Situatii financiare anuale. Microentitate
valabil la 01 Apr 2022
Intrebare: Ce note explicative sau documente trebuie sa ataseze la bilant o microintreprindere?
Raspuns: Potrivit pct. 576 din reglementarile contabile, microentitatile nu au obligatia elaborarii notelor explicative la situatiile financiare anuale, prevazute la pct. 468 si 469.
Formatul electronic al situatiilor financiare anuale la 31 decembrie 2021, generat prin programele de asistenta, consta intr-un fisier PDF avand atasat un fisier xml (care contine formularele cod 10, cod 20, cod 30 si cod 40), la care trebuie atasat si un fisier cu extensia zip. Fisierul cu extensia zip va contine documentele cerute de lege scanate alb-negru, lizibil, si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 10 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip. Fisierul zip atasat situatiilor financiare anuale nu va contine parola.
Potrivit art. 28 alin (7) din Legea 82/1991, situatiile financiare anuale constituie un tot unitar si sunt insotite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, raportul privind platile catre guverne, in cazul in care reglementarile contabile aplicabile prevad obligatia intocmirii acestuia, precum si de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.
Microentitatile prezinta informatii potrivit pct. 576 alin. (2) din reglementarile contabile:
(2) Microentitatile intocmesc cont prescurtat de profit si pierdere, care sa prezinte separat:
- cifra de afaceri neta;
- alte venituri;
- costul materiilor prime si al consumabilelor;
- cheltuieli cu personalul;
- ajustari de valoare;
- alte cheltuieli;
- impozite;
- profit sau pierdere.
a) politicile contabile adoptate, inclusiv:
bazele de evaluare aplicate diferitelor elemente;
conformitatea politicilor contabile adoptate cu principiile contabile prevazute de prezentele reglementari;
orice modificari semnificative ale politicilor contabile adoptate;
d) valoarea totala a oricaror angajamente financiare, garantii sau active si datorii contingente neincluse in bilant, indicand natura si forma oricarei garantii reale care a fost acordata; separat de acestea, sunt prezentate orice angajamente privind pensiile si entitatile afiliate sau asociate;
e) suma avansurilor si creditelor acordate membrilor organelor de administratie, de conducere si de supraveghere, cu indicarea ratelor dobanzii, a principalelor conditii si a oricaror sume restituite, amortizate sau la care s-a renuntat, precum si a angajamentelor asumate in numele acestora sub forma garantiilor de orice fel, cu indicarea totalului pe fiecare categorie;
c) informatii privind achizitiile propriilor actiuni, si anume:
- motivele achizitiilor efectuate in cursul exercitiului financiar;
- numarul si valoarea nominala sau, in absenta acesteia, echivalentul contabil al actiunilor achizitionate si instrainate in cursul exercitiului financiar si proportia din capitalul subscris pe care acestea o reprezinta;
- in cazul achizitiei si instrainarii cu titlu oneros, contravaloarea actiunilor;
- numarul si valoarea nominala sau, in absenta acesteia, echivalentul contabil al tuturor actiunilor achizitionate si detinute de entitate si proportia din capitalul subscris pe care acestea o reprezinta;
a) politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
b) situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata;
c) persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de continuitate.
Conform pct. 3.5 alin. (1) si (3) din Ordinul 85/2022, potrivit art. 28 si 30 din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, situatiile financiare anuale vor fi insotite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, si de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.
Situatiile financiare anuale vor fi insotite de o declaratie scrisa a persoanelor prevazute la art. 10 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si confirma ca:
a) politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
b) situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata;
c) persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de continuitate.
Prin urmare, situatiile financiare anuale ale microentitatilor vor fi insotite de urmatoarele documente:
- declaratia administratorului privind conformitatea cu reglementarile contabile aplicabile
- raportul administratorului
- propunerea de distribuire a profitului/acoperire a pierderii
- o prezentare (extras de note explicative) care sa cuprinda politicile contabile relevante, prezentarea elementelor extrabilantiere, informatii referitoare la achizitia actiunilor proprii).
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Intrebari similare din categoria Bilant
15Apr2024
Erori contabile
de
Munteanu Corneliu Stefan
valabil la 15 Apr 2024
Intrebare: Am observat acum, dupa ce am depus bilantul pentru anul 2023 si declaratia 101, ca in programul de contabilitate nu s-au preluat automat diferentele de curs, situatia cu diferentele de curs o am dar, nota contabila nu s-a facut si vorbim de o diferenta de curs de aproximativ 35.000, lei total, la toate conturile cu valuta. Care ar fi cea mai buna solutie, tinand cont ca, bilantul este depus ...
14Apr2024
Cheltuieli nota 8. Bilant
de
Daniela Manole
valabil la 14 Apr 2024
Intrebare: Va rog sa imi spuneti in bilant la notele explicative, respectiv la nota nr. 8, cum se calculeaza cheltuielile cu salariile si cu cheltuielile de asigurari sociale. Ce conturi trebuie luate in calcul? De exemplu, la cheltuielile cu salariile se ia rulajul pe tot anul al contului 641 sau se ia in calcul si contul 6422? La cheltuielile sociale se iau in calcul conturile 4315, 4316, 436 si 6458?
11Apr2024
Institutii financiare nebancare. Aplicare IFRS
de
Elena Garofil
valabil la 11 Apr 2024
Intrebare: O institutie financiara nebancara trebuie sa intocmeasca situatii financiare conform IFRS.Care este cadrul de raportare pentru care trebuie sa intocmeasca situatii financiare si sa se intocmeasca raportul de audit? Avem odata cadrul de raportare IFRS si un ordin si sau regulament BNR. Ce ordin BNR si sau regulament trebuie aplicat pentru situatiile financiare aferente exercitiului incepand cu ...
09Apr2024
Corectare situatii financiare depuse. Cod CAEN eronat
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 09 Apr 2024
Intrebare: Am gresit codul CAEN la intocmirea bilantului si l-am transmis cu un cod CAEN care nu se regaseste in activitatile prestate de firma. Pot cumva sa remediez acest lucru? In caz contrar, care pot fi consecintele?
05Apr2024
Termen situatii financiare 2023
de
Mugur Durgheu
valabil la 05 Apr 2024
Intrebare: Termenul de depune a bilantului pentru anul 2023 este 31.03?
03Apr2024
Situatii financiare anuale in cazul schimbarii formei de impozitare in cursul anului 2023
de
Bajan Camelia
valabil la 03 Apr 2024
Intrebare: Firma cu domeniu de activitate in domeniul constructiilor a fost microintreprindere pana la 31.03.2023. Apoi, incepand cu 01.0402023, nemaiavand angajati, a devenit platitoare de impozit pe profit.Cum se intocmesc situatiile financiare la 31.12.2023?