Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

OUG nr. 58/2022. Reguli si sanctiuni in relatia dintre comercianti si consumatori

12 Mai 2022
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Ordonanta de urgenta nr. 58/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul protectiei consumatorilor

Data intrarii in vigoare: 28 mai 2022

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 456 din 06 mai 2022

Principalele modificari

I. Modificari la Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori

1. In cazul in care constata utilizarea unor contracte de adeziune care contin clauze abuzive, organele de control vor sesiza tribunalul de la domiciliul sau, dupa caz, sediul profesionistului, pentru a dispune incetarea utilizarii clauzelor abuzive pentru viitor si modificarea contractelor aflate in curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive.

2. Instanta, in cazul in care constata existenta clauzelor abuzive in contract, obliga profesionistul sa modifice toate contractele de adeziune in curs de executare si sa elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate in cadrul activitatii profesionale, si obligarea acestuia la publicarea pe site-ul propriu a hotararilor judecatoresti ramase definitive.

3. Stipularea de clauze abuzive in contractele incheiate cu consumatorii, constituie contraventie si se sanctioneaza

a. cu amenda de la 20.000 lei la 100.000 lei.

b. in cazul in care se impune aplicarea unor sanctiuni in conformitate cu dispozitiile art. 21 din Regulamentul (UE) 2017/2.394 al Parlamentului European si al Consiliului din 12 decembrie 2017 privind cooperarea dintre autoritatile nationale insarcinate sa asigure respectarea legislatiei in materie de protectie a consumatorului si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004, fapta se sanctioneaza cu amenda de la 0,1% pana la inclusiv 4% din cifra de afaceri anuala a profesionistului realizata in anul financiar anterior sanctionarii, realizata pe teritoriul Romaniei, pentru incalcarile pe scara larga si incalcarile pe scara larga cu o dimensiune specifica Uniunii Europene astfel cum sunt definite la art. 3 pct. 3 si 4 din Regulamentul (UE) 2017/2.394;

c. in cazul in care se impune aplicarea unei amenzi in conformitate cu lit. b), insa informatiile privind cifra de afaceri anuala a profesionistului realizata in anul financiar anterior sanctionarii nu sunt disponibile, cu amenda cuprinsa intre 200.000 euro-2 milioane euro, echivalent in lei la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei.

4. Urmatoarele criterii exemplificative si orientative sunt luate in considerare pentru aplicarea de sanctiuni:

a) natura, gravitatea, amploarea si durata incalcarii;
b) orice actiune intreprinsa de profesionisti pentru a atenua sau a repara prejudiciul suferit de consumatori;
c) orice incalcare anterioara savarsita de profesionisti, ce se regaseste in mod obligatoriu in cazierul comercial al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor;
d) beneficiile financiare dobandite sau pierderile evitate de profesionisti datorita incalcarii, daca sunt disponibile datele relevante;
e) sanctiunile aplicate profesionistilor pentru aceeasi incalcare in alte state membre ale Uniunii Europene in cazurile transfrontaliere in care informatiile cu privire la astfel de sanctiuni sunt disponibile prin mecanismul prevazut la art. 11-25 din Regulamentul (UE) 2017/2.394;
f) orice alt factor agravant sau atenuant aplicabil circumstantelor cazului.

II. Modificari/completari la Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor

1. Produs este orice bun sau serviciu, inclusiv bunuri imobile, servicii digitale si continut digital, precum si drepturi si obligatii.

2. In cazul unei activitati de comercializare a unui bun pe teritoriul Romaniei ca fiind identic cu un bun comercializat in alte state membre ale Uniunii Europene, desi bunul respectiv are o compozitie sau caracteristici semnificativ diferite, justificata de factori legitimi si obiectivi, printre care cerinte juridice nationale, disponibilitatea sau caracterul sezonier al materiilor prime, strategiile voluntare menite sa imbunatateasca accesul la alimente sanatoase si nutritive, precum si dreptul comerciantului de a oferi bunuri de aceeasi marca in ambalaje cu o greutate sau un volum diferit pe piete geografice diferite, comerciantii au obligatia de a pune la dispozitia consumatorilor informatii cu privire la aceste situatii, intr-un mod care sa le permita accesul la acestea, cu privire la diferentierea bunurilor ca urmare a unor factori legitimi si obiectivi, astfel incat aceasta diferentiere sa poata fi identificata de catre consumatori.

3. In situatia in care se ofera consumatorilor posibilitatea de a cauta produse oferite de diferiti comercianti sau de consumatori pe baza unei cautari sub forma de cuvinte-cheie, fraze sau alte date de intrare, indiferent de locul in care se incheie tranzactiile in cele din urma, sunt considerate esentiale informatiile generale, puse la dispozitie intr-o sectiune specifica a interfetei online care este direct si usor accesibila de pe pagina unde sunt prezentate rezultatele cautarii, privind principalii parametri de stabilire a ierarhiei produselor prezentate consumatorului ca urmare a cautarii efectuate si privind importanta relativa a acestor parametri, prin raportare la alti parametri, reprezentand criterii generale sau procese sau orice semnale specifice incorporate in algoritmi ori in orice alte mecanisme de ajustare sau retrogradare utilizate in legatura cu ierarhia rezultatelor.

4. Comerciantul ofera acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele si indica daca si modul in care acesta garanteaza faptul ca recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achizitionat efectiv produsul, acestea fiind considerate informatii esentiale.

5. Consumatorii afectati de practicile comerciale incorecte au dreptul la masuri de remediere pentru a se elimina toate efectele respectivelor practici incorecte, fara costuri, dupa cum urmeaza:

a) inlocuirea, reducerea pretului sau incetarea contractului si restituirea contravalorii produsului sau serviciului, dupa caz;
b) despagubiri pentru prejudiciul suferit de consumator;
c) in cazul in care se constata deficiente in primele 30 de zile de la achizitia produsului sau serviciului, se dispune direct inlocuirea acestora.

6. Utilizarea de catre comercianti a unor practici comerciale incorecte este interzisa, constituie contraventie si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:

a) cu amenda de la 10.000 lei la 100.000 lei, pentru utilizarea practicilor comerciale incorecte definite la art. 4 alin. (1) si (2);
b) cu amenda de la 20.000 lei la 100.000 lei, pentru utilizarea practicilor comerciale inselatoare definite la art. 6 si 7, precum si pentru utilizarea oricareia dintre practicile enumerate in anexa nr. 1 la paragraful «Practici comerciale inselatoare»;
c) cu amenda de la 20.000 lei la 100.000 lei, pentru nerespectarea obligatiei comerciantilor de a informa intr-un mod facil consumatorii cu privire la diferentierea bunurilor ca urmare a unor factori legitimi si obiectivi, conform art. 61;
d) cu amenda de la 10.000 lei la 100.000 lei, pentru utilizarea practicilor comerciale agresive definite la art. 8 si 9, precum si pentru utilizarea oricareia dintre practicile enumerate in anexa nr. 1 la paragraful «Practici comerciale agresive».

In cazul utilizarii de catre comercianti a unor practici comerciale incorecte care afecteaza un numar mai mare de 100 de consumatori, limita minima si limita maxima a sanctiunilor prevazute mai sus se dubleaza.

III. Modificari la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

1. Piata online - orice serviciu care utilizeaza software, inclusiv un site de internet sau o parte a unui site de internet sau o aplicatie gestionata de catre profesionist sau in numele acestuia, care le permite consumatorilor sa incheie contracte la distanta cu alti profesionisti sau consumatori;

2. Cerinte suplimentare de informare specifice pentru contractele incheiate pe pietele online

Inainte ca un contract la distanta sau orice oferta similara de pe o piata online sa produca efecte obligatorii asupra consumatorului, furnizorul de piata online furnizeaza consumatorului intr-un mod clar, usor de inteles si adecvat mijloacelor de comunicare la distanta, fara a incalca prevederile Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele informatii:

a) informatii generale, puse la dispozitie intr-o sectiune specifica a interfetei online, care este direct si usor accesibila de pe pagina unde sunt prezentate ofertele, privind principalii parametri de stabilire a ierarhiei ofertelor prezentate consumatorului ca urmare a cautarii efectuate, astfel cum se prevede la art. 2 alin. (1) lit. n) din Legea nr. 363/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, si importanta relativa a acestor parametri, prin raportare la alti parametri;

b) daca partea terta care ofera bunurile, serviciile sau continutul digital este sau nu un profesionist, pe baza declaratiei respectivei parti terte fata de furnizorul de piata online;

c) daca partea terta care ofera bunurile, serviciile sau continutul digital nu este un profesionist, faptul ca drepturile consumatorilor care decurg din prevederile legale in vigoare in materie de protectie a consumatorilor nu se aplica contractului incheiat;

d) acolo unde este cazul, modul in care obligatiile legate de contract sunt partajate de partea terta care ofera bunurile, serviciile sau continutul digital si furnizorul de piata online, fara ca aceasta informare sa aduca atingere responsabilitatii furnizorului de piata online sau a tertului profesionist in legatura cu contractul, in temeiul prevederilor legale in vigoare."

In cazul in care contractul este incheiat printr-un mijloc de comunicare la distanta ce permite un spatiu sau un timp limitat pentru afisarea informatiei, profesionistul furnizeaza in cadrul mijlocului de comunicare respectiv sau prin intermediul acestuia, inaintea incheierii contractului, cel putin informatiile precontractuale referitoare la principalele caracteristici ale bunului sau serviciului, identitatea profesionistului, pretul total, dreptul la retragere, durata contractului si, in cazul contractelor pe durata nedeterminata, modalitatile de incetare a contractului, astfel cum se mentioneaza la art. 6 alin. (1) lit. a), b), e), h) si o), cu exceptia formularului tipizat de retragere prezentat in partea B din anexa, mentionat la litera h).





alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x