Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 19 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Proiect de modificare OMFP nr. 103/2016 - documente justificative pentru scutirea de TVA in cazul operatiunilor intracomunitare

24 Feb 2020
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Un Proiect Ordin pentru modificarea si completarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 103/2016 a fos publicat pe site-ul mfinante.ro in data de 20.02.2020.

Proiectul de ordin vizeaza modificarea si completarea OMFP nr. 103/2016, in principal, pentru:
  • revizuirea definitiei exportatorului din perspectiva TVA, precum si pentru clarificarea modalitatii de justificare a scutirii de TVA pentru exportul de bunuri, in contextul modificarii legislatiei vamale care nu mai permite persoanelor impozabile nestabilite in Uniunea Europeana sa aiba calitatea de exportatori;
  • corelarea cu noile dispozitii ale art. 45a din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, astfel cum au fost introduse prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) al Consiliului nr. 2018/1912, referitoare la justificarea transportului intracomunitar al bunurilor in vederea aplicarii scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri;
  • corelarea cu modificarea Codului fiscal ca urmare a transpunerii Directivei (UE) 2018/1910 a Consiliului din 4 decembrie 2019 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste armonizarea si simplificarea anumitor norme din sistemul taxei pe valoarea adaugata pentru impozitarea schimburilor comerciale dintre statele membre, prin Ordonanta Guvernului nr. 6/2020;
  • necesitatea adaptarii prevederilor acestuia la o serie de decizii recente ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene, respectiv deciziile CJUE in cauzele C-275/18 “Milan Vinš, C-288/16 „L.Ä.”IK, C-291/18 “Grup Servicii Petroliere SA”, C-33/11 “A Oy” si C-33/16 “A Oy”;
  • preluarea unor propuneri formulate de mediul de afaceri.
Principalele prevederi

1. Redefineste exportatorul in sensul TVA, ca fiind:

a) furnizorul ( orice persoana impozabila care realizeaza o livrare de bunuri, respectiv producatorul bunurilor sau proprietarul bunurilor ori persoana impozabila care actioneaza in nume propriu, dar in contul altei persoane impozabile), care efectueaza urmatoarele livrari:
  • livrari de bunuri prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) si b) din Codul fiscal (livrarile de bunuri care sunt transportate de pe teritoriul Uniunii Europene, in afara Uniunii Europene). Exporturile au locul livrarii in Romania, daca transportul bunurilor incepe din Romania si se termina in afara teritoriului Uniunii Europene, indiferent daca iesirea de pe teritoriul Uniunii Europene are loc prin punctele vamale apartinand autoritatii vamale a Romaniei sau ale altui stat membru;
  • livrari de bunuri care sunt transportate din Romania in afara Uniunii Europene, in lipsa unei tranzactii comerciale, cum ar fi de exemplu: transportul unui stoc de bunuri din Romania intr-o tara terta in vederea efectuarii de activitati economice, livrarile de bunuri care necesita instalare realizata de furnizor sau de alta persoana in contul sau, pe teritoriul unui stat din afara Uniunii Europene;
b) persoana care transporta bunuri in afara Uniunii Europene, in lipsa unei tranzactii comerciale.

2. Pentru acele operatiuni care prin natura lor nu permit operatorilor economici sa fie in posesia documentelor de justificare a scutirii in momentul faptului generator, prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxa se va face in termen de maximum 150 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza (OMFP nr. 103/2016 prevedea maxim 90 de zile calendaristice).

3. Modificari privind scutirea de taxa prevazuta la art. 294 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal (livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Uniunii Europene de catre furnizor sau de alta persoana in contul sau:
    
3.1. Scutirea de TVA se justifica de catre exportator cu urmatoarele documente:

a - factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal;
b - unul dintre urmatoarele documente:

1 - certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, dupa caz, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica; sau
2 - exemplarul 3 al documentului administrativ unic, folosit ca declaratie de export pe suport hartie,  certificat pe verso de biroul vamal de iesire; sau
3  - in cazul produselor accizabile deplasate in regim suspensiv de accize utilizand EMCS, raportul de export inaintat expeditorului prin care se atesta faptul ca produsele accizabile au parasit teritoriul UE.

3.2.  In cazul in care furnizorul nu este stabilit in Uniunea Europeana si nu poate avea calitatea de exportator din punct de vedere vamal, pentru justificarea scutirii de TVA este necesar ca acesta sa detina declaratia vamala de export, in care datele sale de identificare si seria si/sau numarul facturii emise de acesta pentru livrarea bunurilor transportate in afara Uniunii Europene sa fie mentionate in caseta 44.   

3.3.  In situatia in care iesirea bunurilor de pe teritoriul Uniunii Europene nu poate fi justificata cu documentele prevazute la pct 3.1 lit. b), exportatorul poate sa dovedeasca iesirea efectiva a bunurilor de pe teritoriul Uniunii Europene prin alte mijloace de proba, astfel cum s-a pronuntat Curtea de Justitie a Uniunii Europene in Cauza C-275/18 “Milan Vinš”.

4. Modificari privid scutirea de TVA in cazul livrarilor de bunuri expediate sau transportate in afara Uniunii Europene de catre cumparatorul care nu este stabilit in Romania sau de alta persoana in contul sau, cu exceptia bunurilor transportate de cumparatorul insusi si care sunt folosite la echiparea ori alimentarea ambarcatiunilor si a avioanelor de agrement sau a oricarui altui mijloc de transport de uz privat

Scutirea de taxa pe valoarea adaugata se justifica de furnizorul care realizeaza livrarea potrivit pct 3.1 - 3.4.

5. Modificari privind scutirea de TVA in cazul  prestarilor de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, altele decat cele prevazute la art. 292, legate direct de exportul de bunuri

5.1 Sunt scutite de taxa, prestarile de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, altele decat cele scutite conform art. 292 din Codul fiscal, legate direct de exportul de bunuri. Sunt considerate legate direct de exportul de bunuri  serviciile care contribuie la realizarea efectiva a unei operatiuni de export si care sunt furnizate direct exportatorului sau destinatarului bunurilor exportate, astfel cum s-a pronuntat Curtea de Justitie a Uniunii Europene in Cauza C-288/16 „L.Ä.”IK.

5.2 In cazul contractului incheiat cu beneficiarul (document obligatoriu pentru aplicarea scutirii de TVA), beneficiarul poate fi exportatorul sau destinatarul bunurilor.

6. Modificari privind scutirea de TVA in cazul prestarilor de servicii efectuate in Romania asupra bunurilor mobile achizitionate sau importate in vederea prelucrarii in Romania si care ulterior sunt transportate in afara Uniunii Europene de catre prestatorul serviciilor sau de catre client, daca acesta nu este stabilit in Romania, ori de alta persoana in numele oricaruia dintre acestia;

6.1 Sunt scutite de taxa, prestarile de servicii efectuate in Romania asupra bunurilor mobile achizitionate ori importate in vederea prelucrarii in Romania si care ulterior sunt transportate in afara Uniunii Europene de catre prestatorul serviciilor sau de catre client, daca acesta nu este stabilit in Romania, ori de alta persoana in numele oricaruia dintre acestia.

6.2. Scutirea de taxa pe valoarea adaugata se aplica prestarilor de servicii de prelucrare si in cazul in care prestatorul de servicii care efectueaza aceste servicii in baza unui contract incheiat cu un client nestabilit in Romania achizitioneaza sau importa bunuri in vederea incorporarii in produsul prelucrat ori in vederea utilizarii in legatura directa cu produsele prelucrate. Scutirea de taxa se aplica pentru prestarile de servicii pentru care locul prestarii se considera in Romania, conform prevederilor art. 278 din Codul fiscal, si se justifica conform prevederilor pct 6.3. Orice bun incorporat in produsul prelucrat, ambalajele sau alte bunuri utilizate in legatura directa cu produsul prelucrat sunt accesorii serviciilor realizate si nu vor fi tratate ca livrari de bunuri, ci ca fiind parte a serviciului prestat.

6.3 Scutirea de taxa pentru prelucrarea bunurilor mobile corporale achizitionate din Romania sau din alte state membre ori importate in vederea prelucrarii in Romania, se justifica de prestatorul serviciilor cu urmatoarele documente:

a) contractul incheiat cu clientul care nu este stabilit in Romania;
b) factura pentru serviciile de prelucrare efectuate;
c) documente din care sa rezulte ca bunurile prelucrate au fost transportate in afara Uniunii Europene de catre prestatorul serviciilor sau de catre client, daca acesta nu este stabilit in Romania, ori de alta persoana in numele oricaruia dintre acestia.

Exemplul 1: A factureaza catre B servicii de confectionare produse textile, materiile prime fiind achizitionate din Franta de catre client, respectiv de B. A este o persoana impozabila stabilita in Romania, iar B este o persoana impozabila stabilita in Elvetia. Locul prestarii serviciilor fiind in Romania conform art. 278 alin. (6) din Codul fiscal, deoarece beneficiarul este o persoana impozabila stabilita in afara Uniunii Europene, A trebuie sa justifice scutirea de TVA, intrucat ar fi avut obligatia platii taxei daca operatiunea nu ar fi fost scutita de taxa.

Exemplul 2: A factureaza catre B servicii de confectionare produse textile, materiile prime fiind achizitionate din Franta de catre client, respectiv de B. A este o persoana impozabila stabilita in Romania, iar B este o persoana impozabila stabilita in Italia. Locul prestarii serviciilor se considera a fi in Italia, conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal si in conditiile stabilite prin normele de aplicare a acestui articol, serviciile fiind neimpozabile in Romania. Desi operatiunea reprezinta o prestare intracomunitara de servicii, prestatorul nu are obligatia de a depune declaratia recapitulativa prevazuta la art. 325 din Codul fiscal, daca prestarea de servicii este scutita de TVA in statul beneficiarului, respectiv in Italia.”

7. Modificari privid scutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal (livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana impozabila sau catre o persoana juridica neimpozabila care actioneaza ca atare in alt stat membru decat cel in care incepe expedierea sau transportul bunurilor, care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru) , cu exceptiile de la pct. 1 si 2 ale aceleiasi litere a).

7.1 Scutirea de TVA  se justifica pe baza urmatoarelor documente:

a) factura in care trebuie sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;
b) documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru.

7.2   In cazul livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi catre un cumparator care nu comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, prevazute la art. 294 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, scutirea de taxa se justifica prin:

a) factura sau, daca furnizorul nu este o persoana impozabila, contractul de vanzare-cumparare;
b) documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru sau, dupa caz, dovada inmatricularii mijlocului de transport nou in statul membru de destinatie.
        
7.3 In cazul livrarilor intracomunitare de produse accizabile prevazute la art. 294 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, cu exceptiile de la pct. 1 si 2 ale aceleiasi litere c), catre o persoana impozabila sau catre o persoana juridica neimpozabila care nu ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, in cazul in care transportul de bunuri este efectuat conform art. 34 alin. (1) si (2) ori art. 19 din Directiva 2008/118/CE a Consiliului din 16 decembrie 2008 privind regimul general al accizelor si de abrogare a Directivei 92/12/CEE, scutirea de taxa se justifica prin:

a) factura care nu trebuie sa contina codul de inregistrare in scopuri de TVA al cumparatorului in alt stat membru;
b) documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru.

7.4 In cazul livrarilor intracomunitare asimilate de bunuri prevazute la art. 270 alin. (10) din Codul fiscal, respectiv transferurile de bunuri, scutirea de taxa prevazuta la art. 294 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal se justifica, cu exceptiile prevazute la acelasi alineat, pe baza urmatoarelor documente:

a) autofactura prevazuta la art. 319 alin. (9) din Codul fiscal in care sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit in alt stat membru al persoanei care realizeaza transferul din Romania;
b) documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru.
        
7.5 In situatia livrarilor intracomunitare de bunuri prevazute la pct 7.1,  daca inspectia fiscala  constata ca pe factura este inscris eronat codul de TVA al beneficiarului, pentru acordarea scutirii de TVA se va permite in timpul controlului corectarea facturii de catre furnizor si se va verifica validitatea codului de TVA al beneficiarului de catre organele de inspectie fiscala. Aceasta factura va fi atasata de catre furnizor facturii initiale, fara sa genereze inregistrari in decontul de taxa al perioadei fiscale in care se opereaza corectia.
 
7.6 Scutirea unei livrari intracomunitare, in sensul articolului 294 alin. (2) din Codul fiscal, nu poate fi refuzata vanzatorului pentru simplul motiv ca administratia fiscala a unui alt stat membru a efectuat o radiere cu efect retroactiv a codului de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei care a achizitionat bunul, de la o data anterioara acestei livrari, desi radierea codului a intervenit dupa livrarea bunului, astfel cum s-a pronuntat Curtea de Justitie a Uniunii Europene in cauza C-273/11 - Mecsek Gabona.

7.7 Art. 45a din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2018/1912 al Consiliului din 4 decembrie 2018 de modificare a Regulamentului de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 in ceea ce priveste anumite scutiri pentru operatiunile intracomunitare,  prevede ca in situatia in care se indeplinesc conditiile de la pct 7.1 lit. a) si b), se prezuma ca bunurile au fost expediate sau transportate dintr-un stat membru catre o destinatie aflata in afara teritoriului sau, dar in interiorul Comunitatii. In acest caz, documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru sunt cele prevazute la alin. (1) si (3) ale art. 45a din Regulamentul 282/2011.

7.8 Prin parti independente, in sensul art. 45a din Regulamentul 282/2011 se intelege parti care nu sunt considerate afiliate potrivit prevederilor art. 7 pct. 26 din Codul fiscal.

7.9 In situatia in care cumparatorul nu furnizeaza vanzatorului declaratia scrisa prevazuta la art. 45a  alin. (1) lit. (b) pct. (i) din Regulamentul 282/2011, pana in  a zecea zi a lunii urmatoare livrarii, furnizorul beneficiaza de prezumtia stabilita la acest articol daca primeste aceasta declaratie ulterior, dar  nu mai tarziu de finalizarea inspectiei fiscale.

7.10. In situatiile care nu se incadreaza in prezumtia prevazuta la art. 45a din Regulamentul 282/2011, transportul bunurilor din Romania in alt stat membru se justifica conform prevederilor prezentului articol. Astfel de situatii pot fi, fara a se limita la acestea, cele in care: transportul bunurilor este realizat cu propriile mijloace de transport de catre furnizor sau cumparator, bunurile ce fac obiectul livrarii sunt mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti, pe cale maritima, fluviala sau aeriana, persoanele implicate in transportul bunurilor nu sunt parti independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator sau nu se poate face dovada independentei acestora. Prin propriile mijloace de transport se intelege mijloacele de transport aflate in proprietatea furnizorului sau cumparatorului bunurilor, sau care sunt puse la dispozitia acestuia prin contracte de leasing, inchiriere, comodat sau alte contracte de acest tip.

7.11. In sensul pct 7.10, se prezuma ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru, daca furnizorul detine documente care justifica transportul, precum:

a) in cazul livrarii de produse accizabile care circula in regim suspensiv de accize: documentul administrativ in format electronic si raportul de primire;
b) in cazul livrarii de mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti, pe cale maritima, fluviala sau aeriana: contractul de vanzare-cumparare din care sa rezulte ca bunurile vor fi transportate in alt stat membru, dovada inmatricularii mijlocului de transport in statul membru de destinatie;
c) in cazul livrarii altor bunuri decat cele prevazute la lit. a) si b):

1. documente de transport, precum un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, o factura de transport aerian de marfuri, si
2. unul dintre urmatoarele documente: o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor,  documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor; documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie, un document care atesta primirea bunurilor, emis de catre un depozitar din statul membru de destinatie, altul decat cumparatorul bunurilor, si
3. o declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate in statul membru de destinatie; aceasta declaratie scrisa cuprinde: data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor, identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului;


7.12 Organele fiscale pot  respinge o prezumtie care a fost efectuata in conformitate cu pct 7.11 in situatia in care au suficiente elemente pentru a demonstra ca bunurile nu au fost transportate din Romania in alt stat membru.

7.13. Scutirea de TVA prevazuta la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal nu se aplica in cazul in care furnizorul nu a respectat obligatia prevazuta la art. 325 alin. (1) din Codul fiscal de a depune o declaratie recapitulativa sau declaratia recapitulativa depusa de acesta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare, cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente. Se considera ca furnizorul justifica corespunzator deficienta, daca aceasta este remediata ulterior, dar nu mai tarziu de finalizarea inspectiei fiscale. Se poate considera ca deficienta a fost remediata in situatii precum:

a) furnizorul nu a inclus livrarea intracomunitara in declaratia recapitulativa aferenta perioadei in care a intervenit exigibilitatea taxei, dar a inclus-o in declaratia recapitulativa aferenta unei perioade ulterioare sau in cadrul unei declaratii rectificative pentru perioada respectiva;
b) furnizorul a inclus livrarea intracomunitara in declaratia recapitulativa aferenta perioadei in care a intervenit exigibilitatea taxei, dar a gresit neintentionat una sau mai multe informatii referitoare la livrarea respectiva, cum ar fi valoarea acesteia, tipul operatiunii, denumirea clientului si a efectuat corectia in cadrul unei declaratii rectificative pentru perioada respectiva.


alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x