Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 29 Martie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

OUG nr. 2/2022. Conditiile pentru acordarea indemnizatiei de somaj tehnic in 2022. Reguli privind schema de compensare a energiei electrice si a gazelor

21 Ian 2022
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Ordonanta de urgenta nr. 2/2022 privind stabilirea unor masuri de protectie sociala a angajatilor si a altor categorii profesionale in contextul interzicerii, suspendarii ori limitarii activitatilor economice, determinate de situatia epidemiologica generata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 61 din 20 ianuarie 2022

Principalele prevederi

I. Indemnizatia de somaj tehnic

Cine beneficiaza, mod de calcul, impozite si contributii datorate

1. Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si pana la data de 31 martie 2022, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2022 nr. 318/2021.

2. De prevederile pct. 1 beneficiaza salariatii angajatorilor pe durata intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, ca urmare a implementarii masurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevazute de hotararile Guvernului pentru prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei.

3. De acordarea indemnizatiei prevazute la pct. 1 beneficiaza si salariatii angajatorilor a caror activitate a fost suspendata ca urmare a anchetei epidemiologice efectuate de directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, cu exceptia salariatilor aflati in concediu medical si care primesc indemnizatia de asigurari sociale aferenta.

4. Indemnizatia prevazuta la pct. 1 se acorda si se calculeaza corespunzator numarului de zile in care activitatea a fost suspendata, dar nu mai tarziu de 31 martie 2022.

Indemnizatia este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.

Pentru calculul impozitului pe venit se aplica prevederile art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015 (NU SE ACORDA DEDUCEREA PERSONALA).

Declararea impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de angajator prin depunerea declaratiei 112.

Termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj.

Pentru indemnizatia prevazuta la pct. 1 nu se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca conform prevederilor art. 2205 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

5. In situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca, din care cel putin un contract este activ pe perioada prevazuta la pct. 1, din care obtine venituri la nivelul indemnizatiei prevazute la pct. 1, acesta nu beneficiaza de indemnizatia respectiva.

In situatia in care un angajat are incheiate mai multe contracte individuale de munca si toate sunt suspendate ca urmare a situatiilor prevazute la pct. 2, acesta beneficiaza de indemnizatia prevazuta la pct. 1 aferenta contractului individual de munca cu drepturile salariale cele mai avantajoase.

6. In situatia in care bugetul angajatorului destinat platii cheltuielilor de personal permite, indemnizatia prevazuta la pct. 1 poate fi suplimentata de angajator.

7. Perioada prevazuta la pct. 1, pentru care salariatii ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate si angajatorii acestor salariati nu datoreaza contributia asiguratorie pentru munca, constituie stagiu de cotizare fara plata contributiei in sistemul de asigurari sociale de sanatate pentru concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate. Pentru stabilirea si calculul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, se utilizeaza salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in perioada prevazuta la pct. 1.

Cum se acorda indemnizatia de somaj tehnic

1. In vederea acordarii sumelor necesare platii indemnizatiei de somaj, angajatorii depun, prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal insotita de o declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului care va fi aprobat prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale in termen de 10 zile lucratoare de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, la propunerea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

2. Angajatorii isi asuma raspunderea pentru corectitudinea si pentru veridicitatea datelor inscrise in documentele prevazute la pct. 1.

3. Plata indemnizatiei se va face catre conturile deschise de angajatori la institutiile de credit.

4.  Documentele prevazute la pct. 1 se depun in luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara.

5. Plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor se face in cel mult 15 zile de la depunerea documentelor.

6. Plata indemnizatiei se efectueaza salariatului in termen de maximum 3 zile lucratoare de la primirea de catre angajator a sumelor.

De retinut!

Intr-o luna calendaristica, angajatorii pot solicita pentru aceeasi perioada din luna, pentru salariati diferiti, acordarea indemnizatiei prevazute de aceasta OUG si decontarea indemnizatiei prevazute la art. 1 alin. (7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca.

In cursul aceleasi luni calendaristice, angajatorii pot beneficia pentru acelasi salariat, pentru perioade diferite din luna, de indemnizatia prevazuta de aceasta OUG si de decontarea indemnizatiei prevazute la art. 1 alin. (7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020.

Cine nu beneficiaza de indemnizatia de somaj prevazuta de OUG 2/2022

a) institutii si autoritati publice;

b) angajatorii care la data solicitarii acordarii acestor sume se afla in faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate sau asupra carora sunt impuse restrictii din alte motive decat cele generate de raspandirea coronavirusului.

Alte categorii de persoane care beneficiaza de indemnizatia de somaj

1. Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si pana la 31 martie 2022, in situatia intreruperii activitatii ori a limitarii capacitatii de functionare pentru sectorul/domeniul de activitate ca urmare a implementarii masurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevazute de hotararile Guvernului pentru prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei ori suspendarii activitatii in baza deciziei directiei de sanatate publica ori a hotararilor consiliului judetean pentru situatii de urgenta, respectiv Consiliului pentru Situatii de Urgenta al Municipiului Bucuresti, beneficiaza de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, de o indemnizatie lunara de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 318/2021 urmatoarele categorii de persoane:

a) profesionisti prevazuti la art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare;

b) persoanele fizice care obtin venituri din drepturile de autor si drepturile conexe, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu conditia ca acestea sa nu realizeze in aceasta perioada venituri din alte surse ori activitati;

c) persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare.

2. Persoanele prevazute la art. 671 alin. (1) lit. a) -c) din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, aflate in situatiile prevazute la pct. 1, beneficiaza de o indemnizatie de 75% din drepturile in bani aferente contraprestatiei activitatii sportive, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 318/2021, daca contractul de activitate sportiva a fost suspendat din initiativa structurii sportive. Suplimentar, structura sportiva si persoanele prevazute la art. 671 alin. (1) lit. a) -c) din Legea nr. 69/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, au posibilitatea de a negocia si stabili de comun acord plata de alte indemnizatii compensatorii acordate de structura sportiva care sa compenseze diminuarea contraprestatiei financiare.

3. Persoanele prevazute la pct. 1 si 2 care nu se afla in situatiile prevazute de alineatele mentionate beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 282/2020, cu modificarile ulterioare.

4.  Pentru indemnizatia prevazuta la pct. 1 si 2 se datoreaza impozit pe venit, contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate, in cotele prevazute in Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, sau potrivit reglementarilor specifice, in cazul profesionistilor asigurati in sisteme proprii de asigurari sociale.

5. Pentru indemnizatiile prevazute la pct. 1 si 2 platite din bugetul de stat, nu se datoreaza contributia asiguratorie pentru munca reglementata de Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

6.  Calculul obligatiilor fiscale prevazute la pct. 1 pentru indemnizatia bruta incasata de la agentia teritoriala se efectueaza:

a) de catre persoanele fizice beneficiare prin aplicarea cotelor prevazute la art. 64 alin. (1), art. 138 lit. a) si, respectiv, art. 156 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Pentru calculul impozitului pe venit se aplica regulile prevazute la art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) de catre cooperatia cu care persoanele au incheiate conventii individuale, respectiv de structura sportiva, in calitate de platitori ai indemnizatiei.

7.  Obligatiile fiscale mentionate la lit a  se declara prin "Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice" si se platesc de catre persoanele fizice beneficiare la termenul prevazut la art. 122 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile realizate in anul in care au fost obtinute indemnizatiile.
(5) Pentru calculul impozitului pe venit prevazut la alin. (3) lit. b) se aplica prevederile art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Declararea impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de platitorul de venit prin depunerea declaratiei prevazute la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata indemnizatiei.

8. Indemnizatiile acordate nu constituie venituri din desfasurarea activitatii, iar pentru acestea se aplica urmatoarele reguli, dupa caz:

a) calculul impozitului pe venit si al contributiilor sociale obligatorii se efectueaza separat fata de veniturile realizate din desfasurarea activitatii;

b) nu se iau in calcul la verificarea incadrarii in plafonul prevazut la art. 69 alin. (9), art. 148 alin. (2) si art. 170 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;

c) prin derogare de la prevederile art. 121, 151 si 174 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, indemnizatiile nu fac obiectul acordarii bonificatiei stabilite prin legea anuala a bugetului de stat.

9. Indemnizatia se acorda pe baza de cerere si declaratie pe propria raspundere, insotita de copia documentului de identitate in cazul persoanelor prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a) si b).

10. Cererea si documentele se depun electronic la agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.

11. Cererea si documentele prevazute se depun lunar, pana in ultima zi a lunii urmatoarele celei pentru care se solicita indemnizatia. In situatia in care se depaseste acest termen, indemnizatia aferenta lunii respective nu se mai acorda.

12. Modelele cererii si documentelor prevazute se aproba prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale, la propunerea Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala, in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

II. Modificari in OUG nr. 132/2020

1. In cazul reducerii timpului de munca si/sau a veniturilor realizate, determinata de situatiile prevazute in ordonanta, pe perioada stabilita potrivit aceluiasi alineat, beneficiaza, la cerere, in baza declaratiei pe propria raspundere, de o indemnizatie lunara in cuantum de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut la art. 15 din Legea bugetului asigurarilor sociale de stat nr. 318/2021 persoanele care au beneficiat de indemnizatia prevazuta la art. XV alin. (1) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, precum si persoanele care au beneficiat de indemnizatia prevazuta de art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2021 pentru stabilirea unor masuri de protectie sociala a angajatilor si a altor categorii profesionale in contextul interzicerii, suspendarii ori limitarii activitatilor economice, determinate de situatia epidemiologica generata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2.

2. Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, indemnizatia prevazuta la art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020,  se raporteaza la nivelul castigului salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2022 nr. 318/2021.

III. Modificari in OUG nr. 118/2021  privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrica si gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022

1. Decontarea catre furnizorii de energie electrica si gaze naturale se realizeaza pe baza solicitarii lunare a furnizorilor, depusa, dupa caz, la Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala sau la Ministerul Energiei.

2.  Procedura de decontare a sumelor aferente schemei de sprijin, documentele justificative in baza carora se realizeaza decontarea, precum si alte masuri necesare aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii si solidaritatii sociale, al ministrului energiei si al ministrului finantelor, in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta, si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

3. Pana la data de 31 decembrie 2022, Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei verifica corectitudinea intocmirii situatiilor de plata de catre furnizori intr-un esantion de minimum 2% si transmite Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala rezultatele verificarilor in vederea dispunerii, dupa caz, a recuperarii de la furnizor a sumelor primite necuvenit.

4. Decontarea catre furnizorii de energie electrica si gaze naturale se realizeaza in termen de maximum 30 de zile lucratoare de la data transmiterii de catre furnizori a solicitarii prevazute , prin plati directe, in conturile de tip escrow sau in conturile bancare indicate de catre acestia.

5. Raspunderea privind corectitudinea si modul de calcul al sumelor solicitate la decontare revine furnizorilor.

6. Debransarea de la retea sau sistarea prestarii serviciilor in domeniile energie electrica si/sau de gaze naturale corespunzatoare neachitarii debitelor restante inregistrate de clientii finali nu se poate realiza mai devreme de 90 de zile de la data incetarii aplicarii schemei de sprijin.

7.  Pe perioada aplicarii prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/2021, emitentii facturilor de energie si/sau gaze naturale intocmite cu incalcarea prevederilor art. 1 si 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/2021,  sunt obligati, din oficiu, sa le refaca in maximum 15 zile de la data emiterii acestora. Pentru facturile deja emise, termenul de refacere a acestora este de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Facturile vor fi recalculate si emise fara penalitati.

Se suspenda executarea obligatiei de plata a facturilor in curs de recalculare, pana la emiterea noilor facturi.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x