Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 19 Martie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

  • Subiectul saptamanii
  • Comert cu autovehicule usoare
    Societatea noastra este SRL, platitoare de TVA, cu obiect de activitate "comert cu autoturisme si autovehicule usoare". Masinile sunt second-hand aduse din Uniune in Romania, achizitii intracomunitare, pe platforma de catre diverse firme de...
    mai mult

Procedura de implementare a masurii Granturi pentru capital de lucru din cadrul schemei de ajutor de stat aprobate prin OUG nr. 130/2020

22 Oct 2020
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: Ordinul nr. 3083/2020 pentru aprobarea Procedurii de implementare a masurii "Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor" din cadrul schemei de ajutor de stat instituite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, in contextul crizei provocate de COVID-19, precum si alte masuri in domeniul fondurilor europene

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 965 din 20 octombrie 2020

Procedura de implementare a masurii "Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor"

1.Obiectivul masurii

Obiectivul principal al schemei de ajutor de stat il constituie acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Operational Competitivitate 2014-2020, denumit in continuare POC, in contextul crizei provocate de COVID-19, pentru beneficiarii prevazuti lapct 3, a caror activitate a fost afectata direct sau indirect de raspandirea virusului SARS-CoV-2 sau a caror activitate a fost interzisa prin ordonante militare pe perioada starii de urgenta sau ingradite pe perioada starii de alerta.

Prin prezenta procedura se implementeaza o schema de ajutor de stat. Acordarea ajutoarelor de stat in cadrul masurii se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat prevazute de Cadrul temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei in contextul actualei epidemii de COVID-19, aprobat de Comisia Europeana. Schema se aplica pe intreg teritoriul Romaniei, in toate cele 8 regiuni de dezvoltare.

2.Bugetul masurii si modalitatea de acordare a ajutoarelor de stat

Masura este valabila pana la 31 decembrie 2020, platile in cadrul masurii vor fi efectuate pana la 31 decembrie 2023. In conditiile in care valabilitatea masurii va fi prelungita prin modificarea legislatiei in vigoare, prevederea se va aplica de drept si asupra prezentei proceduri.
Bugetul alocat masurii, aprobat prin Ordonanta de Urgentanr.130/2020privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, in contextul crizei provocate de COVID-19 este in valoare totala de 350.000.000 euro, din care 265.000.000 euro fonduri externe nerambursabile, 42.500.000 euro fonduri de la bugetul de stat si coparticipare (cofinantare) de 42.500.000 euro de la beneficiari. Prin implementarea masurii se estimeaza acordarea de ajutor de stat unui numar de maxim 100.500 de beneficiari. Cursul valutar utilizat este InforEuro din luna septembrie 2020, respectiv 1 euro=4,8395 lei.

3.Beneficiarii de ajutor de stat in cadrul masurii

3.1.Intreprinderea unica include toate intreprinderile intre care exista cel putin una dintre relatiile urmatoare:
(a)o intreprindere detine majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale asociatilor unei alte intreprinderi;
(b)o intreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte intreprinderi;
(c)o intreprindere are dreptul de a exercita o influenta dominanta asupra altei intreprinderi in temeiul unui contract incheiat cu intreprinderea in cauza sau in temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
(d)o intreprindere care este actionar sau asociat al unei alte intreprinderi si care controleaza singura, in baza unui acord cu alti actionari sau asociati ai acelei intreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale asociatilor intreprinderii respective.
Intreprinderile care intretin, cu una sau mai multe intreprinderi, relatiile la care se face referire la literele (a)-(d) sunt considerate intreprinderi unice.
3.2.
(1)Granturile se acorda pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat incheiat cu IMM-urile (definite conform Legiinr. 346/2004cu modificarile si completarile ulterioare) din domeniile de activitate: restaurante, hoteluri, cafenele, industria alimentara si alte activitati asimilate acesteia, servicii din domeniul transporturilor, agentiilor de turism, editurilor/librariilor/bibliotecilor, industriilor creative, precum si al organizarilor de evenimente a caror activitate curenta a fost afectata de raspandirea virusului SARS-CoV-2 sau a caror activitate a fost interzisa ori redusa prin ordonante militare pe perioada starii de urgenta si/sau pe perioada starii de alerta. Lista domeniilor de activitate eligibile este prevazuta in anexanr. 2la ORDONANTA DE URGENTA nr. 130 din 31 iulie 2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, in contextul crizei provocate de COVID-19.
(2)Granturile pentru capital de lucru se acorda, pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat si ONG-urilor cu activitate economica din domeniul invatamant.
(3)Granturile pentru capital de lucru se acorda beneficiarilor care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a)au obtinut certificat de situatii de urgenta in baza Ordonantei de urgenta a Guvernuluinr. 29/2020privind unele masuri economice si fiscal-bugetare, cu modificarile ulterioare;
b)au inregistrat profit operational din activitatea curenta (din activitatea de exploatare), in unul din ultimele doua exercitii financiare inainte de depunerea cererii de finantare pentru obtinerea grantului, potrivit situatiilor financiare depuse;
c)dispun de coparticipare(cofinantare) la constituirea capitalului de lucru in procent de minimum 15% din valoarea grantului la data utilizarii grantului pentru capital de lucru;
d)nu erau in dificultate la 31 decembrie 2019;
e)mentin sau suplimenteaza numarul de angajati existenti la data inscrierii electronice (Registru salariatilor din Revisal emis cu maxim 24 de ore inaintea trimiterii formularului de inscriere, asumat de reprezentantul legal) pentru o perioda de minim 6 luni de la momentul platii ajutorului financiar, cu exceptia situatiilor in care contractele individuale de munca sunt incheiate pentru sezonieri sau/si zilieri;
f)suma totala a ajutoarelor de stat primite in cadrul temporar Covid 19 instituit de Comisia Europeana insumata cu cuantumul ajutorului de stat solicitat in cadrul prezentei masuri nu depaseste la nivelul intreprinderii unice, pragul de 800.000 euro, echivalentul in lei .
g)sunt IMM conform prevederilor legiinr 346/2004cu modificarile si completarile ulterioare.

4.Tipurile de ajutor financiar

Prin prezenta masura se finanteaza in ordinea depunerii cererii de finantare, in urmatoarele conditii:
a)pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferenta anului 2019 cuprinsa intre 5.000 si 13.500 euro, valoarea grantului este de 2.000 euro;
b)pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferenta anului 2019 cuprinsa intre 13.501 si 1.000.000 euro, valoarea grantului se stabileste in procent de 15% din cifra de afaceri si nu poate depasi suma de 150.000 euro. Pentru IMM-urile cu cifra de afaceri cu echivalentul in euro de peste 1 milion de euro, valoarea maxima a ajutorului este de 150.000 euro.

Daca un beneficiar de ajutor de stat face parte din categoria intreprinderilor legate si a depus mai multe cereri de finantare pentru obtinerea grantului necesar capitalului de lucru, valoarea cumulata a grantului pentru capital de lucru care urmeaza a fi acordat nu poate depasi 250.000 euro echivalent in lei la data platii grantului pentru capital de lucru.

Care sunt categoriile de cheltuieli eligibile

a)cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, marfuri, precum si alte categorii de stocuri necesare activitatii curente/operationale desfasurate de beneficiari;
b)datorii curente si restante fata de furnizorii curenti, inclusiv fata de furnizorii de utilitati, potrivit contractelor incheiate;
c)cheltuieli privind chiria pe baza de contract incheiat (chiria in avans nu este eligibila)
d)cheltuieli privind achizitia de servicii necesare activitatii curente, cu exceptia serviciilor de consultanta, studiilor si altor categorii de servicii indirecte;
e)cheltuieli privind echipamentele de protectie medicala, inclusiv materiale de dezinfectie pentru protectia impotriva raspandirii virusului SARS-CoV-2;
f)cheltuieli privind achizitia de obiecte de inventar (durata de utilizare este mai mica de 1 an), inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluarii activitatii curente (au valoarea sub 2500 lei dar durata de utilizare este mai mare de 1 an);
g) cheltuieli privind achizitia de echipamente, utilaje, instalatii, tehnologii, dotari independente necesare reluarii activitatii;
h)cheltuieli privind plata datoriilor catre bugetul statului, cu exceptia TVA deductibil.

Important!!!Beneficiarii vor depune declaratie pe propria raspundere ca utilizarea grantului in alte scopuri decat cele prevazute de prezenta ordonanta de urgenta atrage dupa sine recuperarea ajutorului de stat acordat impreuna cu plata accesoriilor.

Cheltuiala cu taxa pe valoarea adaugata este eligibila daca este nerecuperabila.

Pentru decontarea datoriilor sunt eligibile si facturile emise anterior semnarii contractului care vor fi achitate din grantul pentru capital de lucru acordat in cadrul masurii, dupa data semnarii contractului de finantare. Sunt eligibile datoriile restante aferente taxelor si impozitelor salariale.

Cheltuielile cu consultanta nu sunt eligibile in cadrul prezentei masuri.

Nu sunt eligibile cheltuielile cu salariile nete, achizitiile de bunuri second-hand, nu sunt permise achizitiile in sistem leasing, iar cheltuielile cu chiria activelor corporale nu sunt eligibile, cu exceptia cheltuielilor privind chiria pe baza de contract incheiat, pentru sediul social/punctul de lucru unde se desfasoara activitatea pentru care se solicita finantare.

In cadrul acestei masuri, nu fac parte din categoria Capital de lucru si nu sunt eligibile a fi decontate din ajutorul de stat urmatoarele categorii de cheltuieli: Terenuri, terenuri construite, imobile, mijloace de transport, rate si/sau rambursari la credite/linii de credite/leasing, dobanzi, garantii.

5.Procedura de inscriere in Program

Inscrierea in program, creare profil, user, parola si completarea formularului de inscriere in vederea obtinerii finantarii se fac on-line pe link-ul https://granturi.imm.gov.ro. Aplicantii au obligatia de a urmari informatiile referitoare la masura de sprijin postate pe site-ul ministerului pe toata perioada de implementare (inscriere, verificare, clarificari, semnare contract, depunere documente decont, incarcare documente cheltuieli, efectuare plati, monitorizare, raportare), precum si in contul creat la inscriere, denumit in continuare front office.

Inscrierile in cadrul masurii se vor realiza in doua etape distincte:

a)Etapa de creare profil, user si parola, unde aplicantii vor inregistra cu semnatura electronica atat datele reprezentantului legal/imputernicit cat si datele IMM/ONG eligible ;
b)Etapa de inscriere in cadrul masurii "Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor" in care aplicantii, cu profilul, user, si parola generate in prima etapa, vor completa si transmite formularul de inscriere.

Data de la care este activa prima etapa de creare profil, user si parola se comunica pe site-ul institutiei inainte de data inceperii procesului propriu zis.

Data de la care este activa a doua etapa de inscriere in cadrul masurii "Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor" se comunica pe site-ul institutiei cu cel putin 3 zile inainte de data inceperii procesului de inregistrare propriu zis.

Aplicatia electronica de inscriere aferenta primei etape de creare profil, user si parola va ramane deschisa pe toata perioada inscrierilor in cadrul tuturor masurilor instituite prin OUG 130din 31 iulie 2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, in contextul crizei provocate de COVID-19, cu completarile si modificarile ulterioare.

Aplicatia electronica de inscriere aferenta celei de a doua etape de inscriere in cadrul masurii "Granturi pentru capital de lucru acordate beneficiarilor" va fi deschisa incepand cu ora 10.00 a primei zile de inscriere, timp de 5 zile lucratoare de la demararea inscrierii in Program, pana la ora 20.00 a ultimei zile de inscriere, cu posibilitatea de prelungire a termenului pana la epuizarea bugetului.

Pentru participarea la masura "Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor" fiecare solicitant trebuie sa se inregistreze cu user si parola in prima etapa, generand prin aceasta actiune un cont de utilizator. Dupa crearea contului de utilizator, aplicantii vor avea acces la acesta pe toata perioada de implementare a masurii, vor putea accesa documentatia transmisa si vor avea posibilitatea semnarii contractului, descarcarii si incarcarii de documente diverse aferente platii sau raportarii, in mod electronic. Adresa de e-mail trebuie sa apartina beneficiarului si sa se regaseasca in toata documentatia, aceeasi adresa va fi folosita pentru toata corespondenta pe intreaga perioada de implementare si monitorizare a programului. Aplicatia va trimite pe toata perioada de implementare a masurii automat pe adresa de e-mail a solicitantului mesaje de avertizare asupra corespondentei cu MEEMA/AIMMAIPE, corespondenta prin care aplicantii vor fi informati asupra actiunilor ulterioare inscrierii precum contract aprobat, clarificari, mesaje de incarcare documente, etc.

In momentul trimiterii formularului de inscriere online, aplicatia electronica va genera automat solicitantului un mesaj de confirmare a efectuarii inregistrarii, mesaj care se va regasi in front office.

Dupa completarea si trimiterea on-line a formularului de inscriere nu se mai pot face completari/modificari asupra acestuia.

Dupa trimiterea formularului aplicantii vor avea posibilitatea vizionarii in timp real pe site- ul MEEMA a listei cu solicitantii inscrisi in vederea verificarii administrative si a eligibilitatii in cadrul masurii. Ordinea la contractare in cadrul masurii se va face conform principiului primul venit-primul servit. Dupa aceasta etapa, aplicatia electronica va genera un numar de identificare unic pentru fiecare proiect in Registrul Unic Electronic, denumit numar RUE.

Aplicantii care nu au inregistrat la ANAF Situatiile financiare anuale la 31 decembrie 2019 pana la data inscrierii in aplicatie, vor primi decizie de respingere.

Documentele ilizibile sau incomplet incarcate in aplicatie pot fi solicitate prin clarificari. Netransmiterea tuturor documentelor solicitate prin clarificari in termenul prevazut atrage dupa sine decaderea solicitantului din dreptul de a beneficia de prevederile masurii.

Pentru toate documentele provenite din strainatate vor fi prezentate traduceri autorizate.

6.Verificarea si selectia beneficiarilor

In scopul verificarii solicitarilor si implementarii masurii, in cadrul MEEMA/AIMMAIPE se va constitui Unitatea de Implementare a Proiectului, denumita in continuare UIP, al carei numar de persoane, atributii si responsabilitati vor fi stabilite prin ordin al ministrului/decizia ordonatorului tertiar de credite. Formularele si documentatia care intra in verificare in limita bugetului va fi repartizata de catre minister in ordinea RUE si in mod egal pentru verificare la cele 9 agentii si echipei UIP din cadrul ministerului.

Verificarea documentelor depuse on-line se va face din punct de vedere administrativ si al eligibilitatii: solicitarile vor fi verificate in ordinea numarului RUE, in baza documentelor justificative incarcate in aplicatie. Solicitantii care nu indeplinesc criteriile administrative si de eligibilitate vor primi decizii de respingere a cererii de finantare.

Aplicantii au obligatia de a urmari informatiile referitoare la program postate pe site-ul ministerului. Se pot solicita clarificari, aplicantului fiindu-i transmisa Scrisoare de solicitare clarificari pe adresa de email inregistrata in aplicatia electronica. Clarificarile solicitate se trimit la emitent in 3 zile lucratoare de la transmitere. Netransmiterea clarificarilor solicitate in termen conduce la respingerea proiectului.

Daca in urma analizei documentatiei integral completate se constata neconcordante sau ca informatiile declarate de solicitant nu sunt complete/ corecte/reale, solicitantul va primi decizie de respingere a cererii de finantare.

Inainte de a se adresa instantei de judecata, solicitantul trebuie sa urmeze procedura plangerii prealabile.

Solicitantul se poate adresa AIMMAIPE de care apartine, formuland o contestatie, in termen de 5 zile calendaristice de la data transmiterii actului administrativ pentru neindeplinirea conditiilor din punct de vedere administrativ si al eligibilitatii, veridicitatii si conformitatii celor inscrise in formularul de inscriere on-line cu documentele justificative depuse.

Contestatia se formuleaza in scris si va cuprinde:

-datele de identificare ale solicitantului;
-obiectul contestatiei;
-motivele de fapt si de drept pe care se intemeiaza contestatia;
-dovezile pe care se intemeiaza;
-semnatura reprezentantului legal.

Pentru aplicantii acceptati in urma verificarilor administrative si de eligibilitate in limita bugetului alocat masurii, aplicatia informatica va genera contract de finantare care se va regasi in front office si va trimite pe adresa de corespondenta un mesaj de atentionare in acest sens. Aplicantii vor intra in aplicatie, vor descarca contractul de finantare, il vor semna cu semnatura electronica si il vor reincarca semnat in aplicatie in maxim 20 zile de la primire, dar nu mai tarziu de data limita prevazuta in schema de ajutor/O.U.G.nr 130/2020, impreuna cu dovada co-finantarii (extras de cont bancar, scrisoare de aprobare a creditului sau contract de credit). Aplicantii/solicitantii care nu semneaza si nu transmit contractul de finantare pana la termenul limita prevazut in prezenta procedura, vor primi Decizie de respingere semnata electronic de Directorul AIMMAIPE, transmisa prin contul din aplicatie.

Dupa semnarea acestuia de catre ordonatorul tertiar de credite si reincarcarea in aplicatie a contractului semnat de ambele parti, institutia de credit partenera selectata de catre aplicant la inscriere va fi instiintata electronic ca poate face plata ajutorului financiar nerambursabil.

Beneficiarii eligibili declarati admisi vor deschide conturi curente disticte pentru proiect la institutia partenera, care vor fi utilizate exclusiv pentru implementarea masurii pe perioada de derulare a acesteia.

Aplicantii la masura 1 "Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile" din cadrul schemei de ajutor de stat instituita prin ORDONANTA DE URGENTAnr. 130din 31 iulie 2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Operational Competitivitate 2014- 2020, in contextul crizei provocate de COVID-19, nu sunt eligibili in cadrul prezentei masuri "Granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor".

MEEMA prin AIMMAIPE va transfera in contul de tranzit deschis la institutia partenera selectata, cu rol de agentie de implementare, sumele reprezentand ajutor de stat aferente contractelor de finantare.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x