Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 12 Noiembrie 2019
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis

Specialistii live


Vrei sa beneficiezi de anularea unor datorii? Iata procedura conform OMFP nr. 2810/2019

Astazi analizam Ordinul nr. 2810/2019 pentru aprobarea procedurii de aplicare a masurilor de restructurare a obligatiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018 in cazul debitorilor care au datorii principale in cuantum mai mare sau egal cu suma de un milion lei.
(Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 711 din 29 august 2019).

Principalele prevederi:

Cine beneficiaza de procedura de aplicare a masurilor de restructurare?

Procedura se aplica persoanelor juridice de drept public sau privat, care:

a) se afla in stare de dificultate financiara; si
b) inregistreaza obligatii bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2018 in cuantum mai mare sau egal cu un milion lei, nestinse pana la data emiterii certificatului de atestare fiscala de catre organul fiscal central, precum si obligatii bugetare accesorii indiferent de cuantumul acestora.

Obligatii bugetare care fac obiectul restructurarii

Reprezinta sumele de orice fel care se cuvin bugetului general consolidat constand in obligatii fiscale, precum si obligatii bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii, existente in evidenta organului fiscal central competent in vederea recuperarii.

Obligatii bugetare care NU fac obiectul restructurarii

a) obligatiile bugetare care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, urmeaza a fi compensate potrivit  Codului de procedura fiscal, in limita sumei de rambursat/de restituit/de plata de la buget;
b) obligatiile bugetare stabilite prin acte administrative care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, sunt suspendate in conditiile art. 14 sau 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004,
c) obligatiile bugetare principale si accesorii reprezentand ajutor de stat de recuperat.

Cand se considera ca debitorii se afla in dificultate financiara?

Debitorii se afla in dificultate financiara si pot beneficia de masurile de restructurare, in cazul in care:

a) nu au posibilitatea sa achite obligatiile bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2018 in cuantum mai mare sau egal cu suma de un milion lei, precum si obligatiile bugetare accesorii;
b) nu se incadreaza in conditiile de a beneficia de esalonarea la plata reglementata de Codul de procedura fiscala.

Modul de restructurare a obligatiilor bugetare

Restructurarea obligatiilor bugetare poate fi constituita din una sau mai multe masuri, respectiv:

a) inlesniri la plata obligatiilor bugetare. Prin inlesniri la plata obligatiilor bugetare, se intelege plata esalonata a obligatiilor bugetare principale, precum si amanarea la plata a accesoriilor si/sau a unei cote din obligatiile bugetare principale, in vederea anularii;
b) conversia in actiuni a obligatiilor bugetare principale;
c) stingerea obligatiilor bugetare principale prin darea in plata a unor bunuri imobile ale debitorului;
d) anularea unor obligatii bugetare principale.

De retinut: Masurile de restructurare sunt propuse prin planul de restructurare, din care una este obligatorie inlesnirea la plata obligatiilor bugetare.

Conditii care trebuie indeplinite de debitor pana la aprobarea restructurarii obligatiilor bugetare

Pentru a beneficia de restructurarea obligatiilor bugetare, debitorul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:

a) sa nu indeplineasca conditiile pentru a beneficia de esalonarea la plata reglementata de Codul de procedura fiscala;
b) sa prezinte un plan de restructurare si un test al creditorului privat prudent, intocmite de un expert independent;
c) sa nu se afle in procedura insolventei potrivit legii la data emiterii deciziei de aprobare a restructurarii obligatiilor bugetare. Debitorul care se afla in procedura insolventei pana la data de 30 septembrie 2019 si doreste restructurarea obligatiilor bugetare poate notifica organul fiscal cu privire la intentia sa, cu conditia ca pana la data emiterii deciziei de aprobare a cererii de restructurare sa iasa din procedura insolventei;
d) sa nu fi fost dizolvat, potrivit prevederilor legale in vigoare;
e) sa fie indeplinite obligatiile declarative, potrivit vectorului fiscal, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
f) sa indeplineasca testul creditorului privat prudent.

Important: In vederea accesarii masurilor de restructurare, debitorul depune la organul fiscal competent o notificare privind intentia de restructurare a obligatiilor bugetare pana la data de 30 septembrie 2019, sub sanctiunea decaderii. Aceasta poate fi depusa astfel:

a) la registratura organului fiscal central competent;
b) prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire.

In vederea intocmirii planului de restructurare si a testului creditorului privat prudent prevazute de ordonanta, debitorul se adreseaza unui expert independent.

Expertul independent poate fi orice persoana juridica sau fizica care indeplineste conditiile legale pentru efectuarea de expertize. Acesta urmeaza sa efectueze o analiza referitoare la situatia debitorului si problemele structurale cu care acesta se confrunta si sa intocmeasca planul de restructurare si testul creditorului privat prudent.

Expertul independent poate fi si un grup de experti. Grupul de experti, cu acordul debitorului, desemneaza expertul responsabil cu realizarea monitorizarii debitorului si a intocmirii raportului periodic sau intermediar privind stadiul implementarii masurilor incluse in planul de restructurare.

Dupa intocmirea planului de restructurare si a testului creditorului privat prudent, debitorul depune la organul fiscal competent o cerere prin care solicita restructurarea obligatiilor bugetare la care anexeaza planul de restructurare si testul creditorului privat prudent.

Modalitatea de depunere a cererii:

    -  la registratura organului fiscal central competent;
    -  prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire.

 Pana la depunerea cererii trebuie achitate urmatoarele obligatii bugetare:

a) obligatiile bugetare scadente in perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2019 si data depunerii cererii;
b) obligatiile bugetare principale si accesorii reprezentand ajutor de stat de recuperat inscrise in certificatul de atestare fiscala emis;
c) obligatiile bugetare stabilite de alte organe decat organele fiscale, precum si amenzile de orice fel, transmise spre recuperare organelor fiscale intre data eliberarii certificatului de atestare fiscala si data depunerii cererii de restructurare;
d) obligatiile bugetare declarate suplimentar de debitor si/sau stabilite de organul fiscal prin decizie intre data eliberarii certificatului de atestare fiscala si data depunerii cererii de restructurare.

In cazul debitorilor care au inclusa in planul de restructurare masura de anulare a unui cuantum de maximum 50% inclusiv, din totalul obligatiilor bugetare principale, pe langa sumele platite conform precizarilor de mai sus, trebuie sa achite pana la data depunerii cererii si urmatoarele obligatii bugetare:

a) 5% din cuantumul obligatiilor bugetare care fac obiectul inlesnirii la plata, pentru anularea unui cuantum de maximum 30% inclusiv din totalul obligatiilor bugetare principale;
b) 10% din cuantumul obligatiilor bugetare care fac obiectul inlesnirii la plata, pentru anularea unui cuantum cuprins intre 30% si 40% inclusiv din totalul obligatiilor bugetare principale;
c) 15% din cuantumul obligatiilor bugetare care fac obiectul inlesnirii la plata, pentru anularea unui cuantum cuprins intre 40% si 50% inclusiv din totalul obligatiilor bugetare principale.

Procedura aplicata de organul fiscal competent in vederea solutionarii cererii de restructurare a obligatiilor bugetare

Debitorul depune la organul fiscal competent solicitarea de restructurare a obligatiilor bugetare, impreuna cu planul de restructurare si testul creditorului privat prudent.

Dupa primirea cererii, organul fiscal competent analizeaza solicitarea debitorului si intocmeste un referat prin care verifica conditiile prevazute in ordonanta.

Din punctul de vedere al posibilitatii acordarii esalonarii la plata, organul fiscal verifica toate conditiile prevazute in Codul de procedura fiscala.

In ceea ce priveste conditia referitoare la dificultatea generata de lipsa temporara de disponibilitati banesti si capacitatea financiara de plata pe perioada de esalonare la plata, aceasta se analizeaza prin raportare la disponibilitatile banesti ale debitorului asa cum rezulta din planul de restructurare pentru intreaga perioada propusa in plan, in raport cu tipul de esalonare la care s-ar incadra acest debitor, respectiv cu graficul de esalonare posibil de intocmit. Se considera ca debitorul nu poate accesa esalonarea la plata reglementata de Codul de procedura fiscala, daca disponibilitatile banesti ale acestuia, asa cum sunt ele prezentate in planul de restructurare pe perioada respectiva, nu permit sustinerea unei esalonari la plata potrivit Codului de procedura fiscala.

In cazul in care organul fiscal competent constata, prin respectivul referat, indeplinirea conditiilor, emite decizie de aprobare a restructurarii obligatiilor bugetare, in caz contrar, se emite decizie de respingere a solicitarii de restructurare a obligatiilor bugetare.

Concomitent cu decizia de aprobare a restructurarii obligatiilor bugetare, organul fiscal emite si comunica debitorului:

a) decizie de inlesnire la plata a obligatiilor bugetare principale. Graficul de plata stabilit in planul de restructurare cuprinde rate lunare si face parte integranta din decizia de inlesnire la plata;
b) decizie de amanare la plata a dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor datorate de debitor aferente obligatiilor bugetare principale care constituie obiect al restructurarii la plata.
c) decizie de amanare la plata a obligatiilor bugetare principale, propuse a fi anulate, in cazul in care planul de restructurare contine masura de inlesnire la plata combinata cu masura de anulare, in parte, a unor obligatii bugetare principale;
d) decizia privind obligatiile fiscale accesorii. Obligatiile bugetare accesorii calculate si datorate in perioada cuprinsa intre data eliberarii certificatului de atestare fiscala si data aprobarii planului de restructurare se marcheaza in evidenta pe platitor pentru a nu fi stinse.

In situatia in care planul de restructurare contine si masura conversiei in actiuni a obligatiilor bugetare principale, aceasta trebuie indeplinita in maximum un an de la data comunicarii deciziei de aprobare a restructurarii obligatiilor bugetare de catre organul fiscal competent.

De retinut: Pentru realizarea conversiei in actiuni trebuie respectate urmatoarele conditii:

a) se aplica societatilor la care statul este actionar integral sau majoritar;
b) pot face obiectul conversiei in actiuni obligatiile fiscale principale administrate de organul fiscal central reprezentand impozite, taxe, contributii sociale obligatorii si alte sume datorate bugetului general consolidat, inclusiv amenzile de orice fel care se fac venit la bugetul de stat, datorate si neachitate, cu exceptia obligatiilor fiscale principale cu retinere la sursa si obligatiile fiscale catre fondul de risc ca urmare a imprumuturilor interne si externe garantate de stat si a subimprumuturilor acordate ca urmare a contractarii de imprumuturi interne si externe de catre stat.
c) respectarea procedurilor privind ajutorul de stat;
d) contribuabilii la care se realizeaza stingerea obligatiilor fiscale prin conversie in actiuni se aproba prin hotarare a Guvernului;
e) conversia in actiuni se realizeaza numai cu respectarea dreptului de preferinta al actionarilor existenti, in conditiile legii si conform prevederilor actelor constitutive;
f) conversia obligatiilor se face la valoarea nominala a actiunilor, iar data stingerii acestora este data realizarii conversiei.

In cazul in care planul de restructurare prevede masura de stingere a obligatiilor bugetare principale prin darea in plata a unor bunuri imobile ale debitorului, aceasta trebuie indeplinita in maximum un an de la data comunicarii deciziei de aprobare a restructurarii obligatiilor bugetare de catre organul fiscal competent.

Conditiile care trebuie indeplinite pentru aplicarea procedurii de dare in plata:

a) pot face obiectul darii in plata bunurile imobile proprietatea debitorului reprezentand constructie si teren aferent, precum si terenuri fara constructii, dupa caz, chiar daca acestea sunt supuse executarii silite de catre organul fiscal competent si care nu fac obiectul unor cereri privind retrocedarea proprietatii sau al altor litigii;
b) existenta unor solicitari de preluare in administrare, potrivit legii, a acestor bunuri din care sa rezulte ca bunurile respective urmeaza a fi destinate uzului si interesului public cu conditia mentinerii acestuia pe o perioada de 5 ani de la data preluarii in administrare. Institutia publica solicitanta a bunului imobil trebuie sa justifice uzul si interesul public si sa prevada in bugetul propriu de venituri si cheltuieli sumele destinate amenajarii sau a unor eventuale investitii pentru utilizarea acestuia si care sa fie aprobate de ordonatorul principal de credite al acesteia;
c) pot face obiectul darii in plata creantele fiscale administrate de organul fiscal central, cu exceptia celor cu retinere la sursa a drepturilor vamale si a altor creante transmise spre colectare organului fiscal central care nu se fac venit la bugetul de stat;
d) data stingerii creantelor bugetare prin dare in plata este data procesului-verbal de trecere in proprietatea publica a bunului imobil.

Conditii care trebuie indeplinite de debitor pe perioada derularii planului de restructurare

Pe perioada derularii planului de restructurare, debitorul are urmatoarele obligatii:

a) sa indeplineasca masurile prevazute in planul de restructurare in temenele stabilite prin acesta. In cazul in care nu respecta termenele din planul de restructurare, debitorul trebuie sa respecte termenul suplimentar acordat de persoana desemnata, sa efectueze supravegherea acestuia sau sa prezinte un plan de restructurare ajustat daca masurile nu pot fi implementate din cauze obiective;
b) sa respecte obligatiile prevazute la art. 7 alin. (5) din ordonanta;
c) sa ofere clarificari organului fiscal competent cu privire la raportul depus de expertul independent sau cu privire la masurile ori solutiile propuse de persoana/persoanele care efectueaza supravegherea;
d) sa achite sumele prevazute la art. 4 alin. (6) lit. b) pct. (ii) din ordonanta pana la sfarsitul primului an de inlesnire;
e) sa respecte conditiile de mentinere a valabilitatii prevazute la art. 9 alin. (3) si art. 14 alin.   (2) din ordonanta;
f) sa actualizeze testul creditorului privat prudent in cazul prezentarii unui plan de restructurare ajustat.

Procedura de monitorizare a debitorului

Pe perioada derularii planului de restructurare, expertul independent efectueaza o monitorizare permanenta a realizarii masurilor incluse in acesta. In acest sens emite un raport trimestrial privind stadiul implementarii masurilor din planul de restructurare, pe care il transmite atat debitorului, cat si organului fiscal competent, in primele 10 zile ale primei luni din trimestrul urmator celui de raportare.

Raportul contine informatii cu privire la:

a) modul de indeplinire a fiecarei masuri prevazute in planul de restructurare, precum si modul de respectare a termenelor de realizare a masurilor;
b) motivele pentru care masurile nu pot fi realizate in termenele stabilite prin planul de restructurare si necesita o perioada suplimentara pentru realizarea acestora sau pentru prezentarea unui plan de restructurare ajustat;
c) motivele pentru care nu pot fi realizate masurile de restructurare ale debitorului si de restructurare a obligatiilor bugetare, fapt ce conduce la esuarea planului de restructurare;
d) orice alte informatii relevante.

Organul fiscal competent poate solicita clarificari cu privire la rapoartele depuse de expertul independent sau ii poate solicita acestuia intocmirea unor rapoarte intermediare in situatia in care constata abateri in realizarea masurilor din planul de restructurare.

Ori de cate ori se impune o ajustare a planului de restructurare, aceasta se intocmeste de expertul independent.

Debitorul poate inlocui expertul independent care a intocmit planul de restructurare si testul creditorului privat prudent, in cazul in care acesta nu mai poate efectua monitorizarea debitorului privind realizarea masurilor de restructurare sau nu isi indeplineste obligatiile prevazute de prezentul articol. In acest ultim caz, inlocuirea se face la propunerea persoanei/persoanelor desemnate cu supravegherea debitorului.

Procedura de supraveghere a debitorului

Pe perioada implementarii masurilor incluse in planul de restructurare, organul fiscal competent instituie un regim de supraveghere a debitorului cu privire la:

a) respectarea prevederilor din planul de restructurare;
b) respectarea masurilor de restructurare din planul de restructurare.

Pentru realizarea acestui regim de supraveghere, conducatorul organului fiscal competent desemneaza una sau mai multe persoane din cadrul compartimentelor de executare silita.

Persoanele desemnate sa efectueze supravegherea au obligatia:

a) sa analizeze raportul privind stadiul implementarii masurilor incluse in planul de restructurare, intocmit de expertul independent,
b) sa discute cu acesta asupra continutului raportului;
c) sa notifice debitorul si sa ii acorde un termen in raport cu natura si complexitatea masurii, in situatia in care constata ca masurile de restructurare ale debitorului, inclusiv masurile de restructurare a obligatiilor bugetare nu sunt realizate in termenele prevazute in planul de restructurare.
d) sa propuna debitorului inlocuirea expertului independent care a intocmit planul de restructurare si testul creditorului privat prudent, in cazul in care acesta nu isi indeplineste obligatiile;
e) sa propuna esuarea planului de restructurare in situatia in care masurile de restructurare a debitorului, inclusiv masurile de restructurare a obligatiilor bugetare, cu exceptia inlesnirilor la plata, nu sunt implementate la termenele stabilite in plan si dupa notificarea debitorului, acesta nu prezinta un plan de restructurare ajustat sau nu realizeaza masurile in termenul stabilit de persoana/persoanele care supravegheaza debitorul.
f) sa propuna finalizarea planului de restructurare, in situatia in care masurile de restructurare a debitorului, inclusiv masurile de restructurare a obligatiilor bugetare au fost realizate;
g) sa propuna masuri asiguratorii, potrivit Codului de procedura fiscala, in situatia in care constata abateri in implementarea planului de restructurare.

Finalizarea planului de restructurare a obligatiilor bugetare

Organul fiscal competent, pe baza propunerii supraveghetorului, emite decizia de finalizare a planului de restructurare a obligatiilor bugetare impreuna cu decizia de anulare a obligatiilor bugetare principale si accesorii amanate la plata si le comunica debitorului, potrivit Codului de procedura fiscala.

Odata cu deciziile prevazute mai sus, organul fiscal competent scade din evidenta fiscala obligatiile bugetare accesorii calculate si datorate in perioada cuprinsa intre data eliberarii certificatului de atestare fiscala si data aprobarii planului de restructurare.

Esecul planului de restructurare
Organul fiscal competent, pe baza propunerii supraveghetorului, emite decizia de esuare a planului de restructurare.

Esecul planului de restructurare atrage si pierderea valabilitatii inlesnirii la plata.

Solicitarea deschiderii procedurii insolventei

Organul fiscal competent are obligatia solicitarii deschiderii procedurii insolventei in situatiile reglementate la art. 21 din ordonanta:

a) in cazul in care debitorul nu depune solicitarea de restructurare in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a OG 6/2019;
b) in cazul in care organul fiscal competent respinge solicitarea de restructurare si nu emite acordul de principiu pentru acordarea unei esalonari conform Codului de procedura fiscala si debitorul nu achita obligatiile bugetare in termen de 90 de zile de la data comunicarii deciziei de respingere;
c) in cazul in care planul de restructurare esueaza si debitorul nu achita obligatiile bugetare in termen de 90 de zile de la data comunicarii deciziei de constatare a pierderii valabilitatii inlesnirii la plata.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Modificari fiscale 2019

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Modificari fiscale 2019"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x