Preluare contabilitate. Inchidere sold cont 231
Ce pot sa fac in conditiile in care nu am achitat la primarie impozit cladire pentru valoarea preluata? Acum as dori sa fac proces verbal de preluare a lucrarilor de modernizare. Se poate transmite la primarie valoarea din contul 231 impreuna cu valoarea modernizarii?
Raspuns:
In primul rand, pentru a finaliza in mod corect constructia cladirii, ale carei lucrari sunt evidentiate, acum, contabil in contul 231, va recomand sa analizati prevederile Regulamentului din 14 iunie 1994 privind receptia constructiilor, aprobat prin HG 273 din 14 iunie 1994, actualizat la zi prin HG 343 din 18 mai 2017 pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 273/1994 privind aprobarea Regulamentului de receptie a lucrarilor de constructii si instalatii aferente acestora.
Nu intru in detaliile acestui regulament, fiind foarte tehnice, dar deopotriva de interesant de studiat si de catre un contabil, doar pentru a sti ce documente sa solicite in vederea inregistrarii in contabilitate a cladirii, prin inchiderea contului 231, insa doresc sa atrag atentia asupra faptului ca, odata ce societatea dvs – in calitate de proprietar al cladirii – detine o autorizatie de constructie emisa pe numele sau de catre primarie, atunci, potrivit art. 3 din Regulament, exista doua tipuri de receptie: receptia la terminarea lucrarilor (situatie in care va aflati dvs acum) si receptia finala, la expirarea perioadei de garantie, data de executant (de contructor) – daca lucrarea s-a efectuat cu o firma distincta.
“Art. 3
(1)Receptia constructiilor de orice categorie si clasa de importanta se efectueaza de catre investitor/proprietar atat pentru constructii noi, cat si in cazul interventiilor la constructii existente, pentru care se emit, in conditiile legii, autorizatii de construire/desfiintare, si se realizeaza in doua etape:
a)receptia la terminarea lucrarilor;
b)receptia finala, la expirarea perioadei de garantie.”
Potrivit art. 4, “Receptia la terminarea lucrarilor si, respectiv, receptia finala pot fi realizate si pentru parti/obiecte/sectoare din/de constructie, in conditiile legii si ale prezentului regulament, daca acestea sunt distincte/independente din punct de vedere fizic si functional.”
Asadar, daca acea cladire poate functiona independent, in starea actuala (sau dinainte de a fi data spre inchiriere), atunci receptia la terminarea lucrarilor se impune a fi efectuata.
De asemenea, dvs, aflandu-va in situatia de a afectua prima etapa a receptiei – la terminarea lucrarilor – se tine cont de prevederile urmatoarelor articole din regulament:
“CAPITOLUL II: Receptia la terminarea lucrarilor
Art. 10
(1)In termen de 5 zile de la primirea comunicarii prevazute la art. 9 investitorul:
a)solicita factorilor prevazuti la art. 11 desemnarea de catre acestia a reprezentantilor in comisia de receptie la terminarea lucrarilor;
b)stabileste data, ora si locul la care se intruneste si isi incepe activitatea comisia de receptie la terminarea lucrarilor;
c)transmite Inspectoratului de Stat in Constructii - I.S.C. comunicarea executantului catre investitor prevazuta la art. 9, referatele pe specialitati intocmite de proiectant si de dirigintele/dirigintii de santier cu privire la modul in care a fost executata lucrarea si valoarea, fara TVA, a lucrarilor executate supuse receptiei in vederea eliberarii adeverintei prin care se confirma platile efectuate catre Inspectoratul de Stat in Constructii - I.S.C.
(2)Factorii implicati in etapa de receptie la terminarea lucrarilor comunica investitorului, in termen de 10 zile de la primirea solicitarii prevazute la alin. (1) lit. a), reprezentantul desemnat sa participe in comisia de receptie.
(3)Investitorul numeste comisia de receptie in maximum 3 zile de la primirea tuturor comunicarilor, potrivit alin. (2), de la factorii implicati in etapa de receptie la terminarea lucrarilor si transmite membrilor comisiei de receptie, executantului si proiectantului data, ora si locul la care se intruneste si isi incepe activitatea comisia.
Art. 11
(1)Din componenta comisiei de receptie la terminarea lucrarilor fac parte, in mod obligatoriu:
a)un reprezentant desemnat de catre investitor, care este si presedintele comisiei;
b)un reprezentant desemnat de catre autoritatea administratiei publice competente care a emis autorizatia de construire/desfiintare;
c)1-3 specialisti in domeniul lucrarilor de constructii supuse receptiei, in functie de categoria si clasa de importanta a constructiilor, desemnati de investitor, altii decat cei implicati in proiectarea/executia obiectivului de investitii; acestia isi desfasoara activitatea ca angajati ai investitorului, cu contract de munca sau pe baza de contract de prestari servicii, ca persoana fizica autorizata, dupa caz, potrivit legii.
(2) [...]
(3)Secretariatul comisiei de receptie la terminarea lucrarilor este asigurat de un diriginte de santier autorizat implicat in verificarea calitatii lucrarilor executate pentru realizarea constructiei si a interventiilor la constructia existenta, care intocmeste, in numele investitorului, documentele de receptie la terminarea lucrarilor si constituie carte tehnica a constructiei.
(4)Dirigintele de santier autorizat prevazut la alin. (3) nu face parte din componenta comisiei de receptie.
(5)Reprezentantii executantului si ai proiectantului participa, in mod obligatoriu, in calitate de invitati, la receptia la terminarea lucrarilor, in conformitate cu prevederile Legii nr. 10/1995, republicata.
Art. 12
Continutul-cadru al procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor este prevazut in anexa nr. 2.”
Asadar, chiar daca termenul de finalizare (de receptie) inscris in autorizatie este depasit, va recomand urmatoarele:
1) intocmirea unei decizii a administratorului societatii prin care se desemneaza urmatoarele:
- efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor a constructiei X, prevazute in autorizatia de construire nr... din data de … (se anexeaza copie de pe autorizatie);
- perioada in care se va efectua aceasta operatiune;
- comisia formata din 1-3 angajati din cadrul societatii, in vederea efectuarii receptiei mentionate anterior.
2) apoi, solicitarea la primaria care a emis autorizatia, a unui reprezentant al acesteia, care sa se prezinte la sediul societatii (la o data stabilita, de obicei, de catre acest angajat al primariei), care sa participe la receptia lucrarilor;
3) la data la care se intruneste comisia desemnata impreuna cu angajatul primariei, se intocmeste procesul verbal la terminarea lucrarilor, al carui model este prevazut in regulament, in anexa 2. In procesul verbal, la punctul “6.5.Valoarea finala a lucrarilor executate este de ............... lei (cu si fara TVA).” sa sfatuiesc sa mentionati valoarea din contabilitatea dvs, din contul 231, de 90.000 lei.
4) apoi, dupa efectuarea receptiei, la data si pe baza procesului verbal de receptie, inregistrati in contabilitate intrarea cladirii, la valoarea inscrisa in procesul verbal, de 90.000 lei, dupa ce, in prealabil, cladirea s-a inscris in registrul numerelor de inventar, i s-a atribuit un numar de inventar, i s-a intocmit fisa mijlocului fix (toate acestea, prevazute in OMFP nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile).
Nota contabila este cea clasica:
212 = 231
si, avand in vedere faptul ca este data cu chirie, 215 = 212.
5) solicitati firmei chiriase sa va transmita, oficial, o notificare, o situatie, un document prin care va informeaza despre valoarea modernizarilor, de 45.000 lei, efectuate de ea insasi asupra cladirii si, eventual, sa anexeze si copii de pe documentele aferente (facturi, bonuri etc). Aceasta valoare nu se inregistreaza in contabilitatea dvs, avand doar rol iscal, de majorare a bazei impozabile a cladiri pentru DITL. Majorarea valorii cladirii in contabilitatea dvs o veti efectua la finalul contractului de inchiriere, caz in care firma chiriasa fie va “vinde” lucrarile de modernizare, prin emiterea, catre dvs, a unei facturi, fie vi le transmite “gratis”, dupa cum este stipulat in contractul de inchiriere, potrivit punctului 239 alin. (2) din reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1802/2014:
“La expirarea contractului, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse in contractele incheiate, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare. Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor se efectueaza conform prezentelor reglementari.”
6) apoi, dupa primirea notifocarii de la chirias, detineti doua documente: procesul verbal de receptie si aceasta notificare. Pe baza amandurora, intocmiti declaratia de impunere DITL, in care declarati valoarea initiala a cladirii, de 90.000 lei, si valoarea modernizarii, de 45.000 lei (valoarea modernizarii se transmite si catre DITL, deoarece este mai mare de 25%, conform art. 461 alin. (6) din codul fiscal, potrivit caruia:
“(6) In cazul extinderii, imbunatatirii, desfiintarii partiale sau al altor modificari aduse unei cladiri existente, inclusiv schimbarea integrala sau partiala a folosintei, care determina cresterea sau diminuarea valorii impozabile a cladirii cu mai mult de 25%, proprietarul are obligatia sa depuna o noua declaratie de impunere la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data modificarii respective, si datoreaza impozitul pe cladiri determinat in noile conditii incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator.”
7) declaratia DITL, intocmita in 2 exemplare, plus copii de pe procesul verbal de receptie, notificare, nota contabila prin care ati inregistrat in contabilitatea dvs cladirea si balanta aferenta lunii in care apare inregistrata si registrul mijloacelor fixe in care este evidentiata cladirea se depun la DITL in vederea luarii in evidenta si a impunerii cladirii.
Daca dvs, care ati adresat intrebarea, suntei firma de contabilitate, trebuie sa transmiteti clientului dvs aceste informatii, iar aceasta sa se ocupe pentru intreprinderea tuturor acestor masuri.
Dvs trebuie sa va parvina copie de pe procesul verbal de receptie – in baza caruie efectuati cele doua note contabile de mai sus si intocmiti balanta si registrul imobilizarilor (editat din Saga – daca utilizati acest soft), pe care le veti transmite clientului pentru a depune la primarie documentele, impreuna cu declaratia de impunere – , de pe notificarea primita de la chirias – nu pentru inregistrarea valorii respective, de 45.000 lei in contabilitatea clientului dvs, ci doar asa, s-o aveti ca justificare a bazei impozabile de la DITL –, de pe declaratia depusa la DITL in vederea impunerii si de pe situatia de calcul impozit emisa de DITL.
Cam acestea sunt etapele legale de urmat pentru receptia si declararea la DITL a unei cladiri.
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!