Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

  • Subiectul saptamanii
  • D101. Corelatii randuri
    Care ar fi calculul corect pentru impozitul pe profit daca am urmatoarele date: - pierdere rand 39 D101 an 2022 = 46.316 - randul 40 D101 anul 2022 = (- 41.024) - aceasta reprezinta pierderea fiscala care o preiau in D101 anul 2023 randul...
    mai mult

Noile Coduri fiscale vor fi trimise Senatului pana pe 25 martie

17 Mar 2015
PortalContabilitate.ro Realizat de
PortalContabilitate.ro

contabil


Proiectul Noului Cod fiscal si cel al Codului de procedura fiscala vor fi transmise Parlamentului de catre Guvern cel tarziu pe 25 martie, cu solicitarea catre Senat pentru dezbatere in regim de urgenta imediat dupa Paste, a anuntat astazi premierul Victor Ponta, informeaza Mediafax. In acest fel, documentele vor ajunge la Camera Deputatilor pana la finele lunii aprilie.

Premierul a precizat astazi, citat de Mediafax, ca ia in calcul angajarea raspunderii Guvernului daca va constata ca PNL va bloca adoptarea celor doua acte pe motive procedurale.

Ponta a reconfirmat ca va transmite demisia ministrului finantelor, Darius Valcov (n.r. acesta a demisionat duminica din functie, dupa ce a fost audiat vineri la Directia Nationala Anticoruptie in privinta unor posibile fapte de trafic de influenta), catre Presedintie imediat dupa adoptarea de catre Guvern a celor doua coduri.

Daca ar numi acum un alt ministru, atunci ar trebui reluata procedura de avizare a noilor coduri, ceea ce ar intarzia intregul proces cu mai mult de o luna, a explicat prim-ministrul, citat de Mediafax.

Premierul a declarat saptamana trecuta ca proiectul Noului Cod fiscal va fi finalizat in cadrul Guvernului in jurul datei de 18-20 martie.

Proiectele de lege privind Noul Cod fiscal si Noul Cod de procedura fiscala au fost lansate in dezbatere publica pe 18 februarie pe site-ul Ministerului Finantelor. De asemenea, au fost incluse tot in aceeasi zi in prima lectura pe agenda de lucru a Guvernului. In situatia in care vor fi aprobate de parlamentari, acestea ar urma sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2016, dupa cum informeaza MFP.

Conform unui documentul al MFP remis recent redactiei, in care sunt detaliate principalele modificari cuprinse in proiectul de lege privind Noul Cod fiscal, taxa pe valoarea adaugata urmeaza sa fie redusa pentru toate bunurile si serviciile de la 24%, in prezent, la 20% incepand cu 1 ianuarie 2016. Mai mult decat atat, din 1 ianuarie 2018, TVA ar putea ajunge la 18%.

In plus, documentul prevede si reducerea cotei de TVA pentru carne, peste, legume si fructe de la 24%, in prezent, la 9% din 1 ianuarie 2016.

Tot de la inceputul anului viitor ar putea fi introdusa taxarea inversa pentru livrarea de cladiri, parti de cladire si terenuri de orice fel, pentru a caror livrare se aplica regimul de taxare.

CAS si CASS, obligatorii pentru toate persoanele fizice

Noul Cod fiscal ar putea introduce obligatia de plata a CAS si CASS pentru toate persoanele fizice care realizeaza venituri.

De asemenea, proiectul de lege mai prevede urmatoarele reglementari:

  • introducerea plafonului maxim de 5 salarii medii brute pentru baza lunara de calcul a CAS si CASS de la 1 ianuarie 2016;
  • eliminarea deducerii CASS de la calculul impozitului pe venit de la 1 ianuarie 2016;
  • majorarea sumei neimpozabile lunare avute in vedere la stabilirea impozitului pe venitul din pensii incepand cu 1 ianuarie 2016;
  • reducerea contributiei de asigurari sociale la angajat de la 10,5% la 7,5% de la 1 ianuarie 2017;
  • reducerea contributiei de asigurari sociale la angajator de la 15,8% la 13,5% de la 1 ianuarie 2017;

Microintreprinderile ar putea fi impozitate in functie de numarul de salariati

Regimul fiscal al microintreprinderilor ar putea fi schimbat semnificativ, daca proiectul de lege privind Noul Cod fiscal va intra in vigoare.

Mai exact, dispozitiile aflate in dezbatere publica stabilesc o cota de impozitare diferentiata, in functie de numarul de salariati, dupa cum urmeaza:

  • 1% pentru microintreprinderile care au peste 2 salariati, inclusiv;
  • 3% pentru microintreprinderile care au un salariat;
  • 3% + 1530 lei trimestrial, pentru microintreprinderile care nu au salariati;
  • 3% pentru microintreprinderile care nu se incadreaza in prevederile de la primele doua puncte si care se afla intr-una din urmatoarele situatii inscrise in registrul comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, dupa caz: (i) dizolvare urmata de lichidare; (ii) inactivitate temporara; (iii) nedesfasurarea de activitati.

In plus, noua legislatie fiscala ar putea modifica si cifra de afaceri in functie de care firmele pot fi incadrate in categoria microintreprinderilor, astfel:

  • 75.000 euro, pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor in anul 2017
  • 85.000 euro, pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor in anul 2018;
  • 100.000 euro, pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor incepand cu anul 2019.

Cota unica ar putea ajunge la 14%

Pe langa noutatile mentionate anterior, documentul aflat in dezbatere publica mai prevede si reducerea cotei de impozit pe profit de la 16%, in prezent, la 14% incepand cu 1 ianuarie 2019.

In plus, scaderea urmeaza sa fie aplicata si pentru veniturile obtinute din Romania de nerezidenti.

Totodata, din 1 ianuarie 2016, ar putea fi eliminat atatimpozitul pe dividende, cat si taxa pe stalp.

La capitolul accize, reglementarile aflate in dezbatere publica stabilesc ca urmeaza sa fie diminuat nivelul accizelor la principalele produse energetice (motorina, benzina fara plumb si benzina cu plumb), astfel:

  • scaderea cu 20% a accizei la motorina (de la 1897,08 lei / 1000 litri la 1518,04 lei / 1000 litri);
  • scaderea cu 18,62% a accizei la benzina fara plumb (de la 2035,40 lei / 1000 litri la 1656,36 lei / 1000 litri);
  • scaderea cu 16,28% a accizei la benzina cu plumb (de la 2327,27 lei / 1000 litri la 1948,23 lei / 1000 litri)

In ceea ce priveste impozitele si taxele locale, cota impozitului pe cladiri rezidentiale ar fi cuprinsa, in noua legislatie fiscala, intre 0,08 % 0,2%, fata de cota actuala 0,1%, in timp ce cota impozitului pe cladiri nerezidentiale se va situa intre 0,2%-1,3%;

Conform documentului citat, pentru terenurile situate in intravilan ar putea fi introduse limite minime si maxime, pe ranguri de localitati si zone si, de asemenea, s-a introdus posibilitatea de scutire sau reducere a impozitului pe mijloacele de transport agricole folosite exclusiv in domeniul agricol.

In plus, consiliile locale ar putea majora impozitul pe teren cu pana la 500%, pentru cladirile si terenurile neingrijite situate in intravilan, precum si pentru terenul agricol din extravilan nelucrat timp de doi ani consecutiv.

Penalitatea de nedeclarare, propusa in Noul Cod de procedura fiscala

Proiectul de lege privind Noul Cod de procedura fiscala, lansat recent in dezbatere publica de Ministerul Finantelor, cuprinde mai multe modificari care vor avea scopul de a imbunatati relatia dintre contribuabili si organele fiscale, se mentioneaza intr-un document de prezentare a proiectului.

Astfel, potrivit documentului citat, urmeaza sa fie dezvoltate regulile cu privire la interpretarea legii fiscale care sa permita, ca ultima solutie de interpretare, aplicarea principiului "in dubio contra fiscum"(in caz de dubiu cu privire la norma fiscala, interpretarea se face in favoarea contribuabilului).

De asemenea, Noul Cod de procedura fiscala, aflat in dezbatere publica, prevede o noua penalitate, penalitatea de nedeclarare.

In plus, proiectul de lege privind Noul Cod de procedura fiscala mai prevede urmatoarele aspecte:

  • dobanda in cazul platii cu intarziere a obligatiilor fiscale administrate de ANAF sa fie de 0,02%, pe zi de intarziere fata de 0,03% in prezent, avand in vedere noua penalitate de nedeclarare. Acest nivel zilnic corespunde unui nivel anual de 7,3%. La acest nivel se adauga si nivelul de 7,3% al penalitatilor de intarziere, rezultand un nivel total al accesoriilor de 14,6% pe an. De precizat ca prin reducerea nivelului dobanzilor, se asigura reducerea sarcinii accesoriilor in cazul contribuabililor care declara corect obligatia fiscala datorata;
  • in vederea aplicarii principiului proportionalitatii in ceea ce priveste accesoriile in materie fiscala, s-a prevazut un nivel de 1,2% al majorarilor de intarziere pe luna sau fractiune de luna in cazul obligatiilor fiscale administrate de organele fiscale locale, fata de 2% in prezent;
  • in procedura de atragere a raspunderii solidare, s-a clarificat procedura audierii inaintea emiterii deciziei de catre organul fiscal, in sensul ca persoana in cauza are dreptul sa isi prezinte in scris punctul de vedere, in termen de 5 zile lucratoare de la data audierii. In plus, s-a reglementat sanctionarea cu nulitatea a deciziilor de atragere a raspunderii solidare emise fara audierea prealabila a persoanei careia i s-a atras raspunderea;
  • posibilitatea contestatorului de a-si sustine oral contestatia in fata organului competent cu solutionarea acesteia, situatie in care se va convoca si organul fiscal emitent, scopul fiind dezbaterea contradictorie a cauzei;
  • posibilitatea efectuarii indreptarii erorilor materiale din documentele de plata ale contribuabililor si in cazul in care plata s-a efectuat intr-un cont al altui buget decat cel al carui venit este creanta platita;
  • avizul de inspectie fiscala sa fie comunicat in toate cazurile, chiar si daca aceasta presupune comunicarea la inceperea inspectiei;
  • s-a extins de la 3 la 5 zile lucratoare de la data incheierii inspectiei fiscale dreptul contribuabilului de a prezenta, in scris, punctul de vedere cu privire la constatarile inspectiei fiscale. In cazul marilor contribuabili, termenul este de 7 zile. Termenul poate fi prelungit pentru motive justificate cu acordul conducatorului organului de inspectie fiscala;
  • S-a eliminat taxa extrajudiciara de timbru pentru eliberarea certificatului de atestare fiscala emis de organele fiscale, la solicitarea persoanelor fizice, in scopul reducerii poverii administrative, precum si a diminuarii birocratiei;
  • posbilitatea ca, la cererea contribuabilului si in scopul platii obligatiilor fiscale suplimentare, pe perioada desfasurarii inspectiei fiscale, organele de inspectie fiscala sa poata emite decizii de impunere provizorii pentru obligatiile fiscale suplimentare aferente unei perioade si unui tip de obligatie verificate;
  • dreptul contribuabililor de a se adresa instantei de contencios administrativ in situatia in care contestatia nu a fost solutionata de organul competent in termen de 6 luni de la data depunerii;
  • incetarea de drept a masurilor asiguratorii, dispuse potrivit Codului de procedura fiscala, care au fost luate inainte de emiterea titlului de creanta atunci cand titlul de creanta nu a fost emis si comunicat in termen de cel mult 6 luni de la data la care au fost dispuse masurile asiguratorii;
  • regimul obligatiilor fiscale accesorii pe perioada suspendarii executarii actului administrativ fiscal, dispusa de instanta, in sensul ca pe aceasta perioada nu se datoreaza penalitati de intarziere, ci se datoreaza doar dobanzi;
  • s-au extins regulile de compensare si la nivelul grupului fiscal, fiind astfel posibila compensarea sumei negative a taxei pe valoarea adaugata solicitata la rambursare de reprezentantul unui grup fiscal constituit potrivit Codului fiscal cu obligatiile fiscale ale membrilor grupului;
  • posibilitatea contribuabililor de a depune, in vederea suspendarii executarii silite sau a neinceperii acesteia, drept garantie, scrisori de garantie ori polite de asigurare de garantie emise de institutii de credit sau de societati de asigurare, din tara sau din strainatate;
  • s-a reglementat institutia radierii inregistrarii fiscale, ca fiind actiunea de retragere a codului de identificare fiscala la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal. In cazul incetarii existentei persoanei juridice sau decesului contribuabilului persoana fizica, radierea se efectueaza de organul fiscal din oficiu, iar in celelalte cazuri prin depunerea unei declaratii de radiere.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x