Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 25 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Scoatere din evidenta bunuri lipsa neimputabile

valabil la 10 Apr 2020
Olguta Crevelescu Raspuns oferit de
Olguta Crevelescu

Economist

Intrebare: Societatea trebuie sa scoata din evidenta urmatoarele bunuri:

1. laptop lipsa la inventar, integral amortizat, achizitionat din UE (taxare inversa). Lipsa este considerata neimputabila.

2. laptop disparut din birou, partial amortizat, achizitionat din Romania (19%). Lipsa este considerata neimputabila.

3. diferente cantitative la receptia unui retur de marfa, inregistrate ca pierdere pe costul vanzatorului, neimputabile (TVA 19%).

Care este monografia contabila, regimul fiscal si inregistrarile privind TVA in cele trei cazuri?

Tip societate: S.A.
Numar de angajati: peste 50 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: 1610

Raspuns: 1. In urma discutiei telefonice, am stabilit ca laptopul amortizat integral a fost achizitionat in anul 2012.

Conform Art. 25 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, nu sunt deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII.

In cazul mijloacelor fixe amortizate complet, scoaterea din evidenta nu genereaza cheltuieli.
 
Potrivit art. 305 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, taxa deductibila aferenta bunurilor de capital, altele decat bunurile imobile, in conditiile in care nu se aplica regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine, se ajusteaza, in situatiile prevazute la alin. (4) lit. a) - d), pe o perioada de 5 ani, pentru bunurile de capital achizitionate sau fabricate, altele decat cele prevazute la lit. b).
 
Pentru acest laptop a expirat perioada de ajustare, deci nu aveti implicatii tva.
Monografie contabila:
2814    =          214
 
2. In urma discutiei telefonice, am stabilit ca laptopul neamortizat integral a fost achizitionat in anul 2018.

Conform Art. 25 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, nu sunt deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII.

Cheltuiala cu valoarea neamortizata este nedeductibila fiscal.
Au trecut 2 ani din perioada de ajustare, deci ajustati tva pentru 3/5 din valoarea tva dedusa la achizitie.
 
Monografie contabila:
2814    =          214      valoare amortizata
6583    =          214      valoare neamortizata
635      =          4426    ajustare tva
 
3.
Conform Art. 25 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, nu sunt deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII.

Descarcarea gestiunii de bunurile lipsa la inventar (obiecte de inventar sau alte stocuri):
607      =          371 (cheltuiala inregistrata in contul din clasa 6 fiind nedeductibila)
 
Conform pct. 78 alin.  (6) lit. a) din Normele metodologice de aplciare a Codului fiscal, in baza art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, persoana impozabila realizeaza o ajustare pozitiva sau, dupa caz, trebuie sa efectueze o ajustare negativa a taxei deductibile in situatii precum bunuri lipsa in gestiune din alte cauze decat cele prevazute la art. 304 alin. (2) din Codul fiscal.
 
Din punct de vedere al tva, veti ajusta tva bunurilor lipsa, neimputabile, conform art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal.
Ajustarea tva:
635      =          4426 (cheltuiala inregistrata in contul 635 fiind nedeductibila)
 
Pentru toate plusurile, lipsurile si deprecierile constatate la bunuri, precum si pentru pagubele determinate de expirarea termenelor de prescriptie a creantelor sau din alte cauze, comisia de inventariere solicita explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor, respectiv a urmaririi decontarii creantelor.

Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, precum si natura plusurilor, propunand, in conformitate cu dispozitiile legale, modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii.
 
In cazul constatarii unor lipsuri imputabile in gestiune, administratorii trebuie sa imputa persoanelor vinovate bunurile lipsa la valoarea lor de inlocuire. Prin valoare de inlocuire, se intelege costul de achizitie al unui bun cu caracteristici si grad de uzura similare celui lipsa in gestiune la data constatarii pagubei, care cuprinde pretul de cumparare practicat pe piata, la care se adauga taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de transport, aprovizionare si alte cheltuieli, accesorii necesare pentru punerea in stare de utilitate sau pentru intrarea in gestiune a bunului respectiv. In cazul bunurilor constatate lipsa, ce urmeaza a fi imputate, care nu pot fi cumparate de pe piata, valoarea de imputare se stabileste de catre o comisie formata din specialisti in domeniul respectiv.

Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie sa contina, in principal, urmatoarele elemente:
- data intocmirii,
- numele si prenumele membrilor comisiei de inventariere,
- numarul si data deciziei de numire a comisiei de inventariere, gestiunea/gestiunile inventariata/inventariate,
- data inceperii si terminarii operatiunii de inventariere,
- rezultatele inventarierii,
- concluziile si propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor si ale lipsurilor constatate si persoanele vinovate, precum si propuneri de masuri in legatura cu acestea,
- volumul stocurilor depreciate, fara miscare, cu miscare lenta, greu vandabile, fara desfacere asigurata si propuneri de masuri in vederea reintegrarii lor in circuitul economic,
- propuneri de scoatere din functiune a imobilizarilor corporale, respectiv din evidenta a imobilizarilor necorporale,
- propuneri de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar si declasare sau casare a unor stocuri,
- constatari privind pastrarea, depozitarea, conservarea, asigurarea integritatii bunurilor din gestiune, precum si alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate.
 
Potrivit art. 11 alin. (1) din Codul fiscal, la stabilirea sumei unui impozit, a unei taxe sau a unei contributii sociale obligatorii, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic, ajustand efectele fiscale ale acesteia, sau pot reincadra forma unei tranzactii/activitati pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii.

Organul fiscal este obligat sa motiveze in fapt decizia de impunere emisa ca urmare a neluarii in considerare a unei tranzactii sau, dupa caz, ca urmare a reincadrarii formei unei tranzactii, prin indicarea elementelor relevante in legatura cu scopul si continutul tranzactiei ce face obiectul neluarii in considerare/reincadrarii, precum si a tuturor mijloacelor de proba avute in vedere pentru aceasta.
 
Conform punctului 4 din Normele metodologice ale Codului fiscal, in sensul prevederilor art. 11 alin. (1) din Codul fiscal, prin tranzactie fara scop economic se intelege orice tranzactie/activitate care nu este destinata sa produca avantaje economice, beneficii, profituri si care determina, in mod artificial ori conjunctural, o situatie fiscala mai favorabila. In situatia reincadrarii formei unei tranzactii/activitati pentru ajustarea efectelor fiscale se aplica regulile de determinare specifice impozitelor, taxelor si a contributiilor sociale obligatorii reglementate de Codul fiscal.
 
Raspunderea gestionarii bunurilor in cazul in care nu aveti alt gestionar este administratorul societatii. In cazul in care bunurile lipsa nu sunt imputate altei persoane (de exemplu unui salariat), nu aveti dovada ca au fost distruse sau o alta explicatie pentru lipsa acestora, bunurile ar putea fi reincadrate de organele fiscale ca venituri din alte surse in natura primite de administrator. O situatie mai grava ar fi daca organele fiscale ar constata ca bunurile lipsa au fost de fapt vandute fara a fi recunoscute in contabilitate veniturile si tva aferenta la data vanzarii.
 
In acest caz operatiunea este considerata livrare de bunuri si trebuie sa colectati tva:
635      =          4427
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Intrebari similare din categoria Codul fiscal

21Apr2024

Prelucrare bunuri in lohn. Sistem RO e-Transport

de Constanta Popa valabil la 21 Apr 2024
Intrebare: Firma in cauza asambleaza cabluri (lohm). In vederea asamblarii acestor cabluri se primeste materii prime si materiale din spatiul comunitar, se efectueaza asamblarea acestor materii prime si materiale, iar produsul finit cablu cu stecher se livreaza inapoi in comunitate.1. Trebuie sa obtinem codul UIT pentru transportul care aduce materiilor prime si materialelor pentru asamblat?2. Daca ...
18Mar2024

Lista BRFR e-Transport actualizata

de Anca Bilas valabil la 18 Mar 2024
Intrebare: Care este lista completa a bunurilor cu risc fiscal ridicat pentru RO e-Transport, incepand cu 1 martie 2024?
13Mar2024

Inchiriere imobile. Compensare chirie

de Vera Constantin valabil la 13 Mar 2024
Intrebare: 30.11.2019 - s-a incheiat un contract de chirie (bunuri mobile si imobile) al carui pret initial a fost stabilit la valoarea cheltuielilor lunare, urmand sa se regularizeze in baza unui raport de evaluare. Conform conventiei au fost emise facturi (cu TVA) pentru perioada decembrie 2019 - octombrie 2023 la nivelulcosturilor.In anul 2022 s-a finalizat raportul de evaluare al chiriei in baza ...
24Feb2024

Obligatia inregistrarii in RO e-Transport

de Mihaela Corneanu valabil la 24 Feb 2024
Intrebare: Am facut achizitii din UE intracomunitare (piese auto, role sarma, cuie etc.) conform noilor modificari aduse la RO e-Transport.Trebuie declarata achizitia in RO e-Transport de beneficiar la sosirea in tara?
20Feb2024

Obligatii fiscale declarative si de plata privind veniturile din cedarea folosintei bunurilor detinute in comun

de Dani Cucu valabil la 20 Feb 2024
Intrebare: O societate vrea sa faca contract de inchiriere unde isi desfasoara activitatea (vorbim de un apartament achizitionat pe persoana fizica in care se desfasoara activitatea de prestari servicii respectiv birou) cu persoane fizica, respectiv chiar administratora societatii si sotul.Se poate face un contract notarial in care este specificat faptul ca chiria o va incasa doar sotia (respectiv ...
14Feb2024

Aspecte fiscale si contabile e-Factura

de Anca Bilas valabil la 14 Feb 2024
Intrebare: Cum procedez la intocmirea balantei pe ianuarie 2024 in cazul in care o factura de utilitati nu este fizic in dosarul firmei si nici urcata pe e-Factura, desi eu am beneficiat de servicii si chiar am platit serviciul? Cum procedez la intocmirea balantei pe iulie 2024 cand apar pe e-Factura 6 facturi cu date din diferite luni? Cum procedez in aceeasi speta daca am marfa pe raft si nu am factura si ...
x