Situatii financiare anuale. Microentitate
valabil la 01 Apr 2022

Intrebare: Ce note explicative sau documente trebuie sa ataseze la bilant o microintreprindere?
Raspuns: Potrivit pct. 576 din reglementarile contabile, microentitatile nu au obligatia elaborarii notelor explicative la situatiile financiare anuale, prevazute la pct. 468 si 469.
Formatul electronic al situatiilor financiare anuale la 31 decembrie 2021, generat prin programele de asistenta, consta intr-un fisier PDF avand atasat un fisier xml (care contine formularele cod 10, cod 20, cod 30 si cod 40), la care trebuie atasat si un fisier cu extensia zip. Fisierul cu extensia zip va contine documentele cerute de lege scanate alb-negru, lizibil, si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 10 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip. Fisierul zip atasat situatiilor financiare anuale nu va contine parola.
Potrivit art. 28 alin (7) din Legea 82/1991, situatiile financiare anuale constituie un tot unitar si sunt insotite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, raportul privind platile catre guverne, in cazul in care reglementarile contabile aplicabile prevad obligatia intocmirii acestuia, precum si de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.
Microentitatile prezinta informatii potrivit pct. 576 alin. (2) din reglementarile contabile:
(2) Microentitatile intocmesc cont prescurtat de profit si pierdere, care sa prezinte separat:
- cifra de afaceri neta;
- alte venituri;
- costul materiilor prime si al consumabilelor;
- cheltuieli cu personalul;
- ajustari de valoare;
- alte cheltuieli;
- impozite;
- profit sau pierdere.
a) politicile contabile adoptate, inclusiv:
bazele de evaluare aplicate diferitelor elemente;
conformitatea politicilor contabile adoptate cu principiile contabile prevazute de prezentele reglementari;
orice modificari semnificative ale politicilor contabile adoptate;
d) valoarea totala a oricaror angajamente financiare, garantii sau active si datorii contingente neincluse in bilant, indicand natura si forma oricarei garantii reale care a fost acordata; separat de acestea, sunt prezentate orice angajamente privind pensiile si entitatile afiliate sau asociate;
e) suma avansurilor si creditelor acordate membrilor organelor de administratie, de conducere si de supraveghere, cu indicarea ratelor dobanzii, a principalelor conditii si a oricaror sume restituite, amortizate sau la care s-a renuntat, precum si a angajamentelor asumate in numele acestora sub forma garantiilor de orice fel, cu indicarea totalului pe fiecare categorie;
c) informatii privind achizitiile propriilor actiuni, si anume:
- motivele achizitiilor efectuate in cursul exercitiului financiar;
- numarul si valoarea nominala sau, in absenta acesteia, echivalentul contabil al actiunilor achizitionate si instrainate in cursul exercitiului financiar si proportia din capitalul subscris pe care acestea o reprezinta;
- in cazul achizitiei si instrainarii cu titlu oneros, contravaloarea actiunilor;
- numarul si valoarea nominala sau, in absenta acesteia, echivalentul contabil al tuturor actiunilor achizitionate si detinute de entitate si proportia din capitalul subscris pe care acestea o reprezinta;
a) politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
b) situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata;
c) persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de continuitate.
Conform pct. 3.5 alin. (1) si (3) din Ordinul 85/2022, potrivit art. 28 si 30 din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, situatiile financiare anuale vor fi insotite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, si de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.
Situatiile financiare anuale vor fi insotite de o declaratie scrisa a persoanelor prevazute la art. 10 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si confirma ca:
a) politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
b) situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata;
c) persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de continuitate.
Prin urmare, situatiile financiare anuale ale microentitatilor vor fi insotite de urmatoarele documente:
- declaratia administratorului privind conformitatea cu reglementarile contabile aplicabile
- raportul administratorului
- propunerea de distribuire a profitului/acoperire a pierderii
- o prezentare (extras de note explicative) care sa cuprinda politicile contabile relevante, prezentarea elementelor extrabilantiere, informatii referitoare la achizitia actiunilor proprii).
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Top 10 monografii contabile indispensabile pentru contabili"!
Articole similare
20Mai2022
Depunere situatii financiare insotite de proces verbal AGA
de
Diana Ioana Tabara
valabil la 20 Mai 2022
16Mai2022
Neaprobare situatii financiare de catre unul dintre asociati.
de
Elena Garofil
valabil la 16 Mai 2022
17Mai2022
Schimbare administrator. Semnare situatii financiare
de
Elena Garofil
valabil la 17 Mai 2022