Scade cota de TVA in 2020?
12 Dec 2019
In prezent, la Camera Deputatilor exista o propunere legislativa care vizeaza reducerea nivelului cotei standard de TVA de la 19% la 16%, incepand cu data de 1 ianuarie 2020. De asemenea, potrivit proiectului de lege, se propune extinderea cotei reduse de 5%, si pentru produsele alimentare, in prezent aceste produse fiind supuse cotei de 9%.
In expunerea de motive la proiectul de act normativ, se precizeaza ca potrivit celor mai recente informatii comunicate de Comisia Europeana, in anul 2016, Romania s-a situat din nou pe ultimul loc in privinta gradului de colectare a TVA dintre toate statele membre UE, avand un deficit de incasare de 35.88%. De asemenea, deficitul de incasare a crescut in anul 2016 fata de anul 2015, unul din motivele principale fiind neconformarea fiscala cauzata de cotele foarte mari de TVA practicate in Romania. Analizand veniturile la bugetul de stat din anii 2017, 2018 si primul semestru din 2019, s-a constatat ca deficitul de incasare s-a mentinut si chiar a crescut.
Asadar, scopul aparitiei acestui proiect de lege ar fi cresterea conformarii fiscale voluntare, precum si stimularea consumului din productia interna.
Daca va fi adoptata, se va vedea oare aceasta scadere a cotelor de TVA si in buzunarele consumatorilor finali?
Sigur NU, daca nu se va vedea reflectata si in preturile pe care trebuie sa le suporte consumatorii care apeleaza la astfel de servicii. Numai diminuarea preturilor ar determina o sporire a consumului intern care sa duca in final si la stimularea cresterii economice in ansamblu.
Prin urmare, patronii nu trebuie sa priveasca aceasta masura de relaxare fiscala numai in raport cu propriul interes si anume acela de a-si amplifica permanent beneficiile, ci trebuie sa aiba ca obiectiv o reducere a preturilor si tarifelor practicate.
Daca este sa ne amintim masurile intreprinse de stat in ceea ce priveste starpirea evaziunii fiscale in domeniul turismului, statul a incercat sa ia masuri pentru reducerea acestui fenomen, introducand in anul 2016 impozitul specific si, mai nou in anul 2018, reducand cota de TVA, sperand in acest fel sa reuseasca cresterea contributiei operatorilor din aceste domenii la bugetul statului.
Fara masuri concrete de diminuare (ca pana la starpirea totala drumul e foarte lung), a fenomenului "turismului la negru", nici acest lucru nu este posibil, datorita concurentei neloiale pe care o genereaza acest flagel. Nu poti cere impozite si taxe numai de la cei care sunt autorizati legal, in timp ce extrem de multi asa zisi operatori care activeaza pe piata turismului nu contribuie cu nicio suma de bani la veniturile bugetului de stat.
Asadar, noua propunere legislativa ar fi o masura buna de relaxare fiscala, dar care trebuie sustinuta de o reducere a preturilor la bunurile si serviciilor cumparate de populatie.
Prin urmare, sa nu ne "imbatam cu apa rece" pana cand nu vom vedea adoptata aceasta lege. Nu inteleg insa de ce se face atata valva pentru o amarata de cota de TVA care oricum nu va aduce nici un ban in plus in buzunarele consumatorilor, stiut din experientele anului 2015, cand s-a redus drastic cota de TVA la alimente, faptul ca la noi reducerea cotelor de impozitare nu se reflecta in scaderea preturilor la consumatori, ci numai in umflarea profiturilor patronilor.
In expunerea de motive la proiectul de act normativ, se precizeaza ca potrivit celor mai recente informatii comunicate de Comisia Europeana, in anul 2016, Romania s-a situat din nou pe ultimul loc in privinta gradului de colectare a TVA dintre toate statele membre UE, avand un deficit de incasare de 35.88%. De asemenea, deficitul de incasare a crescut in anul 2016 fata de anul 2015, unul din motivele principale fiind neconformarea fiscala cauzata de cotele foarte mari de TVA practicate in Romania. Analizand veniturile la bugetul de stat din anii 2017, 2018 si primul semestru din 2019, s-a constatat ca deficitul de incasare s-a mentinut si chiar a crescut.
Asadar, scopul aparitiei acestui proiect de lege ar fi cresterea conformarii fiscale voluntare, precum si stimularea consumului din productia interna.
Daca va fi adoptata, se va vedea oare aceasta scadere a cotelor de TVA si in buzunarele consumatorilor finali?
Sigur NU, daca nu se va vedea reflectata si in preturile pe care trebuie sa le suporte consumatorii care apeleaza la astfel de servicii. Numai diminuarea preturilor ar determina o sporire a consumului intern care sa duca in final si la stimularea cresterii economice in ansamblu.
Prin urmare, patronii nu trebuie sa priveasca aceasta masura de relaxare fiscala numai in raport cu propriul interes si anume acela de a-si amplifica permanent beneficiile, ci trebuie sa aiba ca obiectiv o reducere a preturilor si tarifelor practicate.
Daca este sa ne amintim masurile intreprinse de stat in ceea ce priveste starpirea evaziunii fiscale in domeniul turismului, statul a incercat sa ia masuri pentru reducerea acestui fenomen, introducand in anul 2016 impozitul specific si, mai nou in anul 2018, reducand cota de TVA, sperand in acest fel sa reuseasca cresterea contributiei operatorilor din aceste domenii la bugetul statului.
Fara masuri concrete de diminuare (ca pana la starpirea totala drumul e foarte lung), a fenomenului "turismului la negru", nici acest lucru nu este posibil, datorita concurentei neloiale pe care o genereaza acest flagel. Nu poti cere impozite si taxe numai de la cei care sunt autorizati legal, in timp ce extrem de multi asa zisi operatori care activeaza pe piata turismului nu contribuie cu nicio suma de bani la veniturile bugetului de stat.
Asadar, noua propunere legislativa ar fi o masura buna de relaxare fiscala, dar care trebuie sustinuta de o reducere a preturilor la bunurile si serviciilor cumparate de populatie.
Prin urmare, sa nu ne "imbatam cu apa rece" pana cand nu vom vedea adoptata aceasta lege. Nu inteleg insa de ce se face atata valva pentru o amarata de cota de TVA care oricum nu va aduce nici un ban in plus in buzunarele consumatorilor, stiut din experientele anului 2015, cand s-a redus drastic cota de TVA la alimente, faptul ca la noi reducerea cotelor de impozitare nu se reflecta in scaderea preturilor la consumatori, ci numai in umflarea profiturilor patronilor.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
12Sep2022
Procedura de eliberare a certificatului privind TVA pentru mijloacele de transport cumparate din UE
de
Ionut Jinga
12 Sep 2022
06Aug2021
Procedura TVA pentru misiunile diplomatice si oficiile consulare la instrainarea unui mijloc de transport in mai putin de 2 ani de la achizitie
de
Ionut Jinga
06 Aug 2021
04Iul2021
Ordinul ANAF nr. 1019/2021. Mecanismul special privind TVA la import. Continutul declaratiei
de
Ionut Jinga
04 Iul 2021