Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

OUG nr. 181/2020. Noutati privind taxele si impozitele locale, casele de marcat si prelungirea unor termene

27 Oct 2020
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Ordonanta de urgenta nr. 181/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene

Publicare: Monitorul Oficial nr 988/26.10.2020

I. Prevederi privind impozitele si taxele locale
    
1. In anul 2020, in cazul contribuabililor platitori de impozit pe cladiri/taxa pe cladiri, consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti pot adopta hotarari pana la data de 2 decembrie 2020 privind:

a) reducerea impozitului anual pe cladiri cu o cota de pana la 50%, pentru cladirile nerezidentiale, aflate in proprietatea persoanelor fizice sau juridice, folosite pentru activitatea economica proprie a acestora sau date in folosinta printr-un contract de inchiriere, comodat sau prin alt tip de contract pentru desfasurarea unor activitati economice catre alte persoane fizice sau juridice, dupa caz, daca in perioada pentru care s-a instituit starea de urgenta si/ sau alerta, ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, proprietarii sau utilizatorii cladirilor au fost obligati, potrivit legii, sa isi intrerupa total activitatea economica sau detin certificatul pentru situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri prin care se certifica intreruperea partiala a activitatii economice;

b) scutirea de la plata taxei lunare pe cladiri datorate de catre concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosinta a unei cladiri proprietatea publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, dupa caz, daca in perioada pentru care s-a instituit starea de urgenta si/ sau alerta ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, utilizatorii cladirilor au fost obligati, potrivit legii, sa isi intrerupa total activitatea economica.

2. In situatia in care autoritatile administratiei publice locale competente adopta hotarari de acordare a reducerii impozitului pe cladirile nerezidentiale, pentru a beneficia de prevederile pct 1 lit. a), proprietarii cladirilor au obligatia ca, pana la data de 21 decembrie 2020 inclusiv, sa depuna la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, o cerere de acordare a reducerii insotita de o declaratie pe propria raspundere.

3. In situatia in care autoritatile administratiei publice locale competente adopta hotarari de acordare a scutirii de la plata taxei pe cladiri, pentru a beneficia de prevederile pct 1 lit. b), concesionarii, locatarii, titularii dreptului de administrare sau de folosinta a unei cladiri proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, dupa caz, au obligatia ca pana la data de 21 decembrie 2020, inclusiv, sa depuna la organul fiscal local in a carei raza teritoriala de competenta se afla cladirea o cerere de acordare a scutirii, insotita de o declaratie pe propria raspundere. In declaratia pe propria raspundere contribuabilii vor mentiona prevederile legale potrivit carora au avut obligatia intreruperii totale a activitatii proprii, pe perioada instituirii starii de urgenta si/sau alerta.

II. Aplicarea sanctiunilor prevazute de  Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, pentru neindeplinirea obligatiei de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al ANAF (obligatia marilor contribuabili) se suspenda pana la data de 31 decembrie 2020.

III. Modificarea si completarea unor acte normative

A. Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate si de modificare a unor acte normative se va modifica in sensul in care contributia CAFR reprezinta 30% din cheltuielile curente si de capital ale ASPAAS realizate in ultimul exercitiu bugetar cunoscut la data elaborarii proiectului legii bugetare anuale, iar plata contributiei se efectueaza in doua transe semestriale, in baza instiintarii de plata emise de ASPAAS, intocmita in baza bugetului aprobat.

B. Prelungirea termenelor prevazute de OG nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale

1. Debitorul care doreste sa isi restructureze obligatiile bugetare, potrivit prezentului capitol, are obligatia de a notifica organul fiscal competent cu privire la intentia sa in perioada 8 august - 31 octombrie 2019 si in perioada 1 februarie - 30 septembrie 2020, precum si in perioada 1 noiembrie 2020 – 31 martie 2021 sub sanctiunea decaderii din dreptul de a mai beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare, si se adreseaza unui expert independent in vederea intocmirii unui plan de restructurare si a testului creditorului privat prudent.

2.  Solicitarea de restructurare prevazuta la art. 5 se poate depune pana la data de 30 iunie 2021, sub sanctiunea decaderii.
Reamintim ca vechile termene erau 30 septembrie pentru notificare si 31 decembrie pentru cererea de restructurare.

IV. Completari in Codul fiscal

1. Sunt cheltuieli deductibile la stabilirea ventului net din activitati independente, contravaloarea testelor medicale de diagnosticare a infectiei COVID – 19 efectuate pentru contribuabil, cu scopul depistarii si prevenirii raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, pentru asigurarea desfasurarii activitatii, individual sau intr-o forma de asociere, pe perioada instituirii starii de urgenta sau de alerta, potrivit legii.

2. Nu sunt impozabile in sensul impozitului pe venit, contravaloarea cheltuielilor suportate de angajator/platitor cu efectuarea testelor medicale de diagnosticare a infectiei COVID-19, din initiativa acestuia, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, in scopul depistarii si prevenirii raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, pentru asigurarea desfasurarii activitatii in conditii de securitate si sanatate in munca, pe perioada instituirii starii de urgenta sau de alerta.

3. Nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor sociale, contravaloarea cheltuielilor suportate de angajator/platitor cu efectuarea testelor medicale de diagnosticare a infectiei COVID-19, din initiativa acestuia pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, in scopul depistarii si prevenirii raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, pentru asigurarea desfasurarii activitatii in conditii de securitate si sanatate in munca, pe perioada instituirii starii de urgenta sau de alerta.

De retinut: Prevederile de mai sus (pct 1-3) se aplica incepand cu data intrarii in vigoare a acestei OUG.

V. Prelungirea termenelor prevazute de OUG nr. 29/2020 si OUG nr. 48/2020

1. Pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a OUG nr. 29/2020 (21 martie 2020) si neachitate pana la data de 25 decembrie 2020, nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere, conform Codului de procedura fiscala.

2. Obligatiile fiscale prevazute la pct. 1 nu sunt considerate obligatii fiscale restante.

3. Se suspenda sau nu incepe executarea silita prin infiintarea popririi a creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti definitive pronuntate in materie penala, precum si a ajutoarelor de stat a caror recuperare a fost dispusa printr-o decizie a Comisiei Europene/furnizorului ajutorului de stat sau a unei instante nationale.

Masurile de suspendare a executarii silite prin poprire asupra sumelor urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti se aplica, prin efectul legii, de catre institutiile de credit sau alti terti popriti, fara alte formalitati din partea organelor fiscale.

4. Pentru plata cu intarziere a ratelor din graficele de esalonare neachitate pana la data de 25 decembrie 2020 nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati conform Codului de procedura fiscala.

5. Conditiile de mentinere a valabilitatii esalonarilor la plata acordate potrivit legii se suspenda pana la data de 25 decembrie 2020. 

6.  Pana la 25 decembrie 2020 se suspenda sau nu incepe executarea silita, prin somatie si prin valorificarea bunurilor la licitatie, a creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti definitive pronuntate in materie penala, provenite din savarsirea de infractiuni, precum si a ajutoarelor de stat a caror recuperare a fost dispusa printr-o decizie a Comisiei Europene/furnizorului ajutorului de stat sau a unei instante nationale.

7. Termenele de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili creante fiscale si de a cere executarea silita, precum si cel al contribuabilului/platitorului de a cere restituirea creantelor fiscale, prevazute de Codul de procedura fiscala, se suspenda sau nu incep sa curga pana la implinirea datei de 25 decembrie 2020.

8. Pana la data de 25 ianuarie 2021 inclusiv, taxa pe valoarea adaugata solicitata la rambursare prin deconturile cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere, se ramburseaza de organul fiscal central, cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale (cu unele exceptii).
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x