Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 23 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

PROIECT: ANAF va monitoriza transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat

30 Mar 2022
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


PROIECT: ORDONANTA DE URGENTA pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

De ce considera guvernantii ca este nevoie de aceasta ordonanta
  • avand in vedere fenomenul de frauda si evaziune fiscala ce se manifesta in domeniul comercializarii bunurilor pe teritoriul national si tinand cont de faptul ca activitatile comerciale mentionate includ o componenta de transport, se impune adoptarea unui act normativ in vederea monitorizarii transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat.
  • din experienta institutionala s-a constatat faptul ca verificarea mijloacelor de transport pe timpul deplasarii a avut ca efect fiscalizarea veniturilor rezultate din comercializarea bunurilor.
  • la nivelul ANAF, incepand cu anul 2012 s-a instituit un sistem de monitorizare a transporturilor de bunuri provenite din spatiul intracomunitar in baza OMFP nr. 334/2012 aprobarea procedurii privind monitorizarea transporturilor de bunuri provenite din tari membre ale U.E. Scopul activitatii il reprezinta monitorizarea comportamentului fiscal al contribuabililor care realizeaza achizitii intracomunitare de bunuri, in mod deosebit modul in care TVA aferenta operatiunilor reprezentand achizitii intracomunitare de bunuri se materializeaza in TVA de plata. Activitatea se desfasoara in regim 24/7 si consta in oprirea mijloacelor rutiere de transport marfa cu capacitatea peste 3,5 tone in punctele de trecere a frontierei de stat, scanarea documentelor de transport, inregistrarea in aplicatia informatica dedicata (Trafic Control - TC) a unui set de date urmata de atasarea documentelor scanate. Monitorizarea achizitiilor intracomunitare de bunuri se realizeaza in 12 puncte de trecere a frontierei (cele care permit accesul transporturilor TIR) amplasate pe granitele cu Ungaria si Bulgaria. Pe parcursul desfasurarii activitatii de monitorizare a achizitiilor intracomunitare de bunuri s-a constatat necesitatea adaptarii aplicatiei informatice Trafic Control la noile cerinte si strategii ANAF.
Schimbari preconizate

Se propune generalizarea sistemului actual de monitorizare a transporturilor intracomunitare la nivel national, intelegand prin aceasta monitorizarea transporturilor de bunuri din categoria produselor cu risc fiscal ridicat.

Sistemul RO e-Transport va include:
  • module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri care, cu ocazia declararii unui transport vor genera un cod unic de inregistrare
  • elemente de interconectare cu camere de luat vederi si alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier
  • componente software pentru analiza integrata a datelor.
Sistemul RO e-Transport va utiliza date si informatii detinute la nivelul institutiilor sau autoritatilor publice cu atributii in domeniul transportului rutier si va fi interconectat cu celelalte sisteme informatice existente la nivelul Ministerului Finantelor, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau Autoritatii Vamale Romane. Sistemul RO e-Transport va monitoriza pe teritoriul national deplasarea bunurilor cu risc fiscal ridicat, cuprinzand urmatoarele tipuri de operatiuni: transportul bunurilor reprezentand achizitii si livrari intracomunitare, transportul bunurilor care fac obiectul operatiunilor vamale, transportul bunurilor intre doua locatii situate pe teritoriul national.

Obligatia declararii datelor in sistemul RO e-Transport a bunurilor cu risc fiscal ridicat revine, in functie de tipul operatiunii, beneficiarului sau dupa caz, furnizorului din Romania. Prin exceptie, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare ce sunt descarcate temporar pe teritoriul Romaniei, obligatia declararii datelor in sistemul RO e-Transport, revine depozitarului. Declararea datelor in sistemul RO e-Transport se va face anticipat, acestea fiind valabile o perioada prestabilita de la data inceperii transportului. Totodata, sistemul va permite modificarea datelor declarate pana la intrarea pe teritoriul national sau pana la punerea in miscare a vehiculului cu care se efectueaza transportul.

Prin Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se vor stabili bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii, urmand ca procedura de aplicare a Sistemului RO eTransport sa fie stabilite prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Autoritatii Vamale Romane.

De retinut! Se excepteaza de la prevederile prezentei ordonante de urgenta transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, precum si organizatiilor internationale si fortelor armate ale statelor straine membre NATO sau ca urmare a executarii contractelor clasificate potrivit legii sau a executarii contractelor de achizitie publica care necesita impunerea, potrivit dispozitiilor legale, a unor masuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esentiale de securitate ale statului.

Important: Pentru a atenua impactul noilor obligatii asupra mediului de afaceri, Sistemul RO e-Transport va fi implementat gradual, incluzand o perioada de declarare optionala.

Principalele prevederi ale ordonantei de urgenta (stadiul de proiect)

1. Se instituie Sistemul national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat, denumit in continuare Sistemul RO e-Transport.

2. Sistemul RO e-Transport reprezinta ansamblul de principii, reguli si aplicatii informatice avand drept scop monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul national care permite autoritatilor competente determinarea potentialelor puncte de deturnare din sau in lantul de aprovizionare, pe baza codului UIT. Sistemul este gestionat de catre Ministerul Finantelor prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Centrul National pentru Informatii Financiare.

3. Sistemul RO e-Transport utilizeaza date si informatii detinute la nivelul institutiilor sau autoritatilor publice, precum si structurilor subordonate sau coordonate de catre acestea, dupa caz.

4. Sistemul RO e-Transport se interconecteaza cu celelalte sisteme informatice existente la nivelul Ministerului Finantelor, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau Autoritatii Vamale Romane.

5. Pentru realizarea atributiilor specifice prevazute in actele normative, autoritatile sau institutiile publice pot avea acces la datele si informatiile din Sistemul RO e-Transport, pe baza de protocol incheiat in acest sens cu Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

6. Ministerul Finantelor, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Vamala Romana, monitorizeaza transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul national prin intermediul Sistemului RO e-Transport.

7. Resursele necesare infiintarii, functionarii, dezvoltarii, implementarii si mentenantei Sistemului RO e-Transport se asigura de catre Ministerul Finantelor, prin Centrul National pentru Informatii Financiare.

8. Obligatia declararii in sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:

a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;

b) beneficiarului din Romania in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;

c) furnizorului din Romania in cazul tranzactiilor interne sau a livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;

d) depozitarului in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.

9. Utilizatorii prevazuti la pct 8 sunt obligati sa puna la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz. Codul UIT este inscris in mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil si fara stersaturi sau adaugiri (cod UIT - cod unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul caruia se identifica bunurile aferente fiecarei relatii comerciale care face obiectul transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat).

10. Prin intermediul sistemului RO e-Transport se notifica informatii catre partile implicate in transportul pe teritoriul national a bunurilor cu risc fiscal ridicat.

11. Utilizatorii prevazuti la pct 8 declara in sistemul RO e-Transport, prin optiune, datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat incepand cu data de 01.04.2022.

12. Incepand cu data de 01.07.2022, utilizatorii prevazuti la pct. 8 sunt obligati sa declare datele referitoare la toate transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat.

13. Incepand cu data de 01.07.2022 se interzice transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat care, alaturi de documentele ce insotesc respectivul transport, nu este declarat in Sistemul RO eTransport sau nu poate fi identificat prin codul UIT.

14. Conducatorul vehiculului de transport este obligat sa prezinte la solicitarea organelor competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau Autoritatii Vamale Romane documentele care insotesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat.

15. Pentru generarea codului UIT, utilizatorii prevazuti la pct. 8 pot declara in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, cu maxim 3 zile calendaristice inainte de data declarata pentru inceperea transportului dar pana la prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.

16. Utilizarea de catre operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate al acestuia, stabilit la 5 zile calendaristice incepand cu data declarata pentru inceperea transportului, este interzisa.

17.  Este interzisa modificarea datelor inregistrate in Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri dupa prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.

18. Este interzisa descarcarea pe teritoriul Romaniei a bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, cu exceptia celor care fac obiectul depozitarii sau formarii unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri.

19. In cazul in care sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat stabilite in acest sens prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, utilizatorii prevazuti la pct 8 au obligatia sa declare in Sistemul RO e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate, iar codul UIT sau codurile UIT insotesc documentul de transport aferent acestora.

Sanctiuni pentru nerespectarea prevederilor din aceasta OUG

Amenzile pentru persoane fizice variaza de la 10.000 lei la 50.000 lei, iar in cazul persoanelor juridice de la 20.000 lei la 100.000 lei.

Se poate aplica si masura de confiscare a contravalorii bunurilor nedeclarate.

Pentru anumite fapte exista si amenzi mai mici, de la 5.000 la 10.000 lei.

Constatarea si aplicarea sanctiunilor se face de catre organele competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau Autoritatii Vamale Romane.

Procedura de aplicare a prezentei ordonante de urgenta si categoriile de vehicule rutiere utilizate pentru transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul monitorizarii se stabilesc prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Autoritatii Vamale Romane, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emis in termen de 15 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se stabilesc bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO eTransport.

Fac exceptie de la prevederile prezentei ordonante de urgenta transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, precum si organizatiilor internationale si fortelor armate ale statelor straine membre NATO sau ca urmare a executarii contractelor clasificate potrivit legii sau a executarii contractelor de achizitie publica care necesita impunerea, potrivit dispozitiilor legale, a unor masuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esentiale de securitate ale statului.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x