Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Proiect Ordonanta de urgenta privind Programul IMM LEASING de echipamente si utilaje

13 Iul 2020
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Publicat pe site_ul www.mfinante.ro  in data de 09 iulie 2020.

Premisele adoptarii acestui proiect de act normative

- contextul actual, caracterizat de instituirea unor masuri de natura a restrange, pe perioada pentru care a fost instituita starea de urgenta, unele drepturi si libertati fundamentale, printre care se regasesc si dreptul la libertatea economica, astfel ca sprijinirea sectorului IMM reprezinta o prioritate absoluta;

- faptul ca sectorul intreprinderilor mici si mijlocii reprezinta un contributor de importanta strategica la cresterea economica si la crearea de locuri de munca, si astfel trebuie sa beneficieze din partea statului de politici publice care vizeaza, printre altele, cresterea accesului la finantare, neimplementarea in regim de urgenta a modificarilor legislative propuse genereaza consecinte negative asupra obtinerii de catre operatorii economici a finantarilor necesare pentru desfasurarea in bune conditii a activitatii, care pot conduce chiar la riscul de insolventa;

- intrucat consecintele negative care pot aparea in situatia neadoptarii masurilor propuse pot afecta grav situatia intreprinderilor mici si mijlocii pe perioada manifestarii efectelor raspandirii virusului SARS-CoV2, in contextul necesitatii luarii de masuri urgente pentru reducerea impactului socioeconomic pe care pandemia COVID-19 il poate avea in perioada imediat urmatoare, cu efect pe termen mediu si lung, este necesara implementarea in regim de urgenta a unui mecanism de stimulare a finantarilor de tip leasing financiar oferite IMM-urilor de societatile  de leasing;

- intrucat este necesara sustinerea accesului IMM-urilor la finantari destinate achizitionarii de bunuri mobile noi sau second-hand pentru desfasurarea activitatii, in special a celor care au nevoie sa transfere tehnologie in procesele de productie, dar si pentru asigurarea fluxurilor financiare necesare acestora prin operatiuni specifice de sell-and-lease-back, faptul ca probabilitatea de nerambursare estimata pentru urmatoarele 12 luni este mai mare in cazul companiilor cu un grad scazut de tehnologizare comparativ cu companiile din domenii intensive tehnologic care au o capacitate mai mai buna de indatorare, conform Raportului BNR asupra stabilitatii financiare din decembrie 2019;

- avand in vedere ca bunurile mobile achizitionate in sistem leasing participa direct si imediat la crearea sursei de venit care contribuie la plata ratelor de leasing, iar in cazul unei bune planificari si corelari a programului de investitie cu schema de finantare in leasing, ratele lunare de leasing pot fi acoperite intregral din cash-flow-ul generat de investitie, fara niciun efort suplimentar din partea utilizatorului - in afara avansului platit la incheierea contractului de leasing,

Principalele prevederi

1. Programul IMM LEASING DE ECHIPAMENTE SI UTILAJE are ca obiectiv acordarea de facilitati de garantare de catre stat sub forma punerii la dispozitia institutiilor financiare nebancare inscrise in Registrul Special la BNR a unor plafoane anuale de garantare pentru finantarile de tip leasing financiar pentru achizitionarea de bunuri mobile noi sau second-hand necesare realizarii activitatilor IMM-urilor precum si intreprinderilor afiliate care au un numar de peste 250 de angajati, inclusiv, in calitate de utilizatori, denumiti in continuare beneficiari.

2. Programul este un program multianual de incurajare si de stimulare a dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii precum si intreprinderilor afiliate care au un numar de peste 250 de angajati, inclusiv si consta in acordarea de garantii de stat in favoarea fiecarui beneficiar participant in program pentru finantarile de tip leasing destinate achizitionarii prin intermediul finantatorilor de bunuri mobile noi si/sau second hand, garantate de catre stat, prin Ministerul Finantelor Publice, astfel:

- in procent de maximum 80% din valoarea finantarii, exclusiv dobanzile, comisioanele si alte cheltuieli aferente finantarii garantate, pentru achizitia de echipamente IT si tehnologia informatiei in cadrul unei operatiuni de leasing financiar;
- in procent de maximum 60% din valoarea finantarii, exclusiv dobanzile, comisioanele si alte cheltuieli aferente finantarii garantate, pentru achizitia de utilaje si echipamente tehnologice, autovehicule pentru transport marfuri si persoane utilizate in scop comercial in cadrul unei operatiuni de leasing financiar;
 
3. Valoarea maxima cumulata a finantarilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar in cadrul acestei facilitati este de 5.000.000 lei.

4. Beneficiarul programului reprezinta operatorul economic care respecta prevederile prezentei ordonante de urgenta, societate comerciala sau  societate  cooperativa, societate agricola, cooperativa agricola de productie, persoana fizica autorizata, intreprinzator titular al unei intreprinderi individuale sau intreprindere familiala, autorizate potrivit dispozitiilor legale in vigoare  asociatiie sau fundatie nonprofitcare desfasoara activitati economice si care indeplinesc cumulativ conditiile de incadrare in categoria intreprinderilor mici si mijlocii prevazute de Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si intreprinderile afiliate care au un numar de peste 250 de angajati, inclusiv, care are calitatea de utilizator/locator in contractul de leasing financiar incheiat cu finantatorul;

5. Beneficiarul este eligibil dacaindeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
   
a) nu se afla in dificultate in sensul capitolului 2.2 din Comunicarea Comisiei - Orientari privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate 2014/C 249/01, publicate in JO al Uniunii Europene, seria C, nr. 249 din 31 iulie 2014;
b) nu se afla in litigiu, in calitate de parat, cu Ministerul Finantelor Publice si/sau finantatorul;
c) nu figureaza cu credite restante, inclusiv pentru finantarile tip leasing, in ultimele 6 luni sau daca inregistreaza restante in baza de date a Centralei Riscului de Credit, acestea sunt incadrate in categoriile standard, in observatie si substandard, conform Criteriilor de incadrare pe categorii de clasificare pentru expunerile din credite, inregistrate de imprumutatori fata de debitori prevazute in Anexa nr. 3 la Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr.5/2012 privind clasificarea creditelor si constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit aplicabil entitatilor supravegheate de Banca Nationala a Romaniei, altele decat institutiile de credit;
d) nu se afla in interdictie de a emite cecuri si nu figureaza cu incidente majore cu bilete la ordin in ultimele 6 luni in baza de date a Centralei Incidentelor de Plati, conform prevederilor Regulamentului BNR nr.1/2012 privind organizarea si functionarea la Banca Nationala a Romaniei a Centralei Incidentelor de Plati;
e) sunt eligibile conform reglementarilor interne ale finantatorului; 
f) nu inregistreaza popriri active sau suspendate pe conturile bancare; 
g) nu inregistreaza obligatii fiscale restante si alte creante bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

De retinut!
Nu sunt eligibile pentru acordarea de garantii in cadrul programului beneficiarii din sectoarele/domeniile: intermedieri financiare si asigurari, tranzactii imobiliare, activitati de jocuri de noroc si pariuri, productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool cu exceptia vinului si berii, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope, activitati de inchiriere si leasing, activitati de investigare si protectie.
 
6. Durata maxima a perioadei de leasing este de 72 de luni, cu posibilitatea acordarii de perioade de gratie cu durata cuprinsa intre 3 si 12 luni.

7. Avansul achitat de utilizator poate fi intre 0% si maximum 20% din valoarea de achizitie a bunului finantat, exclusiv TVA.

8. Valoarea reziduala este cuprinsa intre 1% si maximum 20% din valoarea de achizitie a bunului finantat exclusiv TVA si poate fi achitata la incheierea perioadei de leasing sau poate fi inclusa in rate, pe parcursul derularii contractului.

9. Garantiile de stat pentru beneficiarii programului se acorda in conditii de piata si respecta conditiile de la punctul 3.4 din Comunicarea Comisiei cu privire la aplicarea articolelor 87 si 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub forma de garantii publicata in Jurnalul Oficial C155/20.06.2008.
 
10. Intre Ministerul Finantelor Publice si F.N.G.C.I.M.M. se incheie o conventie prin care se stabilesc drepturile si obligatiile partilor in derularea finantarilor acordate in cadrul programului cu garantie de stat.

11.Garantia de stat este garantata cu ipoteca legala mobiliara asupra bunurilor mobile aflate in proprietatea finantatorului, care fac obiectul finantarii de tip leasing, in baza contractului de garantare. Operatiunile de inscriere, modificare si radiere in/din Registrul National de Publicitate a Garantiilor Mobiliare se efectueaza de catre finantator, in baza mandatului acordat de F.N.G.C.I.M.M..
 
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x