X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 15 Februarie 2019
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis

Principalele modificari introduse de Legea 30/2019

PortalContabilitate.ro Raspuns oferit de
PortalContabilitate.ro
contabil
Legea nr. 30 din 10 ianuarie 2019 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal-bugetare (Monitorul Oficial nr. 44 din 16 ianuarie 2019).

1. MODIFICARI SI COMPLETARI COD FISCAL
1.1 IMPOZITUL PE PROFIT
- Au fost introduse si tichetele culturale in cadrul cheltuielilor sociale pentru care se acorda deductibilitate in limita a 5% din fondul de slarii;
- A fost precizat faptul ca, in cazul sponsorizarilor efectuate catre entitati persoane juridice fara scop lucrativ, inclusiv unitati de cult, sumele aferente acestora se scad din impozitul pe profit datorat, in limitele prevazute de prezenta litera, doar daca beneficiarul sponsorizarii este inscris, la data incheierii contractului, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.
- Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale se organizeaza de ANAF. Inscrierea in registru se realizeaza pe baza solicitarii entitatii, daca sunt indeplinite cumulativ, la data depunerii cererii, urmatoarele conditii:
a) desfasoara activitate in domeniul pentru care a fost constituita, pe baza declaratiei pe propria raspundere;
b) si-a indeplinit toate obligatiile fiscale declarative prevazute de lege;
c) nu are obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, mai vechi de 90 de zile;
d) a depus situatiile financiare anuale, prevazute de lege;
e) nu a fost declarata inactiva, potrivit art. 92 din Codul de procedura fiscala.
- Au fost revizuite regulile privind limitarea deductibilitatii dobanzii si a altor costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic.

1.2 IMPOZITUL PE VENITURILE MICROINTREPRINDERILOR

- A fost introdusa o noua categorie de venituri care nu se cuprinde in baza de impozitare: e^1) veniturile din ajustari pentru pierderi asteptate aferente activelor financiare constituite de persoanele juridice romane care desfasoara activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil sau au fost constituite in perioada in care persoana juridica romana era supusa impozitului pe veniturile microintreprinderilor."
- Microintreprinderile care efectueaza sponsorizari pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult(oricare ONG, nu numai cele care sunt licentiate pentru prestarea de servicii sociale), care la data incheierii contractului sunt inscrise in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, scad sumele aferente din impozitul pe veniturile microintreprinderilor pana la nivelul valorii reprezentand 20% din impozitul datorat pentru trimestrul in care au inregistrat cheltuielile respective.

1.3 IMPOZITUL PE VENIT
- Contribuablii, persoane fizice, vor putea redirectiona 3,5% din impozitul pe venit pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult (oricare ONG, nu numai cele care sunt licentiate pentru prestarea de servicii sociale), precum si pentru acordarea de burse private.
- Entitatile nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, precum si unitatile de cult beneficiaza de sumele redirectionate (3,5%) daca la momentul platii acestora de catre organul fiscal sau angajatorul/platitorul de venit figureaza in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.
- A fost precizat in mod expres faptul ca „veniturile din transferul de moneda virtuala” sunt incluse in categoria veniturilor din alte surse. Pentru aceste venituri se depune declaratie de catre beneficiar (nu se retine la sursa impozitul). Castigul din transferul de moneda virtuala se va determina ca diferenta pozitiva intre pretul de vanzare si pretul de achizitie, inclusiv costurile directe aferente tranzactiei. Castigul sub nivelul a 200 lei/tranzactie nu se impoziteaza cu conditia ca totalul castigurilor intr-un an fiscal sa nu depaseasca nivelul de 600 lei.

1.4 TVA
- Au fost aduse modificari si completari la modalitatea de modificare a bazei impozabile in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
- Au fost modificate conditiile de aplicare a cotei reduse de TVA de 5% in ceea ce priveste livrarea locuintelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite.

2. MODIFICARI SI COMPLETARI CODUL DE PROCEDURA FISCALA

- In cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central, procedurile de administrare se realizeaza in functie de clasa/subclasa de risc fiscal in care sunt incadrati contribuabilii ca urmare a analizei de risc efectuate de organul fiscal.
- Contribuabilii se incadreaza in 3 clase principale de risc, dupa cum urmeaza:
a) contribuabili cu risc fiscal mic;
b) contribuabili cu risc fiscal mediu;
c) contribuabili cu risc fiscal ridicat.
- Criteriile generale in functie de care se stabileste clasa/subclasa de risc fiscal sunt urmatoarele:
a) criterii cu privire la inregistrarea fiscala;
b) criterii cu privire la depunerea declaratiilor fiscale;
c) criterii cu privire la nivelul de declarare;
d) criterii cu privire la realizarea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat si catre alti creditori.
- In scopul comunicarii actelor administrative prin mijloace electronice de transmitere la distanta, organul fiscal central poate sa inregistreze din oficiu contribuabilii/platitorii in sistemul de comunicare electronica prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

Procedura de inregistrare din oficiu se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.
- Organele fiscale au obligatia de a publica pe pagina de internet proprie lista debitorilor persoane juridice (au fost scoase persoanele fizice) care inregistreaza obligatii fiscale restante, precum si cuantumul acestor obligatii.
- Somatia (in cazul inceperii executarii silite) va cuprinde si: numarul dosarului de executare, suma pentru care se incepe executarea silita, termenul in care cel somat urmeaza sa plateasca suma prevazuta in titlul executoriu, indicarea consecintelor nerespectarii acesteia, precum si posibilitatea de a intra intr-o procedura de mediere.
- In vederea realizarii procedurii de mediere debitorul notifica organul fiscal cu privire la intentia sa in termen de 15 zile de la primirea somatiei. La notificare se anexeaza documente si informatii care sa sustina situatia sa economica si financiara.
- In termen de maximum 10 zile de la primirea notificarii, organul fiscal are obligatia sa organizeze intalnirea cu contribuabilul in vederea procedurii de mediere.
- Procedura de mediere consta in:
a) clarificarea intinderii obligatiei fiscale inscrise in somatie, daca respectivul debitor are obiectii cu privire la aceasta;
b) analiza de catre organul fiscal impreuna cu debitorul a situatiei economice si financiare a debitorului in scopul identificarii unor solutii optime de stingere a obligatiilor fiscale, inclusiv posibilitatea de a beneficia de inlesnirile la plata prevazute de lege.
- Rezultatul medierii, precum si solutiile optime de stingere a obligatiilor fiscale se consemneaza intr-un proces-verbal. In situatia in care in termen de 15 zile de la finalizarea medierii nu se stinge debitul sau nu se solicita inlesnirea la plata, organul fiscal continua masurile de executare silita.
- Procedura de executare silita nu incepe de la data la care debitorul notifica organului fiscal intentia de mediere. Pe parcursul procedurii de mediere organul fiscal poate dispune masuri asiguratorii.

PREVEDERI TRANZITORII
- Prevederile art. 123^1 (Acordarea dreptului contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit) se aplica si in situatia in care contribuabilii si-au exprimat, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, optiunea privind distribuirea din impozitul pe venit a unei sume reprezentand cota de 2% sau 3,5% din acesta, conform dispozitiilor art. 68^1 alin. (11), art. 72 alin. (11) si art. 79 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prin reinnoirea acesteia conform art. 123^1 alin. (2), in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, sub sanctiunea decaderii.
- Prin derogare de la prevederile art. 4 din Codul fiscal, prevederile legii intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial, cu exceptiile stipulate expres (unele prevederi se aplica incepand cu 1 ianuarie 2019, iar altele incepand cu 1 aprilie 2019).
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Modificari fiscale 2019

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Modificari fiscale 2019"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x