Scoaterea din evidenta contabila a obiectelor de inventar
valabil la 09 Oct 2017
Intrebare: Societatea a casat diverse obiecte de inventar complet amortizate din care nu au rezultat componente de valorificat si nu detinem dovada predarii lor ca deseuri. Este legal sa se caseze obiecte de inventar fara a preda deseuri la o firma de valorificare? Care sunt inregistrarile contabile?
Raspuns:
Casarea obiectelor de inventar, care nu mai pot fi utilizate, trebuie stabilita de comisia de inventariere, conform prevederilor OMFP nr. 2861/2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.
Desigur, in mod normal, comisia de inventariere intocmeste Proces-Verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale (Cod 14-2-3/aA), al carui model se regaseste in Anexa la OMFP nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, si propune modalitatea de scoatere din gestiune: prin casare, vanzare sau alte metode.
Din punct de vedere fiscal, conform prevederilor de la art. 25 alin. (4) lit. c) si a celor de la art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, cheltuielile cu bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII. Aceste cheltuieli sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:
1. bunurile/mijloacele fixe amortizabile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme;
2. bunurile/mijloacele fixe amortizabile pentru care au fost incheiate contracte de asigurare;
3. bunurile/mijloacele fixe amortizabile degradate calitativ, daca se face dovada distrugeri.
Din punct de vedere contabil, scoaterea din evidenta a obiectelor de inventar, care au fost date in folosinta se inregistreaza pe creditul contului extracontabil 8035 "Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta".
Prin urmare, pentru a nu fi considerate cheltuieli nedeductibile (elemente similare veniturilor, din punct de vedere fiscal) si pentru a nu fi ajustata TVA, pentru scoaterea din evidenta contabila a bunurilor de natura obiectelor de inventar, trebuie urmata procedura mai inainte descrisa (valorificare componente/dovada distrugere).
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Intrebari similare din categoria Contabilitatea activelor
11Apr2024
Inventariere si evaluare mijloace fixe
de
Vera Constantin
valabil la 11 Apr 2024
Intrebare: Suntem un operator de servicii publice de alimentare cu apa si canalizare. Conform politicilor contabile facem reevaluarea patrimoniului, de regula, la un interval de 3 ani. La data de 31.12.2023 am facut reevaluarea cu un evaluator autorizat ANEVAR, reevaluarea fiind la valoarea justa. Din pacate rezultatele raportului de reevaluare au avut un impact inacceptabil asupra amortizarii, incepand cu ...
15Dec2023
Marfuri nevandabile. Vanzare sub cost/casare
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 15 Dec 2023
Intrebare: Societatea noastra realizeaza mobilarea spatiilor de birouri, cu mobilier atat de la furnizori interni, cat si de la furnizori externi. Mobilierul se achizitioneaza de catre societate numai pe baza de comenzi de la clienti. In stocul din depozit exista o anumita cantitate de mobilier ramasa din anii precedenti, fara miscare (comenzi gresite, produse returnate de catre clienti si care nu au mai ...
10Oct2023
Achizitie defibrilatoare. Mijloace fixe sau obiecte de inventar
de
Bajan Camelia
valabil la 10 Oct 2023
Intrebare: Suntem o firma care desfasoara activitate in industria alimentara. Dorim achizitionarea de defibrilatoare cardiace care sa fie la dispozitia angajatilor (bineinteles cu instruirea necesara de prim ajutor in acest sens) pentru a fi folosite in cazul in care exista incidente medicale la locul de munca.Aceasta aparatura poate avea valoarea de peste 2.500 de lei. Achizitia lor poate fi ...
10Sep2023
Scadere din evidenta a mijloacelor fixe. Obiectelor de inventar improprii utilizarii. Regim TVA
de
Elena Garofil
valabil la 10 Sep 2023
Intrebare: O societate comerciala este platitoare de tva. Doreste sa caseze obiecte de inventar complet uzate si sa scoata din functiune mijloace fixe complet amortizate care nu se mai afla in folosinta (atat obiectele de inventar, cat si mijloacele fixe).Care sunt etapele de urmat pentru soaterea lor din gestiune? Daca nu facem dovada distrugerii lor la un centru de colectare si reciclare trebuie sa ...
02Iul2023
Completarea listelor de inventariere
de
Vera Constantin
valabil la 02 Iul 2023
Intrebare: In conformitate cu prevederile Ordinului 2861/2009 rezultatele inventarierii se stabilesc prin compararea datelor constatate faptic si inscrise in listele de inventariere cu cele din evidenta tehnico-operativa (fisele de magazie) si din contabilitate. Inainte de stabilirea rezultatelor inventarierii se procedeaza la o analiza a tuturor stocurilor inscrise in fisele de magazie si a soldurilor din ...
26Mar2023
Plus de inventar imobilizare corporala (gard)
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 26 Mar 2023
Intrebare: In urma inventarierii anuale se constata un plus de inventar, imprejmuire (gard). Comisia de inventariere ii determina gradul de uzura de 100% (deteriorat, necesita reparatii). La ce valoare se inregistreaza in contabilitate mijlocul fix si care sunt inregistrarile contabile? Se mai calculeaza amortizare daca uzura este de 100%? Daca in anul urmator se repara mijlocul fix, valoarea reparatiei ...