Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 19 Mai 2025
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>



Tratamentul fiscal al sumelor compensatorii pentru prejudicii contractuale

valabil la 19 Apr 2025Conform legislatiei in vigoare!
Liviu Sapunaru Raspuns oferit de
Liviu Sapunaru

Consultant fiscal, Expert Contabil, Practician in Insolventa

Intrebare: Avem un contract de livrari beton de la furnizor A, cu facturi emise in baza acestuia. Clientul, firma B, a constatat ca produsele livrate nu sunt conforme si a deschis un dosar judiciar prin care se solicita recuperarea prejudiciului.

Dupa discutii si semnari de documente, se ajunge la o intelegere prin care se accepta plata prejudiciului de catre furnizorul A pentru clientul B. Clientul B factureaza prejudiciul furnizorului A, iar pe factura emisa de B apare: "Prejudiciu conform tranzactie extrajudiciara", valoare x..., la care se adauga TVA.

1. Este corect intocmita factura de catre clientul B, cu TVA? Sau nu poate fi considerata o prestare de servicii / livrare de produse si nu poate fi tratata ca operatiune taxabila prin colectarea si deducerea de TVA, ci o facturare de prejudiciu in vederea recuperarii daunelor de la persoana responsabila? Factura trebuia emisa fara TVA, in conformitate cu prevederile art. 286 alin. (4) lit. b din Legea nr. 227 din 2015?

2. In cazul unui control ANAF la firma A, care a acceptat factura de prejudiciu cu TVA, se poate considera TV nedeductibil si firma sa fie obligata sa achite respectivul TVA cu penalitatile aferente?

Transpunem paragrafe din Tranzactia extrajudiciara dintre parti, in baza careia clientul pagubit:

Avand in vedere:

- Contractul de vanzare-cumparare din....., prin care partile au convenit livrarea de beton;

- Faptul ca betonul livrat..... nu indeplineste specificatiile tehnice, astfel cum rezulta din...;

- Faptul ca beneficiarul investitiei .........., prin ..........................., a dispus remedierea de urgenta a neconformitatilor si a revendicat, prin adresa........, penalitati de intarziere si prelungirea perioadei de garantie pentru lucrarile care nu respecta nivelul de calitate stabilit in proiect, fara insa a prelungi perioada contractuala, ceea ce poate crea prejudicii antreprenorului (cu mentiunea ca respectiva adresa a vizat deficientele de la intreaga lucrare, nu numai portiunea la care a livrat beton SC....);

- Adresa SC...(B), prin care s-a notificat calitatea necorespunzatoare a betonului, insotita de inscrisurile doveditoare, si, totodata, s-au transmis costurile financiare evaluate cu buna-credinta de SC...(B), pe baza informatiilor, la suma de x... euro (fara TVA);

- Faptul ca, la data de ...., a avut loc o intalnire intre parti, la sediul societatii (B), in cadrul careia s-a discutat si s-a stabilit ca furnizorul A sa fie de acord sa recunoasca oficial, prin semnarea prezentei tranzactii, situatia betoanelor neconforme. Furnizorul A a acceptat sa isi asume responsabilitatea si sa acopere pagubele evaluate la suma de x.... euro pentru betonul livrat cu deficiente de catre el (A);

- Partile au fost de acord cu plata esalonata a sumei de x... euro, fara TVA, pana la ......;

- Furnizorul A a fost de acord cu faptul ca plata facturilor pe care le are de incasat de la clientul B si care sunt scadente in temeiul contractului sa nu fie incasate si sa nu se perceapa pentru ele penalitati pana la achitarea sumei integrale de x... euro plus TVA (aici, in document, se mentioneaza "plus TVA") din punctul meu de vedere, eronat;

- Faptul ca partile doresc incetarea pe cale amiabila a disputei si acoperirea prejudiciului determinat de aceste livrari.

In vederea prevenirii si stingerii oricaror litigii rezultate din executarea contractului de vanzare-cumparare, in ceea ce priveste betonul livrat la obiectivul...., partile au agreat dupa cum urmeaza:

Art. 1 Furnizorul A recunoaste prejudiciul in valoare de x... euro (fara TVA), produs antreprenorului SC....., ca urmare a executarii necorespunzatoare a contractului de cumparare (aici trebuia scris Contract de Vanzare-Cumparare), evaluat de comun acord de catre parti pe baza informatiilor existente, si se obliga sa achite antreprenorului suma de x... euro (fara TVA), cel tarziu pana la ......, pe baza facturii emise in acest sens de catre antreprenorul SC B.

In acest sens, antreprenorul SC B va factura furnizorului A, la data semnarii prezentei tranzactii, suma de x... euro plus TVA aferenta, pentru recuperarea costurilor generate de existenta produselor neconforme, astfel cum a fost agreat de catre parti, la cursul de referinta al BNR din data semnarii prezentei tranzactii.

Partile recunosc ca prejudiciile existente si prezumtive, cuantificate la suma globala de x... euro + TVA, sunt evaluate luand in considerare toate informatiile avute pana la data semnarii prezentei tranzactii, fiind posibil ca, dupa incheierea sa, sa se produca si alte prejudicii legate de lucrarea in cauza, care ar putea rezulta atat din calitate, cat si din alte cauze. In aceasta situatie, furnizorul A va raspunde numai pentru partea de prejudiciu care ii este imputabila conform legii.

In schimbul platii sumelor mentionate in prezenta tranzactie, pana la termenul agreat, antreprenorul B se angajeaza sa nu il actioneze in judecata pe furnizorul A pentru recuperarea prejudiciului si sa nu solicite despagubiri suplimentare, penalitati de intarziere sau alte accesorii pentru prejudiciul agreat a fi acoperit prin plata sumei de x... euro mentionata mai sus.

3. Faptul ca in Tranzactia extrajudiciara sumele apar scrise o data +TVA, o data fara TVA, este corect?

4. Poate fi interpretat actul? Ar fi necesara corectarea lui? Mentionez ca Tranzactia extrajudiciara a fost intocmita in baza unui dosar de daune, asa cum e mentionat in adresa, la alin. 4 din Tranzactie, unde scrie ca au fost transmise costurile financiare evaluate cu buna-credinta de SC (B).

5. In cazul in care nu este in regula sa se deduca TVA, care ar fi monografia contabila a facturii care are baza + TVA = valoare totala?

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: peste 50 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: 2363

Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Fa-ti un CONT de TESTARE GRATUITA completand formularul de mai jos. (Poti vedea exemple de raspunsuri cu un Click AICI)

Atentie la data valabilitatii intrebarii!
Raspunsul oferit este in concordanta cu legislatia in vigoare la data de 19 apr 2025.

Informatii la zi oferite de expertii PortalContabilitate.ro -
cel mai cunoscut site de consultanta fiscal-contabila din Romania
 
Vrei sa vezi si tu TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?
 
Este foarte simplu! TESTEAZA GRATUIT! Completeaza formularul de mai jos:
- 125 de Experti iti stau la dispozitie + o Baza de Date cu 137.082 de intrebari si raspunsuri
- Vei gasi Legislatie la zi + Consultanta detaliata de la specialisti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
SMS
VIZUALIZATI INSTANT acest raspuns, platind prin SMS!
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Sau CLICK AICI pentru a alege varianta de Abonament pentru 3, 6 ori 12 luni. Veti putea adresa intrebari in mod direct consultantilor si veti putea vedea toate intrebarile si raspunsurile din site. Peste 700 de contabili folosesc zilnic site-ul nostru.

Newsletter portalcontabilitate.ro

Procedura de corectare a erorilor contabile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Procedura de corectare a erorilor contabile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Intrebari similare din categoria Contabilitate si monografii

17Mai2025

Sume suplimentare stabilite de ANAF

de Mariana Prejbeanu valabil la 17 Mai 2025
Intrebare: In urma unui control efectuat de ANAF, a fost stabilita spre plata o suma semnificativa reprezentand impozit pe venituri din alte surse aferente anilor anteriori.Va rugam sa ne precizati care este modalitatea corecta de inregistrare contabila a acestei sume:* se inregistreaza ca cheltuiala a exercitiului curent, sau* se inregistreaza pe seama rezultatului reportat?
16Mai2025

Monografie contabila pentru decontarea cheltuielilor efectuate cu cardul personal in interesul entitatii

de Liviu Sapunaru valabil la 16 Mai 2025
Intrebare: Care este monografia contabila in cazul in care este efectuata o plata cu cardul personal (achizitie carburant, obiect inventar) si se aduce la decont suma respectiva la firma?
17Mai2025

Achizitii prin SEAP ONG

de Anca Bilas valabil la 17 Mai 2025
Intrebare: Va rog o monografie contabila privind achizitiile publice prin SEAP. ONG de utilitate publica cu proiect de finantare din fonduri REGIO, cu obligatia de a face achizitii publice prin intermediul SEAP.
14Mai2025

Donatie teren/bun imobil implicatii

de Stan Cosmina valabil la 14 Mai 2025
Intrebare: O societate comerciala platitoare de tva si impozit pe profit doneaza o cladire si terenul construibil achizitionat in anul 2018 catre o biserica.Va rog sa ne comunicati implicatiile fiscale.
14Mai2025

Vanzare si incasare ramburs - monografie contabila

de Stan Cosmina valabil la 14 Mai 2025
Intrebare: Pentru o societate care vinde pe platforma Emag, pentru incasarile care vin atasate cu anexa cash ramburs, va rog o monografie contabila.
15Mai2025

Modificare durata de amortizare

de Elena Garofil valabil la 15 Mai 2025
Intrebare: Doresc sa modific durata de amortizare a unui mijloc fix (mai multe mijloace fixe din aceeasi clasa), incadrat la clasa 2.3.2.1, de la 60 de luni la 72 de luni.Exemplu:Valoarea de intrare: 93.613 leiData achizitiei: 15.03.2021Data de la care doresc prelungirea duratei de amortizare cu inca 12 luni: 01.02.2025Calcul amortizare initiala:93.613 lei / 60 luni = 1.560,22 lei/lunaAmortizare ...
x