Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X


Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 25 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Schimbari MAJORE in Codul de Procedura! Ce spune proiectul de lege?

19 Aug 2019
PortalContabilitate.ro Realizat de
PortalContabilitate.ro

contabil


Avem in vedere Proiectul de Ordonantapentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare - publicat in data de 14 august 2019.

Principalele modificari/prevederi:

Secretul fiscal
  • Este permisa transmiterea de informatii de natura secretului fiscal oricarui solicitant, cu consimtamantul expres si neechivoc al contribuabilului/platitorului despre care au fost solicitate informatii.
In acest scop solicitantul care prin natura activitatii olicit frecvent informatii de natura secretului fiscal despre clientii/partenerii sai poate incheia un protocol privind schimbul de informatii cu organul fiscal detinator al informatiei ce se transmite.

Reglementarea modului de reprezentare a contribuabilului de catre consultantul fiscal
Se reglementeaza modul de reprezentare a contribuabilului in relatia cu organul fiscal, si prin consultant fiscal

Vechea reglementare se referea numai la reprezentarea contribuabilului prin avocat.

Astfel, in cazul reprezentarii contribuabilului/platitorului in relatia cu organul fiscal prin avocat si/sau consultant fiscal, forma si continutul imputernicirii sunt cele prevazute de dispozitiile legale privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat, respectiv, consultant fiscal.

Preluarea obligatiei fiscale a unui debitor

In cazul preluarii obligatiilor fiscale de catre unele persoane, organul fiscal va comunica decizii pentru aceste persoane care devin astfel debitori.

Noi cazuri in care un act administrative fiscal poate deveni nul

Nulitatea unui act administrativ fiscal se poate constata si in urmatoarele situatii:
- organul fiscal nu prezinta argumentele pentru care nu ia in considerare opinia prealabila emisa in scris sau solutia adoptata de organul fiscal sau de instanta de judecata, in cazul in care contribuabilul/platitorul a prezentat organului fiscal anterior emiterii actului administrativ fiscal respectiva opinie/solutie;
- organul fiscal nu respecta considerentele deciziei de solutionare a contestatiei in cazul emiterii noului act administrativ fiscal;
- organul fiscal emite raport de inspectie fiscala/de verificare a situatiei fiscale personale si decizie de impunere/decizie de modificare a bazelor de impozitare/decizie de nemodificare a bazelor de impozitare/decizie pentru regularizarea situatiei ori decizie de incetare a procedurii de verificare a situatiei fiscale personale, in situatia in care se fac constatari in legatura cu savarsirea unor fapte prevazute de legea penala in legatura cu mijloacele de proba privind stabilirea bazei de impozitare/valorii in vama care fac obiectul inspectiei fiscale/controlului vamal.

Termenul de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscale

Se intrerupe si pe perioada cuprinsa intre data comunicarii procesului-verbal de sesizare a organelor de urmarire penala sau a procesului-verbal intocmit ca urmare a solicitarii organelor de urmarire penala adresata organelor fiscale de a efectua constatari cu privire la faptele care constituie incalcari ale dispozitiilor si obligatiilor a caror respectare o controleaza si data stingerii actiunii penale.

Inspectia fiscala- noi reglementari

In cazul in care inspectia fiscala nu se poate finaliza ca urmare a incetarii persoanei juridice sau decesului persoanei fizice ca subiecte de drept fiscal, inspectia fiscala inceteaza fara a se emite raport de inspectie fiscala si decizie de impunere sau decizie de nemodificare a bazei de impunere.

Suspendarea inspectiei se poate face si in situatia in care organul de inspectie fiscala este sesizat sau i se aduce la cunostinta, in timpul inspectiei fiscale ca impotriva contribuabilului/platitorului se afla in desfasurare o procedura judiciara in legatura cu mijloacele de proba privind stabilirea bazei de impozitare care fac obiectul inspectiei fiscale sau in situatia in care documentele financiar-contabile ale contribuabilului au fost ridicate de organul de urmarire penala, fara a putea fi puse la dispozitia organului de inspectie fiscala.

- Reverificarea obligatiilor fiscale pentru o anumita perioada se poate decide de conducatorul organului de inspectie fiscala, la propunerea organului de inspectie fiscala desemnat cu efectuarea inspectiei sau la cererea contribuabilului, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii cumulative:

a) dupa incheierea inspectiei fiscale apar date suplimentare care erau necunoscute organului de inspectie fiscala sau, dupa caz, contribuabilului, la data efectuarii inspectiei fiscale;
b) datele suplimentare influenteaza rezultatele inspectiei fiscale incheiate.
Prin date suplimentare se intelege orice fapt sau mijloc de proba de care se ia cunostinta ulterior inspectiei, de natura sa modifice rezultatele inspectiei anterioare.

Contribuabilul poate solicita reverificarea in situatiile in care nu poate corecta declaratia de impunere, cunoscandu-se faptul ca in prezent, in situatia in care in timpul inspectiei fiscale contribuabilul/platitorul depune sau corecteaza declaratia de impunere aferenta perioadelor si creantelor fiscale ce fac obiectul inspectiei fiscale, aceasta nu va fi luata in considerare de organul fiscal.

Organul de inspectie comunica contribuabilului/platitorului proiectul de raport de inspectie fiscala, in format electronic sau pe suport de hartie, acordandu-se acestuia posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere. In acest scop, odata cu comunicarea proiectului de raport, organul de inspectie comunica si data, ora si locul la care va avea loc discutia finala, insa nu mai devreme de 3 zile lucratoare de la data comunicarii proiectului de raport de inspectie sau 5 zile lucratoare in cazul marilor contribuabili.

In Codul fiscal actual nu era prevazut un termen minim de la comunicarea proiectului de raport, pentru discutia finala.

Prevederi privind restituirea impozitului pe dividende

In cazul in care din regularizarea anuala a dividendelor platite ca urmare a distribuirii partiale in cursul anului, rezulta sume de restituit de la buget, platitorul de impozic depune la organul fiscal competent o declaratie de regularizare/cerere de restituire dupa restituirea de catre asociati sau actionari a dividendelor si pana la implinirea termenului de prescriptie a dreptului de a cere restituirea.

Penalitatea de nedeclarare-exceptii de la aplicare
Penalitatea de nedeclarare nu se aplica daca obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate de contribuabil/platitor si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere rezulta din aplicarea unor prevederi ale legislatiei fiscale de catre contribuabil/platitor, potrivit interpretarii organului fiscal cuprinse in norme, instructiuni, circulare sau opinii comunicate contribuabilului/platitorului de catre organul fiscal central.

Lipsa mentiunii din cuprinsul raportului de inspectie iscal privind aplicarea penalittii de nedeclarare conduce la decderea organului fiscal din dreptul de a mai aplica penalitatea prin alte acte administrative subsecvente sau accesorii

Popriri pentru sumele datorate debitorului de terti. Obligatii pentru tertii popriti
Dupa infiintarea popririi, tertul poprit este obligat sa plateasca, in termen de 3 zile de la data infiintarii popririi sau de la data la care creanta devine exigibila, dupa caz, organului fiscal suma retinuta si cuvenita, in contul indicat de organul de executare silita.
Actuala reglementare prevede obligatia de a plati de indata sau dupa data la care creanta devine exigibila, organului fiscal suma retinuta si cuvenita, in contul indicat de organul de executare silita;

Popriri bancare- Sistemul popririi electronice

- In cazul popririlor infiintate de organul fiscal central, institutiile de credit transmit organului fiscal central, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, informatiile privind suma disponibila de plata.
- In cazul popririlor infiintate de organul fiscal central, institutiile de credit, efectueaza plata sumelor indisponibilizate in contul special deschis la Trezoreria Operativa Centrala, cu indicarea numarului de evidenta a platii, in termen de o zi de la data la care organul fiscal a dispus ordonantarea platii. In situatia in care numarul de evidenta a platii este completat eronat suma se restituie institutiei de credit de catre Trezoreria Operativa Centrala.

Sechestrarea bunurilor de catre inspectorii ANAF - Inlocuirea bunurilor sechestrate

La solicitarea debitorului, organul fiscal poate inlocui sechestrul asupra unui bun:
a) cu sechestrul asupra altui bun si numai daca bunul oferit in vederea sechestrarii este liber de orice sarcini, sub conditia acoperirii limitei de 150% din valoarea creantei ramase de recuperat pentru care s-a instituit sechestru.
b) cu scrisoare de garantie/polita de asigurare de garantie/consemnare de mijloace banesti la o unitate a Trezoreriei Statului, pe o perioada de maxim 6 luni, la nivelul obligatiei fiscale ramasa de recuperat la data depunerii garantiei, pentru care s-a inceput executarea silita a bunului ce se solicita a fi inlocuit. Organul de executare executa garantia in ultima zi de valabilitate a acesteia.
Actuala reglementare: ,,La solicitarea debitorului, organul fiscal poate inlocui sechestrul asupra unui bun cu sechestrul asupra altui bun si numai daca bunul oferit in vederea sechestrarii este liber de orice sarcini’’.

Valorificarea bunurilor sechestrate la licitatie-noi reglementari

In situatia in care nici la a treia licitatie nu se vinde bunul, se organizeaza o noua licitatie. In acest caz bunul va fi vandut la cel mai mare pret oferit, chiar daca acesta este inferior pretului de pornire a licitatiei, dar nu mai mic decat 25% din pretul de evaluare al acestuia.

Actuala reglementare: "In situatia in care nici la a treia licitatie nu se vinde bunul, se organizeaza o noua licitatie. In acest caz bunul va fi vandut la cel mai mare pret oferit, chiar daca acesta este inferior pretului de pornire a licitatiei, dar nu mai mic decat cuantumul taxei de participare la licitatie".

Reluarea procedurii de valorificare a bunurilor sechestrate

Cu ocazia reluarii procedurii in cadrul termenului de prescriptie, daca organul de executare silita considera ca nu se impune o noua evaluare, pretul de pornire a licitatiei nu poate fi mai mic de 50% din pretul de evaluare a bunurilor. Bunul va fi vandut la cel mai mare pret oferit, chiar daca acesta este inferior pretului de pornire a licitatiei, dar nu mai mic decat 25% din pretul de evaluare al acestuia, cu exceptia situatiei in care se prezinta un singur ofertant, cand vanzarea se realizeaza la cel putin pretul de pornire a licitatiei.

Actuala reglementare: "Cu ocazia reluarii procedurii in cadrul termenului de prescriptie, daca organul de executare silita considera ca nu se impune o noua evaluare, pretul de pornire a licitatiei nu poate fi mai mic de 50% din pretul de evaluare a bunurilor. Bunul va fi vandut la cel mai mare pret oferit, chiar daca acesta este inferior pretului de pornire a licitatiei, dar nu mai mic decat cuantumul taxei de participare la licitatie, cu exceptia situatiei in care se prezinta un singur ofertant, cand vanzarea se realizeaza la cel putin pretul de pornire a licitatiei".

Contestarea actelor administrative- fiscale – solutionarea contestatiilor trece la MFP
Contestatiile formulate impotriva titlurilor de creanta precum si impotriva altor acte administrative fiscale emise de organul fiscal central se solutioneaza de catre structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor Publice.

Actuala reglementare: ,,Contestatiile formulate impotriva deciziilor de impunere, a actelor administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere, a deciziilor pentru regularizarea situatiei emise in conformitate cu legislatia in materie vamala, a masurii de diminuare a pierderii fiscale stabilite prin decizie de modificare a bazei de impunere, precum si impotriva deciziei de reverificare se solutioneaza de catre structurile specializate de solutionare a contestatiilor’’.

La solicitarea contestatorului, organul de solutionare este obligat s asigure acestuia accesul la toate probele ce au legtur cu solutionarea contestatiei fiscale, cu exceptia cazului in care obiective de interes general justifica restrangerea accesului la respectivele probe.

Amenzi pentru nedepunerea declaratiei unice

In cazul persoanelor fizice nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de venit, precum si a declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50 lei la 500 lei.

Vechea reglementare prevedea amenzi de la 50 la 500 lei numai pentru nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de venit.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x