Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 24 Octombrie 2021
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

  • Subiectul saptamanii
  • Asociatie club sportiv
    O asociatie club sportiv tenis de masa, nonprofit cu personalitate juridica, conduce contabilitatea in partida dubla si are cod CAEN 9312 "Activitati ale cluburilor sportive". 1. In cadrul asociatiei avem un membru care este de profesie...
    mai mult

Procedura HORECA. Pasii si documentele de intocmit pentru a obtine sprijin financiar

Act normativ: Ordinul MEAT nr. 991/2021 pentru aprobarea Procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 594 din 14 iunie 2021

Modele de documente: formular de inscriere (pasii pentru creare profil si depunere), declaratia pe proprie raspundere, declaratie privind tipul intreprinderii, raport sinteza
>> CLICIK AICI pentru a le descarca in format word <<

1. Obiectivul schemei de ajutor de stat

1.1. Obiectivul schemei de ajutor de stat il reprezinta acordarea de sprijin financiar din fonduri publice nationale si/sau din fonduri externe pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei COVID 19.
1.2. Bugetul Schemei este estimat la 500 milioane euro, echivalent in lei.
1.2. Sumele aferente Schemei se asigura de la bugetul de stat prin bugetul MEAT, cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate cu aceasta destinatie si/sau din fonduri externe.
1.3. Schema se deruleaza pana la 31 decembrie 2021, plata sumelor corespunzatoare urmand a fi realizata pana cel tarziu la data de 30 iunie 2022, in limita creditelor bugetare.
1.4. Prin implementarea masurii se estimeaza acordarea de ajutor de stat unui numar maxim de 74.000 de beneficiari.
1.5. Daca valoarea insumata a cererilor de finantare aprobate depaseste valoarea creditelor de angajament sau bugetare alocate cu aceasta destinatie, angajarea, respectiv plata catre beneficiar se va face proportional, prin raportarea sumei aprobate pentru fiecare beneficiar la suma totala a cererilor de finantare aprobate.

2. Beneficiarii de ajutor de stat in cadrul Schemei si criterii de eligibilitate a acestora

2.1. Beneficiarii Schemei sunt intreprinderile care indeplinesc, la data depunerii cererii de finantare, conditiile de eligibilitate prevazute in O.U.G. nr. 224/2020, cu modificarile si completarile ulterioare.

2.2. Beneficiari de ajutor de stat sunt:
  • structuri de primire turistice cu functiuni de cazare clasificate
  • structuri/unitati de alimentatie si organizatori de evenimente, inregistrate/inregistrati in scopuri fiscale pe teritoriul Romaniei
  • agentii de turism licentiate si ghizii de turism atestati, care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei si care primesc ajutor de stat, conform acestei Scheme, detinute de sau organizati ca intreprinderi infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990,  Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, O.U.G. nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, O.U.G. nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale.
2.3. Beneficiarul poate fi: intreprindere autonoma, intreprindere partenera sau intreprindere legata.

O intreprindere autonoma este orice intreprindere care nu este clasificata ca intreprindere legata sau ca intreprindere partenera. O intreprindere este autonoma daca detine mai putin de 25% din capitalul social sau din drepturile de vot (oricare dintre acestea este mai mare) in una ori in mai multe intreprinderi sau daca una ori mai multe intreprinderi nu detin mai mult de 25% din capitalul social sau din drepturile de vot ale intreprinderii in cauza.

Intreprinderile partenere sunt toate intreprinderile care nu sunt clasificate ca intreprinderi legate si intre care exista urmatoarea relatie: intreprinderea (din amonte) detine, individual sau in comun cu una ori mai multe intreprinderi legate, 25% sau mai mult din capitalul social ori din drepturile de vot ale unei alte intreprinderi (din aval).
Intreprinderile legate sunt intreprinderile intre care exista oricare dintre urmatoarele raporturi:

(a) o intreprindere detine majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale asociatilor unei alte intreprinderi;
(b) o intreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte intreprinderi;
(c) o intreprindere are dreptul de a exercita o influenta dominanta asupra altei intreprinderi in temeiul unui contract incheiat cu intreprinderea in cauza sau in temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
(d) o intreprindere care este actionar sau asociat al unei alte intreprinderi si care controleaza singura, in baza unui acord cu alti actionari sau asociati ai acelei intreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale asociatilor intreprinderii respective.

Intreprinderile care intretin, cu una sau mai multe intreprinderi, relatiile la care se face referire la literele (a)-(d) sunt considerate intreprinderi legate.

2.4. Granturile se acorda pe baza de contract de finantare incheiat cu urmatoarele categorii de beneficiari:
  • intreprinderi care desfasoara activitati autorizate de agentii de turism conform codurilor CAEN Rev 2 7911, 7912, 7990
  • intreprinderi care desfasoara activitati autorizate de structuri de primire turistice cu functiuni de cazare conform codurilor CAEN Rev 2 5510, 5520, 5530, 5590
  • intreprinderi care desfasoara activitati autorizate de structuri/unitati de alimentatie, conform codurilor CAEN Rev 2 5610, 5621, 5629, 5630
  • intreprinderi care desfasoara activitati autorizate de organizare de evenimente conform codului CAEN Rev 2 8230
  • intreprinderi care desfasoara activitati autorizate de ghid de turism conform codului CAEN Rev 2 7990, intreprinderi care sunt inregistrate/inregistrati in scopuri fiscale pe teritoriul Romaniei.
Activitatile sunt eligibile daca sunt desfasurate in baza unor licente de turism emise de autoritatea publica centrala responsabila in domeniul turismului pentru agentiile de turism, certificate de clasificare emise de autoritatea publica centrala responsabila in domeniul turismului pentru structurile de cazare, autorizatii de functionare emise de catre autoritatile publice locale sau certificate de clasificare emise de autoritatea publica centrala responsabila in domeniul turismului pentru structurile/unitatile de alimentatie publica, autorizatiile emise de catre directiile sanitar - veterinare pentru unitatile de alimentatie publica mobile, certificate constatatoare eliberate de Oficiul National

Registrul Comertului pentru organizatorii de evenimente sau atestate de ghid de turism emise de autoritatea publica centrala responsabila in domeniul turismului. Daca o intreprindere detine mai multe puncte de lucru (structuri de cazare/structuri de alimentatie/ agentii de turism), se vor verifica/incarca certificatele de clasificare/autorizatiile/licentele pentru fiecare punct de lucru. Codul/codurile CAEN Rev 2 pentru care aplicantul solicita finantare trebuie sa fi fost autorizat/autorizate pe perioada aferenta bazei de calcul in cadrul prezentei Scheme, iar in acest sens aplicantul va incarca certificat constatator cu istoric in aplicatia informatica.

2.5. Beneficiarii eligibili trebuie sa indeplineasca si urmatoarele conditii cumulative:

a) nu sunt intreprinderi in dificultate, in sensul definitiei de la art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea art. 107 si 108 si/sau nu erau in dificultate la 31 decembrie 2019, dar care s-au confruntat cu dificultati sau au intrat in dificultate ulterior, din cauza epidemiei de COVID-19.

In sensul definitiei de la art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea art. 107 si 108, intreprinderile in dificultate sunt acele intreprinderi care se afla in cel putin una din situatiile urmatoare:

1. in cazul unei societati cu raspundere limitata, reglementata de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, alta decat un IMM care exista de mai putin de 3 ani sau, in sensul eligibilitatii pentru ajutor pentru finantare de risc, un IMM aflat la 7 ani de la prima sa vanzare comerciala care se califica pentru investitii pentru finantare de risc in urma unui proces de diligenta efectuat de un intermediar financiar selectat, atunci cand mai mult de jumatate din capitalul sau social subscris a disparut din cauza pierderilor acumulate. Aceasta situatie survine atunci cand deducerea pierderilor acumulate din rezerve si din toate celelalte elemente considerate in general ca facand parte din fondurile proprii ale societatii conduce la un rezultat negativ care depaseste jumatate din capitalul social subscris;
2. in cazul unei societati reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in care cel putin unii dintre asociati au raspundere nelimitata pentru creantele societatii, alta decat un IMM care exista de mai putin de 3 ani sau, in sensul eligibilitatii pentru ajutor pentru finantare de risc, un IMM aflat la 7 ani de la prima sa vanzare comerciala care se califica pentru investitii pentru finantare de risc in urma unui proces de diligenta efectuat de un intermediar financiar selectat, atunci cand mai mult de jumatate din capitalul propriu, asa cum reiese din contabilitatea societatii, a disparut din cauza pierderilor acumulate. In sensul prezentei dispozitii, «o societate in care cel putin unii dintre asociati au raspundere nelimitata pentru creantele societatii» se refera in special la acele tipuri de societati mentionate in anexa II la Directiva nr. 2013/34/UE;
3. atunci cand intreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolventa sau indeplineste criteriile prevazute in dreptul intern pentru ca o procedura colectiva de insolventa sa fie deschisa la cererea creditorilor sai;
4. atunci cand intreprinderea a primit ajutor pentru salvare si nu a rambursat inca imprumutul sau nu a incetat garantia sau a primit ajutoare pentru restructurare si face inca obiectul unui plan de restructurare;
5. in cazul unei intreprinderi care nu este un IMM, atunci cand, in ultimii doi ani: raportul datorii/capitaluri proprii al intreprinderii este mai mare de 7,5 si capacitatea de acoperire a dobanzilor calculata pe baza EBITDA se situeaza sub valoarea 1,0.

Prin exceptie, ajutorul se poate acorda microintreprinderilor sau intreprinderilor mici, in sensul anexei I la Regulamentul general de exceptare pe categorii de ajutoare, Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea art. 107 si 108 din tratat, care se aflau deja in dificultate la 31 decembrie 2019, cu conditia sa nu faca obiectul unei proceduri colective de insolventa in temeiul legislatiei nationale si sa nu fi primit ajutor pentru salvare sau ajutor pentru restructurare.

Pentru a putea beneficia de ajutor este necesar ca, la momentul acordarii ajutorului in temeiul O.U.G. nr. 224/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, operatorii economici prevazuti mai sus care au primit ajutor pentru salvare sa fi rambursat imprumutul sau sa fi incetat garantia, iar operatorii economici care au primit ajutor pentru restructurare sa nu mai faca obiectul unui plan de restructurare.
b) nu depasesc plafonul de 1.800.000 Euro conform sectiunii 3.1. din Comunicarea Comisiei Europene - Cadru temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei in contextul actualei epidemii de COVID-19 [C(2020) 1863], cu modificarile si completarile ulterioare;
c) nu fac obiectul unei decizii emise de catre Comisia Europeana/alt furnizor de ajutor de stat/Consiliul Concurentei de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, in cazul in care au facut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executata si creanta integral recuperata, cu dobanzile aferente.
d) nu se afla in insolventa la momentul inscrierii in cadrul schemei de ajutor de stat.
e) isi mentin activitatea pentru care au obtinut finantare pentru cel putin 6 luni de la data primei plati a ajutorului de stat pentru valoarea grantului mai mica sau egala cu echivalentul in lei al sumei de 200.000 euro, sau 12 de luni de la data primei plati a ajutorului de stat, in cazul in care valoarea grantului este mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 200.000 euro, daca prin acte normative nu se instituie restrictii de natura a impune suspendarea ori intreruperea activitatii comerciale. Perioada de suspendare ori intrerupere a activitatii comerciale nu se ia in calcul la determinarea termenului de 6 luni, respectiv 12 de luni.
f) au depus situatiile financiare anuale aferente ultimelor doua exercitii financiare incheiate (2019 si 2020), pentru care s-a implinit termenul legal de depunere, prevazut la art. 36 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca au obligatia sa intocmeasca asemenea situatii.

3. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat

3.1. Baza de calcul al ajutorului reprezinta:
   a) pentru beneficiarii care raporteaza cifra de afaceri, diferenta dintre cifra de afaceri obtinuta din activitatea eligibila aferenta anului 2019 si cifra de afaceri obtinuta din activitatea eligibila aferenta anului 2020;
    b) pentru beneficiarii care aplica regimul special pentru agentiile de turism in conformitate cu dispozitiile art. 311 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, diferenta dintre volumul facturilor emise in anul 2019 pentru serviciile de calatorie, inclusiv marja, si volumul facturilor emise in anul 2020 pentru serviciile de calatorie, inclusiv marja;
   c) pentru beneficiarii care tin evidenta in partida simpla, in conformitate cu dispozitiile art. 1 alin. din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, diferenta dintre incasarile obtinute din activitatea eligibila aferenta anului 2019 si incasarile obtinute din activitatea eligibila aferenta anului 2020.

3.2. In stabilirea activitatilor eligibile care vor intra in baza de calcul, se fac urmatoarele clarificari:
3.3. Baza de calcul al ajutorului, calculata conform prevederilor art. 4.3 si 4.4., este certificata si asumata fie de catre un expert contabil sau o societate de expertiza contabila membru/membra al/a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, selectat/selectata si remunerat/remunerata de catre aplicant, fie de catre un auditor financiar sau o firma de audit autorizat/autorizata in Romania, care sunt membri ai Camerei Auditorilor Financiari din Romania, selectat/selectata si remunerat/remunerata de catre aplicant.
3.4. Valoarea maxima a ajutorului de stat care poate fi acordata unui beneficiar prin prezenta Schema este echivalentul in lei al sumei de 800.000 euro/intreprindere unica.
3.5. Daca valoarea insumata a cererilor de finantare aprobate depaseste valoarea creditelor de angajament sau bugetare alocate cu aceasta destinatie, angajarea, respectiv plata catre beneficiar se va face proportional, prin raportarea sumei aprobate pentru fiecare beneficiar la suma totala a cererilor de finantare aprobate.
3.6. Cursul de schimb utilizat in implementarea schemei de ajutor de stat este cursul Bancii Nationale a Romaniei valabil la data lansarii apelului de proiecte, respectiv data deschiderii aplicatiei electronice pentru etapa a doua si care va fi comunicata pe site-ul institutiei la respectiva data.

4. Procedura de inscriere in cadrul Schemei

4.1. Inscrierea in cadrul Schemei, creare profil, user, parola si completarea formularului de inscriere in vederea obtinerii finantarii se fac on-line, folosind link-ul http://www.granturi.imm.gov.ro.
Aplicantii au obligatia de a urmari informatiile referitoare la Schema postate pe site-ul MEAT pe toata perioada de implementare (inscriere, verificare, clarificari, semnare contract, efectuare plati, monitorizare), precum si in contul creat la inscriere, denumit in continuare front office (FO).

4.2. Inscrierile in cadrul Schemei se vor realiza in doua etape distincte:
    a) Etapa 1 de creare profil, user si parola, unde aplicantii vor inregistra cu semnatura electronica, atat datele reprezentantului legal/imputernicitului, cat si datele intreprinderii eligibile.
Beneficiarii care si-au creat deja profil, user si parola in cadrul platformei in vederea primirii unui ajutor de stat in baza O.U.G. nr. 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, in contextual crizei provocate de COVID-19, precum si alte masuri in domeniul fondurilor europene, cu modificarile si completarile ulterioare, vor putea folosi respectivul profil in cadrul prezentei Scheme.
     b) Etapa 2 de inscriere in cadrul Schemei, in care aplicantii, cu profil, user si parola generate in prima etapa, vor completa formularul electronic de inscriere,  vor incarca declaratii pe proprie raspundere, conform anexelor  la prezenta procedura (declaratie ajutor de stat, declaratie tip intreprindere, formular de calcul pentru intreprinderi partenere sau legate), vor incarca copie dupa certificatul de clasificare pentru structurile de primire cu functiuni de cazare, copie dupa autorizatia de functionare sau dupa certificatul de clasificare pentru structurile/unitatile de alimentatie publica, copie dupa autorizatia sanitar-veterinara pentru unitatile de alimentatie publica mobile, copie dupa atestat pentru ghizii turistici, respectiv copie dupa licenta pentru agentiile de turism.
Toti aplicantii vor incarca certificat constatator cu istoric, eliberat de Oficiul National al Registrului Comertului, conform art. 3.4. Prin completarea formularului de inscriere beneficiarii isi vor lua angajamentul de plata a datoriilor restante catre bugetul central, angajamentul privind mentinerea activitatii pentru 6 luni, respectiv 12 luni, isi vor asuma pe proprie raspundere ca intreprinderea nu era in dificultate la 31 decembrie 2019 sau ca intreprinderea era in dificultate la 31 decembrie 2019 in conditiile exceptiei de la art. 3 alin (4) si (5) din O.U.G. nr. 224/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, ca nu este in insolventa si ca nu are decizie de recuperare emisa de Comisia Europeana/alt furnizor de ajutor de stat/Consiliul Concurentei, conform art. 3 alin (6) din O.U.G. nr. 224/2020, cu modificarile si completarile ulterioare.
Tot in aceasta etapa, beneficiarii vor incarca raportul de expertiza contabila extrajudiciara, semnat electronic de expertul contabil, sau a raportului de audit (de asigurare), semnat electronic de auditorul financiar in conformitate cu art. 6, alin. (2), lit. b) din O.U.G. 224/2020 cu modificarile si completarile ulterioare, impreuna cu anexa la acesta (raportul sinteza), asumat de expertul contabil/auditorul financiar. Anexa la raport va fi realizata conform Anexei nr. 7 la prezenta procedura.
Raportul intocmit de expertul contabil/societate de expertiza contabila sau de auditorul financiar/ firma de audit este elaborat cu respectarea ISAE 3000 (revizuit), alte misiuni de asigurare decat auditurile sau revizuirile, informatiilor financiare istoric emis de International Auditing and Assurance Standards Board (IAASB) si cu Manualul privind Codul etic international pentru profesionistii contabili (editia 2018), emis de International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA), din cadrul International Federation of Accountants (FAC), diponibile in limba romana la adresa web https://www.codetic-standardeinternationale.ro/. Raportul de expertiza contabila extrajudiciara respecta totodata si prevederile Standardului profesional nr. 35 emis de catre Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
Expertul contabil/societatea de expertiza contabila poate intocmi raportul de expertiza contabila extrajudiciara si in situatia in care a tinut si condus contabilitatea solicitantului sau a oferit alte servicii profesionale conform de O.G. nr. 65/1994 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

4.3 Data de la care este activa a doua etapa de inscriere in cadrul Schemei se comunica pe site- ul institutiei cu cel putin 3 zile lucratoare inainte de data inceperii procesului de inregistrare propriu zis.
Aplicatia electronica aferenta primei etape de inscriere (creare profil, user si parola) va ramane deschisa pe toata perioada inscrierilor in cadrul Schemei.
Aplicatia electronica aferenta celei de a doua etape de inscriere in cadrul Schemei va fi deschisa incepand cu ora 10.00 a primei zile de inscriere, timp de 10 zile lucratoare de la demararea inscrierii, pana la ora 20.00 a ultimei zile de inscriere, cu posibilitatea de prelungire a termenului pana la epuizarea bugetului.

4.4. Dupa crearea contului de utilizator, aplicantii vor avea acces la acesta pe toata perioada de implementare, vor putea vizualiza documentatia transmisa si vor avea posibilitatea descarcarii si semnarii contractului de finantare, incarcarii de documente diverse aferente platii, in mod electronic. Adresa de e-mail trebuie sa apartina beneficiarului/imputernicitului acestuia si sa se regaseasca in toata documentatia, aceeasi adresa va fi folosita pentru toata corespondenta pe intreaga perioada de implementare si monitorizare a Schemei.

4.5.  In momentul trimiterii formularului de inscriere online, impreuna cu toate celelalte documente solicitate, inclusiv a raportului de expertiza contabila/audit si a anexei la acesta, semnate electronic de expertul contabil/societatea de expertiza contabila/auditorul financiar/firma de audit, aplicatia electronica va transmite automat solicitantului un mesaj de confirmare a efectuarii inregistrarii, impreuna cu numarul de identificare pentru fiecare proiect in Registrul Unic Electronic, denumit numar RUE. Acest mesaj se va regasi in front office (FO).

Dupa completarea si trimiterea on-line a formularului de inscriere, impreuna cu toate celelalte documente solicitate, nu se mai pot face completari/modificari asupra acestuia, decat in conditiile art. 5.5 din prezenta Schema.

Aplicantii care nu au depus situatiile financiare anuale aferente anilor 2019 si 2020 la institutiile fiscale abilitate, vor fi respinsi din cadrul programului.

Dupa trimiterea formularului, impreuna cu toate documentele solicitate, aplicantii vor avea posibilitatea vizionarii in timp real pe site-ul www.granturi.imm.gov.ro, a listei cu solicitantii inscrisi in vederea verificarii administrative si a eligibilitatii in cadrul Schemei.

Evaluarea si contractarea se va face in ordinea numarului RUE.

4.6. Documentele ilizibile, incomplete sau neincarcate in aplicatie pot fi solicitate prin clarificari. Netransmiterea tuturor documentelor solicitate prin clarificari in termenul stabilit atrage dupa sine decaderea solicitantului din dreptul de a beneficia de prevederile Schemei.

4.7. Pentru toate documentele provenite din strainatate vor fi prezentate traduceri autorizate.

5. Verificarea, selectia si contractarea beneficiarilor

5.1 Verificarea documentelor depuse on-line se va face din punct de vedere administrativ si al eligibilitatii: solicitarile vor fi verificate in functie de apartenenta la AIMMAIPE a sediului social al intreprinderii solicitante.

5.2 Se vor verifica urmatoarele:
a) formularul electronic de inscriere si existenta documentelor incarcate, conform art. 5.1. alin (2);
b) indeplinirea conditiilor de eligibilitate a beneficiarilor, conform art. 3;
c) existenta raportului de expertiza contabila, semnat electronic de expertul contabil, sau a raportului de audit, semnat electronic de auditorul financiar;
d) corespondenta dintre baza de calcul anuala obtinuta din activitatea eligibila aferenta anilor 2019 si 2020, declarata pe propria raspundere de catre aplicant in formularul de inscriere, cu valorile calculate, certificate si asumate de catre expertul contabil sau de catre auditorul financiar;
e) faptul ca solicitantul nu inregistreaza obligatii fiscale restante si alte creante bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. In acest sens, furnizorul ajutorului de stat va extrage, din oficiu, certificatele de atestare fiscala, in mod automat, prin aplicatia informatica PATRIMVEN. In cazul in care se inregistreaza astfel de obligatii restante, beneficiarul se obliga sa le achite din ajutorul acordat in cadrul programului.

5.3 Solicitantii care nu indeplinesc criteriile administrative si criteriile de eligibilitate prevazute la art. 3, vor primi decizie de respingere.

5.4.  Se pot solicita clarificari, aplicantului fiindu-i transmisa Scrisoare de solicitare clarificari prin intermediul aplicatiei electronice, solicitantul primind o notificare in acest sens pe adresa de email inregistrata in aplicatia electronica. Clarificarile solicitate se incarca de catre solicitant in aplicatia electronica de inscriere, in maxim 3 zile lucratoare de la transmitere. Netransmiterea clarificarilor solicitate in termen conduce la respingerea cererii.

5.5 Daca in urma analizei documentatiei inscrise integral se constata neconcordante sau ca informatiile declarate de solicitant nu sunt complete/corecte/reale, solicitantul va primi decizie de respingere.

5.6  Solicitantul se poate adresa AIMMAIPE de care apartine, prin intermediul aplicatiei electronice, formuland o contestatie, in termen de 5 zile lucratoare de la data transmiterii actului administrativ pentru neindeplinirea conditiilor din punct de vedere administrativ si al eligibilitatii, veridicitatii si conformitatii celor inscrise in formularul de inscriere on-line cu documentele justificative depuse.
 
Contestatia se formuleaza in scris, se transmite prin intermediul aplicatiei electronice si va cuprinde:
- datele de identificare ale solicitantului;
- obiectul contestatiei;
- motivele de fapt si de drept pe care se intemeiaza contestatia;
- dovezile pe care se intemeiaza;
- semnatura reprezentantului legal.

Contestatia se poate formula in orice etapa de implementare (verificare, semnare contract de finantare, efectuare plati, monitorizare) cu respectarea prevederilor de la art. 6.3 si 6.4, se adreseaza AIMMAIPE si se depune, cu semnatura electronica, in aplicatia electronica de inscriere.

Se poate depune o singura contestatie pe etapa. Contestatiile care nu se depun conform procedurii, nu se iau in calcul.

Pentru solutionarea contestatiilor, se va constitui o Comisie de contestatie din cadrul AIMMAIPE, formata din 2 membri, care nu au participat la procesul de verificare al documentatiei pentru care s- a depus contestatie.

Termenul de solutionare este de 15 zile lucratoare de la data primirii contestatiei. Comunicarea solutionarii contestatiei se va face prin front office, aplicantul primind o notificare in acest sens pe adresa de email inscrisa in aplicatie.
5.7. Dupa inchiderea apelului de proiecte, in urma verificarii administrative si de eligibilitate a tuturor aplicatiilor depuse, aplicatia informatica va genera contract de finantare pentru aplicantii acceptati,  care se va regasi in front office si va transmite pe adresa de corespondenta un mesaj de atentionare in acest sens. Aplicantii vor intra in aplicatie, vor descarca contractul de finantare, il vor semna cu semnatura electronica si il vor reincarca semnat in aplicatie in maxim 10 zile de la transmitere, dar nu mai tarziu de data limita prevazuta in art. 1, alin (3), lit. g din O.U.G. nr. 224/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv 31 decembrie 2021.

Aplicantii care nu semneaza si nu transmit contractul de finantare pana la termenul limita prevazut la art. 6.7. alin. (1), vor primi decizie de respingere, semnata electronic de ordonatorul tertiar de credite, transmisa prin contul din aplicatie.

Dupa semnarea acestuia de catre beneficiar, contractul va fi semnat electronic de ordonatorul tertiar de credite si reincarcat in aplicatie. Dupa semnarea contractului de ambele parti, se va putea efectua plata grantului catre beneficiar.

5.8. Valoarea contractului va fi maxim 20% din baza de calcul, rezultata din desfasurarea activitatilor aferente codului CAEN eligibil/codurilor CAEN eligibile, in anul 2020 comparativ cu anul 2019, calculata conform art. 2 alin (2) din O.U.G. nr. 224/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, dar nu mai mult de echivalentul in lei al sumei de 800.000 euro/intreprindere unica si cu respectarea prevederilor art. 4 alin (4) din O.U.G. nr. 224/2020, cu modificarile si completarile ulterioare. Contractarea se face in limita creditelor de angajament aprobate cu aceasta destinatie. Plata se va face in limita creditelor bugetare aprobate. Daca valoarea insumata a cererilor de finantare aprobate depaseste valoarea creditului de angajament sau bugetar alocat cu aceasta destinatie, angajarea, respectiv plata catre beneficiar se va face proportional, prin raportarea sumei aprobate pentru fiecare beneficiar la suma totala a cererilor de finantare aprobate.

6. Plata granturilor

6.1. Platile din cadrul Schemei se efectueaza prin intermediul bancilor comerciale partenere in program sau prin ordonantare individuala, in contul ce cuprinde grupul de cifre 50.70, deschis de catre operatorii economici la unitatea Trezoreriei Statului in a carei raza teritoriala isi au sediul sau la care sunt luati in evidenta fiscala.

6.2. Beneficiarii eligibili declarati admisi, care vor dori sa incaseze grantul prin intermediul unei banci partenere, vor deschide conturi curente distincte aferente cererii de finantare la institutia partenera pentru care au optat in cererea de finantare. In cadrul Schemei, aplicantii pot opta pentru institutia de credit partenera o singura data si nu pot schimba optiunea exprimata la inscriere pe parcursul implementarii Schemei.
 Dupa semnarea si reincarcarea in aplicatie a contractului semnat de ambele parti, institutia de credit partenera selectata va face plata ajutorului financiar nerambursabil.

6.3.  Plata beneficiarilor poate fi efectuata in transe pana la acoperirea integrala a contractului de finantare, conform creditelor bugetare alocate cu aceasta destinatie in bugetul MEAT.

7. Monitorizarea si controlul beneficiarilor Schemei si recuperarea ajutorului de stat

7.1. Monitorizarea si controlul beneficiarilor Schemei se va face de catre MEAT/AIMMAIPE.
Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului, in calitate de furnizor, va incheia un protocol de colaborare cu Ministerul Finantelor si Agentia Nationala de Administrare Fiscala, avand ca obiect verificarea valorii cifrei de afaceri realizate din activitatea de turism, activitatea structurilor de cazare, structurilor de alimentatie si agentiilor de turism la contribuabilii selectati in functie de riscul fiscal rezultat din analiza de risc.

7.2. Reprezentantii MEAT/AIMMAIPE/ANAF au dreptul sa verifice anuntat/inopinat, on-line sau la sediul operatorilor economici veridicitatea si conformitatea declaratiilor si activitatii facute de beneficiarul ajutorului de stat. Beneficiarul trebuie sa accepte si sa faciliteze controlul reprezentantilor MEAT/AIMMAIPE/ANAF privind ajutorul de stat acordat prin proiect. In caz contrar, se dispune recuperarea integrala a ajutorului de stat.

7.3. Beneficiarii pot fi controlati si de reprezentantii Consiliului Concurentei si de reprezentantii Comisiei Europene.

7.4. In cazul in care, in urma controalelor efectuate, se constata ca beneficiarii nu indeplinesc conditiile de eligibilitate prevazute in O.U.G. nr. 224/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, si in procedura de implementare, au facut declaratii incomplete si/sau neconforme cu realitatea pentru a obtine ajutorul de stat, nu au respectat obligatia mentinerii activitatii in conditiile art. 5 din O.U.G. nr. 224/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, sau se constata ca nu mai sunt indeplinite conditiile prevazute in contractul de finantare  sau in legislatia schemei de ajutor de stat, structura de specialitate din cadrul MEAT/AIMMAIPE va propune recuperarea totala a ajutorului acordat si va anunta MEAT ca a fost declansata recuperarea ajutorului de stat, impreuna cu dobanzile aferente.

7.5. AIMMAIPE monitorizeaza indeplinirea indicatorilor pentru care s-a obtinut finantare (mentinerea activitatii, plata obligatiilor fiscale catre bugetul central). Mentinerea activitatii pe o perioada de minim 6 luni de la data primei plati sau 12 de luni de la data primei plati, in cazul in care valoarea grantului este mai mare de echivalentul in lei al sumei de 200.000 euro, daca prin acte normative nu se instituie restrictii de natura a impune suspendarea ori intreruperea activitatii comerciale, se va verifica automat de catre aplicatia electronica prin interogarea bazei de date a Oficiului National al Registrului Comertului/Administratia Nationala de Administrare Fiscala.

Pana la finalul perioadei de monitorizare, in urma achitarii obligatiilor fiscale catre bugetul central, beneficiarul are obligatia de a incarca in aplicatia electronica certificatul fiscal care atesta lipsa datoriilor si dovada platii.

7.6 In situatia in care, pe perioada contractuala, beneficiarul ajunge in situatia de inchidere operationala, faliment, dizolvare sau insolventa, se va proceda la recuperarea integrala a ajutorului de stat acordat prin Schema, cu dobanda calculata de la data acordarii si pana la rambursarea integrala a ajutorului de stat.

7.7. Beneficiarii care inregistreaza obligatii fiscale restante si alte creante bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, isi iau angajamentul sa le achite din ajutorul acordat in cadrul Schemei, in termen de maxim 6/12 luni din momentul primei plati a ajutorului financiar catre beneficiar, conform prevederilor din art. 2 alin. (5) din O.U.G. nr. 224/2020, cu modificarile si completarile ulterioare.

7.8. In cazul in care se constata ca nu au fost achitate obligatiile fiscale restante prevazut la art. 8.8., solicitantii vor primi Decizie de respingere a finantarii cu recuperare integrala a ajutorului de stat si a dobanzii aferente, semnata electronic de ordonatorul de credite.

7.9 Operatorii economici beneficiari de ajutor in cadrul Schemei, vor tine o evidenta specifica a ajutoarelor primite conform prezentei Scheme, a altor scheme de stat si a altor ajutoare de stat. Acestia sunt obligati sa arhiveze evidenta specifica si sa o pastreze o perioada de 10 ani.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Sinteza noutatilor fiscal-contabile de impact in 2021

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Sinteza noutatilor fiscal-contabile de impact in 2021"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x