Redobandirea codului de TVA. Societate cu cod de TVA anulat din oficiu
valabil la 04 Mai 2021
Intrebare: Codul de TVA a fost anulat de ANAF cu art. 316 alin (--).
Societatea depaseste plafonul de 300.000 la 30.04.2021.
Ce documente trebuie depuse pentru a redeveni platitoare de TVA?
Societatea depaseste plafonul de 300.000 la 30.04.2021.
Ce documente trebuie depuse pentru a redeveni platitoare de TVA?
Raspuns:
In situatia expusa nu este relevant faptul ca societatea a depasit plafonul de 300.000 lei la 30.04.
Societatea are cod de TVA, insa este anulat.
Trebuie facute demersuri de recuperare cod de TVA prin remedierea cauzelor care au condus la anularea codului de TVA.
Daca organul fiscal a dispus anularea codului de TVA al societatii, atunci exista obligatia depunerii ultimului decont de TVA (indiferent care este perioada fiscala a firmei) pana in data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata aceasta decizie de anulare a TVA.
Societatea are cod de TVA, insa este anulat.
Trebuie facute demersuri de recuperare cod de TVA prin remedierea cauzelor care au condus la anularea codului de TVA.
Daca organul fiscal a dispus anularea codului de TVA al societatii, atunci exista obligatia depunerii ultimului decont de TVA (indiferent care este perioada fiscala a firmei) pana in data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata aceasta decizie de anulare a TVA.
Avand codul de TVA anulat nu aveti dreptul de deducere a cheltuielilor privind taxa pe valoare adaugata pentru achizitiile realizate, si mai mult decat atat, vei avea obligatia de a plati TVA colectata la bugetul de stat.
TVA colectata va trebui declarata la organul fiscal competent prin intermediul formularului 311 Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat .
In momentul reinregistrarii in scopuri de TVA firma va avea dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de TVA depus dupa reinregistrare sau intr-un decont ulterior (chiar daca factura nu cuprinde codul de TVA).
In perioada in care codul de TVA este anulat din oficiu, societatea nu isi poate exercita dreptul de deducere, nici pentru TVA deductibila, neexigibila, in sold, dar nici pentru TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii efectuate dupa anularea codului de TVA.
In perioada in care codul de TVA este anulat, pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate, va trebui evidentiata distinct TVA colectata care nu se inregistreaza in decontul de TVA.
Astfel ,societatea nu mai poate depune decontul de TVA cod 300, prin care sa raporteze suma TVA deductibila, dar nici sa efectueze decontarea cu bugetul de stat prin plata diferentei dintre TVA colectata si TVA deductibila.
Practic, societatea respectiva nu mai poate utiliza conturile de TVA 4426, 4427, 4428, 4423, 4424, ci numai contul 446 pentru inregistrarea sumei TVA colectate pentru operatiuni taxabile, datorate bugetului de stat, raportate prin formularul cod 311.
Pentru livrari de bunuri si prestari de servicii, in perioada in care aveti codul de TVA anulat, trebuie sa emiteti facturi beneficiarilor, chiar daca acestia nu beneficiaza de deducerea TVA.
Dupa reinregistrarea societatii in scop de TVA, veti emite facturi cu semnul minus si cu semnul plus pentru beneficiari, urmand ca acestia sa-si exercite dreptul de deducere al TVA, in baza acestor facturi.
Potrivit art. 92 alin. (5) din Codul de procedura, contribuabilul/platitorul declarat inactiv conform alin. (1) lit. a), d) - g) se reactiveaza daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) isi indeplineste toate obligatiile declarative prevazute de lege;
b) nu inregistreaza obligatii fiscale restante.
Inscrierea in registrul prevazut la alin. (11) se face de catre organul fiscal central emitent, dupa comunicarea deciziei de declarare in inactivitate/reactivare, in termen de cel mult 5 zile de la data comunicarii.
Decizia de declarare in inactivitate/reactivare produce efecte fata de terti din ziua urmatoare datei inscrierii in registrul prevazut la alin. (10).
Asadar, reactivarea societatii si dobandirea codului de tva consta in parcurgerea etapelor constand in remedierea cauzelor care au dus la anularea codului de tva (ex : depunerea declaratiilor lipsa,prelungirea duratei de valabilitate a sediului social, prelungire mandat administrator ).
Ulterior, dupa remedierea situatiei prin mentiune oficiala la ONRC, se depune efectiv o cerere de reactivare a societatii la ANAF, care, dupa evaluare a situatiei societatii la data cererii, va emite acea Decizie de reactivare si redobandire cod de tva.
De principiu este necesara depunerea acelei declaratii 099, a unui certificat constatator ce atesta remedierea situatiei la ONRC, formular 010 (pot exista cerinte documentare specifice fiecarei administratii financiare) si nu in ultimul rand un punctaj suficient de bun la evaluarea de risc efectuat intern de catre ANAF.
Formularul 099 Cerere de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (OPANAF 2011/2016, OPANAF 3300/2017) se completeaza si se depune de catre persoanele impozabile carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA in conformitate cu dispozitiile art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit prevederilor art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Intrebari similare din categoria TVA
17Apr2024
Implicatii TVA la vanzare teren
de
Mihaela Corneanu
valabil la 17 Apr 2024
Intrebare: O societate neplatitoare de TVA avand codul CAEN principal 4110 si secundar 6810 nu are activitate. Semneaza o promisiune de vanzare cumparare teren arabil si factureaza 400.000 lei pentru avansul de teren.Societatea este obligata sa devina platitoare de TVA?
17Apr2024
Achizitie intracomunitara din Polonia. Inregistrare in scopuri de TVA prin reprezentant fiscal in Olanda
de
Gina Popescu
valabil la 17 Apr 2024
Intrebare: O societate platitoare de TVA in Romania realizeaza urmatoarele operatiuni:1. Achizitioneaza marfa de la o societate inregistrata in scopuri de TVA in Polonia, dar cu livrarea efectiva in Olanda (intr-un depozit pe care societatea din Romania il are inchiriat in Olanda).2. Dupa 8 luni de la achizitia marfii, societatea din Romania vinde marfa depozitata in Olanda (cea achizitionata anterior) ...
17Apr2024
Refacturare utilitati
de
Gina Popescu
valabil la 17 Apr 2024
Intrebare: O societate X platitoare de TVA detine o pensiune pe care o inchiriaza unei alte societati Y platitoare de TVA. Societatea X are o parte din utilitati pe firma, iar o parte pe persoana fizica. X refactureaza utilitatile catre Y. In cazul utilitatilor care vin pe firma, refacturarea se face la pretul din factura de utilitati cu tva aferenta. In situatia in care se refactureaza utilitatile ...
11Apr2024
Stimulente acordate chiriasilor
de
Vera Constantin
valabil la 11 Apr 2024
Intrebare: Referitor la contractele de chirie cu stimulente acordate chiriasilor inregistrate conform pct. 223 si 224 din reglementarile contabile, in lunile de gratie fac:418 Clienti - facturi de intocmit = 706 Venituri din redevente, locatii de gestiune si chirii.Aceasta inregistrare pe care o fac in lunile de gratie este in sfera de tva.Trebuie sa colectez tva sau este o simpla inregistrare din ...
10Apr2024
Tratament fiscal TVA servicii prestate in Republica Moldova
de
Anca Bilas
valabil la 10 Apr 2024
Intrebare: Se factureaza serviciile prestate pe cale electronica catre Republica Moldova. Care este regimul TVA si cum se evidentiaza in factura (scutit, 0% tva inclus, SDD, SFD)?
09Apr2024
Predare marfuri deseuri
de
Gabi Popescu
valabil la 09 Apr 2024
Intrebare: O societate comerciala platitoare de TVA preda catre o firma de reciclare deseuri o parte din bunurile pe care le are inregistrate in gestiune ca marfuri. Aceste marfuri nu mai erau vandabile. S-a intocmit aviz de expeditie pentru predarea acestora si proces verbal de predare. Firma de reciclare a facut o factura catre societatea predatoare pe care aceasta a achitat-o (pentru serviciile de ...