X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Portal actualizat la 20 Noiembrie 2017
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis

Plata defalcata a TVA. Mecanism imbunatatit de colectare si de reducere a evaziunii fiscale

PortalContabilitate.ro Raspuns oferit de
PortalContabilitate.ro
contabil
De unde a aparut necesitatea introducerii acestui sistem de plata TVA?
 
Atunci cand analizam motivele emiterii si impactul ordonantei privind plata defalcata a TVA, trebuie sa plecam de la rolul si ponderea  taxei pe valoarea adaugata in veniturile bugetului de stat.  Taxa pe valoarea adaugata reprezinta cea mai importanta sursa de venit a bugetului general consolidat al Romaniei (24,4% in 2015 si 23,1% in 2016). 
 
Desi statul roman a implementat mai multe masuri de combatere a fraudei fiscale in domeniul TVA, printre care taxarea inversa, anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA ce are drept consecinta refuzul deducerii taxei atat la persoana al carei cod a fost anulat, cat si la beneficiar, etc.,tara noastra se confrunta in continuare cu cel mai ridicat nivel de GAP de TVA la nivel comunitar.
 
Gap-ul TVA reflecta atat TVA declarata si neplatita de catre agentii economici, cat si o estimare a pierderii de venituri din TVA ca urmare a fraudei si evaziunii, falimentului, insolventei, optimizarilor fiscale, precum si a unor calcule eronate. GAP-ul de TVA este definit ca diferenta dintre valoarea TVA colectata si TVA totala care ar fi trebuit colectata, si este exprimat atat in raport absolut, cat si in termeni relativi. 
 
Din studiile de specialitate efectuate atat la nivel comunitar, cat si la nivel national, rezulta ca Romania detine un record negativ intre statele membre in ceea ce priveste GAP-ul de TVA. In termeni absoluti, GAP-ul Romaniei la nivelul anului 2014 se traduce in aproximativ 7 miliarde euro.
In prezent, beneficiarii unor livrari de bunuri/prestari de servicii, indiferent de statutul acestora (institutii publice, societati comerciale, persoane fizice, etc.), au obligatia de a plati catre furnizori/prestatori intreaga contravaloare a achizitiilor de bunuri/prestarilor de servicii, inclusiv TVA aferenta, prin virarea intr-un cont bancar indicat de furnizor/prestator, in numerar/substitute de numerar, instrumente de plata etc. 
 
Furnizorii/prestatorii incaseaza astfel TVA aferenta operatiunilor taxabile efectuate, dar nu intotdeauna platesc catre bugetul de stat taxa datorata, utilizand sumele incasate cu titlul de TVA de la clienti in alte scopuri. Acei furnizori/prestatori care utilizeaza sumele reprezentand TVA incasate de la clienti in alte scopuri decat plata TVA datorate la randul lor furnizorilor/prestatorilor sau bugetului de stat beneficiaza de un avantaj fata de furnizorii/prestatorii corecti. 
 
Ce se urmareste prin introducerea sistemului „split TVA”?
 
Prin aceasta ordonanta se prevede introducerea unui mecanism imbunatatit de colectare a TVA (split payment), prin care se urmareste cresterea nivelului de conformare a persoanelor impozabile, prin asigurarea resurselor financiare ale acestora pentru plata TVA datorate bugetului de stat, avand in vedere ca taxa incasata de la clienti nu mai poate fi directionata pentru alte plati, ci doar pentru taxa datorata furnizorilor sau bugetului de stat. In acest mod se vor reduce si situatiile in care se calculeaza si se platesc accesorii la bugetul de stat ca urmare a neplatii TVA datorate de catre persoanele impozabile, intrucat prin acest mecanism se asigura disponibilitatile financiare pentru plata taxei la bugetul de stat si se economisesc astfel sumele pe care operatorii economici le-ar plati ca eventuale accesorii. 
 
Prin aplicarea mecanismului platilor defalcate de TVA vor fi stopate fraudele pe care astazi unii agenti economici le realizeaza prin utilizarea TVA in alte scopuri decat cele prevazute de lege, avand in vedere ca TVA nu reprezinta un venit al persoanei impozabile si ar trebui sa aiba doar destinatia de a acoperi TVA datorata furnizorilor/prestatorilor si TVA de plata catre bugetul de stat.
 Este stiut faptul ca TVA este un impozit colectat de persoana impozabila in numele statului, fara a reprezenta in niciun moment un venit al acesteia, insa in conditiile actuale reprezinta o lichiditate pe care o poate utiliza temporar, persoana ajungand astfel in unele situatii sa nu mai poata reconstitui aceste sume la momentul la care are obligatia sa plateasca taxa aferenta propriilor achizitii si TVA datorata bugetului de stat.
 
 Mecanismul de plati defalcate se va aplica de catre toate persoanele impozabile care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii taxabile, astfel masura nu va produce distorsiuni concurentiale. Contribuabilii corecti care si in prezent isi achita sumele datorate cu titlu de TVA catre bugetul de stat vor fi avantajati prin eliminarea sau reducerea semnificativa a concurentei neloiale din partea acelor contribuabili care nu isi platesc datoriile catre stat si utilizeaza resursele financiare din TVA pentru alte scopuri, fiind astfel intr-o pozitie avantajoasa fata de acei cotribuabili care au un comportament fiscal corect. 
 
Astfel, ca urmare a aplicarii acestui mecanism, se va realiza de fapt o aducere pe picior de egalitate a contribuabililor, prin eliminarea concurentei neloiale si a avantajelor obtinute de unii dintre acestia prin folosirea incorecta a sumelor provenind din TVA. De asemenea, sumele reprezentand TVA aferenta operatiunilor efectuate de persoanele aflate in procesul de insolventa vor fi recuperate, avand in vedere ca TVA se vireaza de catre beneficiari in contul de TVA al acestor persoane aflate in insolventa. 
 
Ce presupune in esenta sistemul „split TVA”?
 
Mecanismul privind plata defalcata a TVA presupune in principal:
  • deschiderea unui cont de TVA de catre persoanele impozabile, inclusiv institutiile publice, inregistrate in scopuri de TVA, la institutii de credit si/sau unitati ale trezoreriei statului. 
  • plata de catre beneficiari - institutii publice, persoane impozabile, cu exceptia persoanelor fizice neinregistrate si care nu au obligatia de a se inregistra in scopuri de TVA, a TVA aferente operatiunilor taxabile in contul distinct de TVA al furnizorului/prestatorului ; 
  • virarea/depunerea de catre furnizor/prestator in contul sau de TVA a TVA aferente diferentei intre incasarile si platile in numerar, precum si a TVA aferente platilor cu carduri de debit/credit sau cu substitute de numerar, in termen de 7 zile lucratoare de la incasare;
  • utilizarea sumelor din acest cont distinct de TVA pentru achitarea de catre furnizor/prestator a taxei aferente achizitiilor sale furnizorilor/prestatorilor sai, precum si a taxei datorate bugetului de stat; 
  • posibilitatea transferului de sume din conturile de TVA in alt cont de catre titular doar cu aprobarea ANAF si instituirea unui termen de maximum 3 zile lucratoare in care se aproba transferul de catre ANAF;
  • interzicerea retragerii in numerar a unor sume din contul de TVA.
Cum functioneaza concret mecanismul de plata defalcata a TVA?
 
Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art.316 din Codul fiscal au obligatia sa deschida si sa utilizeze cel putin un cont de TVA pentru incasarea si plata TVA. Conturile de TVA se deschid in lei si, dupa caz, in valuta. Plata defalcata a TVA se aplica pentru toate livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile din punct de vedere al TVA conform prevederilor Codului fiscal, pentru care locul se considera a fi in Romania, cu exceptia urmatoarelor:
  • operatiunile pentru care beneficiarul este persoana obligata la plata taxei conform art. 307 alin. (2) – (5) sau art. 331 din Codul fiscal;  
  • operatiunile supuse regimurilor speciale prevazute la art. 310 - 3151 din Codul fiscal.
Persoanele impozabile si institutiile publice, indiferent daca sunt sau nu inregistrate in scopuri de TVA, au obligatia sa plateasca contravaloarea TVA aferente achizitiilor de bunuri si servicii intr-un cont de TVA al furnizorului/prestatorului.  
 
Prin exceptie, persoanele fizice impozabile care nu sunt inregistrate si nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal nu au obligatia sa plateasca contravaloarea TVA aferente achizitiilor de bunuri si servicii efectuate in contul distinct deschis de furnizor/prestator.  Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal au obligatia sa plateasca contravaloarea TVA aferente achizitiilor de bunuri si servicii din contul de TVA, cu exceptia operatiunilor reprezentand platile efectuate cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar.  In cazul platii partiale a contravalorii livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, precum si in cazul platii unui avans, fiecare plata se considera ca include si TVA aferenta care se determina prin aplicarea procedeului sutei marite, respectiv 19 x 100/119, in cazul cotei standard, si 9 x 100/109 sau 5 x 100/105, in cazul cotelor reduse. 
 
Procedura de deschidere a conturilor de TVA?
 
Conturile de TVA se deschid la: 
  1. unitati ale trezoreriei statului - de catre institutiile publice inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, pentru orice incasari in lei; 
  2. unitati ale trezoreriei statului - de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, pentru TVA aferenta operatiunilor pentru care au deschise conturi de disponibilitati la trezoreria statului in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau a altor acte normative in vigoare; 
  3. institutii de credit sau trezoreria statului – de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, pentru alte operatiuni decat cele prevazute la lit. b), conform optiunii acestora, pentru orice incasari si plati in lei; 
  4. institutii de credit –de catre institutiile publice inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal si de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, pentru orice operatiuni in valuta.
Conturile de TVA pot fi deschise automat de catre institutiile de credit pentru clientii acestora care sunt inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, fara a fi necesara o cerere din partea acestora, cu obligativitatea comunicarii imediate a contului, a conditiilor de utilizare si a costurilor aferente. Clientii au dreptul ca, ulterior primirii comunicarii de la institutia de credit, sa opteze pentru pastrarea contului sau renuntarea unilaterala la acesta in termen de cel mult 90 de zile de la comunicare.
 
Pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, conturile de TVA se deschid automat la unitatile trezoreriei statului din cadrul organului fiscal competent in administrarea acestora, pe baza Listei operatorilor economici inregistrati in scopuri de TVA intocmite si transmise in sistem informatic de catre organele fiscale competente ale ANAF.
 
Obligatiile persoanelor impozabile privind contul de TVA?
 
Persoanele impozabile si institutiile publice, inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, au obligatia sa vireze in contul de TVA propriu, in termen de maximum 7 zile lucratoare de la incasarea contravalorii livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii: 
  1. TVA aferenta incasarilor prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar;
  2. TVA care nu a fost platita in contul de TVA de catre alti beneficiari; 
  3. TVA aferenta instrumentelor de plata emise anterior datei de 1 ianuarie 2018 si incasate dupa aceasta data.
Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, au obligatia sa depuna in numerar/sa vireze in contul de TVA propriu, in termen de maximum7 zile lucratoare de la incasarea contravalorii livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii, diferenta intre TVA aferenta incasarilor in numerar si TVA aferenta platilor in numerar efectuate intr-o zi. Persoanele impozabile si institutiile publice, inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, au obligatia sa vireze in contul de TVA propriu, in termen de maximum7 zile lucratoare de la incasare, TVA aferenta facturilor emise inainte de data de 1 ianuarie 2018, sau dupa, caz, inainte de data de la care aplica optional plata defalcata a TVA. 
 
Contul de TVA poate fi executat silit numai pentru plata TVA datorate bugetului de stat, precum si pentru plata altor obligatii bugetare restante existente in evidentele fiscale ale organelor fiscale centrale. Contul de TVA poate fi executat silit si in baza unor titluri executorii, potrivit legii, pentru TVA aferenta unor achizitii de bunuri si/sau servicii. 
 
Sanctiuni pentru nerespectarea sistemului de plata defalcata a TVA?
 
Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii ca, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni: 
  • plata TVA de catre persoanele impozabile si institutiile publice, in alt cont decat contul de TVA al furnizorului/prestatorului, daca nu se corecteaza plata eronata prin plata TVA in contul de TVA al furnizorului/prestatorului in termen de maximum 7 zile lucratoare de la data efectuarii platii eronate; 
  • nerespectarea de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, a obligatiei de a plati contravaloarea TVA aferente achizitiilor de bunuri si servicii din contul de TVA, daca nu se corecteaza plata eronata prin plata TVA din contul de TVA propriu in termen de maximum 7 zile lucratoare de la data efectuarii platii eronate; 
  • nerespectarea de catre persoanele impozabile si institutiile publice, inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, a obligatiei de a comunica contul de TVA furnizorilor/prestatorilor si beneficiarilor; 
  • nerespectarea de catre persoanele impozabile si institutiile publice, inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, a obligatiilor de a depune in numerar/sa vireze in contul de TVA propriu, in termen de maximum 7 zile lucratoare de la incasarea contravalorii livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii, diferenta intre TVA aferenta incasarilorin numerar si TVA aferenta platilor in numerar efectuate intr-o zi.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre organele fiscale competente. 
 
De cand se aplica mecanismul de plata defalcata a TVA?
 
Sistemul „split payment”  se aplica obligatoriu incepand cu data de 1 ianuarie 2018, pentru facturile emise/avansurile incasate incepand cu 1 ianuarie 2018. In perioada 1 octombrie 2017 – 31 decembrie 2017, sistemul de plata defalcata se aplica optional. 
 
Persoanele impozabile care opteaza pentru plata defalcata a TVA in perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017 notifica organul fiscal competent si aplica mecanismul incepand cu ziua urmatoare celei in care sunt publicate in Registrul persoanelor care aplica plata defalcata a TVA, pentru facturile emise si avansurile incasate incepand cu acesta data.
 
Agentia Nationala de Administrare Fiscala organizeaza Registrul persoanelor care aplica plata defalcata a TVA. Registrul este public si se afiseaza pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Inscrierea in Registrul persoanelor care aplica plata defalcata a TVA se face de catre organul fiscal competent, in termen de maximum 3 zile de la data depunerii notificarii.
 
Facilitati pentru persoanele care opteaza pentru plata defalcata a TVA incepand cu 1 octombrie
 
Persoanele impozabile care opteaza pentru plata defalcata a TVA in perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017 beneficiaza de urmatoarele facilitati: 
  1. reducere cu 5% a impozitului pe profit/pe veniturile microintreprinderilor aferent trimestrului IV al anului fiscal 2017. 
  2. anularea penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale reprezentand TVA, restante la 30 septembrie 2017, inclusiv. 
 
Aceasta facilitate se acorda daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
  • toate obligatiile fiscale principale reprezentand TVA, restante la data de 30 septembrie 2017, inclusiv, precum si cele stabilite prin decizii de impunere comunicate pana la data de 30 septembrie 2017, cu termen de plata dupa aceasta data, se sting prin orice modalitate prevazuta de lege pana la data de 21 decembrie 2017, inclusiv; 
  • dobanzile aferente obligatiilor fiscale prevazute la lit. a) stabilite prin decizii comunicate pana la data stingerii obligatiilor fiscale principale se sting prin orice modalitate prevazuta de lege pana la data de 21 decembrie 2017, inclusiv;
  • sunt stinse pana la data de 21 decembrie 2017, inclusiv, prin orice modalitate prevazuta de lege toate obligatiile fiscale principale reprezentand TVA cu termene de plata cuprinse intre data de 1 octombrie 2017 si 21 decembrie 2017, inclusiv;
  • contribuabilul sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, pana la data de 31 decembrie 2017. Aceasta conditie se considera indeplinita si in cazul in care, pentru perioadele in care nu s-au depus declaratii fiscale, obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organul fiscal central; 
  • contribuabilul depune notificarea la organul fiscal central, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2017, inclusiv, sub sanctiunea decaderii.
 
In concluzie, ordonanta privind plata defalcata a TVA adoptata in data de 30.08.2017 si publicata in 31.08.2017 in Monitorul Oficial (OG 23/2017) va conduce la cresterea gradului de conformare voluntara si la diminuarea evaziunii fiscale in domeniul TVA. In ceea ce priveste modul in care afecteaza mediul de afaceri, anumiti specialisti apreciaza ca acest sistem va genera dificultati de cash –flow majore pentru contribuabilii onesti si blocaje operationale semnificative pentru toate partile implicate-trezorerii, institutii de credit si ANAF.
 
Ramane sa vedem in perioada urmatoare care va fi impactul acestui nou sistem de plata defalcata a TVA, atat pentru bugetul de stat cat si pentru mediul economic.

Autor: consultant fiscal Ionut Jinga
Alerta PortalContabilitate.roDescarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Totul despre anularea si redobandirea codului de inregistrare in scopuri de TVA

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Totul despre anularea si redobandirea codului de inregistrare in scopuri de TVA"!

Da, doresc sa ma abonez si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

x