X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 22 Iulie 2019
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis

Simplificarea procedurii de inregistrare in scopuri de TVA. Procedura de regularizare a obligatiilor fiscale

PortalContabilitate.ro Raspuns oferit de
PortalContabilitate.ro
contabil
1. Comunicat ANAF privind simplificarea procedurii de inregistrare in scopuri de TVA
In data de 23.01.2019, Serviciul Comunicare, Relatii Publice si Mass-Media din cadrul ANAF a publicat pe site-ul ANAF un comunicat prin care informeaza contribuabilii ca incepand cu 1 februarie 2019, codul de TVA se va obtine in aceeasi zi cu depunerea cererii de inregistrare in scopuri de TVA.

,,Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, doamna Mihaela Triculescu, a adoptat ordinul prin care simplifica semnificativ procedura de inregistrare in scopuri de TVA si acorda posibilitatea persoanelor impozabile sa obtina codul de TVA in aceeasi zi cu depunerea solicitarii, fara a parcurge procedura de audiere. In vederea obtinerii rapide a codului de TVA, declaratia pe proprie raspundere se va transmite exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

Noua procedura stabileste modelul si continutul formularului ”Declaratie pe proprie raspundere pentru inregistrarea in scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) sau c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”. Acuratetea datelor inscrise in declaratia pe proprie raspundere va fi verificata de catre ANAF dupa aprobarea deciziei de inregistrare in scopuri de TVA, in termen de 15 zile de la data depunerii solicitarii.

Ministerul Finantelor Publice, prin intermediul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, urmareste cresterea conformarii voluntare si combaterea evaziunii fiscale, concomitent cu eficientizarea activitatii administrative, inclusiv prin asigurarea unui program de cooperare si consultare cu mediul de afaceri in vederea identificarii problemelor si solutiilor viabile.’’.

2. Proiect de Ordin privind procedura de regularizare a obligatiilor fiscale in cazul reconsiderarii unei tranzactii (publicat pe site-ul ANAF in data de 18.01.2019).
Motivatiile aparitiei acestui proiect de ordin:

Potrivit prevederilor art. 11 alin.(1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, la stabilirea sumei unui impozit, a unei taxe sau a unei contributii sociale obligatorii, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic, ajustnd efectele fiscale ale acesteia, sau pot reincadra forma unei activitati pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii. Ca atare, prin alin. (1) al art. 171 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, s-a reglementat faptul ca obligatiile fiscale stabilite de organul fiscal central ca urmare a reconsiderarii unei tranzactii, potrivit legii, se regularizeaza cu obligatiile fiscale declarate/platite de contribuabil/platitor aferente respectivei tranzactii. In acest caz, sumele achitate in contul obligatiilor fiscale declarate/platite de contribuabil/platitor se considera, in totalitate, indiferent de bugetul unde au fost ulterior distribuite, a reprezenta plati anticipate in contul obligatiilor fiscale stabilite ca urmare a reconsiderarii, cu regularizarea ulterioara intre bugete. Pentru punerea in practica in mod unitar a prevederilor de mai sus, se impune elaborarea unei proceduri de aplicare a acestora.

Pe de alta parte, alin. (2) al art. 171 mai sus mentionat prevede ca procedura de aplicare a acestor prevederi se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
In acest sens, a fost elaborat prezentul proiect de Ordin privind Procedura de regularizare a obligatiilor fiscale in cazul reconsiderarii unei tranzactii/reincadrarii formei unei activitati de catre organul fiscal central care reglementeaza urmatoarele:

Dispozitii generale, unde se mentioneaza faptul ca sumele stabilite de organul fiscal central se regularizeaza cu obligatiile fiscale declarate/platite de contribuabil/platitor aferente anterior reconsiderarii, indiferent daca, din punct de vedere fiscal, in urma reconsiderarii/reincadrarii, are loc translatarea obligatiilor fiscale de la o persoana fizica/juridica la alta persoana fizica/juridica

Procedura de regularizare a platilor anticipate in cazul reconsiderarii unei tranzactii pentru care s-a aplicat impozitul pe venit din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice si care a fost reincadrata ca activitate independenta, de catre compartimentul cu atributii de inspectie fiscala din cadrul organului fiscal central competent;

Procedura de regularizare a platilor anticipate in cazul reconsiderarii unei tranzactii pentru care s-a aplicat impozitul pe venit din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice si care a fost reincadrata ca activitate independenta, ca urmare a declararii de catre contribuabil a veniturilor obtinute din activitati independente;

Procedura de regularizare a platilor anticipate in cazul reincadrarii formei unei activitati, din activitate independenta in activitate dependenta, de catre compartimentul cu atributii de inspectie fiscala;

Modelul formularelor:
- Cerere de regularizare a obligatiilor fiscale ca urmare a reconsiderarii unei tranzactii;
- Situatia platilor obligatiilor fiscale efectuate de contribuabili pentru care a fost reincadrata forma unei activitati;
- Referat privind regularizarea obligatiilor fiscale datorate de contribuabili ca urmare a reconsiderarii unei tranzanctii/reincadrarii formei unei activitati;
- Decizia de regularizare a obligatiilor fiscale considerate a fi achitate anticipat in cazul reconsiderarii unei tranzactii/reincadrarii formei unei activitati.

Procedura de regularizare a obligatiilor fiscale in cazul reconsiderarii unei tranzactii/reincadrarii formei unei activitati de catre organul fiscal central
Dispozitii generale
1. In temeiul prevederilor art. 171 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele stabilite de organul fiscal central ca urmare a reconsiderarii unei tranzactii, potrivit legii, se regularizeaza cu obligatiile fiscale declarate/platite de contribuabil/platitor aferente anterior reconsiderarii respectivei tranzactii.

2. In cazul in care contribuabilul a efectuat plata obligatiilor fiscale declarate initial, aceasta plata reprezinta o plata anticipata in contul obligatiilor fiscale stabilite ca urmare a reconsiderarii unei tranzactii/ reincadrarii formei unei activitati.

3. Obligatiile fiscale declarate/platite conform unui tratament fiscal aplicat de partile raportului juridic sunt recunoscute ca urmare a reconsiderarii tranzactiei/reincadrarii formei unei activitati care a generat respectivul tratament fiscal.

4. In situatia in care in baza reconsiderarii tranzactiei/reincadrarii formei unei activitati sunt stabilite obligatii fiscale suplimentare, contribuabilul este obligat la plata diferentelor dintre obligatiile fiscale achitate anterior reconsiderarii tranzactiei/reincadrarii formei unei activitati si obligatiile fiscale suplimentare stabilite ca urmare a reconsiderarii tranzactiei/reincadrarii formei unei activitati, impreuna cu obligatiile fiscale accesorii. Obligatiile fiscale accesorii se calculeaza, potrivit legii, pentru fiecare zi intrziere, incepnd cu ziua urmatoare scadentei si pna la data stingerii acestora, inclusiv.

5. Prevederile art. 171 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt aplicabile in orice situatie in care organul fiscal reconsidera o tranzactie/reincadreaza forma unei activitati, indiferent daca, din punct de vedere fiscal, in urma reconsiderarii/reincadrarii are loc translatarea obligatiilor fiscale de la o persoana fizica/juridica la alta persoana fizica/juridica.

Procedura de regularizare a platilor anticipate in cazul reconsiderarii unei tranzactii pentru care s-a aplicat impozitul pe venit din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice si care a fost reincadrata ca activitate independenta, de catre compartimentul cu atributii de inspectie fiscala din cadrul organului fiscal central competent

1. Fac obiectul prezentei proceduri sumele stabilite de catre compartimentul cu atributii de inspectie fiscala din cadrul organului fiscal central competent in cazul reconsiderarii unei tranzactii pentru care s-a aplicat impozitul pe venit din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice si care a fost reincadrata ca activitate independenta.

2. In vederea reconsiderarii unei tranzactii, avnd ca obiect transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal si reincadrarea in activitate independenta, compartimentul cu atributii de inspectie fiscala din cadrul organului fiscal central competent, emite decizia de impunere prin care stabileste, in sarcina contribuabilului verificat, obligatii fiscale suplimentare aferente venitului din activitati independente.

3. Impozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, retinut contribuabilului de catre notarul public inainte de autentificarea actelor de vnzare- cumparare, constituie plata anticipata in contul impozitului pe venitul din activitati independente datorat de contribuabil ca urmare a reconsiderarii tranzactiei sale.

4. Impozitul pe venitul din activitati independente stabilit prin decizia de impunere prevazuta la pct. 2, se regularizeaza cu impozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, retinut de catre notarul public.

5. Procedura de regularizare a impozitului pe venit stabilit in sarcina contribuabilului reprezinta totalitatea operatiunilor efectuate de organul fiscal central competent in administrarea obligatiilor fiscale ale contribuabilului ale carui tranzactii au fost reconsiderate si consta in recunoasterea, in totalitate, indiferent de bugetul unde au fost ulterior distribuite, a sumelor retinute de notarul public de la contribuabil, anterior reconsiderarii tranzactiei.

Procedura de regularizare a platilor anticipate in cazul reconsiderarii unei tranzactii pentru care s-a aplicat impozitul pe venit din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice si care a fost reincadrata ca activitate independenta, ca urmare a declararii de catre contribuabil a veniturilor obtinute din activitati independente
1. Fac obiectul prezentei proceduri sumele stabilite ca urmare a reconsiderarii unei tranzactii, respectiv impozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal retinut de notar si impozitul pe veniturile din activitati independente stabilit contribuabilului prin decizia de impunere anuala, ca urmare a declararii de catre contribuabil a veniturilor obtinute din activitati independente, care se regularizeaza la cererea contribuabilului.

2. Procedura de regularizare a obligatiilor fiscale stabilite in sarcina contribuabilului reprezinta totalitatea operatiunilor efectuate de organul fiscal central competent ale carui tranzactii au fost reconsiderate si consta in recunoasterea in totalitate, indiferent de bugetul unde au fost ulterior distribuite, a sumelor achitate de contribuabil anterior reconsiderarii tranzactiei.

3.1. Contribuabilii care depun declaratia cuprinznd veniturile obtinute din activitate independenta, pot solicita regularizarea obligatiilor fiscale ca urmare a reconsiderarii unei tranzactii, printr-o cerere, prevazuta in anexa nr. 2.

3.2. In vederea reconsiderarii tranzactiei si incadrarea acesteia in activitate independenta, compartimentul cu atributii de gestiune declaratii persoane fizice, transmite, in copie, cererea contribuabilului si decizia de impunere anuala aferenta perioadei in care s-a efectuat tranzactia, compartimentului cu atributii de inspectie fiscala.

4. In baza cererii contribuabilului si a deciziei de impunere anuala aferenta perioadei in care s-a efectuat tranzactia, emisa de organul de administrare, compartimentul de inspectie fiscala initiaza o actiune de control inopinat, avnd ca obiect verificarea datelor din declaratia contribuabilului, precum si evaluarea riscului fiscal.

5. Cu ocazia controlului inopinat, organele de inspectie fiscala intocmesc “Lista privind informatii referitoare la impozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal retinut de notar”, prevazuta la pct. 6 din Cap. II, care va fi transmisa compartimentului de specialitate, impreuna cu o copie a procesului verbal incheiat la finalizarea actiunii de control.

6. In vederea regularizarii sumelor datorate de contribuabil ca urmare a reconsiderarii unei tranzactii ca activitate independenta cu sumele reprezentnd impozit pe venit din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice retinut de catre notarul public, compartimentul de specialitate aplica in mod corespunzator prevederile pct. 7-13 ale Cap II.

Procedura de regularizare a platilor anticipate in cazul reincadrarii formei unei activitati, din activitate independenta in activitate dependenta, de catre compartimentul cu atributii de inspectie fiscala
1. Fac obiectul prezentei proceduri sumele stabilite de catre compartimentele cu atributii de inspectie fiscala in cazul reincadrarii formei unei activitati, din activitate independenta in activitate dependenta, care se regularizeaza cu sumele reprezentnd obligatiile fiscale platite de catre contribuabil/platitor anterior reincadrarii activitatii.

2. In cuprinsul prezentului capitol, prin organ fiscal central competent se intelege organul fiscal central competent in administrarea obligatiilor fiscale datorate de angajator.

3. In vederea reincadrarii formei unei activitati independente in activitate dependenta, compartimentul cu atributii de inspectie fiscala, din cadrul organului fiscal central competent, emite decizia de impunere prin care stabileste, in sarcina persoanei fizice sau a persoanei juridice verificate, care are calitatea de angajator, denumita in continuare angajator, obligatii fiscale suplimentare reprezentnd impozit pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, precum si contributii sociale obligatorii.

4. In temeiul dispozitiilor art. 171 din Codul de procedura fiscala, impozitul pe venitul din activitati independente si contributiile sociale obligatorii achitate de contribuabilul, persoana fizica, anterior reincadrarii formei activitatii sale, denumit in continuare contribuabil, constituie plata anticipata in contul impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor si a contributiilor de asigurari sociale obligatorii datorate de acesta.

5. Impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor si a contributiilor de asigurari sociale obligatorii datorate de contribuabil se regularizeaza cu impozitul pe venitul din activitati independente si contributiile de asigurari sociale obligatorii achitate de acesta.

6. In vederea regularizarii obligatiilor fiscale prevazute la pct.5, compartimentul cu atributii de inspectie fiscala intocmeste si transmite compartimentului de specialitate din cadrul organului fiscal central competent, lista cuprinznd persoanele fizice a caror forma a activitatii este reincadrata, denumita in continuare lista, impreuna cu decizia de impunere prin care s-au stabilit obligatii fiscale suplimentare in sarcina angajatorului si cu raportul de inspectie fiscala.

7.Lista cuprinde urmatoarele elemente: a) datele de identificare ale contribuabililor a caror forma a activitatii este reincadrata, respectiv codul de identificare fiscala, numele si prenumele si adresa de domiciliu; b) datele de identificare ale angajatorilor contribuabililor a caror forma a activitatii este reincadrata, respectiv codul de identificare fiscala, denumirea si domiciliul fiscal; c) numarul si data deciziei de impunere; d) cuantumul si natura obligatiilor fiscale stabilite suplimentar ca urmare a reincadrarii formei activitatii in cauza pentru fiecare contribuabil mentionat la lit. a).

8. In termen de 3 zile lucratoare de la primirea listei, compartimentul de specialitate solicita fiecarui organ fiscal central competent in administrarea obligatiilor fiscale ale contribuabililor cuprinsi in lista, transmiterea Situatiei platilor obligatiilor fiscale efectuate de contribuabili pentru care a fost reincadrata forma unei activitati, al carei model este prevazut in anexa nr. 3. La solicitare se anexeaza o copie a Deciziei de impunere emisa de catre compartimentul cu atributii de inspectie fiscala.

9. Pe baza informatiilor cuprinse in situatiile prevazute la pct.8, transmise de catre organele fiscale centrale competente in administrarea obligatiilor fiscale ale contribuabililor cuprinsi in lista, compartimentul de specialitate intocmeste Referatul privind regularizarea obligatiilor fiscale datorate de contribuabili ca urmare a reconsiderarii unei tranzactii/reincadrarii formei unei activitati, prevazut in anexa nr. 4.

10. Referatul prevazut la pct. 9 se aproba de catre conducatorul organului fiscal central competent in administrarea obligatiilor fiscale ale angajatorului si sta la baza emiterii, de catre compartimentul de specialitate, a Deciziei de regularizare a obligatiilor fiscale considerate a fi achitate anticipat in cazul reconsiderarii unei tranzactii/reincadrarii formei unei activitati, al carei model este prevazut in anexa nr. 5.

11. Decizia prevazuta la pct. 10, se emite in 4 sau mai multe exemplare, dupa caz, din care: a) un exemplar se comunica contribuabilului/contribuabililor a caror activitate a fost reincadrata; b) un exemplar se comunica angajatorului; c) cte un exemplar se comunica organului fiscal central competent in administrarea obligatiilor fiscale ale contribuabilului/contribuabililor a caror activitate a fost reincadrata; d) un exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al angajatorului.

12. Decizia prevazuta la pct. 10 se opereaza in evidenta analitica pe platitor astfel: a) de catre organul fiscal central competent, prin adaugarea, ca plata, a sumelor reprezentnd impozit pe veniturile din activitati independente si contributiile sociale obligatorii aferente acestuia, considerate a fi platite anticipat de contribuabil, utiliznd in acest scop Borderoul de adaugare/scadere a obligatiilor fiscale.
Data platii sumelor considerate achitate anticipat este data achitarii de contribuabil a impozitului pe veniturile din activitati independente si a contributiilor sociale obligatorii. b) de catre organul fiscal competent in administrarea obligatiilor fiscale ale contribuabilului, prin scaderea din evidenta analitica pe platitor a eventualelor obligatii fiscale nestinse in limita obligatiilor fiscale stabilite suplimentar de compartimentul cu atributii de inspectie fiscala. Despre aceasta se instiinteaza si contribuabilul.

13. Dupa inregistrarea in evidenta pe platitor a operatiunilor rezultate din decizia prevazuta la pct.10, compartimentul de specialitate stabileste eventualele obligatii fiscale accesorii datorate ca urmare a reincadrarii activitatii, prin emiterea si comunicarea Deciziei referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentnd dobnzi si penalitati de intrziere.

14. Procedura de regularizare a obligatiilor fiscale, in cazul in care contribuabilul si angajatorul sunt administrati de organe fiscale centrale diferite, se realizeaza prin schimb de informatii intre organele fiscale centrale, potrivit prevederilor art. 57 din Codul de procedura fiscala.

15. Prezenta procedura se aplica si in situatia in care contribuabilul pentru care trebuie reincadrata forma unei activitati este persoana juridica.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Modificari fiscale 2019

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Modificari fiscale 2019"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x