Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 28 Martie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Preluare contabilitate. Inchidere sold cont 231

valabil la 24 Oct 2019
Otilia-Mihaela Roman Raspuns oferit de
Otilia-Mihaela Roman

Expert contabil si Consultant fiscal

Intrebare: La preluarea contabilitatii unei societatii comerciale am preluat si contul 231 €žImobilizari corporale in curs de executie€ cu sold de 90.000 lei. Pe parcursul anilor, la inventarierea patrimoniului am intrebat daca se continua investitia pentru care aveam autorizatie de constructie, pana in anul 2016. Din cauza lipsei de mijloace banesti, aceasta nu s-a mai finalizat, dar a fost inchiriata in acest an unei alte societati care a efectuat lucrari de modernizare in valoare de 45.000 lei.

Ce pot sa fac in conditiile in care nu am achitat la primarie impozit cladire pentru valoarea preluata? Acum as dori sa fac proces verbal de preluare a lucrarilor de modernizare. Se poate transmite la primarie valoarea din contul 231 impreuna cu valoarea modernizarii?

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 1-10 angajati
Platitoare TVA: Nu
Cod CAEN: 6920

Raspuns: In primul rand, pentru a finaliza in mod corect constructia cladirii, ale carei lucrari sunt evidentiate, acum, contabil in contul 231, va recomand sa analizati prevederile Regulamentului din 14 iunie 1994 privind receptia constructiilor, aprobat prin HG 273 din 14 iunie 1994, actualizat la zi prin HG 343 din 18 mai 2017 pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 273/1994 privind aprobarea Regulamentului de receptie a lucrarilor de constructii si instalatii aferente acestora.

Nu intru in detaliile acestui regulament, fiind foarte tehnice, dar deopotriva de interesant de studiat si de catre un contabil, doar pentru a sti ce documente sa solicite in vederea inregistrarii in contabilitate a cladirii, prin inchiderea contului 231, insa doresc sa atrag atentia asupra faptului ca, odata ce societatea dvs – in calitate de proprietar al cladirii – detine o autorizatie de constructie emisa pe numele sau de catre primarie, atunci, potrivit art. 3 din Regulament, exista doua tipuri de receptie: receptia la terminarea lucrarilor (situatie in care va aflati dvs acum) si receptia finala, la expirarea perioadei de garantie, data de executant (de contructor) – daca lucrarea s-a efectuat cu o firma distincta.

“Art. 3
(1)Receptia constructiilor de orice categorie si clasa de importanta se efectueaza de catre investitor/proprietar atat pentru constructii noi, cat si in cazul interventiilor la constructii existente, pentru care se emit, in conditiile legii, autorizatii de construire/desfiintare, si se realizeaza in doua etape:

a)receptia la terminarea lucrarilor;

b)receptia finala, la expirarea perioadei de garantie.”

Potrivit art. 4, “Receptia la terminarea lucrarilor si, respectiv, receptia finala pot fi realizate si pentru parti/obiecte/sectoare din/de constructie, in conditiile legii si ale prezentului regulament, daca acestea sunt distincte/independente din punct de vedere fizic si functional.”

Asadar, daca acea cladire poate functiona independent, in starea actuala (sau dinainte de a fi data spre inchiriere), atunci receptia la terminarea lucrarilor se impune a fi efectuata.

De asemenea, dvs, aflandu-va in situatia de a afectua prima etapa a receptiei – la terminarea lucrarilor – se tine cont de prevederile urmatoarelor articole din regulament:

“CAPITOLUL II: Receptia la terminarea lucrarilor

Art. 10
(1)In termen de 5 zile de la primirea comunicarii prevazute la art. 9 investitorul:

a)solicita factorilor prevazuti la art. 11 desemnarea de catre acestia a reprezentantilor in comisia de receptie la terminarea lucrarilor;

b)stabileste data, ora si locul la care se intruneste si isi incepe activitatea comisia de receptie la terminarea lucrarilor;

c)transmite Inspectoratului de Stat in Constructii - I.S.C. comunicarea executantului catre investitor prevazuta la art. 9, referatele pe specialitati intocmite de proiectant si de dirigintele/dirigintii de santier cu privire la modul in care a fost executata lucrarea si valoarea, fara TVA, a lucrarilor executate supuse receptiei in vederea eliberarii adeverintei prin care se confirma platile efectuate catre Inspectoratul de Stat in Constructii - I.S.C.

(2)Factorii implicati in etapa de receptie la terminarea lucrarilor comunica investitorului, in termen de 10 zile de la primirea solicitarii prevazute la alin. (1) lit. a), reprezentantul desemnat sa participe in comisia de receptie.

(3)Investitorul numeste comisia de receptie in maximum 3 zile de la primirea tuturor comunicarilor, potrivit alin. (2), de la factorii implicati in etapa de receptie la terminarea lucrarilor si transmite membrilor comisiei de receptie, executantului si proiectantului data, ora si locul la care se intruneste si isi incepe activitatea comisia.

Art. 11
(1)Din componenta comisiei de receptie la terminarea lucrarilor fac parte, in mod obligatoriu:

a)un reprezentant desemnat de catre investitor, care este si presedintele comisiei;

b)un reprezentant desemnat de catre autoritatea administratiei publice competente care a emis autorizatia de construire/desfiintare;

c)1-3 specialisti in domeniul lucrarilor de constructii supuse receptiei, in functie de categoria si clasa de importanta a constructiilor, desemnati de investitor, altii decat cei implicati in proiectarea/executia obiectivului de investitii; acestia isi desfasoara activitatea ca angajati ai investitorului, cu contract de munca sau pe baza de contract de prestari servicii, ca persoana fizica autorizata, dupa caz, potrivit legii.

(2) [...]

(3)Secretariatul comisiei de receptie la terminarea lucrarilor este asigurat de un diriginte de santier autorizat implicat in verificarea calitatii lucrarilor executate pentru realizarea constructiei si a interventiilor la constructia existenta, care intocmeste, in numele investitorului, documentele de receptie la terminarea lucrarilor si constituie carte tehnica a constructiei.

(4)Dirigintele de santier autorizat prevazut la alin. (3) nu face parte din componenta comisiei de receptie.

(5)Reprezentantii executantului si ai proiectantului participa, in mod obligatoriu, in calitate de invitati, la receptia la terminarea lucrarilor, in conformitate cu prevederile Legii nr. 10/1995, republicata.

Art. 12
Continutul-cadru al procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor este prevazut in anexa nr. 2.”

Asadar, chiar daca termenul de finalizare (de receptie) inscris in autorizatie este depasit, va recomand urmatoarele:

1) intocmirea unei decizii a administratorului societatii prin care se desemneaza urmatoarele:

- efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor a constructiei X, prevazute in autorizatia de construire nr... din data de … (se anexeaza copie de pe autorizatie);

- perioada in care se va efectua aceasta operatiune;

- comisia formata din 1-3 angajati din cadrul societatii, in vederea efectuarii receptiei mentionate anterior.

2) apoi, solicitarea la primaria care a emis autorizatia, a unui reprezentant al acesteia, care sa se prezinte la sediul societatii (la o data stabilita, de obicei, de catre acest angajat al primariei), care sa participe la receptia lucrarilor;

3) la data la care se intruneste comisia desemnata impreuna cu angajatul primariei, se intocmeste procesul verbal la terminarea lucrarilor, al carui model este prevazut in regulament, in anexa 2. In procesul verbal, la punctul “6.5.Valoarea finala a lucrarilor executate este de ............... lei (cu si fara TVA).” sa sfatuiesc sa mentionati valoarea din contabilitatea dvs, din contul 231, de 90.000 lei.

4) apoi, dupa efectuarea receptiei, la data si pe baza procesului verbal de receptie, inregistrati in contabilitate intrarea cladirii, la valoarea inscrisa in procesul verbal, de 90.000 lei, dupa ce, in prealabil, cladirea s-a inscris in registrul numerelor de inventar, i s-a atribuit un numar de inventar, i s-a intocmit fisa mijlocului fix (toate acestea, prevazute in OMFP nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile).

Nota contabila este cea clasica:

212 = 231

si, avand in vedere faptul ca este data cu chirie, 215 = 212.

5) solicitati firmei chiriase sa va transmita, oficial, o notificare, o situatie, un document prin care va informeaza despre valoarea modernizarilor, de 45.000 lei, efectuate de ea insasi asupra cladirii si, eventual, sa anexeze si copii de pe documentele aferente (facturi, bonuri etc). Aceasta valoare nu se inregistreaza in contabilitatea dvs, avand doar rol iscal, de majorare a bazei impozabile a cladiri pentru DITL. Majorarea valorii cladirii in contabilitatea dvs o veti efectua la finalul contractului de inchiriere, caz in care firma chiriasa fie va “vinde” lucrarile de modernizare, prin emiterea, catre dvs, a unei facturi, fie vi le transmite “gratis”, dupa cum este stipulat in contractul de inchiriere, potrivit punctului 239 alin. (2) din reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1802/2014:

“La expirarea contractului, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse in contractele incheiate, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare. Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor se efectueaza conform prezentelor reglementari.”

6) apoi, dupa primirea notifocarii de la chirias, detineti doua documente: procesul verbal de receptie si aceasta notificare. Pe baza amandurora, intocmiti declaratia de impunere DITL, in care declarati valoarea initiala a cladirii, de 90.000 lei, si valoarea modernizarii, de 45.000 lei (valoarea modernizarii se transmite si catre DITL, deoarece este mai mare de 25%, conform art. 461 alin. (6) din codul fiscal, potrivit caruia:

“(6) In cazul extinderii, imbunatatirii, desfiintarii partiale sau al altor modificari aduse unei cladiri existente, inclusiv schimbarea integrala sau partiala a folosintei, care determina cresterea sau diminuarea valorii impozabile a cladirii cu mai mult de 25%, proprietarul are obligatia sa depuna o noua declaratie de impunere la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data modificarii respective, si datoreaza impozitul pe cladiri determinat in noile conditii incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator.”

7) declaratia DITL, intocmita in 2 exemplare, plus copii de pe procesul verbal de receptie, notificare, nota contabila prin care ati inregistrat in contabilitatea dvs cladirea si balanta aferenta lunii in care apare inregistrata si registrul mijloacelor fixe in care este evidentiata cladirea se depun la DITL in vederea luarii in evidenta si a impunerii cladirii.

Daca dvs, care ati adresat intrebarea, suntei firma de contabilitate, trebuie sa transmiteti clientului dvs aceste informatii, iar aceasta sa se ocupe pentru intreprinderea tuturor acestor masuri.

Dvs trebuie sa va parvina copie de pe procesul verbal de receptie – in baza caruie efectuati cele doua note contabile de mai sus si intocmiti balanta si registrul imobilizarilor (editat din Saga – daca utilizati acest soft), pe care le veti transmite clientului pentru a depune la primarie documentele, impreuna cu declaratia de impunere – , de pe notificarea primita de la chirias – nu pentru inregistrarea valorii respective, de 45.000 lei in contabilitatea clientului dvs, ci doar asa, s-o aveti ca justificare a bazei impozabile de la DITL –, de pe declaratia depusa la DITL in vederea impunerii si de pe situatia de calcul impozit emisa de DITL.

Cam acestea sunt etapele legale de urmat pentru receptia si declararea la DITL a unei cladiri.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Intrebari similare din categoria Impozitele si taxele locale

26Mar2024

Impozitare venituri din chirie obtinute de o persoana fizica

de Mariana Prejbeanu valabil la 26 Mar 2024
Intrebare: Pentru inchirierea unui teren de la o persoana fizica de catre o persoana juridica, pentru amplasarea unui panou publicitar (respectiv 5mp) este necesar sa retin impozitul la sursa in momentul platii chiriei catre persoana fizica (200 lei - 20%)*10% = 16 lei? Sa platesc PF 184 lei, declaratia 100 cu impozit de 16 lei si platit la bugetul statului?
22Mar2024

Contract de inchiriere autoturism. Declarare impozit pe chirie incepand cu 2024. Persoana juridica

de Nicolae Liviu valabil la 22 Mar 2024
Intrebare: Societatea noastra are incheiat un contract de comodat pentru inchiriere autoturism de la o persoana fizica (salariat al societatii).As dori sa stiu daca incepand cu 2024, la plata sumei aferente contractutui trebuie sa retinem la sursa impozitul sau va cadea ca si pana acum in sarcina persoanei fizice declararea si plata acestuia?
14Mar2024

Refacturare impozite si taxe locale

de Gina Popescu valabil la 14 Mar 2024
Intrebare: Proprietarul imobilului unde ne desfasuram activitatea este o fundatie X. Noi, fiind fundatia Y avem un contract de comodat prin care utilizam intreaga cladire, dar noi platim toate utilitatile, taxele, contributiile. La primaria proprietarul a achitat impozitul pe cladire, noi ar trebui sa ii platim aceasta suma. Ce posibilitate de facturare are proprietarul? Refactureaza impozitul (fiind ...
12Mar2024

Data calcul impozit pe cladiri

de Anca Bilas valabil la 12 Mar 2024
Intrebare: In cazul unui contribuabil persoana fizica pentru care se emite autorizatie de construire cladire in anul 2008 prezinta proces verbal de receptie in data de 05.01.2024. Cu ce data se stabileste impozitul pe cladire? In cazul unei persoane juridice care a detinut si declarat initial un teren in anul 2008, depune un plan de amplasament in data de 01.03.2024 din care reiese ca pe terenul ...
16Feb2024

Magazie pentru cereale. Cod clasificare. Impozit pe cladiri. Comisia de receptie

de Constanta Popa valabil la 16 Feb 2024
Intrebare: Suntem o societate care activeaza in domeniul agricol (codul CAEN 0111), beneficiara a unui proiect cu ajutor financiar nerambursabil prin PNDR 2014-2020, submasura 4.2 privind constructia unei magazii pentru depozitare si conservare cereale. Constructia urmeaza sa fie pusa in functiune in luna martie a anului 2024. Cladirea este construita din beton si are ca destinatie exclusiva depozitarea si ...
15Feb2024

Posibilitate acordare esalonare la plata impozite si taxe locale

de Bajan Camelia valabil la 15 Feb 2024
Intrebare: Se aplica prevederile referitoare la termene de prescriptie pentru impozite si taxe locale? Pot face obiectul esalonarii la plata a impozitelor si taxelor locale?
x