau de catre mai multe entitati corporative straine, care se afla sub controlul aceleiasi persoane fizice, este un indiciu al exercitarii indirecte a dreptului de proprietate;

- in cazul in care, dupa depunerea tuturor diligentelor si cu conditia sa nu existe motive de suspiciune, nu se identifica nicio persoana in conformitate cu pct. 1 sau in cazul in care exista orice indoiala ca persoana identificata este beneficiarul real, persoana fizica care ocupa o functie de conducere de rang superior, si anume: administratorul/administratorii, membrii consiliului de administratie/supraveghere, directori cu competente delegate de la administratorul/consiliul de administratie, membrii directoratului. Entitatile raportoare tin evidenta masurilor luate in vederea identificarii beneficiarilor reali in conformitate cu pct. 1 si cu prezentul punct, precum si a dificultatilor intampinate in procesul de verificare a identitatii beneficiarului real;

b) in cazul fiduciilor sau constructiilor juridice similare - toate persoanele urmatoare:
 
- constituitorul/constituitorii, precum si persoanele desemnate sa ii/le reprezinte interesele in conditiile legii;
- fiduciarul/fiduciarii;
- beneficiarul/beneficiarii sau, in cazul in care identitatea acestuia/acestora nu este identificata, categoria de persoane in al caror interes principal se constituie sau functioneaza fiducia sau constructia juridica similara;
- oricare alta persoana fizica ce exercita controlul in ultima instanta asupra fiduciei sau a constructiei juridice similare din dreptul strain prin exercitarea directa sau indirecta a dreptului de proprietate sau prin alte mijloace;

c) in cazul persoanelor juridice fara scop lucrativ:
 
-  asociatii sau fondatorii;
- membrii in consiliul director;
-  persoanele cu functii executive imputernicite de consiliul director sa exercite atributii ale acestuia;
- in cazul asociatiilor, categoria de persoane fizice ori, dupa caz, persoanele fizice in al caror interes principal acestea au fost constituite, respectiv, in cazul fundatiilor, categoria de persoane fizice in al caror interes principal acestea au fost constituite;
- oricare alta persoana fizica ce exercita controlul in ultima instanta, prin orice mijloace, asupra persoanei juridice fara scop lucrativ;

d) in cazul persoanelor juridice, altele decat cele prevazute la lit. a)-c), si al entitatilor care administreaza si distribuie fonduri:
 
- persoana fizica beneficiara a cel putin 25% din bunurile, respectiv partile sociale sau actiunile unei persoane juridice sau ale unei entitati fara personalitate juridica, in cazul in care viitorii beneficiari au fost deja identificati;
-  grupul de persoane in al caror interes principal se constituie ori functioneaza o persoana juridica sau entitate fara personalitate juridica, in cazul in care persoanele fizice care beneficiaza de persoana juridica sau de entitatea juridica nu au fost inca identificate;
- persoana sau persoanele fizice care exercita controlul asupra a cel putin 25% din bunurile unei persoane juridice sau entitati fara personalitate juridica, inclusiv prin exercitarea puterii de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administratie, conducere sau supraveghere a respectivei entitati;
- persoana sau persoanele fizice ce asigura conducerea persoanei juridice, in cazul in care, dupa depunerea tuturor diligentelor si cu conditia sa nu existe motive de suspiciune, nu se identifica nicio persoana fizica in conformitate cu pct. 1-3 ori in cazul in care exista orice indoiala ca persoana identificata este beneficiarul real, caz in care entitatea raportoare este obligata sa pastreze si evidenta masurilor aplicate in scopul identificarii beneficiarului real in conformitate cu pct. 1-3 si prezentul punct.
 
  • Reprezinta entitati raportoare in sensul Legii privind prevenirea si combaterea spalarii banilor,, auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, evaluatorii autorizati, consultantii fiscali, persoanele care acorda consultanta financiara, de afaceri sau contabila, alte persoane care se angajeaza sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectiva este afiliata, ajutor material, asistenta sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economica sau profesionala principala’’.
  • In afara entitatilor raportoare deja cunoscute, sunt incluse si:
-  furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare; 
-  furnizorii de portofele digitale (entitati care ofera servicii de pastrare in siguranta a unor chei criptografice private in numele clientilor sai, pentru detinerea, stocarea si transferul de moneda virtual).
- agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci cand actioneaza in calitate de intermediari in inchirierea de bunuri imobile, dar numai in ceea ce priveste tranzactiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
-  persoanele care comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul de opere de arta, inclusiv atunci cand aceasta activitate este desfasurata de galerii de arta si case de licitatii, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;.
-  persoanele care depoziteaza sau comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul cu opere de arta, atunci cand aceasta activitate este desfasurata in zone libere, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult.
 
  • Sunt entitati raportoare ,,alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri, numai in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele’’.
  • Entitatile raportoare care fac parte dintr-un grup au obligatia sa puna in aplicare politici, proceduri si instruiri la nivel de grup, inclusiv politici de protectie a datelor si politici si proceduri privind schimbul de informatii in cadrul grupului in scopul combaterii spalarii banilor si a finantarii terorismului, pe care le aplica si la nivelul sucursalelor, agentilor, distribuitorilor si al filialelor detinute in proportie majoritara din statele membre si din tarile terte.
  • Entitatile raportoare au obligatia de a raporta catre Oficiu tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele. 
  • Institutiile de credit si institutiile financiare transmit rapoarte privind transferurile externe in si din conturi, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.
  • Entitatile nu mai au obligatia transmiterii unui raport catre ONPCSB atunci cand circumstantele faptice obiective aferente unei relatii de afaceri sau tranzactii ocazionale corespund in tot sau in parte indicatorilor sau tipologiilor de tranzactii suspecte prezentate public de Oficiu.
  • Nu mai trebuie comunicat catre ONPCSB numele persoanei desemnate in relatia cu oficiul.  Corespunzator naturii si dimensiunii activitatii desfasurate, entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea prezentei legi, cu precizarea naturii si limitelor responsabilitatilor incredintate, cu aprobarea conducerii entitatii. Documentele intocmite in acest sens se pastreaza la sediul entitatii raportoare.
  • Declaratia privind beneficiarul real poate avea forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica si poate fi transmisa la oficiul registrului comertului fara nicio alta formalitate, prin mijloace electronice, cu semnatura electronica sau prin servicii de posta si curier. Declaratia pe propria raspundere poate fi data si in forma autentica, certificata de avocat sau data in fata reprezentantului oficiului registrului comertului. Obligatia declararii beneficiarului real este indeplinita si prin includerea, la inmatriculare, in actul constitutiv, a datelor de identificare a beneficiarilor reali si a modalitatilor in care se exercita controlul asupra persoanei juridice. Modificarea ulterioara a datelor de identificare a beneficiarilor reali nu instituie obligatia intocmirii unui act modificator la actul constitutiv.
Ce modificari sunt aduse Codului de procedura fiscala
  • Institutiile de credit, institutiile de plata si institutiile emitente de moneda electronica au obligatia ca, la solicitarea organului fiscal central, sa comunice, pentru fiecare titular care face subiectul solicitarii, toate rulajele si/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum si informatiile si documentele privind operatiunile derulate prin respectivele conturi.
  • Institutiile de credit, institutiile de plata si institutiile emitente de moneda electronica sunt obligate sa comunice organului fiscal central, zilnic, urmatoarele informatii:
a) lista titularilor persoane fizice, juridice sau altor entitati fara personalitate juridica ce deschid ori inchid conturi bancare sau de plati, persoanelor care detin dreptul de semnatura pentru conturile deschise la acestea, persoanelor care pretind ca actioneaza in numele clientului, beneficiarilor reali ai titularilor de cont, impreuna cu datele de identificare prevazute la art. 15 alin. (1) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, sau cu numerele unice de identificare atribuite fiecarei persoane/entitati, dupa caz, precum si cu informatiile privind numarul IBAN si data deschiderii si inchiderii pentru fiecare cont in parte;
 
b) lista persoanelor care au inchiriat casete de valori, insotite de datele de identificare prevazute la art. 15 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, sau de numerele unice de identificare atribuite fiecarei persoane/entitati, dupa caz, impreuna cu datele referitoare la incetarea contractelor de inchiriere.
  • Pe baza datelor si informatiilor primite, A.N.A.F. organizeaza si operationalizeaza Registrul central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare identificate prin IBAN. Registrul permite identificarea, in timp util, a tuturor persoanelor fizice sau juridice care detin sau controleaza conturi de plati si conturi bancare identificate prin IBAN, astfel cum sunt definite in Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European si al Consiliului sau casete de valori detinute la o institutie de credit de pe teritoriul Romaniei.
Urmatoarele informatii sunt accesibile prin intermediul registrului prevazut mai sus:
 
a) pentru titularul de cont-client, persoanele care detin dreptul de semnatura pentru conturile deschise si orice persoana care pretinde ca actioneaza in numele clientului: numele, insotit de celelalte date de identificare prevazute la art. 15 alin. (1) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, sau de numarul unic de inregistrare in cazul nerezidentilor, dupa caz;

b) pentru beneficiarul real al titularului de cont-client: numele, insotit de celelalte date de identificare prevazute la art. 15 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, sau de numarul unic de inregistrare in cazul nerezidentilor, dupa caz;

c) pentru contul bancar sau de plati: numarul IBAN si data deschiderii si inchiderii contului;

d) pentru casetele de valori: numele concesionarului, insotit de celelalte date de identificare prevazute la art. 15 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, sau de numarul unic de identificare in cazul nerezidentilor, dupa caz, si durata perioadei de concesionare.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

MODIFICARI Majore privind TVA de la 1 ianuarie 2020

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "MODIFICARI Majore privind TVA de la 1 ianuarie 2020"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x