Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 25 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Update IMPORTANT privind OG 16/2022

23 Dec 2022
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal


Act normativ: LEGEA nr. 370/2022 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale

Publicare: in Monitorul oficial nr 1228/20.12.2022

A. Modificari la Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

I. Impozit pe profit

Activitatile de cercetare-dezvoltare eligibile pentru acordarea deducerii suplimentare la determinarea rezultatului fiscal trebuie sa fie din categoriile activitatilor de cercetare aplicativa si/sau de dezvoltare experimentala, relevante pentru activitatea desfasurata de catre contribuabili.

Vechea prevedere: „Activitatile de cercetare-dezvoltare eligibile pentru acordarea deducerii suplimentare la determinarea rezultatului fiscal trebuie sa fie din categoriile activitatilor de cercetare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica, relevante pentru activitatea desfasurata de catre contribuabili”.

Concluzie: Pentru deducerea suplimentara la calculul rezultatului fiscal, a cheltuielilor de cercetare-dezvoltare, eligibile sunt activitatile din categoriile activitatilor de cercetare aplicativa si/sau de dezvoltare experimentala (nu tehnologica), relevante pentru activitatea desfasurata de catre contribuabili

II. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

1. Conditia privind noul plafon al cifrei de afaceri (500.000 euro, in loc de 1.000.000 euro) intra in vigoare incepand cu veniturile aferente anului 2023!

Concluzie: Chiar daca la data de 31.12.2022 o societate platitoare de impozitul pe veniturile microintreprinderilor obtine o cifra de afaceri intre 500.000 euro si 1.000.000 euro, NU va trece la impozit pe profit incepand cu 01.01.2023.

2. Se modifica conditia privind natura veniturilor de consultanta (art. 47 alin 1 lit f din Codul fiscal) privind incadrarea ca platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor:

Astfel, o societate poate aplica pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor, daca a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 — «Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal», in proportie de peste 80% din veniturile totale.

Vechea conditie: „f) a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, in proportie de peste 80% din veniturile totale”.

Concluzie: O societate poate aplica pentru impozit pe veniturile microintreprinderilor, indiferent de ponderea veniturilor din consultanta fiscala (CAEN 6920) in veniturile totale.

3. Se modifica in mod corespunzator si regulile de iesire din sistemul de impunere privind veniturile microintreprinderilor

Astfel, daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 — «Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal», in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite, fara posibilitatea de a mai opta pentru perioada urmatoare sa aplice prevederile prezentului titlu.

Concluzie: Chiar daca in timpul anului, veniturile din activitatea de consultanta fiscala sunt mai mari decat 20% din veniturile totale, societatea nu va trece la impozit pe profit (daca sunt indeplinite si celelate conditii).

4. Noi prevederi privind domeniile HoReCa

In situatia in care persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5510 — „Hoteluri si alte facilitati de cazare similare”, 5520 — „Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata”, 5530 — „Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere”, 5590 — „Alte servicii de cazare”, 5610 — „Restaurante”, 5621 — „Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente”, 5629 — „Alte servicii de alimentatie n.c.a.”, 5630 — „Baruri si alte activitati de servire a bauturilor” obtin in cursul anului venituri si din alte activitati in afara celor corespunzatoare acestor coduri CAEN, pentru veniturile din alte activitati aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit prevazut de titlul II „Impozitul pe profit”, daca indeplinesc oricare dintre urmatoarele conditii:

a) realizeaza venituri din consultanta si/sau management in proportie de peste 20% inclusiv din veniturile totale;
b) desfasoara activitatile de la art. 47 alin. (3) lit. f)—i) (activitati in domeniul bancar,  in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, inclusiv cea care desfasoara activitati de intermediere in aceste domenii, activitati in domeniul jocurilor de noroc , activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor de petrol si gaze naturale).
c) veniturile din alte activitati au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent celui in care s-au inregistrat veniturile. Acestea datoreaza impozit pe profit pentru veniturile din alte activitati incepand cu trimestrul in care s-a indeplinit oricare dintre aceste conditii, pentru intreaga perioada in care exista contribuabilul.

Limitele fiscale prevazute la lit. a) si c) se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal, iar calculul si plata impozitului pe profit de catre persoanele juridice romane care se incadreaza in prevederile  lit. a)—c) se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-a indeplinit oricare dintre aceste conditii.

Concluzie: Daca o persoana juridica care desfasoara activitati specifice HoReCa indeplineste oricare din cele 3 conditii de mai sus (exemplu: veniturile din alte activitati > 500.000 euro, societatea desfasoara activitati in domeniul jocurilor de noroc etc) nu va putea sa aplice pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor, ci trece la impozit pe profit.

III. Impozitul pe venit

1. Noi prevederi privind facilitatile fiscale din domeniul constructiilor

Pentru determinarea ponderii cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea de constructii in cifra de afaceri totala, indicatorul cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii cuprinde numai veniturile din activitatea de constructii desfasurata pe teritoriul Romaniei, iar indicatorul cifra de afaceri totala cuprinde veniturile din intreaga activitate desfasurata pe teritoriul Romaniei. Prin activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei se intelege activitatea desfasurata efectiv in Romania in scopul realizarii de produse si prestari de servicii.

Vechea prevedere: „Pentru determinarea ponderii cifrei de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii in cifra de afaceri totala, indicatorul cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii cuprinde numai veniturile din activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei, iar indicatorul cifra de afaceri totala cuprinde atat veniturile din activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei, cat si in afara Romaniei. Prin activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei se intelege activitatea desfasurata efectiv in Romania in scopul realizarii de produse si prestari de servicii”.

Concluzie: In calculul indicatorului „Cifra de afaceri totala” nu se mai tine cont de veniturile din activitatea desfasurata in afara Romaniei.

2. Impozit pe venituri din cedarea folosintei bunurilor

Impozitul anual datorat de contribuabilii care realizeaza veniturile din cedarea folosintei bunurilor, altele decat cele pentru care venitul net anual se determina in sistem real, arenda si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuintele proprietate personala, precum si de cei care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala pentru care determinarea venitului net anual se efectueaza potrivit prevederilor art. 72_1, se stabileste prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului impozabil/venitului net anual impozabil, dupa caz.

Vechea prevedere: „Impozitul anual datorat de contribuabilii care au realizat venituri din cedarea folosintei bunurilor, precum si venituri din drepturi de proprietate intelectuala, pentru care determinarea venitului net anual se efectueaza prin utilizarea cotei forfetare de cheltuieli, se stabileste prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual impozabil”.

Concluzie: Se corecteaza prevederea initiala, avand in vedere faptul ca in cazul in care venitul net se determina in sistem real, in cazul arendei si inchirierii in scop turistic a camerelor situate in locuintele proprietate personala exista un alt regim de impozitare.

Termen de aplicare: incepand cu veniturile aferente anului 2023.

3. Referitor la impozitul pe dividende (precizare importanta!)

In cazul dividendelor distribuite in baza situatiilor financiare interimare intocmite in cursul anului 2022, cota de impozit pe dividende este de 5%, fara recalcularea impozitului pe dividendele respective, dupa regularizarea acestora pe baza situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar 2022.

IV. Contributia de asigurari sociale (contributia la sistemul public de pensii) CAS

Baza anuala de calcul al CAS, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din activitati independente si venituri din drepturi de proprietate intelectuala o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:

a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara;”.

Vechea prevedere reglementa faptul ca pentru cei care realizau venituri de 24 salarii minime brute pe economie baza anuala de calcul era de 12 salarii minime (lit a), astfel ca acestia vor datora CAS calculata la o baza de calcul de 24 salarii minime brute pe economie.

Concluzie: Se clarifica baza de calcul a CAS in cazul in care persoanele fizice obtin venituri din activitati independente si drepturi de proprietate intelectuala, fix la nivelul de  12 salarii, respectiv 24 salarii minime brute pe economie.

Termen de aplicare: incepand cu veniturile aferente anului 2023.

V. CASS (contributia la asigurarile de sanatate)
 
Baza de calcul a CASS (contributiei la asigurarile de sanatate) pentru persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente, drepturi de proprietate intelectuala, chirii, dividende, dobanzi, activitati agricole, asocieri, alte surse:

a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.

Concluzie: Similar CAS, se clarifica baza de calcul a CASS in cazul in care persoanele fizice obtin venituri din activitatile mentionate mai sus, fix la nivelul de 6 salarii,  12 salarii, respectiv 24 salarii minime brute pe economie.

Termen de aplicare: incepand cu veniturile aferente anului 2023.

VI. Modificari privind accizele

Incepand cu 1 ianuarie 2024, pentru anumite produse (prevazute la nr. crt. 1-5 din anexa nr. 1), nivelul accizelor aplicabil la data de 1 ianuarie a fiecarui an este nivelul prevazut in anexa nr. 1, actualizat cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculate in luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, fata de perioada octombrie 2022-septembrie 2023, comunicata oficial de Institutul National de Statistica pana la data de 15 octombrie. Nivelul accizelor actualizat se publica pe site-ul Ministerului Finantelor, de regula pana la data de 20 octombrie, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie a fiecarui an.

Se inlocuieste  anexa nr. 1 de la titlul VIII „Accize si alte taxe speciale”.

VII. Modificari privind impozitele si taxele locale

1. Consiliile locale pot hotari sa acorde scutirea sau reducerea impozitului/taxei pe cladiri datorate si pentru urmatoarele cladiri:
(...)
„cladirile noi sau reabilitate, cu destinatia de locuinta, pentru care proprietarii executa pe cheltuiala proprie lucrari pentru cresterea performantei energetice, pentru instalarea de sisteme de producere a energiei electrice din surse fotovoltaice sau pentru sisteme ecologice certificate de colectare si tratare a apelor uzate rezultate din consumul propriu”.
(Articol nou introdus)


2. Se ABROGA prevederea din OG 16/2022 conform careia, pentru anul 2023, consiliile locale adopta hotarari privind nivelurile impozitelor si taxelor locale, in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentului cod.

De retinut: Modificarile aduse de OG 16/2022 cu privire la impozitele si taxele locale intra incepand cu data de 01.01.2025 (deci nu mai intra in vigoare la data de 01.01.2023).

B. Modificari la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata

Persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata, asa cum acestea sunt definite de Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza in cursul unui an incasari in numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei, au obligatia sa accepte ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, inclusiv aplicatii ce faciliteaza acceptarea platilor electronice.

Prin activitatea de prestari de servicii, in sensul prevederilor de mai sus, se intelege operatiunea definita la art. 271 alin. (1) din Codul fiscal.

Obligatia de acceptare de catre persoanele juridice mentionate mai sus,  a cardurilor de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, se naste incepand cu trimestrul urmator celui in care incasarile in numerar din cursul anului respectiv au depasit pragul de 50.000 lei.

In cazul in care, timp de 2 ani consecutivi, pragul de 50.000 lei nu a fost depasit, entitatile desemnate mai sus nu mai au obligatia de acceptare a cardurilor de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, dar pot opta pentru continuarea acceptarii acestor instrumente de plata.

Concluzie: Obligatia de a se dota cu POS intervine in cazul persoanelor juridice care realizeaza in cursul unui an incasari in numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei, renunatandu-se la conditia privind cifra de afaceri mai mare (leaga obligatia de dotare cu POS de volumul incasarilor in numerar). De asemenea, reglementeaza faptul ca in categoria prestarilor de servicii pentru care intervine obligatia dotarii cu POS (in cazul depasirii plafonului privind incasarile in numerar) intra orice operatiune care nu constituie livrare de bunuri.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x