Veste buna pentru contribuabili! Cont unic pentru plata obligatiilor fiscale
04 Iul 2018
Plata in acelasi cont unic a contributiilor sociale, precum si a impozitului pe profit/venit/dividende, impozitului pe veniturile microintreprinderilor sau impozitul specific unor activitati a intrat in vigoare incepand cu 1 iulie 2018.
Va aducem la cunostinta aparitia urmatoarelor acte normative:
1. Ordinul presedintelui ANAF nr. 1612 din 28 iunie 2018 pentru aprobarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic (Monitorul Oficial nr. 544 din 28 iunie 2018).
2. Ordinul presedintelui ANAF nr. 1613 din 28 iunie 2018 pentru aprobarea Metodologiei de distribuire a sumelor platite de contribuabili in contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale (Monitorul Oficial nr. 545 din 28 iunie 2018).
Precizari suplimentare:
1. OPANAF 1612/2018 – Nomenclator obligatii platite in contul unic
A fost actualizat Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic. Noul nomenclator intra in vigoare la data de 1 iulie 2018.
Obligatiile fiscale la bugetul asigurarilor sociale, prevazute in vechiul nomenclator (OPANAF 531/2016) care nu se mai regasesc in noul nomenclator (este vorba de contributile de asigurari sociale care au fost abrogate: ex. CAS angajator, CASS angajator, somaj), se platesc in contul unic (pentru perioadele anterioare, daca nu au fost platite) si se distribuie potrivit prevederilor legale in vigoare.
Mai jos va prezentam obligatiile fiscale datorate bugerului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetului asigurarilor de sanatate care se vor plati in contul unic, potrivit Ordinului ANAF 1612/2018:
Nr crt | Categoria de buget | Denumirea obligatiei fiscale | |
1 | BUGET DE STAT | Impozit pe venituri din salarii si/sau assimilate salariilor | |
Impozit pe veniturile din pensii | |||
Plati anticipate in contul impozitului pe profit anual | |||
Impozit pe profit | |||
Impozit pe dividende distribuite persoanelor juridice | |||
Impozit pe veniturile microintreprinderilor | |||
Impozit pe veniturile persoanelor fizice realizate dintr-o asociere cu o persoana juridica | |||
Impozit pe veniturile din drepturi de proprietate intelectuala | |||
Impozit din arendarea bunurilor agricole | |||
Impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice | |||
Impozit pe veniturile din dobanzi | |||
Impozit pe veniturile din lichidarea unei persoane juridice | |||
Impozit pe veniturile din premii | |||
Impozit pe veniturile din alte surse | |||
Impozit pe veniturile obtinute din dividende din Romania de persoane nerezidente | |||
Impozit pe veniturile obtinute din dobanzi din Romania de persoane nerezidente | |||
Impozit pe veniturile obtinute din redevente Romania de persoane nerezidente | |||
Impozit pe veniturile obtinute din comisioane Romania de persoane nerezidente Impozit pe veniturile obtinute din Romania din activitatea sportiva de persoane nerezidente | |||
Buget stat | |||
Impozit pe veniturile obtinute din remuneratii din Romania de persoane nerezidente | |||
Impozit pe veniturile obtinute din premii din Romania de persoane nerezidente | |||
Impozit pe veniturile obtinute din jocuri de noroc din Romania de persoane nerezidente | |||
Impozit pe veniturile obtinute din lichidarea unei persoane din Romania de persoane nerezidente | |||
Varsaminte de la persoanele juridice pentru persoane cu handicap neincadrate | |||
Impozit pe veniturile din jocuri de noroc | |||
Impozit pe veniturile din transferal masei patrimoniale fiduciare | |||
Impozit specific unor activitati | |||
Impozit pe veniturile realizate de persoanle fizice in baza contractelor de activitate sportiva | |||
2 | Buget asigurari sociale de stat | Contributia de asigurari sociale de stat datorata de angajatii care au obligatia platii CAS | |
Contributia de asigurari sociale de stat datorata in cazul conditiilor deosebite de munca de catre persoanele fizice/juridice care au calitatea de angajatori | |||
Contributia de asigurari sociale de stat datorata de persoanele fizice care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala | |||
Contributia de asigurari sociale de stat datorata de persoanele fizice care realizeaza venituri din activitatea sportiva | |||
Contributia de asigurari sociale de stat datorata in cazul conditiilor speciale de munca de catre persoanele fizice/juridice care au calitatea de angajatori | |||
3 | Obligatii fiscale datorate bugetului fondului national unic de asigurari de sanatate | Contributia de asigurari sociale de stat datorata de angajatii care au obligatia platii CASS | |
Contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala | |||
Contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care realizeaza venituri din activitatea sportiva | |||
Contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care realizeaza venituri din arendarea bunurilor agricole | |||
Contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care realizeaza venituri din asocierea cu o persoana juridica - contribuabil | |||
Contributia de asigurari sociale de sanatate suportata de pensionari pentru perioade anterioare datei de 1 februarie 2017 |
2. OPANAF 1613/2018 – Distribuire sume din contul unic
Obligatiile fiscale datorate de contribuabili, aprobate prin OPANAF 1612/2018, se platesc in contul unic de disponibil 55.03 "Sume incasate pentru bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, in curs de distribuire", deschis pe codul de identificare fiscala al contribuabililor la unitatile Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal central competent pentru administrarea creantelor fiscale datorate de acestia.
Prin exceptie, impozitul pe venitul din salarii datorat de sediile secundare se vireaza in contul unic, deschis pe codul de identificare fiscala al sediilor secundare la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat contribuabilul care le-a infiintat.
Sumele platite de catre contribuabili in contul unic se distribuie de catre organul fiscal central competent, distinct pe fiecare buget sau fond, dupa caz, proportional cu sumele datorate, cu anumite exceptii.
Sumele distribuite se impart apoi in cadrul fiecarui buget sau fond de catre organul fiscal competent, in ordinea prevazuta la art. 163 alin. (4) din Codul de procedura fiscala, dupa cum urmeaza:
a) pentru toate impozitele si contributiile sociale cu retinere la sursa;
b) pentru toate celelalte obligatii fiscale principale;
c) pentru obligatiile fiscale accesorii aferente obligatiilor prevazute la lit. a) si b).
In cazul in care suma achitata nu acopera toate obligatiile fiscale datorate uneia dintre categorii, distribuirea se face, in cadrul categoriei respective, proportional cu obligatiile fiscale datorate.
Dupa efectuarea distribuirii, organul fiscal competent efectueaza stingerea obligatiilor fiscale ale contribuabilului potrivit prevederilor art. 165 alin. (1) si (3) din Codul de procedura fiscala si instiinteaza contribuabilul despre modul in care s-a efectuat stingerea cu cel putin 5 zile inainte de urmatorul termen de plata a obligatiilor fiscale, daca acesta a optat pentru a fi instiintat.
Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine:
a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii, in ordinea vechimii;
b) obligatiile cu scadente viitoare, la solicitarea debitorului.
In scopul stingerii obligatiilor fiscale, vechimea acestora se stabileste astfel:
a) in functie de scadenta, pentru obligatiile fiscale principale;
b) in functie de data comunicarii, pentru diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de organul fiscal competent, precum si pentru obligatiile fiscale accesorii;
c) in functie de data depunerii la organul fiscal a declaratiilor fiscale rectificative, pentru diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de contribuabil/platitor, in cazul in care legea prevede obligatia acestuia de a calcula cuantumul obligatiei fiscale;
d) in functie de data primirii, in conditiile legii, a titlurilor executorii transmise de alte institutii.
Au fost aprobate totodata dispozitii speciale pentru distribuirea sumelor platite de contribuabilii aflati in situatii speciale:
a) Contribuabilii care beneficiaza de inlesniri la plata.
b) Contribuabilii aflati sub incidenta legislatiei privind insolventa.
c) Contribuabilii care se afla in executare silita.
In situatia in care, dupa efectuarea operatiunilor de distribuire si de stingere, in contul unic mai raman sume nedistribuite, acestea se distribuie de organul fiscal competent, in ultima zi lucratoare a lunii, in conturile 20.A.47.01.00 "Sume incasate pentru bugetul de stat in contul unic, in curs de distribuire", 22.A.47.02.00 "Venituri ale bugetului asigurarilor sociale de stat, incasate in contul unic, in curs de distribuire" si 26.A.47.05.00 "Venituri ale bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incasate in contul unic, in curs de distribuire".
Distribuirea se efectueaza proportional cu ponderea veniturilor prevazute in legile bugetare anuale pentru bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate platite in contul unic in totalul veniturilor bugetare care se platesc in contul unic prevazute in legile bugetare anuale. Ponderea se stabileste de catre Ministerul Finantelor Publice pe baza informatiilor privind veniturile furnizate de Directia de politici si analiza macroeconomica si se comunica de catre Directia generala de legislatie Cod procedura fiscala, reglementari nefiscale si contabile, anual, catre Centrul National pentru Informatii Financiare, in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a legilor bugetare anuale.
Dispozitii privind distribuirea sumelor platite de debitorii care efectueaza plata in contul unic si beneficiaza de inlesniri la plata si stingerea obligatiilor datorate de acestia
Pentru beneficiarii de esalonari la plata, ratele de esalonare la plata sau obligatiile fiscale de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii esalonarii la plata se sting in functie de termenul maxim in care acestea se implinesc. Prin sintagma "termen maxim" se intelege termenul suplimentar de achitare a obligatiilor care reprezinta conditii de mentinere a valabilitatii inlesnirii la plata, astfel cum sunt prevazute in actele normative referitoare la reglementarea acordarii inlesnirilor la plata.
In cazul in care debitorii beneficiaza de inlesniri la plata aprobate prin acte administrative, potrivit reglementarilor legale in vigoare, si efectueaza plati in contul unic, distribuirea si stingerea se efectueaza pe obligatiile fiscale, in ordinea implinirii termenului maxim, pentru obligatiile de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii la plata. In sintagma "obligatii de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii la plata" sunt incluse si ratele de esalonare.
In cazul in care exista obligatii de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii la plata, ale caror termene maxime acordate se implinesc la aceeasi data, pentru aceste obligatii, distribuirea se efectueaza distinct pe fiecare buget sau fond, dupa caz, proportional cu obligatiile datorate, iar in cadrul fiecarui buget sau fond distribuirea se face in urmatoarea ordine:
a) impozitele si contributiile sociale cu retinere la sursa, proportional cu obligatiile datorate;
b) celelalte obligatii fiscale principale, proportional cu obligatiile datorate;
c) obligatiile fiscale accesorii aferente obligatiilor prevazute la lit. a) si b), proportional cu obligatiile datorate.
Pentru beneficiarii unei esalonari la plata, ordinea de stingere este urmatoarea:
a) ratele de esalonare si/sau, dupa caz, obligatiile fiscale de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii esalonarii la plata;
b) sumele datorate in contul urmatoarelor rate din graficul de plata, pana la concurenta cu suma esalonata la plata sau pana la concurenta cu suma achitata, dupa caz.
Pentru beneficiarii unei amanari la plata, ordinea de stingere este urmatoarea:
a) obligatiile fiscale datorate, altele decat cele care fac obiectul amanarii la plata;
b) obligatiile fiscale amanate la plata.
In cazul in care suma achitata/aprobata la rambursare este mai mare decat cuantumul obligatiilor al caror termen maxim a fost implinit pana la data platii/aprobarii rambursarii, se sting celelalte obligatii de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii la plata, iar ulterior ratele viitoare din esalonarea la plata, in limita sumei achitate/aprobate la rambursare.
Obligatiile de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii la plata, altele decat cele care se platesc in contul unic, se achita de catre debitori distinct pe fiecare impozit, taxa, contributie si alte sume datorate bugetului general consolidat, iar stingerea obligatiilor fiscale datorate se efectueaza in ordinea implinirii termenului maxim.
Dispozitii privind distribuirea sumelor platite in contul unic de contribuabilii aflati sub incidenta legislatiei privind insolventa
Sumele reprezentand obligatii fiscale platite de contribuabilii aflati sub incidenta legislatiei privind insolventa se distribuie de catre organul fiscal competent potrivit urmatoarei ordini de stingere:
a) obligatii fiscale nascute dupa data deschiderii procedurii insolventei, in ordinea vechimii;
b) sume datorate in contul ratelor din programele de plati ale obligatiilor fiscale, cuprinse in planul de reorganizare judiciara confirmat, precum si obligatiile fiscale accesorii datorate pe perioada reorganizarii, daca in plan s-au prevazut calcularea si plata acestora;
c) obligatii fiscale nascute anterior datei la care s-a deschis procedura insolventei, in ordinea vechimii, pana la stingerea integrala a acestora, in situatia contribuabililor aflati in stare de faliment;
d) alte obligatii fiscale in afara celor prevazute la lit. a) - c).
In situatia in care sumele achitate in contul unic de catre contribuabilii aflati sub incidenta legislatiei privind insolventa sunt in cuantum mai mic sau egal cu sumele reprezentand obligatii fiscale datorate, organul fiscal competent distribuie aceste sume platite, distinct pe fiecare buget sau fond, dupa caz, proportional cu sumele datorate, iar in cadrul fiecarui buget sau fond, pe tipuri de obligatii, in functie de starea contribuabilului la momentul platii (insolventa, reorganizare judiciara, faliment).
In situatia in care contribuabilii aflati sub incidenta legislatiei privind insolventa efectueaza o plata in contul unic in cuantum mai mare decat cel al obligatiilor fiscale care se platesc in acest cont, organul fiscal competent distribuie aceste sume platite, distinct pe fiecare buget sau fond, dupa caz, proportional cu sumele datorate, iar in cadrul fiecarui buget sau fond, pe tipuri de obligatii, in functie de starea contribuabilului la momentul platii (insolventa, reorganizare judiciara, faliment).
Suma ramasa nedistribuita compenseaza celelalte obligatii care nu se platesc in contul unic.
Distribuirea sumelor platite in contul unic de catre debitorii care se afla in executare silita si stingerea obligatiilor fiscale datorate de acestia
In cazul in care debitorul a efectuat plata in contul unic dupa data la care, potrivit legii, a fost comunicata somatia, organul fiscal competent procedeaza la distribuirea sumelor platite si stingerea creantelor fiscale .
In cazul infiintarii popririi asupra sumelor ce se cuvin debitorilor, tertii popriti si institutiile bancare vireaza obligatiile fiscale in contul de disponibil 50.67.02 "Disponibil din sume incasate din infiintarea popririi (banca/tert) asupra sumelor ce se cuvin debitorilor", deschis pe codul de identificare fiscala al debitorului, utilizand numarul de evidenta a platii indicat in adresa de infiintare a popririi de catre organul fiscal competent, cu exceptia celor care se vireaza din contul dedicat incasarii si platii TVA.
In cadrul titlului executoriu se sting mai intai creantele fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi creantele fiscale accesorii, in ordinea vechimii.
In situatia in care nu a fost utilizat numarul de evidenta a platii la momentul virarii sumelor, sumele incasate in cont se distribuie in ordinea vechimii popririlor, respectiv a titlurilor executorii care au stat la baza acestora.
In cadrul titlului executoriu se sting mai intai creantele fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi creantele fiscale accesorii, in ordinea vechimii.
In situatia in care debitorul inregistreaza si alte obligatii fiscale/bugetare restante, altele decat cele pentru care s-a dispus infiintarea popririi/popririlor, organul fiscal procedeaza la constatarea eventualelor compensari, urmand ca diferenta sa fie restituita debitorului, din oficiu, in termen de 5 zile lucratoare de la data incasarii.
Foarte important!!!!!!
Eventualele plati efectuate pentru stingerea obligatiilor fiscale, incepand cu data de 1 iulie 2018, in conturile unice 20.A.47.01.00 "Sume incasate pentru bugetul de stat in contul unic, in curs de distribuire" si 55.02 "Disponibil al bugetelor asigurarilor sociale si fondurilor speciale, in curs de distribuire", deschise pe codul de identificare fiscala al contribuabililor la unitatile Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal central competent pentru administrarea creantelor fiscale datorate de acestia, se vor redirectiona de catre unitatile de Trezorerie a Statului in contul unic nou, deschis pe codul de identificare fiscala al contribuabililor.
Unitatile Trezoreriei Statului vor comunica zilnic organelor fiscale centrale competente pentru administrarea creantelor fiscale datorate de contribuabilii care au efectuat plati eronate informatiile cu privire la sumele virate eronat.
Operatiunile de redirectionare prevazute mai sus se efectueaza de catre unitatile Trezoreriei Statului pana la data de 30 septembrie 2018. Dupa aceasta data, eventualele plati efectuate de catre contribuabili in conturile unice 20.A.47.01.00 "Sume incasate pentru bugetul de stat in contul unic, in curs de distribuire" si 55.02 "Disponibil al bugetelor asigurarilor sociale si fondurilor speciale, in curs de distribuire" se vor returna platitorilor.
Pe baza informatiilor transmise de catre unitatile Trezoreriei Statului , organele fiscale centrale competente vor notifica contribuabilii despre efectuarea eronata a platii obligatiilor fiscale, precum si contul in care acestea vor fi achitate.
Sumele ramase nedistribuite la data de 30 iunie 2018 in conturile 20.A.47.01.00 "Sume incasate pentru bugetul de stat in contul unic, in curs de distribuire" si 22.A.47.02.00 "Venituri ale bugetului asigurarilor sociale de stat, incasate in contul unic, in curs de distribuire" raman inregistrate in aceste conturi.
Distribuirea sumelor dupa data de 1 iulie 2018 se efectueaza in ordinea vechimii platilor la data inregistrarii de obligatii fiscale fata de bugetele respective, potrivit regulilor de distribuire stabilite prin metodologia reglementata de Orinul ANAF 1613/2018
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
16Apr2024
Modificare de criterii privind impozitul specific sectorului petrolier
de
Ionut Jinga
16 Apr 2024
04Ian2024
Codurile CAEN Afectate de Impozitul Suplimentar in Industria Petrolului si Gazelor
de
Ionut Jinga
04 Ian 2024
10Nov2023
Nomenclatorul TAXELOR a fost completat cu noile obligatii din domeniul Jocurilor de Noroc
de
Ionut Jinga
10 Nov 2023
26Aug2022
Jocuri de noroc: taxa pe reclama (5%) a fost introdusa in nomenclatorul obligatiilor fiscale
de
Ionut Jinga
26 Aug 2022
19Iul2022
Jocuri de noroc: Noi reglementari privind taxa de promovare si termenele de plata a contributiilor
de
Ionut Jinga
19 Iul 2022
20Ian2022
Ordinul ANAF nr. 64/2022. Veniturile suplimentare realizate de producatorii de energie se supraimpoziteaza
de
Ionut Jinga
20 Ian 2022