Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 26 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

OUG nr. 132/2020. Cele 5 masuri noi de sprijin financiar

11 Aug 2020
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Ordonanta de urgenta nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 720 din 10 august 2020

Premisele aparitiei acestei ordonante de urgenta

- necesitatea adoptarii unor masuri de sprijin imediat pentru stimularea angajarii persoanelor care si-au pierdut locul de munca sau au fost in imposibilitatea de a se angaja si care prin pierderea acestor venituri sunt supuse riscului de excluziune sociala;

- faptul ca se mentin in continuare regulile de distantare fizica, inclusiv la locul de munca, context in care telemunca este o solutie avantajoasa;

- intrucat actualul context socioeconomic influenteaza semnificativ piata fortei de munca si rata somajului, se impune, pe de o parte, stimularea persoanelor de a fi active pe piata muncii si, pe de alta parte, impulsionarea angajatorilor de a utiliza forme alternative de munca.

Cine nu beneficiaza de OUG 132/2020

a) institutiile publice;
b) angajatorii care se afla in faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate, potrivit legii;
c) angajatorii care sunt inregistrati in jurisdictii necooperante in scopuri fiscale.

Masurile de sprijin financiar cuprinse in OUG 132/2020

1. indemnizatie de 75% calculata asupra diferentei intre salariul de baza brut prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut aferent orelor de munca efectiv prestate, acordata salariatilor pentru care angajatorul decide reducerea timpului de munca.

Important: Angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de munca a salariatilor cu cel mult 50% din durata prevazuta in contractul individual de munca, cu informarea si consultarea sindicatului, a reprezentantilor salariatilor sau a salariatilor, dupa caz, anterior comunicarii deciziei salariatului.

Cum se stabileste masura de reducere a timpului de munca

Angajatorul stabileste reducerea timpului de munca printr-o decizie, pentru o perioada de cel putin 5 zile lucratoare consecutive, avand obligatia stabilirii programului de munca pentru intreaga luna. Decizia va cuprinde programul de lucru, modul de repartizare a acestuia si drepturile salariale aferente,  se comunica salariatului cu cel putin 5 zile inainte de aplicarea efectiva a masurii si se transmite in registrul electronic de evidenta al salariatilor cel tarziu in ziua anterioara producerii acesteia.

Care sunt conditiile de acordare a indemnizatiei

Trebuie indeplinite cumulativ 2 conditii:
  • masura afecteaza cel putin 10% din numarul de salariati ai unitatii;
  • reducerea activitatii este justificata de o diminuare a cifrei de afaceri din luna anterioara aplicarii masurii sau cel mult din luna dinaintea lunii anterioare, cu cel putin 10% fata de luna similara din anul anterior.
Regulile de decontare a indemnizatiei

Angajatorul suporta in prima faza indemnizatia, pe care o plateste respectivilor salariati la data platii salariului aferent lunii respective, urmand a se deconta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dupa indeplinirea obligatiilor declarative si de plata aferente veniturilor din salarii si asimilate salariilor din perioada pentru care se face solicitarea . De retinut este faptul ca daca angajatorul nu recupereaza indemnizatia de la stat, nu are dreptul sa o recupereze de la salariat.

Important! Pe perioada de aplicabilitate a masurii, salariatul beneficiaza de toate celelate drepturi prevazute in Contractul individual sau colectiv de munca, proportional cu timpul efectiv lucrat.

Pe perioada aplicarii masurii, salariatilor afectati nu le poate fi redus programul de lucru potrivit art 52 alin 3 din Codul muncii.

Activitati interzise pe perioada de aplicabilitate a acestei masuri
  • angajarea de personal pentru prestarea unor activitati identice ori similare cu cele prestate de salariatii al caror timp de munca a fost redus, precum si subcontractarea de activitati desfasurate de salariatii al caror timp de munca a fost redus.
  • salariatii al caror program de lucru a fost redus, nu pot efectua munca suplimentara la acelasi angajator.
  • acordarea de bonusuri precum si alte adaosuri la salariul de baza pentru structura de management a angajatorului, se efectueaza dupa finalizarea perioadei de aplicare a masurii.
  • angajatorul nu poate initia concedieri colective.
  • primirea la munca sau prestarea oricarui alt tip de munca, inclusiv in regim de telemunca sau la domiciliu in interesul angajatorului, a unuia sau a mai multor salariati, in afara programului stabilit, constituie contraventie si angajatorul se sanctioneaza cu amenda de 20.000 lei pentru fiecare persoana astfel identificata, fara a depasi valoarea cumulate de 200.000 lei (aceasta prevedere intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ordonantei de urgenta in Monitorul oficial).
Ce obligatii fiscale se retin din indemnizatie

Indemnizatia reprezinta venit de natura salariala pentru care se datoreaza impozit pe venit, contributie de asigurari sociale, contributie de sanatate si contributie asiguratorie pentru munca.

Alte precizari

Reducerea timpului de munca se poate aplica si in cazul ucenicilor, programului de munca in ture, precum si in cazul programului de munca inegal.

Procedura de decontare a sumelor si de aplicare a acestei masuri se vor stabili prin hotarare a Guvernului.

2. Persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente (profesionistii, in sensul Codului civil), precum si persoanele care au incheiate contracte individuale de munca in baza Legii cooperatiei,  beneficiaza, in cazul reducerii temporare a activitatii, la cerere, in baza declaratiei pe propria raspundere, de o indemnizatie lunara de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut pentru anul 2020.

Plata indemnizatiei se va realiza prin ANPIS, iar ca obligatii fiscale se datoreaza impozit pe venit, CAS si CASS. Obligatiile de plata catre bugetul de stat se declara prin declaratia unica, cu exceptia persoanelor fizice care au incheiate contracte in baza Legii cooperatiei, pentru care obligatiile fiscale se retin si se platesc  de catre societatea cooperativa.

Durata efectiva de aplicare a acestei masuri, categoriile de profesionisti, precum si procedura de plata a indemnizatiei se stabilesc prin hotarare a Guvernului.

Prin exceptie, in anul 2020 beneficiaza de aceasta indemnizatie, profesionistii si persoanele care au incheiate CIM-uri in baza Legii cooperatiei, care au beneficiat de indemnizatia prevazuta la art XV alin 1 din OUG 30/2020, adica indemnizatia de 75% din castigul salarial mediu brut.

3. Pentru persoanele care desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional ( zilieri), care isi desfasoara activitatea in unul dintre domeniile prevazute la art. 13 din Legea nr. 52/2011, afectate de intreruperea/restrangerea activitatii, pentru o perioada de 3 luni, la alegerea beneficiarului de lucrari, dar nu mai tarziu de 31.12.2020, se acorda o indemnizatie de 35% din remuneratia cuvenita zilei de munca.

Suma se acorda de beneficiarul de lucrari, urmand a fi decontata ulterior de catre ANPIS. Indemnizatia reprezinta venit de natura salariala pentru care se datoreaza impozit pe venit si contributie de asigurari sociale.

Cererea insotita de listele cu zilierii beneficiari ai sumei se depun de catre beneficiarii de lucrari, spre decontare si incasare, la agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea sau isi au sediul social, lunar, pentru luna anterioara, pana la data de 5 a fiecarei luni, in format electronic.

In situatia in care cererea este depusa de catre beneficiarul de lucrari la o data ulterioara, suma aferenta lunii pentru care se solicita se deconteaza in luna urmatoare.

4. Pana la 31 decembrie 2020, dar nu mai mult de o perioada de 3 luni, pentru angajatii care incheie contracte individuale de munca pe perioada determinata, se asigura decontarea unei parti din salariul acestora, reprezentand 41,5% din salariul aferent zilelor lucrate, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut pentru anul 2020.

Angajatorul are obligatia de a plati integral contravaloarea municii prestate pe perioada determinata, indemnizatia urmand a fi decontata ulterior, la cerere, in baza unei declaratii pe propria raspundere si a listei persoanelor beneficiare, dupa indeplinirea obligatiilor fiscale declarative si de plata aferente veniturilor salariale din perioada pentru care se face solicitarea.

5. Pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, se acorda, o singura data, angajatorilor pentru fiecare telesalariat un sprijin financiar in valoare de 2.500 lei in scopul achizitionarii de pachete de bunuri si servicii tehnologice necesare desfasurarii activitatii in regim de telemunca.

Sumele se acorda in ordinea depunerii solicitarilor, pana la 31.12.2020, din bugetul asigurarilor de somaj, prin ANOFM, in limita fondurilor alocate cu aceasta destinatie, pentru angajatii care au lucrat in regim de telemunca pe perioda starii de urgenta pentru cel putin 15 zile lucratoare.

Modalitatea de acordare si categoriile de bunuri ce pot fi achizitionate se stabilesc prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in termen de 10 zile de la publicarea prezentei ordonante de urgenta.

In termen de 30 de zile de la acordarea sumei, angajatorul are obligatia de a transmite ANOFM documente justificative referitoare la achizitia categoriilor de bunuri stabilite prin ordinul ministrului muncii si protectiei sociale.  In cazul nerespectarii obligatiei de transmitere a documentelor justificative referitoare la achizitia categoriilor de bunuri stabilite prin ordinul ministrului muncii si protectiei sociale, angajatorul restituie integral suma acordata.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x