Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 26 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Promisiune de vanzare in rate. Inregistrari contabile

valabil la 18 Mar 2015
Gabi Popescu Raspuns oferit de
Gabi Popescu

Auditor financiar

Intrebare: Firma noastra are un partener de afaceri care are nevoie sa achizitioneze un utilaj in leasing finaciar insa nu este eligibil ; patronii au facut o intelegere prin care firma noastra a preluat prin novatie un contract de leasing financiar pentru un utilaj buldoexcavator de la o alta firma , inlocuind prin aceasta tranzactie de fapt adevaratul cumparator adica partenerul a carui firma nu este eligibila .Cand spun partener precizez ca nu facem parte dintr-un grup sau firme legate; firma noastra presteaza servicii cu utilaje de constructii pentru aceasta firma, asta este legatura.

Prin acest contract firma noastra denumita cesionar se obliga sa plateasca acelei firme care cedeaza contractul de leasing, numita cedent, contravaloarea avansului si a tuturor ratelor ( in numar de 12 ) achitate pana la momentul novatiei , in valoare totala de 30,000 Eur ; in contractul de novatie se prevede ca firma noastra preia toate drepturile si obligatiile ce decurg din contractul de leasing financiar incheiat initial de firma de leasing cu firma cedenta , adica de a plati toate celelalte 24 de rate ramase de plata plus valoarea reziduala , in suma tottala de 52,202.24 Eur.

In contractul de novatie se precizeaza clar finantatorul ramane proprietarul echipamentului insa utilizatorul adica firma noastra care a preluat contractul- va avea posibilitatea de a dobandi dreptul de proprietate asupra echipamentului de la finantator la expirarea perioadei de leasing , adica dupa plata tuturor ratelor de leasing ramase de achitat si a a valorii reziduale . Si mai este o clauza in acel contract de preluare care suna asa: utilizatorul, adica noi, se obliga sa depuna toate diligentele necesare in scopul protejarii dreptului de proprietate al finantatorului si sa nu intreprinda niciun fel de actiune care ar putea prejuducia sub orice forma dreptul de proprietate sau interesele finantatorului.

Acum intervine problema:

Intre firma noastra care a preluat leasingul si firma partenera a fost incheiat un act juridic numit promisiune bilaterala de vanzare-cumparare , care are ca obiect citez : incheierea in forma autentica a contractului de vanzare-cumparare avand ca obiect buldoexcavator marca Caterpillar , seria ..., la pretul de 78,731.52 Eur cu TVA inclus.

Contractul de vanzare-cumparare avand ca obiect buldoexcavatorul se va incheia la 2 ani de la inceperea derularii contractului de leasing financiar dintre firma noastra (preluat prin novatie ) si finantatorul Caterpillar.

Incheierea in forma autentica a contractului de vanzare-cumparare va fi conditionata de efectuarea de catre firma partenera (care a dorit achizitia utilajului dar nu era eligibila pentru preluarea leasing-ului ), numita in acest acord de v -c bilateral beneficiar-cumparator , a platii pretului de 78,731.52 Eur catre firma noastra numita , promitent - vanzator, dupa cum urmeaza:

-30,000 avans in maxim 5 zile lucratoare de la semnarea conventiei de vanzare-cumparare bilaterala (adica la 2 zile ulterior de la semnarea de catre firma noastra a contractului de novatie cu firma de leasing)

-Diferenta de 48,731.52 Eur in 24 de transe egale cu titlu de rate lunare.

Precizez ca utilajul nu a intrat faptic in gestiunea noastra si este folosit dupa cum doreste de catre firma numita beneficiar-cumparator fara a fi ingradita in vreun fel de firma noastra , adica are proprietatea faptica dar nu scriptica asupra utilajului.

Povestea a fost foarte lunga dar nu stiu cum s-o prezint altfel ca sa se inteleaga fenomenul economic.

Intrebare 1.Cum inregistrez in contabilitatea firmei noastre aceste evenimente?

Daca inregistrez preluarea normala de leasing atunci trebuie sa incarc gestiunea cu utilajul.

2131 = 167

Pentru plata atat a avansului de 30,000 Eur cat si a primei rate din 16.02.2015 de 2,030.48 Eur

noi am emis facturi catre firma beneficiar cumparator pe care scrie contravaloare avans si contravaloare rata nr 13 (asa ne-au cerut ei) pe care ni le-au platit; adica ei isi platesc ratele pentru leasing-ul pe care nu l-au putut prelua , au drept deplin de folosinta a utilajului dar utilajul este teoretic in folosinta mea, deci si raspunderea este a mea fata de utilajul al carui proprietar nu sunt decat la terminarea leasing-ului. Cum inregistrez facturile catre firma beneficiar - cumparator pentru ca eu nu vand utilajul (nu pot vinde ce nu am in proprietate) ; dar nici nu e corect sa le inregistrez pe venituri din inchirieri sau din prestari servicii pentru ca nu reprezinta o operatiune economica reala (eu nu inchiriez acel utilaj si nici nu prestez lucrari servicii cu el pentru firma beneficiar-cumparator). Practic, firma noastra este doar intermediar, cumpara acum ceva in rate pe acre il vinde tot in rate; este de fapt un intermediar fara contract de intermediere, ceea ce ar fi fost mai favorabil firmei nostre pentru ca ar fi impozabila doar la valoarea comisionului nu la valoarea de vanzare a utilajului pe care il revinde .

Daca inregistrez pe venituri din prestari servicii 411 = 704

411 = 4427 rata lunara imi incarc veniturile cu ceva ce nu reprezinta de fapt un venit si are repercursiuni asupra profitului firmei, adica il majoreaza nejustificat ; practic prin valoarea facturii emise de noi catre partener el isi plateste de fapt achizitia in rate a utilajului .

Mentionez ca in OMFP 1802/12.2014 care inlocuieste OMFP 3055/2009 se fac urmatoarele precizari referitor la veniturile din vanzare si la promisiunile de vanzare:

"441. (1) Veniturile din vanzarea bunurilor se recunosc in momentul in care sunt indeplinite

urmatoarele conditii:

a) entitatea a transferat cumparatorului riscurile si avantajele semnificative care decurg din proprietatea asupra bunurilor;

b) entitatea nu mai gestioneaza bunurile vandute la nivelul la care ar fi facut-o, in mod normal, in cazul detinerii in proprietate a acestora si nici nu mai detine controlul efectiv asupra lor;

c) marimea veniturilor poate fi evaluata in mod credibil;

d) este probabil ca beneficiile economice asociate tranzactei sa fie generate catre entitate;

e) costurile tranzactiei pot fi evaluate in mod credibil.

(2) Evaluarea momentului in care o entitate a transferat cumparatorului riscurile si avantajele semnificative aferente dreptului de proprietate asupra bunurilor impune o examinare a circumstantelor in care s-a desfasurat tranzactia. In cele mai multe cazuri, transferul riscurilor si avantajelor aferente dreptului de proprietate coincide cu transferul titlului legal de proprietate sau cu trecerea bunurilor in

posesia cumparatorului. Acesta este cazul celor mai multe vanzari cu amanuntul. In alte cazuri, transferul riscurilor si avantajelor aferente dreptului de proprietate apare intr-un moment diferit de cel al transferului titlului legal de proprietate sau de cel al trecerii bunurilor in posesia cumparatorului. Daca o entitate pastreaza doar un risc nesemnificativ aferent dreptului de proprietate, atunci tranzactia reprezinta o vanzare si veniturile sunt recunoscute. De exemplu, un vanzator poate pastra titlul de proprietate asupra bunurilor doar pentru a se asigura ca va incasa suma care se datoreaza. Intr-un asemenea caz, daca entitatea a transferat riscurile si beneficiile semnificative aferente dreptului de proprietate, tranzactia este o vanzare si veniturile sunt recunoscute.

442. O promisiune de va¢nzare nu genereaza contabilizarea de venituri. "

Conform celor de mai sus tranzactia facuta intre cele 2 firme s-ar incadra mai degraba la o vanzare de bun IN RATE , decat la o prestare de serviciu ; dar cum sa vand ceva ce nu am in proprietate deplina decat dupa terminarea leasing-ului?

Dupa parerea mea aici s-ar aplica un principiu de baza al contabilitatii si anume prevalenta economicului asupra juridicului , si in functie de el ar trebui sa judec inregistrarile contabile .

Am gandit correct inregistrarile contabile in acest mod:

1.inregistrarea datoriei de leasing ca o cheltuiala in avans cu valoarea de achizitie a utilajului:

471 = 167 60,900 eur

2. factura avans la leasing : % = 404 30,000 eur

167 24,193.54 eur

4426 5,806.45 eur

Apoi lunar inregistrez timp de 24 luni factura lunara de leasing :

% = 404

167 cu rata lunara de leasing

4426

666

3. inregistrarea facturii de avans emisa de mine promitent-vanzator catre beneficiar-cumparator pe care o si incasez deci TVA e colectat:

411 = % 30,000 eur

7588 24,193.54 eur

4427 5,806.45 eur

Si concomitent trecerea pe cheltuiala exercitiului current a partii corespunzatoare din factura de avans leasing

6588 = 471 24,193.54 eur

4. inregistrarea pe venituri in avans a restului din valoarea convenita de vanzare a utilajului conform contractului de promisiune bilateral a celor 24 de rate egale

411 = % 48,731.52 eur

472 39,299.61 eur

44282 9,431.9 eur

5. lunar cand emit factura catre beneficiarul cumparator cu rata:

472 = 7588 cu suma ratei lunare minus TVA 1,637.48 eur

44282 = 4427 pentru TVA incasat

Si concomitent trecerea pe chelt exercitiului current a partii corespunzatoare

6588 = 471 eur

Se observa ca nu inregistrez in gestiunea de mj fixe intrarea de utilaj deoarece eu nu il folosesc, nu este in administrarea mea , nu imi aduce mie venituri prin folosinta lui ci doar prin vanzarea lui, deci daca nu debitez 2131 nu voi avea nici chelt cu amortizarea lui.

Voi avea doar o factura de achizitie a utilajului la sfarsitul ratelor de leasing:

2131 = 404 cu val reziduala 700 eur

Intrebare 2: Pe baza punctului 442 din OMFP 1802/2014 "442. O promisiune de vanzare nu genereaza contabilizarea de venituri ..." ar putea fiscul in cazul unui control sa reconsidere toata suma facturata catre beneficiar-cumparator ca si un venit din inchiriere printr-un contract de leasing operational chiar daca nu exista un astfel de contract, si implicit pe toata aceasta perioada firma noastra sa aiba venituri impozabile din chiria utilajului si cheltuieli doar cele cu amortizarea utilajului?

Ce argument as putea aduce ca nu este vorba de o inchiriere de utilaj ?

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: peste 50 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: constructii

Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Clic aici pentru a te convinge de utilitatea raspunsurilor oferite de expertii portalcontabilitate.ro

Atentie la data valabilitatii intrebarii!
Raspunsul oferit este in concordanta cu legislatia in vigoare la data de 18 mar 2015.

Login utilizator

De ce sa ma inregistrez?

  • 125 de experti sunt la dispozitia ta 24 / 7 / 365!
  • Ai acces la o baza de date cu 123148 intrebari si raspunsuri din contabilitate, fiscalitate, impozit pe salarii.
  • Toate informatiile din portal iti stau la dispozitie oricand si din orice locatie!
  • Accesul total in portal + consultanta personalizata te costa acum doar 4.15 lei/zi, TVA inclusa.
  • NOU! Accesul total in portal + consultanta personalizata + Soft Legislativ EXCLUSIV pentru Contabili - Legis Plus Contabilitate te costa acum doar 5.43 lei/zi, TVA inclusa.
SMS
VIZUALIZATI INSTANT acest raspuns, platind prin SMS!
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Sau CLICK AICI pentru a alege varianta de Abonament pentru 3, 6 ori 12 luni. Veti putea adresa intrebari in mod direct consultantilor si veti putea vedea toate intrebarile si raspunsurile din site. Peste 700 de contabili folosesc zilnic site-ul nostru.

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Intrebari similare din categoria Inregistrari contabile

15Apr2024

Inregistrare plata furnizor in cazul unui bon fiscal pierdut

de Anca Bilas valabil la 15 Apr 2024
Intrebare: Societate de constructii a achizitionat niste materiale cu factura in data de 05.10.2023, achitata cash (valoare de 175 lei). De la acest furnizor se cumpara frecvent cu plata la termen, prin ordin de plata. La o verificare a fisei partener, s-a descoperit diferenta dintre solduri, reprezentata de factura din 05.10.2023, al carei bon fiscal s-a pierdut.Se poate inregistra plata acestei ...
21Apr2024

Vanzarea ceasuri SH in regim de consignatie

de Anca Bilas valabil la 21 Apr 2024
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu monografia contabila si aspectele fiscale pentru urmatoarea situatie:- firma neplatitoare de TVA a primit printr-un contract de consignatie, de la o persoana fizica, ceasuri second hand cu scopul de la se vinde mai departe catre clientii pe care ii gaseste;- foloseste pentru organizarea gestiunii, gestiunea cantitativ valorica, in mod normal.1. Cum se inregistreaza ...
14Apr2024

Plata prima de emisiune

de Anca Bilas valabil la 14 Apr 2024
Intrebare: O societate comerciala X devine asociata intr-o alta societate comerciala Y prin subscrierea a 1.000 parti sociale cu o valoare unitara de 10 lei/parte sociala, achitand in total o valoare de 10.000 lei. La momentul subscrierii, societatea achita pe langa suma de 10.000 lei si o prima de emisiune in valoare de 1.500 lei, conform AGA.Ce inregistrari contabile face societatea X pentru aceste ...
09Apr2024

Inregistrarea plati in numele unui tert

de Elena Garofil valabil la 09 Apr 2024
Intrebare: Ce inregistrari contabile trebuie sa am atat la societatea "B", cat si la societatea "C" pentru urmatoarele tranzactii? Firma A (curier) factureaza servicii de transport catre Firma B. Firma C face plata din cont catre firma A in numele lui B. Ulterior C refactureaza costul catre B (factura fiscala), B este platitor e tva si de impozit pe profit, C este neplatitor de tva si platitor de impozit pe ...
08Apr2024

Tratament contabil si fiscal aur de investitii

de Gina Popescu valabil la 08 Apr 2024
Intrebare: Compania decide in urma unei AGAE sa inchida contractele de depozit bancar aflate in derulare si sa achizitioneze aur de investitii cu sumele respective. Sumele reprezinta capital excedentar, iar actiunea si decizia are loc in decursul anului fiscal. Prima achizitie este in valoare de 500.000 lei.1. Cum se inregistreaza aurul de investitii in contabilitatea societatii2. Se impune evaluarea ...
02Apr2024

Inregistrare vigneta UngariaAustria

de Gina Popescu valabil la 02 Apr 2024
Intrebare: Societatea noastra (platitor de TVA) a achizitionat de la un furnizor din Romania, platitor de TVA, o taxa de drum pentru Ungaria / Austria. Furnizorul ne-a emis o factura in euro cu serviciul emis. Cum se declara aceasta factura in D300 si in D394? Ce inregistrari contabile putem efectua?
x