Promisiune de vanzare in rate. Inregistrari contabile
Prin acest contract firma noastra denumita cesionar se obliga sa plateasca acelei firme care cedeaza contractul de leasing, numita cedent, contravaloarea avansului si a tuturor ratelor ( in numar de 12 ) achitate pana la momentul novatiei , in valoare totala de 30,000 Eur ; in contractul de novatie se prevede ca firma noastra preia toate drepturile si obligatiile ce decurg din contractul de leasing financiar incheiat initial de firma de leasing cu firma cedenta , adica de a plati toate celelalte 24 de rate ramase de plata plus valoarea reziduala , in suma tottala de 52,202.24 Eur.
In contractul de novatie se precizeaza clar finantatorul ramane proprietarul echipamentului insa utilizatorul adica firma noastra care a preluat contractul- va avea posibilitatea de a dobandi dreptul de proprietate asupra echipamentului de la finantator la expirarea perioadei de leasing , adica dupa plata tuturor ratelor de leasing ramase de achitat si a a valorii reziduale . Si mai este o clauza in acel contract de preluare care suna asa: utilizatorul, adica noi, se obliga sa depuna toate diligentele necesare in scopul protejarii dreptului de proprietate al finantatorului si sa nu intreprinda niciun fel de actiune care ar putea prejuducia sub orice forma dreptul de proprietate sau interesele finantatorului.
Acum intervine problema:
Intre firma noastra care a preluat leasingul si firma partenera a fost incheiat un act juridic numit promisiune bilaterala de vanzare-cumparare , care are ca obiect citez : incheierea in forma autentica a contractului de vanzare-cumparare avand ca obiect buldoexcavator marca Caterpillar , seria ..., la pretul de 78,731.52 Eur cu TVA inclus.
Contractul de vanzare-cumparare avand ca obiect buldoexcavatorul se va incheia la 2 ani de la inceperea derularii contractului de leasing financiar dintre firma noastra (preluat prin novatie ) si finantatorul Caterpillar.
Incheierea in forma autentica a contractului de vanzare-cumparare va fi conditionata de efectuarea de catre firma partenera (care a dorit achizitia utilajului dar nu era eligibila pentru preluarea leasing-ului ), numita in acest acord de v -c bilateral beneficiar-cumparator , a platii pretului de 78,731.52 Eur catre firma noastra numita , promitent - vanzator, dupa cum urmeaza:
-30,000 avans in maxim 5 zile lucratoare de la semnarea conventiei de vanzare-cumparare bilaterala (adica la 2 zile ulterior de la semnarea de catre firma noastra a contractului de novatie cu firma de leasing)
-Diferenta de 48,731.52 Eur in 24 de transe egale cu titlu de rate lunare.
Precizez ca utilajul nu a intrat faptic in gestiunea noastra si este folosit dupa cum doreste de catre firma numita beneficiar-cumparator fara a fi ingradita in vreun fel de firma noastra , adica are proprietatea faptica dar nu scriptica asupra utilajului.
Povestea a fost foarte lunga dar nu stiu cum s-o prezint altfel ca sa se inteleaga fenomenul economic.
Intrebare 1.Cum inregistrez in contabilitatea firmei noastre aceste evenimente?
Daca inregistrez preluarea normala de leasing atunci trebuie sa incarc gestiunea cu utilajul.
2131 = 167
Pentru plata atat a avansului de 30,000 Eur cat si a primei rate din 16.02.2015 de 2,030.48 Eur
noi am emis facturi catre firma beneficiar cumparator pe care scrie contravaloare avans si contravaloare rata nr 13 (asa ne-au cerut ei) pe care ni le-au platit; adica ei isi platesc ratele pentru leasing-ul pe care nu l-au putut prelua , au drept deplin de folosinta a utilajului dar utilajul este teoretic in folosinta mea, deci si raspunderea este a mea fata de utilajul al carui proprietar nu sunt decat la terminarea leasing-ului. Cum inregistrez facturile catre firma beneficiar - cumparator pentru ca eu nu vand utilajul (nu pot vinde ce nu am in proprietate) ; dar nici nu e corect sa le inregistrez pe venituri din inchirieri sau din prestari servicii pentru ca nu reprezinta o operatiune economica reala (eu nu inchiriez acel utilaj si nici nu prestez lucrari servicii cu el pentru firma beneficiar-cumparator). Practic, firma noastra este doar intermediar, cumpara acum ceva in rate pe acre il vinde tot in rate; este de fapt un intermediar fara contract de intermediere, ceea ce ar fi fost mai favorabil firmei nostre pentru ca ar fi impozabila doar la valoarea comisionului nu la valoarea de vanzare a utilajului pe care il revinde .
Daca inregistrez pe venituri din prestari servicii 411 = 704
411 = 4427 rata lunara imi incarc veniturile cu ceva ce nu reprezinta de fapt un venit si are repercursiuni asupra profitului firmei, adica il majoreaza nejustificat ; practic prin valoarea facturii emise de noi catre partener el isi plateste de fapt achizitia in rate a utilajului .
Mentionez ca in OMFP 1802/12.2014 care inlocuieste OMFP 3055/2009 se fac urmatoarele precizari referitor la veniturile din vanzare si la promisiunile de vanzare:
"441. (1) Veniturile din vanzarea bunurilor se recunosc in momentul in care sunt indeplinite
urmatoarele conditii:
a) entitatea a transferat cumparatorului riscurile si avantajele semnificative care decurg din proprietatea asupra bunurilor;
b) entitatea nu mai gestioneaza bunurile vandute la nivelul la care ar fi facut-o, in mod normal, in cazul detinerii in proprietate a acestora si nici nu mai detine controlul efectiv asupra lor;
c) marimea veniturilor poate fi evaluata in mod credibil;
d) este probabil ca beneficiile economice asociate tranzactei sa fie generate catre entitate;
e) costurile tranzactiei pot fi evaluate in mod credibil.
(2) Evaluarea momentului in care o entitate a transferat cumparatorului riscurile si avantajele semnificative aferente dreptului de proprietate asupra bunurilor impune o examinare a circumstantelor in care s-a desfasurat tranzactia. In cele mai multe cazuri, transferul riscurilor si avantajelor aferente dreptului de proprietate coincide cu transferul titlului legal de proprietate sau cu trecerea bunurilor in
posesia cumparatorului. Acesta este cazul celor mai multe vanzari cu amanuntul. In alte cazuri, transferul riscurilor si avantajelor aferente dreptului de proprietate apare intr-un moment diferit de cel al transferului titlului legal de proprietate sau de cel al trecerii bunurilor in posesia cumparatorului. Daca o entitate pastreaza doar un risc nesemnificativ aferent dreptului de proprietate, atunci tranzactia reprezinta o vanzare si veniturile sunt recunoscute. De exemplu, un vanzator poate pastra titlul de proprietate asupra bunurilor doar pentru a se asigura ca va incasa suma care se datoreaza. Intr-un asemenea caz, daca entitatea a transferat riscurile si beneficiile semnificative aferente dreptului de proprietate, tranzactia este o vanzare si veniturile sunt recunoscute.
442. O promisiune de va¢nzare nu genereaza contabilizarea de venituri. "
Conform celor de mai sus tranzactia facuta intre cele 2 firme s-ar incadra mai degraba la o vanzare de bun IN RATE , decat la o prestare de serviciu ; dar cum sa vand ceva ce nu am in proprietate deplina decat dupa terminarea leasing-ului?
Dupa parerea mea aici s-ar aplica un principiu de baza al contabilitatii si anume prevalenta economicului asupra juridicului , si in functie de el ar trebui sa judec inregistrarile contabile .
Am gandit correct inregistrarile contabile in acest mod:
1.inregistrarea datoriei de leasing ca o cheltuiala in avans cu valoarea de achizitie a utilajului:
471 = 167 60,900 eur
2. factura avans la leasing : % = 404 30,000 eur
167 24,193.54 eur
4426 5,806.45 eur
Apoi lunar inregistrez timp de 24 luni factura lunara de leasing :
% = 404
167 cu rata lunara de leasing
4426
666
3. inregistrarea facturii de avans emisa de mine promitent-vanzator catre beneficiar-cumparator pe care o si incasez deci TVA e colectat:
411 = % 30,000 eur
7588 24,193.54 eur
4427 5,806.45 eur
Si concomitent trecerea pe cheltuiala exercitiului current a partii corespunzatoare din factura de avans leasing
6588 = 471 24,193.54 eur
4. inregistrarea pe venituri in avans a restului din valoarea convenita de vanzare a utilajului conform contractului de promisiune bilateral a celor 24 de rate egale
411 = % 48,731.52 eur
472 39,299.61 eur
44282 9,431.9 eur
5. lunar cand emit factura catre beneficiarul cumparator cu rata:
472 = 7588 cu suma ratei lunare minus TVA 1,637.48 eur
44282 = 4427 pentru TVA incasat
Si concomitent trecerea pe chelt exercitiului current a partii corespunzatoare
6588 = 471 eur
Se observa ca nu inregistrez in gestiunea de mj fixe intrarea de utilaj deoarece eu nu il folosesc, nu este in administrarea mea , nu imi aduce mie venituri prin folosinta lui ci doar prin vanzarea lui, deci daca nu debitez 2131 nu voi avea nici chelt cu amortizarea lui.
Voi avea doar o factura de achizitie a utilajului la sfarsitul ratelor de leasing:
2131 = 404 cu val reziduala 700 eur
Intrebare 2: Pe baza punctului 442 din OMFP 1802/2014 "442. O promisiune de vanzare nu genereaza contabilizarea de venituri ..." ar putea fiscul in cazul unui control sa reconsidere toata suma facturata catre beneficiar-cumparator ca si un venit din inchiriere printr-un contract de leasing operational chiar daca nu exista un astfel de contract, si implicit pe toata aceasta perioada firma noastra sa aiba venituri impozabile din chiria utilajului si cheltuieli doar cele cu amortizarea utilajului?
Ce argument as putea aduce ca nu este vorba de o inchiriere de utilaj ?
Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Clic aici pentru a te convinge de utilitatea raspunsurilor oferite de expertii portalcontabilitate.ro
Atentie la data valabilitatii intrebarii!
Raspunsul oferit este in concordanta cu legislatia in vigoare la data de 18 mar 2015.
Login utilizator
De ce sa ma inregistrez?
- 125 de experti sunt la dispozitia ta 24 / 7 / 365!
- Ai acces la o baza de date cu 123148 intrebari si raspunsuri din contabilitate, fiscalitate, impozit pe salarii.
- Toate informatiile din portal iti stau la dispozitie oricand si din orice locatie!
- Accesul total in portal + consultanta personalizata te costa acum doar 4.15 lei/zi, TVA inclusa.
- NOU! Accesul total in portal + consultanta personalizata + Soft Legislativ EXCLUSIV pentru Contabili - Legis Plus Contabilitate te costa acum doar 5.43 lei/zi, TVA inclusa.
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!