Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Regimul fiscal al marfurilor deteriorate

valabil la 08 Mai 2019
Dana Hristu Raspuns oferit de
Dana Hristu

Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar

Intrebare: Societatea vinde usi. In urma unei ploi torentiale depozitul a fost inundat si un numar de usi au fost deteriorate si nu mai pot fi vandute. Marfa se afla in contul 371 cu adaos si TVA aferent. Ce acte trebuie intocmite pentru a scoate marfa din gestiune? Cheltuiala este deductibila? Se colecteaza TVA?

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 1-10 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: COMERT

Raspuns: Conform prevederilor de la art. 25 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal,urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:

c) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII. Aceste cheltuieli sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:

1. bunurile/mijloacele fixe amortizabile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme;

2. bunurile/mijloacele fixe amortizabile pentru care au fost incheiate contracte de asigurare;

3. bunurile/mijloacele fixe amortizabile degradate calitativ, daca se face dovada distrugerii;

4. alimentele destinate consumului uman, cu data-limita de consum aproape de expirare, altele decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1 si 2, daca transferul acestora este efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;

5. subprodusele de origine animala, nedestinate consumului uman, altele decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1 - 3, daca eliminarea acestora este efectuata potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;

6. produsele agroalimentare, devenite improprii consumului uman sau animal, daca directionarea/dirijarea vizeaza transformarea acestora in compost/biogaz sau neutralizarea acestora, potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;

7. alte bunuri decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1 - 6, daca termenul de valabilitate/expirare este depasit, potrivit legii.

La pct. 17 alin. (2) si (3) din Normele metodologice, se fac urmatoarele precizari:

”(2) In sensul prevederilor art. 25 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, cheltuielile privind stocurile si mijloacele fixe amortizabile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora sunt considerate cheltuieli deductibile la calculul rezultatului fiscal, in masura in care acestea se gasesc situate in zone declarate afectate, potrivit prevederilor legale pentru fiecare domeniu. Cauzele de forta majora pot fi: epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi.

 (3) In sensul art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal, conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care stocurile sau mijloacele fixe amortizabile sunt predate catre unitati specializate.”


Din punct de vedere al TVA, conform art.304 alin.(2) lit.a) din Codul fiscal coroborat cu pct.78. (10) lit.d) din Normele de aplicare, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul  bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator in situatii cum ar fi, de exemplu, dar fara a se limita la acestea: bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii.

Redam in continuare, prevederile de la pct 78 alin. (10)-(13) din Normele metodologice:

“(10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:

a) calamitatile naturale si cauzele de forta majora, demonstrate sau confirmate in mod corespunzator;

b) furtul bunurilor demonstrat pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;

c) contractele de leasing financiar avand ca obiect bunuri mobile corporale, altele decat bunurile de capital, care se reziliaza, iar bunurile nu sunt restituite de utilizator in termenul prevazut in contract, caz in care locatorul/finantatorul nu are obligatia sa efectueze ajustari ale taxei deduse daca face dovada ca a initiat si a efectuat demersuri pentru recuperarea bunului, indiferent daca la finalizarea acestor demersuri bunul este sau nu recuperat de catre societatea de leasing;

d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;

e) pierderile tehnologice sau, dupa caz, alte consumuri proprii, caz in care persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei in limitele stabilite potrivit legii ori, in lipsa acestora, in limitele stabilite de persoana impozabila in norma proprie de consum. In cazul depasirii limitelor privind normele tehnologice ori consumurile proprii, se ajusteaza taxa aferenta depasirii acestora. Prin exceptie, in cazul societatilor de distributie a energiei electrice, nu se face ajustarea taxei pentru cantitatile de energie electrica consumate la nivelul normei proprii de consum tehnologic sau, in lipsa acesteia, la nivelul normei aprobate de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei pentru fiecare societate de distributie a energiei electrice, care include si consumul propriu comercial;

f) perisabilitatile, in limitele stabilite prin lege.

(11) Situatiile mentionate la alin. (10) nu sunt exhaustive, in orice alta situatie in care persoana impozabila aduce suficiente dovezi ca bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustarii taxei. De asemenea, situatiile mentionate la alin. (9) pot fi aplicate cumulativ, de exemplu, pentru un stoc de produse exista o pierdere datorata unor perisabilitati, dar stocul respectiv poate fi distrus ca urmare a degradarii calitative, ceea ce conduce la neajustarea taxei.

(12) Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei. Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devina practic imposibila sau extrem de dificila.

(13) Ajustarea se efectueaza in functie de cota de taxa in vigoare la data achizitiei bunurilor/serviciilor prevazute la alin. (1). In situatia in care nu se poate determina cota de la data achizitiei se efectueaza ajustarea utilizand cota de taxa in vigoare la data la care intervine obligatia/dreptul de ajustare.”

 Prin urmare, efectuati inventarierea stocurilor, intocmiti o lista cu produsele deterioaate. In cazul in care bunurile sunt asigurate si obtineti despagubiri de la societate de asigurare sau detineti dovada distrugerii produselor (documente), cheltuielile si TVA sunt deductibile.

Dovada distrugerii consta in documente ce atesta stocul cantitativ-valoric al bunurilor degradate calitativ, expirate, respectiv listele de inventariere intocmite in conformitate cu OMFP 2861/2009, proces-verbal intocmit de comisia de inventariere cu privire la degradarea calitativa si propunerea de distrugere a bunurilor si proces-verbal intocmit cu ocazia distrugerii bunurilor, insotit de alte documente.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Intrebari similare din categoria Codul fiscal

02Apr2024

Regimuri fiscale pentru firmele cu acelasi asociat. Optiunea pentru microintreprindere

de Liviu Sapunaru valabil la 02 Apr 2024
Intrebare: I. Doamna V. Detine ca asociat unic doua SRL-uri care la 31.12.2023 au obtinut venituri cumulate in total de 506.068 euro, dupa cum urmeaza:- firma a = 469.412 euro (microintreprindere, avand 1 angajat la norma intreaga);- firma b = 36.656 euro, insa aceasta firma si-a suspendat activitatea incepand din 22.12.2023, data la care a ramas si fara angajat, trecand astfel la impozit pe ...
01Apr2024

Analiza propunerii de modificare a Codului fiscal privind microintreprinderile si legaturile intre societati

de Liviu Sapunaru valabil la 01 Apr 2024
Intrebare: 1. Sotul este asociat 100% intr-o societate platitoare de impozit pe profit care a depasit CA de 500.000 euro la 31.12.2023. Sotia este asociat 100% intr-o alta societate platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor, cu CA 15.000 de euro la 31.12.2023. Firma sotiei devine platitoare de impozit pe profit?2. Un alt asociat detine 100% dintr-o societate cu o CA de 3 500 000 euro la ...
18Mar2024

Lista BRFR e-Transport actualizata

de Anca Bilas valabil la 18 Mar 2024
Intrebare: Care este lista completa a bunurilor cu risc fiscal ridicat pentru RO e-Transport, incepand cu 1 martie 2024?
21Feb2024

Tratament fiscal colectare bani in cont reprezentand donatii

de Anca Bilas valabil la 21 Feb 2024
Intrebare: Un preot persoana fizica fara nicio forma de organizare primeste prin banca donatii in mod constant de la persoane fizice. Cu banii stransi din donatii cumpara alimente si produse de igiena pe care le doneaza persoaneler nevoiase. Preotul nu obtine niciun venit din aceasta actiune. Ce implicatii financiare contabile si juridice are aceasta actiune a preotului?
20Feb2024

Obligatii fiscale declarative si de plata privind veniturile din cedarea folosintei bunurilor detinute in comun

de Dani Cucu valabil la 20 Feb 2024
Intrebare: O societate vrea sa faca contract de inchiriere unde isi desfasoara activitatea (vorbim de un apartament achizitionat pe persoana fizica in care se desfasoara activitatea de prestari servicii respectiv birou) cu persoane fizica, respectiv chiar administratora societatii si sotul.Se poate face un contract notarial in care este specificat faptul ca chiria o va incasa doar sotia (respectiv ...
14Feb2024

Aspecte fiscale si contabile e-Factura

de Anca Bilas valabil la 14 Feb 2024
Intrebare: Cum procedez la intocmirea balantei pe ianuarie 2024 in cazul in care o factura de utilitati nu este fizic in dosarul firmei si nici urcata pe e-Factura, desi eu am beneficiat de servicii si chiar am platit serviciul? Cum procedez la intocmirea balantei pe iulie 2024 cand apar pe e-Factura 6 facturi cu date din diferite luni? Cum procedez in aceeasi speta daca am marfa pe raft si nu am factura si ...
x