Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 14 Aprilie 2021
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
Seminare online
vezi aici toata colectia >>>

Vanzari cu cote diferite de tva. Gestiune restaurant

Intrebare: Am preluat un restaurant. Cum trebuie sa fac receptia marfurilor tinand cont ca noi cumparam marfa si/sau materia prima cu tva de 19%, respectiv 9%? Eu lucrez in SAGA si eu stiu sa receptionez marfa: pe gestiuni difertie cu tva de 9% la livrare si de 5% daca se consuma in restaurant.

Cum se face descarcarea de gestiune a marfurilor daca eu receptionez cu 9% si vand cu 5%? Pe mine SAGA ma avertizeaza ca nu corespunde gestiunea - categoria de tva, daca receptionez cu tva de 9% si vand cu 5%.

Sau eu receptionez marfa pe gestiunea cu tva de 9% si chiar daca o vand cu 5% ea se descarca din gestiunea cu 9%? Cum este corect? Care este monografia contabila cu achizitia marfurilor cu tva de 9% si o vanzare cu 5% si una cu 9%?

Raspuns: In categoria marfurilor se cuprind acele produse care se vand ca atare, in aceeasi stare fara nici o prelucrare, de ex. apa plata, suc, bere, etc.
In categoria materiilor prime intra acele produse care urmeaza a fi prelucrate in vederea obtinerii produsului finit, de ex. carne,  legume, fructe etc. 

Prin manualul de proceduri contabile se stabileste daca societatea trebuie sa intocmeasca NRCD la fiecare receptie (chiar daca prin Ordinul 2634/2015 obligativitatea NRCD a fost eliminata pentru anumite situatii, majoritatea societatilor au stabilit prin procedurile interne ca se intocmeste NRCD pentru a certifica faptul ca bunurile au fost receptionate).

Daca pe aceeasi factura se primesc, de exemplu, marfuri si materii prime sau materii prime si materiale consumabile, atunci societatea are obligatia intocmirii NRCD pentru ca se incadreaza la punctul 1.

Daca pe o factura se regasesc numai materii prime (evidenta lor nu se poate tine la pret de vanzare), iar societatea a stabilit prin procedurile contabile interne ca nu se intocmeste NRCD in aceasta situatie, atunci factura va tine loc de NRCD.
 
Atentie! Desi nu este intotdeauna obligatoriu intocmirea NRCD, bonul de consum este obligatoriu, deoarece numai acest bon de consum poate fi document justificativ pentru scoaterea din gestiune a materiilor prime si materialelor consumate consumate (dupa caz, proces verbal de perisabilitati, bunuri expirate, etc.).
 
Pornind de la aceste aspecte, dar avand in vedere si faptul ca la momentul vanzarii pot fi aplicabile cote diferite de tva, va propun 2 solutii:

1. Evidenta cantitativ-valorica atat pentru marfuri, cat si pentru materii prime si produse finite, cu ajutorul unui soft de gestiune.

Descarcarea de gestiune se va efectua pe baza rapoartelor generate de soft.
Minografie contabila:

Achizitie marfuri si materii prime, in baza facturilor:
%         =          401
371
301
4426                            cota din factura

Consum materii prime in baza bonurilor de consum:
601      =          301

Receptie produse finite, conform raportului de productie:
345      =          711      cost de productie

Nota: Pentru simplificare, datorita faptului ca aceasta etapa este destul de dificil de realizat in practica, se considera ca produsele finite vandute sunt produsele finite obtinute.

Vanzarea marfurilor si produselor vandute, conform raportului Z:
4111     =          %
                        707
                        701
                        4427

Descarcarea de gestiune:
607      =          371      cost de achizitie
345      =          711      cost de productie
 
2. A doua varianta este cea in care pentru evidenta marfurilor se utilizeaza metoda pretului cu amanuntul.

Pentru ca societatea este de fapt un restaurant, presupun ca pentru vanzare se aplica in principal cota de 5 % la vanzare.

Propun, pentru evidenta marfurilor, definirea a 3 gestiuni:
371.1    pentru vanzari cu tva 19%
371.2    pentru vanzari cu tva 5%
371.3    pentru vanzari cu tva 9%

Achizitia marfurilor:
%           =            401
371.1
371.2
4426

Vanzare marfuri conform raportului Z:
4111     =            %
                            707.1
                            707.2
                            707.3
                            4427

Pentru vanzarile cu tva 9% nu avem intrari (toate intrarile au fost inregistrate in gestiunea de 5%). Prin urmare, se impune un transfer din gestiunea cu 5% in gestiunea cu 9%.

Acest transfer se poate realiza in ecranul de intrari operand:
Nedefinit, marfuri 5%, cant. -1, cost achizitie, pret raft cu 5%
Nedefinit, marfuri 5%, cant. +1, cost achizitie, pret raft cu 9%

In acest fel, gestiunea pentru vanzari cu 9% are tot timpul sold 0, fiind transferate numai produsele vandute cu aceasta cota.
 
De retinut este faptul ca nu este relevanta cota de tva de la achizitie, ci cota de tva aplicata la momentul vanzarii.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Sinteza noutatilor fiscal-contabile de impact in 2021

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Sinteza noutatilor fiscal-contabile de impact in 2021"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x