OUG nr. 93/2022. La presiunea UE, statul restituie taxele de mediu pentru autoturisme
05 Iul 2022
Act normativ: Ordonanta de urgenta nr. 93/2022 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule
Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 646 din 29 iunie 2022
Motivatiile emiterii acestei ordonante de urgenta
1. Contribuabilii care au achitat taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, prevazuta la art. 214`1 -214`3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, taxa pe poluare pentru autovehicule, prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobata prin Legea nr. 140/2011, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevazuta de Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu modificarile ulterioare, sau, dupa caz, timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 37/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, si care nu au beneficiat de restituire pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta pot solicita restituirea acestora, indiferent de momentul platii taxelor, precum si a dobanzilor datorate pentru perioada cuprinsa intre data perceperii si data restituirii, pe cale administrativa, prin cerere adresata organului fiscal central competent sau prin cerere adresata organului competent. Nivelul dobanzii este cel prevazut la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
2. In cererea de restituire se inscriu, in mod obligatoriu, elementele referitoare la datele de identificare ale platitorului si datele de identificare ale autovehiculului pentru care se solicita restituirea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule/taxei pe poluare pentru autovehicule/taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule/timbrului de mediu pentru autovehicule.
3. Cererea de restituire se solutioneaza prin decizie emisa de catre organul fiscal central competent, in conformitate cu prevederile art. 77 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, care se comunica contribuabilului, conform prevederilor art. 47 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
4. In situatia achitarii sumelor de catre societatile de leasing, solicitarea privind restituirea acestora se face de catre persoanele care au achizitionat autovehiculele prin sistemul de leasing financiar.
5. Termenul de depunere a cererilor de restituire este de 5 ani, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
6. Restituirea sumelor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, care se solicita pe cale administrativa la organul fiscal central competent, se realizeaza in baza deciziilor emise de acesta, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, din bugetul de stat sau din bugetul Fondului pentru mediu, in functie de bugetul in care s-au facut venit sumele incasate, in contul bancar indicat de solicitant in cererea de restituire.
7. Restituirea sumelor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta si care fac obiectul hotararilor judecatoresti definitive, inclusiv cheltuielile banesti stabilite de instantele de judecata prin hotarari definitive, care sunt in sarcina statului roman, precum si orice alte cheltuieli ocazionate de executarea silita, pentru care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta nu au fost emise decizii de solutionare a cererii de restituire, precum si cele care devin executorii, se realizeaza de catre organul competent, potrivit dispozitiilor stabilite de catre instanta de judecata, din bugetul de stat sau din bugetul Fondului pentru mediu, dupa caz. Prin organ competent se intelege organul fiscal central sau Administratia Fondului pentru Mediu, dupa caz.
8. In cazul hotararilor judecatoresti definitive prin care se stabilesc ca organe competente pentru solutionarea acestora atat organul fiscal central, cat si Administratia Fondului pentru Mediu, cererea de restituire se solutioneaza de catre organul competent la care se depune.
9. Restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa care s-a facut venit la bugetul de stat, precum si taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, taxe care s-au facut venit la bugetul Fondului pentru mediu, se realizeaza din sumele alocate din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, ramase neutilizate la 31 decembrie 2021, si care reprezinta excedent din anii precedenti din "Alte impozite si taxe fiscale" si "Venituri din dobanzi", aflat la dispozitia Administratiei Fondului pentru Mediu.
10. In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se aproba normele metodologice de aplicare a acesteia prin ordin comun al ministrului mediului, apelor si padurilor si al ministrului finantelor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 646 din 29 iunie 2022
Motivatiile emiterii acestei ordonante de urgenta
- situatia extraordinara creata in contextul Cauzei de infringement 2017/2.108 declansate impotriva Romaniei de catre Comisia Europeana pentru motivul prelevarii unor taxe cu incalcarea dreptului Uniunii Europene, procedura care se afla intr-un stadiu avansat,
- pentru evitarea sesizarii Curtii de Justitie a Uniunii Europene de catre Comisia Europeana in contextul in care legislatia nationala nu respecta intru totul principiile dreptului Uniunii Europene in materie de restituire a taxelor incasate cu incalcarea dreptului unional,
- tinand cont de riscul major de sanctionare pecuniara a Romaniei, in contextul sustinerilor criticilor formulate de Comisie in cadrul observatiilor scrise depuse in Cauza C-677/19, Valoris, de catre Curtea de Justitie a Uniunii Europene prin hotararea preliminara pronuntata in cauza.
1. Contribuabilii care au achitat taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, prevazuta la art. 214`1 -214`3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, taxa pe poluare pentru autovehicule, prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobata prin Legea nr. 140/2011, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevazuta de Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu modificarile ulterioare, sau, dupa caz, timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 37/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, si care nu au beneficiat de restituire pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta pot solicita restituirea acestora, indiferent de momentul platii taxelor, precum si a dobanzilor datorate pentru perioada cuprinsa intre data perceperii si data restituirii, pe cale administrativa, prin cerere adresata organului fiscal central competent sau prin cerere adresata organului competent. Nivelul dobanzii este cel prevazut la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
2. In cererea de restituire se inscriu, in mod obligatoriu, elementele referitoare la datele de identificare ale platitorului si datele de identificare ale autovehiculului pentru care se solicita restituirea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule/taxei pe poluare pentru autovehicule/taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule/timbrului de mediu pentru autovehicule.
3. Cererea de restituire se solutioneaza prin decizie emisa de catre organul fiscal central competent, in conformitate cu prevederile art. 77 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, care se comunica contribuabilului, conform prevederilor art. 47 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
4. In situatia achitarii sumelor de catre societatile de leasing, solicitarea privind restituirea acestora se face de catre persoanele care au achizitionat autovehiculele prin sistemul de leasing financiar.
5. Termenul de depunere a cererilor de restituire este de 5 ani, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
6. Restituirea sumelor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, care se solicita pe cale administrativa la organul fiscal central competent, se realizeaza in baza deciziilor emise de acesta, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, din bugetul de stat sau din bugetul Fondului pentru mediu, in functie de bugetul in care s-au facut venit sumele incasate, in contul bancar indicat de solicitant in cererea de restituire.
7. Restituirea sumelor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta si care fac obiectul hotararilor judecatoresti definitive, inclusiv cheltuielile banesti stabilite de instantele de judecata prin hotarari definitive, care sunt in sarcina statului roman, precum si orice alte cheltuieli ocazionate de executarea silita, pentru care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta nu au fost emise decizii de solutionare a cererii de restituire, precum si cele care devin executorii, se realizeaza de catre organul competent, potrivit dispozitiilor stabilite de catre instanta de judecata, din bugetul de stat sau din bugetul Fondului pentru mediu, dupa caz. Prin organ competent se intelege organul fiscal central sau Administratia Fondului pentru Mediu, dupa caz.
8. In cazul hotararilor judecatoresti definitive prin care se stabilesc ca organe competente pentru solutionarea acestora atat organul fiscal central, cat si Administratia Fondului pentru Mediu, cererea de restituire se solutioneaza de catre organul competent la care se depune.
9. Restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa care s-a facut venit la bugetul de stat, precum si taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, taxe care s-au facut venit la bugetul Fondului pentru mediu, se realizeaza din sumele alocate din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, ramase neutilizate la 31 decembrie 2021, si care reprezinta excedent din anii precedenti din "Alte impozite si taxe fiscale" si "Venituri din dobanzi", aflat la dispozitia Administratiei Fondului pentru Mediu.
10. In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se aproba normele metodologice de aplicare a acesteia prin ordin comun al ministrului mediului, apelor si padurilor si al ministrului finantelor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
29Oct2021
Ordinul nr. 1518/2021. Normele privind autorizarea pentru simplificarea determinarii valorii in vama a marfurilor
de
Ionut Jinga
29 Oct 2021
06Oct2021
OUG nr. 107/2021. Ministerul de Finante nu preia inca solutionarea contestatiilor. Cand se va intampla?
de
Ionut Jinga
06 Oct 2021
08Iun2021
OUG nr. 44/2021. Indemnizatie lunara pentru persoanele care obtin venituri din drepturi de autor
de
Ionut Jinga
08 Iun 2021
28Mai2021
Hotarare de Guvern (proiect): ajutor de stat pentru investitiile in noi tehnologii si inovare
de
Ionut Jinga
28 Mai 2021
05Feb2021
Proiect de OUG. Urmeaza modificari importante in Codul fiscal si Legea contabilitatii
de
Ionut Jinga
05 Feb 2021