Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 14 Mai 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

ACORD din 8 martie 2013 intre Romania si Republica India

11 Dec 2013
PortalContabilitate.ro Realizat de
PortalContabilitate.ro

contabil


ACORD din 8 martie 2013 intre Romania si Republica India pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit

Romania si Republica India, dorind sa incheie un acord pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit, au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1: Persoane vizate
Prezentul acord se aplica persoanelor care sunt rezidente ale unuia sau ale ambelor state contractante.
Art. 2: Impozite vizate
1.Prezentul acord se aplica impozitelor pe venit stabilite in numele unui stat contractant, al unitatilor sale administrativ-teritoriale, al subdiviziunilor sale politice sau al autoritatilor sale locale, indiferent de modul in care acestea sunt percepute.
2.Sunt considerate impozite pe venit toate impozitele stabilite pe venitul total sau pe elementele de venit, inclusiv impozitele pe castigurile provenite din instrainarea proprietatii mobiliare sau imobiliare si impozitele pe suma totala a salariilor platite de intreprinderi.
3.Impozitele existente asupra carora se aplica acordul sunt, in special:
a)in cazul Romaniei:
(i)impozitul pe venit;
(ii)impozitul pe profit;
(denumite in continuare "impozit roman");
b)in cazul Indiei:
impozitul pe venit, inclusiv orice suprataxa de aceeasi natura;
(denumite in continuare, "impozit indian").
4.Acordul se aplica de asemenea oricaror impozite identice sau in esenta similare care sunt stabilite dupa data semnarii acestui acord, in plus sau in locul impozitelor existente. Autoritatile competente ale statelor contractante se vor informa reciproc asupra oricaror modificari importante aduse in legislatiile lor fiscale respective.
Art. 3: Definitii generale
1.In sensul prezentului acord, in masura in care contextul nu cere o interpretare diferita:
a)expresiile "un stat contractant" si "celalalt stat contractant" inseamna Romania sau Republica India, dupa cum cere contextul;
b)termenul "Romania" inseamna teritoriul de stat al Romaniei, inclusiv marea sa teritoriala si spatiul aerian de deasupra acestora, asupra carora Romania isi exercita suveranitatea, precum si zona contigua, platoul continental si zona economica exclusiva asupra carora Romania isi exercita drepturile suverane si jurisdictia, in conformitate cu legislatia sa si cu normele si principiile dreptului international;
c)termenul "India" inseamna teritoriul Indiei si include marea teritoriala si spatiul aerian de deasupra sa, precum si orice alta zona maritima in care India are drepturi suverane, alte drepturi si jurisdictie, potrivit legislatiei indiene si in conformitate cu legislatia internationala, incluzand Conventia Natiunilor Unite asupra dreptului marii;
d)termenul "persoana" include o persoana fizica, o societate, o asociere de persoane si orice alta entitate care este tratata ca si contribuabil in baza legislatiei fiscale in vigoare intr-un stat contractant;
e)termenul "societate" inseamna orice persoana juridica sau orice entitate care este considerata ca fiind o persoana juridica in scopul impozitarii;
f)termenul "intreprindere" este folosit in cazul desfasurarii oricarei activitati de afaceri;
g)expresiile "intreprindere a unui stat contractant" si "intreprindere a celuilalt stat contractant" inseamna, dupa caz, o intreprindere exploatata de un rezident al unui stat contractant si o intreprindere exploatata de un rezident al celuilalt stat contractant;
h)expresia "trafic international" inseamna orice transport efectuat cu o nava sau aeronava exploatata de o intreprindere care isi are sediul conducerii efective intr-un stat contractant, cu exceptia cazului cand un astfel de transport este efectuat numai intre locuri din celalalt stat contractant;
i)expresia "autoritate competenta" inseamna:
(i)in cazul Romaniei, Ministerul Finantelor Publice;
(ii)in cazul Indiei, ministrul finantelor, Guvernul Indiei sau reprezentantul sau autorizat;
j)termenul "national" inseamna:
(j1)in cazul Romaniei:
(i)orice persoana fizica avand cetatenia Romaniei; si
(ii)orice persoana juridica, asociere de persoane si orice alta entitate constituita si avand statutul in conformitate cu legislatia in vigoare in Romania;
(j2)in cazul Indiei:
(i)orice persoana fizica avand nationalitatea Indiei; si
(ii)orice persoana juridica, parteneriat sau asociere avand statutul in conformitate cu legislatia in vigoare in India;
k)termenul "impozit" inseamna impozit roman sau indian, dupa cum cere contextul, dar nu va include nicio suma care este platibila in legatura cu orice neachitare sau omisiune legata de impozitele asupra carora se aplica prezentul acord sau care reprezinta o penalitate sau o amenda stabilita in legatura cu acele impozite;
l)expresia "an fiscal" inseamna:
(i)in cazul Romaniei, anul calendaristic care incepe la 1 ianuarie;
(ii)in cazul Indiei, anul financiar care incepe la 1 aprilie.
2.In ceea ce priveste aplicarea acestui acord in orice moment de un stat contractant, orice termen care nu este definit in acesta va avea, daca contextul nu cere o interpretare diferita, intelesul pe care il are la momentul respectiv in baza legislatiei acelui stat referitoare la impozitele pentru care se aplica acordul, orice inteles pe care il are in baza legislatiei fiscale aplicabile in acel stat prevaland asupra intelesului dat termenului in baza altor legi ale acelui stat.
Art. 4: Rezident
1.In sensul prezentului acord, expresia "rezident al unui stat contractant" inseamna orice persoana care, in baza legislatiei acelui stat, este supusa impozitarii acolo datorita domiciliului sau, rezidentei sale, locului sau de conducere, locului sau de inregistrare sau oricarui alt criteriu de natura similara si include de asemenea acel stat, o unitate administrativ-teritoriala, o subdiviziune politica si orice autoritate locala a acestuia. Totusi, aceasta expresie nu include o persoana care este supusa impozitarii in acel stat numai pentru faptul ca realizeaza venituri din surse situate in acel stat.
2.Cand, in conformitate cu prevederile paragrafului 1, o persoana fizica este rezidenta a ambelor state contractante, atunci statutul sau se determina dupa cum urmeaza:
a)aceasta va fi considerata rezidenta numai a statului in care are o locuinta permanenta la dispozitia sa; daca aceasta dispune de o locuinta permanenta in ambele state, ea va fi considerata rezidenta numai a statului cu care legaturile sale personale si economice sunt mai stranse (centrul intereselor vitale);
b)daca statul in care aceasta are centrul intereselor sale vitale nu poate fi determinat sau daca aceasta nu dispune de o locuinta permanenta in niciunul dintre state, ea va fi considerata rezidenta numai a statului in care locuieste in mod obisnuit;
c)daca aceasta locuieste in mod obisnuit in ambele state sau in niciunul dintre ele, ea va fi considerata rezidenta numai a statului al carui national este;
d)daca aceasta este national al ambelor state sau a niciunuia dintre ele, autoritatile competente ale statelor contractante se vor stradui sa rezolve problema de comun acord.
3.Cand, potrivit prevederilor paragrafului 1, o persoana, alta decat o persoana fizica, este rezidenta a ambelor state contractante, atunci ea va fi considerata rezidenta numai a statului in care se afla locul conducerii sale efective. Daca statul in care se afla locul conducerii sale efective nu poate fi determinat, atunci autoritatile competente ale statelor contractante se vor stradui sa rezolve problema de comun acord. In lipsa unui astfel de acord, aceasta persoana nu va fi considerata rezidenta a niciunuia dintre statele contractante in scopul obtinerii de beneficii in baza acordului.
Art. 5: Sediu permanent
1.In sensul prezentului acord, expresia "sediu permanent" inseamna un loc fix de afaceri prin care intreprinderea isi desfasoara in intregime sau in parte activitatea sa.
2.Expresia "sediu permanent" include, in special:
a)un loc de conducere;
b)o sucursala;
c)un birou;
d)o fabrica;
e)un atelier;
f)un punct de vanzare;
g)un depozit prin care o persoana pune la dispozitia altor persoane spatii de depozitare;
h)o ferma, plantatie sau orice alt loc unde se desfasoara activitati agricole, exploatari forestiere, activitati de plantare sau activitati conexe; si
i)o mina, un put petrolier sau de gaze, o cariera sau orice alt loc de extractie a resurselor naturale.
3.Expresia "sediu permanent" include, de asemenea:
a)un santier de constructii, un proiect de constructii, montaj sau instalare ori activitati de supraveghere legate de acestea, dar numai daca un astfel de santier, proiect sau activitati dureaza mai mult de 6 luni;
b)prestarea de servicii, inclusiv servicii de consultanta, de catre o intreprindere prin salariati sau alt personal angajat de intreprindere in acest scop, dar numai daca activitatile de aceasta natura continua (pentru acelasi proiect ori un proiect conex) intr-un stat contractant pentru o perioada sau perioade care depasesc in total mai mult de 6 luni in orice perioada de 12 luni.
4.Prin derogare de la prevederile anterioare ale acestui articol, expresia "sediu permanent" se considera ca nu include:
a)folosirea de spatii numai in scopul depozitarii sau expunerii de produse sau marfuri apartinand intreprinderii;
b)mentinerea unui stoc de produse sau marfuri apartinand intreprinderii numai in scopul depozitarii ori expunerii;
c)mentinerea unui stoc de produse sau marfuri apartinand intreprinderii numai in scopul prelucrarii de catre o alta intreprindere;
d)vanzarea de produse sau marfuri apartinand intreprinderii, expuse in cadrul unui targ ori expozitii temporare ocazionale, cu ocazia inchiderii unui astfel de targ sau expozitii;
e)mentinerea unui loc fix de afaceri numai in scopul cumpararii de produse sau marfuri ori al colectarii de informatii pentru intreprindere;
f)mentinerea unui loc fix de afaceri numai in scopul desfasurarii pentru intreprindere a oricarei altei activitati cu caracter pregatitor sau auxiliar;
g)mentinerea unui loc fix de afaceri numai pentru orice combinare a activitatilor mentionate in subparagrafele de la a) la f), cu conditia ca intreaga activitate a locului fix de afaceri ce rezulta din aceasta combinare sa aiba un caracter pregatitor sau auxiliar.
5.Prin derogare de la prevederile paragrafelor 1 si 2, atunci cand o persoana - alta decat un agent cu statut independent caruia i se aplica paragraful 6 - actioneaza intr-un stat contractant in numele unei intreprinderi a celuilalt stat contractant, acea intreprindere se considera ca are un sediu permanent in primul stat contractant mentionat in privinta oricaror activitati pe care acea persoana le exercita pentru intreprindere, daca o astfel de persoana:
a)are si exercita in mod obisnuit in acel stat imputernicirea de a incheia contracte in numele intreprinderii, in afara de cazul cand activitatile unei astfel de persoane sunt limitate la cele mentionate in paragraful 4 care, daca sunt exercitate printr-un loc fix de afaceri, nu fac din acest loc fix de afaceri un sediu permanent in baza prevederilor acelui paragraf; sau
b)nu are o astfel de imputernicire, dar mentine in mod obisnuit in primul stat mentionat un stoc de produse sau marfuri din care aceasta livreaza in mod regulat produse ori marfuri in numele intreprinderii; sau
c)primeste in mod obisnuit comenzi in primul stat mentionat in totalitate sau aproape in totalitate in numele intreprinderii.
6.O intreprindere nu se considera ca are un sediu permanent intr-un stat contractant numai pentru faptul ca aceasta isi exercita activitatea de afaceri in acel stat printr-un broker, agent comisionar general sau orice alt agent cu statut independent, cu conditia ca astfel de persoane sa actioneze in cadrul activitatii lor de afaceri obisnuite. Totusi, atunci cand activitatile unui astfel de agent sunt exercitate in totalitate sau aproape in totalitate in numele acelei intreprinderi, acesta nu va fi considerat un agent cu statut independent in sensul acestui paragraf.
7.Faptul ca o societate care este rezidenta a unui stat contractant controleaza sau este controlata de o societate care este rezidenta a celuilalt stat contractant sau care isi exercita activitatea de afaceri in celalalt stat (printr-un sediu permanent sau in alt mod) nu este suficient pentru a face una dintre aceste societati un sediu permanent al celeilalte.
Art. 6: Venituri din proprietati imobiliare
1.Veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din proprietati imobiliare (inclusiv veniturile din agricultura sau din exploatari forestiere) situate in celalalt stat contractant sunt impozabile in celalalt stat.
2.Expresia "proprietati imobiliare" are intelesul care este atribuit de legislatia statului contractant in care proprietatile in cauza sunt situate. Expresia include, in orice caz, accesoriile proprietatii imobiliare, inventarul viu si echipamentul utilizat in agricultura si in exploatari forestiere, drepturile asupra carora se aplica prevederile dreptului comun cu privire la proprietatea funciara, uzufructul proprietatilor imobiliare si drepturile la rente variabile sau fixe pentru exploatarea ori concesionarea exploatarii zacamintelor minerale, izvoarelor si a altor resurse naturale; navele si aeronavele nu sunt considerate proprietati imobiliare.
3.Prevederile paragrafului 1 se aplica veniturilor obtinute din exploatarea directa, din inchirierea sau din folosirea in orice alta forma a proprietatilor imobiliare.
4.Prevederile paragrafelor 1 si 3 se aplica de asemenea veniturilor provenind din proprietati imobiliare ale unei intreprinderi si veniturilor din proprietati imobiliare utilizate pentru exercitarea unor profesii independente.
Art. 7: Profiturile intreprinderii
1.Profiturile unei intreprinderi a unui stat contractant sunt impozabile numai in acel stat, in afara de cazul cand intreprinderea exercita activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo. Daca intreprinderea exercita activitate de afaceri in acest mod, profiturile intreprinderii pot fi impuse in celalalt stat, dar numai acea parte din ele care este atribuibila acelui sediu permanent.
2.Sub rezerva prevederilor paragrafului 3, cand o intreprindere a unui stat contractant exercita activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo, atunci se atribuie in fiecare stat contractant acelui sediu permanent profiturile pe care acesta le-ar fi putut realiza daca ar fi constituit o intreprindere distincta si separata, exercitand activitati identice sau similare, in conditii identice sau similare si tratand cu toata independenta cu intreprinderea a carui sediu permanent este.
3.La determinarea profiturilor unui sediu permanent sunt admise ca deductibile cheltuielile ce pot fi dovedite ca fiind efectuate pentru scopurile sediului permanent, inclusiv cheltuielile de conducere si cheltuielile generale de administrare efectuate, indiferent de faptul ca s-au efectuat in statul in care se afla situat sediul permanent sau in alta parte. Aceasta prevedere se aplica sub rezerva restrictiilor prevazute de legislatia interna.
4.In masura in care intr-un stat contractant se obisnuieste ca profitul care se atribuie unui sediu permanent sa fie determinat prin repartizarea profitului total al intreprinderii in diversele sale parti componente, nicio prevedere a paragrafului 2 nu impiedica acel stat contractant sa determine profitul impozabil in conformitate cu repartitia uzuala; metoda de repartizare adoptata trebuie sa fie totusi aceea prin care rezultatul obtinut sa fie in concordanta cu principiile enuntate in prezentul articol.
5.Niciun profit nu se atribuie unui sediu permanent numai pentru faptul ca acel sediu permanent cumpara produse sau marfuri pentru intreprindere.
6.In vederea aplicarii prevederilor paragrafelor precedente, profitul care se atribuie unui sediu permanent se determina in fiecare an prin aceeasi metoda, daca nu exista motive temeinice si suficiente de a proceda altfel.
7.Cand profiturile includ elemente de venit care sunt tratate separat in alte articole ale prezentului acord, prevederile acelor articole nu sunt afectate de prevederile prezentului articol.
Art. 8: Trafic international
1.Profiturile obtinute din exploatarea in trafic international a navelor sau aeronavelor sunt impozabile numai in statul contractant in care se afla locul conducerii efective a intreprinderii.
2.Daca locul conducerii efective a unei intreprinderi de transport se afla la bordul unei nave, atunci acesta se considera a fi situat in statul contractant in care se afla locul de inregistrare a navei sau daca nu exista un astfel de loc de inregistrare in statul contractant in care este rezident cel care exploateaza nava.
3.Profiturile obtinute de o intreprindere a unui stat contractant din folosirea, intretinerea sau inchirierea containerelor (inclusiv a trailerelor si a altor echipamente folosite pentru transportul containerelor) utilizate la transportul produselor sau marfurilor in trafic international sunt impozabile numai in ace) stat.
4.In vederea aplicarii prevederilor acestui articol, dobanda obtinuta din investitii legate direct de exploatarea navelor sau aeronavelor in trafic international este considerata ca fiind un profit obtinut din exploatarea unor astfel de nave sau aeronave, daca acestea sunt legate de desfasurarea unei astfel de activitati de afaceri, iar prevederile articolului 11 nu se aplica pentru o astfel de dobanda.
5.Prevederile paragrafului 1 se aplica de asemenea profiturilor obtinute din participarea la un pool, la o exploatare in comun sau la o agentie internationala de transport.
Art. 9: Intreprinderi asociate
1.Cand
a)o intreprindere a unui stat contractant participa direct sau indirect la conducerea, controlul ori la capitalul unei intreprinderi a celuilalt stat contractant; sau
b)aceleasi persoane participa direct sau indirect la conducerea, controlul ori la capitalul unei intreprinderi a unui stat contractant si a unei intreprinderi a celuilalt stat contractant si, fie intr-un caz, fie in celalalt, cele doua intreprinderi sunt legate in relatiile lor comerciale sau financiare de conditii acceptate ori impuse care difera de acelea care ar fi fost stabilite intre intreprinderi independente, atunci profiturile care fara aceste conditii ar fi fost obtinute de una dintre intreprinderi, dar nu au putut fi obtinute de fapt din cauza acestor conditii, pot fi incluse in profiturile acelei intreprinderi si impozitate in consecinta.
2.Cand un stat contractant include in profiturile unei intreprinderi a acelui stat - si impoziteaza in consecinta - profiturile asupra carora o intreprindere a celuilalt stat contractant a fost supusa impozitarii in celalalt stat si profiturile astfel incluse sunt profituri care ar fi revenit intreprinderii primului stat mentionat daca conditiile stabilite intre cele doua intreprinderi ar fi fost acelea care ar fi fost convenite intre intreprinderi independente, atunci celalalt stat va proceda la modificarea corespunzatoare a sumei impozitului stabilit asupra acelor profituri. La efectuarea acestei modificari se va tine seama de celelalte prevederi ale prezentului acord si daca este necesar autoritatile competente ale statelor contractante se vor consulta reciproc.
Art. 10: Dividende
1.Dividendele platite de o societate care este rezidenta a unui stat contractant unui rezident al celuilalt stat contractant sunt impozabile in celalalt stat.
2.Totusi, aceste dividende sunt de asemenea impozabile in statul contractant in care este rezidenta societatea platitoare de dividende si potrivit legislatiei acelui stat, dar daca beneficiarul efectiv al dividendelor este rezident ai celuilalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va depasi 10 la suta din suma bruta a dividendelor. Prezentul paragraf nu afecteaza impunerea societatii cu privire la profiturile din care se platesc dividendele.
3.Termenul "dividende", astfel cum este folosit in prezentul articol, inseamna venituri provenind din actiuni, din parti de fondator sau din alte drepturi, care nu sunt titluri de creanta, din participarea la profituri, precum si veniturile din alte parti sociale care sunt supuse aceluiasi regim de impunere ca veniturile din actiuni de catre legislatia statului in care este rezidenta societatea care le distribuie.
4.Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica daca beneficiarul efectiv al dividendelor, fiind rezident al unui stat contractant, desfasoara activitate de afaceri in celalalt stat contractant in care societatea platitoare de dividende este rezidenta, printr-un sediu permanent situat acolo, sau desfasoara in celalalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo si detinerea drepturilor generatoare de dividende in legatura cu care dividendele sunt platite este efectiv legata de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. In aceasta situatie, se aplica prevederile articolului 7 sau ale articolului 14.
5.Cand o societate rezidenta a unui stat contractant realizeaza profituri sau venituri din celalalt stat contractant, celalalt stat nu poate percepe niciun impozit asupra dividendelor platite de societate, cu exceptia cazului cand asemenea dividende sunt platite unui rezident al celuilalt stat ori cand detinerea drepturilor generatoare de dividende in legatura cu care dividendele sunt platite este efectiv legata de un sediu permanent sau de o baza fixa situate in celalalt stat, nici sa supuna profiturile nedistribuite ale societatii unui impozit asupra profiturilor nedistribuite ale societatii, chiar daca dividendele platite ori profiturile nedistribuite reprezinta in intregime sau in parte profituri ori venituri provenind din celalalt stat.
Art. 11: Dobanzi
1.Dobanzile provenind dintr-un stat contractant si platite unui rezident al celuilalt stat contractant sunt impozabile in celalalt stat.
2.Totusi, aceste dobanzi sunt de asemenea impozabile in statul contractant din care provin si potrivit legislatiei acelui stat, dar daca beneficiarul efectiv al dobanzilor este rezident al celuilalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va depasi 10 la suta din suma bruta a dobanzilor.
3.Prin derogare de la prevederile paragrafului 2, dobanzile provenind dintr-un stat contractant sunt scutite de impozit in acel stat daca sunt obtinute si detinute efectiv de:
a)Guvernul, o unitate administrativ-teritoriala, o subdiviziune politica sau o autoritate locala a celuilalt stat contractant; sau
b)_
(i)In cazul Romaniei, Banca Nationala a Romaniei, Banca de Export-Import a Romaniei; si
(ii)In cazul Indiei, Banca Rezervelor Indiei, Banca de Export-Import a Indiei, Banca Nationala pentru Locuinte; sau
c)orice alta institutie care poate fi convenita din cand in cand de catre autoritatile competente ale statelor contractante prin schimb de scrisori.
4.Termenul "dobanzi", astfel cum este folosit in prezentul articol, inseamna venituri din titluri de creanta de orice natura insotite sau nu de garantii ipotecare ori de o clauza de participare la profiturile debitorului si in special veniturile din titluri de stat, titluri de creanta sau obligatiuni, inclusiv primele si premiile legate de asemenea titluri ori obligatiuni. Penalitatile pentru plata cu intarziere nu sunt considerate dobanzi in sensul prezentului articol.
5.Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica daca beneficiarul efectiv al dobanzilor, fiind un rezident al unui stat contractant, desfasoara activitate de afaceri in celalalt stat contractant din care provin dobanzile printr-un sediu permanent situat acolo sau presteaza in celalalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar creanta in legatura cu care sunt platite dobanzile este efectiv legata de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. In aceasta situatie, se aplica prevederile articolului 7 sau ale articolului 14.
6.Dobanzile se considera ca provin dintr-un stat contractant cand platitorul este rezident al acelui stat. Totusi, cand platitorul dobanzilor, fie ca este sau nu rezident al unui stat contractant, are intr-un stat contractant un sediu permanent ori o baza fixa in legatura cu care a fost contractata creanta generatoare de dobanzi si aceste dobanzi se suporta de un asemenea sediu permanent sau baza fixa, atunci astfel de dobanzi se considera ca provin din statul contractant in care este situat sediul permanent ori baza fixa.
7.Cand, datorita relatiilor speciale existente intre platitor si beneficiarul efectiv sau intre ambii si o alta persoana, suma dobanzilor, tinand seama de creanta pentru care sunt platite, depaseste suma care ar fi fost convenita intre platitor si beneficiarul efectiv in lipsa unor astfel de relatii, prevederile prezentului articol se aplica numai la ultima suma mentionata. In acest caz, partea excedentara a platilor este impozabila potrivit legislatiei fiecarui stat contractant, tinand seama de celelalte prevederi ale prezentului acord.
Art. 12: Redevente si plati pentru servicii tehnice
1.Redeventele sau platile pentru servicii tehnice provenind dintr-un stat contractant si platite unui rezident al celuilalt stat contractant sunt impozabile in celalalt stat.
2.Totusi, aceste redevente sau plati pentru servicii tehnice sunt de asemenea impozabile in statul contractant din care provin si potrivit legislatiei acelui stat, dar daca beneficiarul efectiv al redeventelor sau al platilor pentru servicii tehnice este rezident al celuilalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va depasi 10 la suta din suma bruta a redeventelor sau a platilor pentru servicii tehnice.
3._
a)Termenul "redevente", astfel cum este folosit in prezentul articol, inseamna plati de orice fel primite pentru folosirea sau concesionarea oricarui drept de autor asupra unei opere artistice, stiintifice ori literare, inclusiv asupra programelor de calculator, filmelor de cinematograf si filmelor sau benzilor folosite pentru emisiunile de radio ori de televiziune sau alt tip de transmisie, orice patent, marca de comert, desen ori model, plan, formula sau procedeu secret ori pentru folosirea sau concesionarea oricarui echipament industrial, comercial ori stiintific sau pentru informatii referitoare la experienta in domeniul industrial, comercial sau stiintific.
b)Expresia "plati pentru servicii tehnice", astfel cum este folosita in prezentul articol, inseamna plati de orice fel, altele decat cele mentionate in articolele 14 si 15 din prezentul acord, primite pentru servicii de conducere, tehnice sau de consultanta, inclusiv pentru prestarea de servicii de catre personalul tehnic ori de catre un alt personal.
4.Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica daca beneficiarul efectiv al redeventelor sau al platilor pentru servicii tehnice, fiind un rezident al unui stat contractant, desfasoara activitate de afaceri in celalalt stat contractant din care provin redeventele sau platile pentru servicii tehnice printr-un sediu permanent situat acolo ori presteaza in celalalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar dreptul sau proprietatea pentru care se platesc redeventele ori sunt facute platile pentru servicii tehnice sunt efectiv legate de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. In aceasta situatie, se aplica prevederile articolului 7 sau ale articolului 14.
5._
a)Redeventele sau platile pentru servicii tehnice se considera ca provin dintr-un stat contractant cand platitorul este rezident al acelui stat. Totusi, cand platitorul redeventelor sau cel care face platile pentru servicii tehnice, fie ca este, fie ca nu este rezident al unui stat contractant, are intr-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa de care este legata obligatia de a plati redeventele ori de a face platile pentru servicii tehnice si aceste redevente sau plati pentru servicii tehnice sunt suportate de un asemenea sediu permanent ori baza fixa, atunci astfel de redevente sau plati pentru servicii tehnice se considera ca provin din statul contractant in care este situat sediul permanent ori baza fixa.
b)Cand, potrivit prevederilor subparagrafului a), redeventele sau platile pentru servicii tehnice nu provin dintr-un stat contractant si redeventele sunt legate de folosirea sau concesionarea dreptului sau a proprietatii, iar platile pentru servicii tehnice sunt legate de servicii prestate in unul dintre statele contractante, redeventele sau platile pentru servicii tehnice se considera ca provin din acel stat contractant.
6.Cand, datorita relatiilor speciale existente intre platitor si beneficiarul efectiv sau intre ambii si o alta persoana, suma redeventelor sau a platilor pentru servicii tehnice, avand in vedere utilizarea, dreptul sau informatia pentru care sunt platite, depaseste suma care ar fi fost convenita intre platitor si beneficiarul efectiv in lipsa unor astfel de relatii, prevederile prezentului articol se aplica numai la ultima suma mentionata. In acest caz, partea excedentara a platilor este impozabila potrivii legislatiei fiecarui stat contractant, tinand seama de celelalte prevederi ale prezentului acord.
Art. 13: Castiguri de capital
1.Castigurile realizate de un rezident al unui stat contractant din instrainarea proprietatilor imobiliare la care se face referire in articolul 6 si situate in celalalt stat contractant sunt impozabile in celalalt stat.
2.Castigurile provenind din instrainarea proprietatii mobiliare facand parte din activul unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat contractant il are in celalalt stat contractant sau a proprietatii mobiliare tinand de o baza fixa de care dispune un rezident al unui stat contractant in celalalt stat contractant pentru exercitarea unei profesii independente, inclusiv acele castiguri provenind din instrainarea unui asemenea sediu permanent (singur sau cu intreaga intreprindere) sau a unei asemenea baze fixe, sunt impozabile in celalalt stat.
3.Castigurile provenind din instrainarea navelor sau aeronavelor exploatate in trafic international ori a proprietatilor mobiliare necesare exploatarii unor asemenea nave sau aeronave sunt impozabile numai in statul contractant in care este situat locul conducerii efective a intreprinderii.
4.Castigurile realizate din instrainarea actiunilor detinute la o societate care este rezidenta a unui stat contractant sunt impozabile in acel stat.
5.Castigurile provenind din instrainarea oricaror proprietati, altele decat cele la care se face referire in paragrafele 1, 2, 3 si 4, sunt impozabile numai in statul contractant in care este rezident cel care le instraineaza.
Art. 14: Profesii independente
1.Veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din exercitarea unor servicii profesionale sau a altor activitati cu caracter independent sunt impozabile numai in acel stat, cu exceptia urmatoarelor situatii cand astfel de venituri sunt de asemenea impozabile in celalalt stat contractant:
a)daca acesta dispune in mod obisnuit de o baza fixa in celalalt stat contractant in scopul desfasurarii activitatilor sale; in acest caz, este impozabila in celalalt stat numai acea parte din venituri care este atribuibila acelei baze fixe; sau
b)daca sederea sa in celalalt stat contractant dureaza o perioada sau perioade care insumeaza sau care depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni incepand sau sfarsind in anul fiscal vizat; in acest caz, este impozabila in celalalt stat numai acea parte din venituri care este obtinuta in urma activitatilor sale desfasurate in celalalt stat.
2.Expresia "servicii profesionale" include in special activitatile independente cu caracter stiintific, literar, artistic, educational sau pedagogic, precum si exercitarea independenta a profesiilor de medic, avocat, inginer, arhitect, dentist, contabil si auditor.
Art. 15: Profesii dependente
1.Sub rezerva prevederilor articolelor 16, 18, 19 si 21, salariile si alte remuneratii similare obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata sunt impozabile numai in acel stat, in afara de cazul cand activitatea salariata este exercitata in celalalt stat contractant. Daca activitatea salariata este astfel exercitata, asemenea remuneratii primite sunt impozabile in celalalt stat.
2.Prin derogare de la prevederile paragrafului 1, remuneratiile obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata exercitata in celalalt stat contractant sunt impozabile numai in primul stat mentionat daca:
a)beneficiarul este prezent in celalalt stat pentru o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni incepand sau sfarsind in anul fiscal vizat; si
b)remuneratiile sunt platite de un angajator sau in numele unui angajator care nu este rezident al celuilalt stat; si
c)remuneratiile nu sunt suportate de un sediu permanent sau de o baza fixa pe care angajatorul le are in celalalt stat.
3.Prin derogare de la prevederile anterioare ale acestui articol, remuneratiile primite pentru o activitate salariata exercitata la bordul unei nave sau aeronave exploatate in trafic international sunt impozabile in statul contractant in care se afla locul conducerii efective a intreprinderii.
Art. 16: Remuneratiile membrilor consiliului de administratie
Remuneratiile si alte plati similare primite de un rezident al unui stat contractant in calitatea sa de membru al consiliului de administratie al unei societati care este rezidenta a celuilalt stat contractant sunt impozabile in celalalt stat.
Art. 17: Artisti si sportivi
1.Prin derogare de la prevederile articolelor 14 si 15, veniturile obtinute de un rezident al unui stat contractant in calitate de artist de spectacol, cum sunt artistii de teatru, de film, de radio sau de televiziune, ori ca interpret muzical sau ca sportiv, din activitatile lui personale desfasurate in aceasta calitate in celalalt stat contractant, sunt impozabile in celalalt stat.
2.Cand veniturile in legatura cu activitatile personale desfasurate de un artist de spectacol sau de un sportiv, in aceasta calitate, nu revin artistului de spectacol sau sportivului, ci unei alte persoane, acele venituri, prin derogare de la prevederile articolelor 7, 14 si 15, sunt impozabile in statul contractant in care sunt desfasurate activitatile artistului de spectacol sau ale sportivului.
3.Prin derogare de la prevederile paragrafelor 1 si 2, veniturile obtinute din activitatile mentionate la paragraful 1 in cadrul schimburilor culturale sau sportive aprobate de guvernele statelor contractante si care nu sunt desfasurate in scopul de a obtine profituri sunt scutite de impozit in statul contractant in care sunt exercitate aceste activitati.
Art. 18: Pensii
1.Sub rezerva prevederilor paragrafului 2 al articolului 19, pensiile si alte remuneratii similare platite unui rezident al unui stat contractant pentru activitatea salariata desfasurata in trecut sunt impozabile numai in acel stat.
2.Prin derogare de la prevederile paragrafului 1 al acestui articol, platile efectuate in baza legislatiei referitoare la asigurarile sociale a unui stat contractant sunt impozabile numai in acel stat.
Art. 19: Functii publice
1._
a)Salariile si alte remuneratii similare, altele decat pensiile, platite de un stat contractant, de o unitate administrativ-teritoriala, de o subdiviziune politica sau de o autoritate locala a acestuia unei persoane fizice pentru serviciile prestate acelui stat, unitati, subdiviziuni ori autoritati, sunt impozabile numai in acel stat.
b)Totusi, aceste salarii si alte remuneratii similare sunt impozabile numai in celalalt stat contractant daca serviciile sunt prestate in acel stat si persoana fizica este rezidenta a acelui stat si:
(i)este un national al acelui stat; sau
(ii)nu a devenit rezidenta a acelui stat numai in scopul prestarii serviciilor.
2._
a)Orice pensie platita de sau din fonduri create de un stat contractant, de o unitate administrativ-teritoriala, de o subdiviziune politica sau de o autoritate locala a acestuia unei persoane fizice pentru serviciile prestate acelui stat, unitati, subdiviziuni sau autoritati este impozabila numai in acel stat.
b)Totusi, o astfel de pensie este impozabila numai in celalalt stat contractant daca persoana fizica este rezidenta si national al acelui stat.
3.Prevederile articolelor 15, 16, 17 si 18 se aplica salariilor si altor remuneratii similare, precum si pensiilor platite pentru serviciile prestate in legatura cu o activitate de afaceri desfasurata de un stat contractant, de o unitate administrativ-teritoriala, de o subdiviziune politica sau de o autoritate locala a acestuia.
Art. 20: Studenti si practicanti
1.Sumele pe care le primeste pentru intretinere, educatie sau pregatire un student ori un practicant care este sau a fost imediat anterior sosirii sale intr-un stat contractant un rezident al celuilalt stat contractant si care este prezent in primul stat mentionat numai in scopul educatiei ori pregatirii sale nu sunt impozabile in acel stat, cu conditia ca astfel de sume sa provina din surse situate in afara acelui stat.
2.Un student al unei universitati sau al altei institutii de invatamant superior dintr-un stat contractant sau un practicant care este sau a fost imediat anterior sosirii sale in celalalt stat contractant un rezident al primului stat mentionat si care este prezent in celalalt stat contractant pentru o perioada continua care nu depaseste 6 ani nu va fi impus in celalalt stat pentru remuneratia primita pentru serviciile prestate in acel stat, cu conditia ca serviciile sa aiba legatura cu studiile sau pregatirea sa si remuneratia sa constituie un castig necesar pentru intretinerea sa.
Art. 21: Profesori si cercetatori
1.O persoana fizica care este sau a fost rezidenta a unui stat contractant imediat anterior sosirii sale in celalalt stat contractant si care, la invitatia oricarei universitati, colegiu, scoli sau a altei institutii educationale non-profit similare care este recunoscuta de Guvernul celuilalt stat contractant, este prezenta in celalalt stat pentru o perioada care nu depaseste 2 ani de la data primei sale sosiri in celalalt stat contractant, numai in scopul de a preda sau de a cerceta ori pentru ambele la o astfel de institutie educationala, este scutita de impozit in celalalt stat contractant pentru remuneratia primita pentru predare sau cercetare.
2.Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu se aplica venitului din cercetare daca o astfel de cercetare nu este intreprinsa in interes public, ci in scopul obtinerii unui castig pentru o anumita persoana sau grup de persoane.
3.In vederea aplicarii prevederilor acestui articol, o persoana fizica va fi considerata a fi rezidenta a unui stat contractant daca este rezidenta a acelui stat in anul fiscal in care viziteaza celalalt stat contractant sau in anul fiscal imediat anterior.
Art. 22: Alte venituri
1.Elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant, indiferent de unde provin, care nu sunt tratate la articolele precedente ale prezentului acord sunt impozabile numai in acel stat.
2.Prevederile paragrafului 1 nu se aplica asupra veniturilor, altele decat veniturile provenind din proprietatile imobiliare asa cum sunt definite in paragraful 2 al articolului 6, daca primitorul unor astfel de venituri, fiind rezident al unui stat contractant, desfasoara activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo sau exercita in celalalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo si dreptul sau proprietatea in legatura cu care venitul este platit sunt efectiv legate de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. In aceasta situatie se aplica prevederile articolului 7 sau ale articolului 14.
3.Prin derogare de la prevederile paragrafului 1, daca un rezident al unui stat contractant obtine venituri din surse situate in celalalt stat contractant sub forma de castiguri la loterie, la jocuri de cuvinte incrucisate, la curse, inclusiv curse de cai, la jocuri de carti si la alte jocuri de orice fel sau din jocuri de noroc ori din pariuri de orice natura, aceste venituri se impun in celalalt stat contractant.
Art. 23: Eliminarea dublei Impuneri
1.Cand un rezident al unui stat contractant realizeaza venituri care, in conformitate cu prevederile acestui acord, sunt impozitate in celalalt stat contractant, primul stat contractant mentionat va acorda ca o deducere din impozitul pe venitul acelui rezident o suma egala cu impozitul pe venit platit in celalalt stat.
Totusi, aceasta deducere nu va putea depasi acea parte a impozitului pe venit, astfel cum este calculata inainte ca deducerea sa fie acordata, care este atribuibila venitului care poate fi impozitat in celalalt stat.
2.Cand, in conformitate cu orice prevedere din prezentul acord, venitul obtinut de un rezident al unui stat contractant este scutit de impozit in acel stat, acel stat poate cu toate acestea, la calcularea sumei impozitului stabilit asupra venitului ramas al acelui rezident, sa ia in considerare venitul scutit.
Art. 24: Nediscriminarea
1.Nationalii unui stat contractant nu vor fi supusi in celalalt stat contractant la nicio impozitare sau obligatie legata de aceasta, diferita sau mai impovaratoare decat impozitarea si obligarile conexe la care sunt sau pot fi supusi nationalii celuilalt stat aflati in aceeasi situatie, mai ales in ceea ce priveste rezidenta. Prin derogare de la prevederile articolului 1, aceasta prevedere se aplica de asemenea persoanelor care nu sunt rezidente ale unuia sau ale ambelor state contractante.
2.Apatrizii care sunt rezidenti ai unui stat contractant nu vor fi supusi in niciunul dintre statele contractante vreunei impozitari sau obligatii legate de aceasta, diferita sau mai impovaratoare decat impozitarea si obligatiile conexe la care sunt sau pot fi supusi nationalii statului respectiv aflati in aceeasi situatie, mai ales in ceea ce priveste rezidenta.
3.Impozitarea unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat contractant il are in celalalt stat contractant nu va fi stabilita in conditii mai putin favorabile in celalalt stat decat impozitarea stabilita intreprinderilor celuilalt stat care desfasoara aceleasi activitati. Aceasta prevedere nu va fi interpretata ca obligand un stat contractant sa acorde rezidentilor celuilalt stat contractant vreo deducere personala, inlesnire sau reducere in ceea ce priveste impozitarea, pe considerente legate de statutul civil sau de responsabilitatile familiale, pe care le acorda rezidentilor sai. Aceasta prevedere nu va fi interpretata ca impiedicand un stat contractant sa impoziteze profiturile unui sediu permanent pe care o societate a celuilalt stat contractant il are in primul stat mentionat cu o cota de impozit care sa fie cu cei mult 15 puncte procentuale mai mare decat cea stabilita asupra profiturilor unei societati similare din primul stat contractant mentionat, nici ca fiind in contradictie cu prevederile paragrafului 3 al articolului 7 din prezentul acord.
4.Cu exceptia cazului cand se aplica prevederile paragrafului 1 al articolului 9, paragrafului 7 al articolului 11 sau paragrafului 6 al articolului 12, dobanzile, redeventele si alte plati efectuate de o intreprindere a unui stat contractant catre un rezident al celuilalt stat contractant se vor deduce, in scopul determinarii profiturilor impozabile ale unei astfel de intreprinderi, in aceleasi conditii ca si cum ar fi fost platite unui rezident al primului stat mentionat.
5.Intreprinderile unui stat contractant, al caror capital este integral sau partial detinut sau controlat in mod direct sau indirect de unul sau de mai multi rezidenti ai celuilalt stat contractant, nu vor fi supuse in primul stat contractant mentionat niciunei impozitari sau obligatii legate de aceasta care sa fie diferita sau mai impovaratoare decat impozitarea si obligatiile conexe la care sunt sau pot fi supuse alte intreprinderi similare ale primului stat mentionat.
6.Prevederile acestui articol se aplica impozitelor care fac obiectul acordului.
Art. 25: Procedura amiabila
1.Cand o persoana considera ca datorita masurilor luate de unul sau de ambele state contractante rezulta sau va rezulta pentru ea o impozitare care nu este conforma cu prevederile prezentului acord, ea poate, indiferent de caile de atac prevazute de legislatia interna a acelor state, sa supuna cazul sau autoritatii competente a statului contractant al carui rezident este sau, daca situatia sa se incadreaza in prevederile paragrafului 1 al articolului 24, acelui stat contractant al carui national este. Cazul trebuie prezentat in trei ani de la prima notificare a actiunii din care rezulta o impozitare care nu este in conformitate cu prevederile acordului.
2.Autoritatea competenta se va stradui, daca reclamatia ii pare intemeiata si daca ea insasi nu este in masura sa ajunga la o solutionare corespunzatoare, sa rezolve cazul pe calea unei intelegeri amiabile cu autoritatea competenta a celuilalt stat contractant in vederea evitarii unei impozitari care nu este in conformitate cu acordul. Orice intelegere realizata va fi aplicata indiferent de perioada de prescriptie prevazuta in legislatia interna a statelor contractante.
3.Autoritatile competente ale statelor contractante se vor stradui sa rezolve pe calea intelegerii amiabile orice dificultati sau dubii rezultate ca urmare a interpretarii sau aplicarii acordului. De asemenea, acestea se pot consulta reciproc pentru eliminarea dublei impuneri in cazurile neprevazute de acord.
4.Autoritatile competente ale statelor contractante pot comunica direct intre ele, inclusiv in cadrul unei comisii mixte formate din acestea sau din reprezentantii lor, in scopul realizarii unei intelegeri in sensul paragrafelor precedente.
Art. 26: Asistenta in colectarea impozitelor
1.Statele contractante isi vor acorda reciproc asistenta in colectarea creantelor fiscale. Aceasta asistenta nu este limitata de articolele 1 si 2. Autoritatile competente ale statelor contractante pot stabili de comun acord modul de aplicare a acestui articol.
2.Expresia "creanta fiscala" astfel cum este folosita in prezentul articol inseamna o suma datorata in legatura cu impozite de orice fel si natura percepute in numele statelor contractante sau al unitatilor administrativ-teritoriale, subdiviziunilor politice sau autoritatilor locale ale acestora, in masura in care impozitarea la care se refera nu este contrara prezentului acord sau oricarui altui instrument la care sunt parte statele contractante, precum si dobanzile, penalitatile administrative si cheltuielile de colectare sau de conservare legate de o astfel de suma.
3.Cand o creanta fiscala a unui stat contractant are titlu executoriu in baza legislatiei acelui stat si este datorata de o persoana care nu poate la momentul respectiv sa impiedice colectarea sa in baza legislatiei acelui stat, acea creanta fiscala va fi acceptata in scopul colectarii, la solicitarea autoritatii competente a acelui stat, de catre autoritatea competenta a celuilalt stat contractant. Creanta fiscala respectiva va fi colectata de catre celalalt stat in conformitate cu prevederile legislatiei sale aplicabile in cazul executarii si colectarii propriilor sale impozite, ca si cand creanta fiscala ar fi o creanta fiscala a celuilalt stat.
4.Cand o creanta fiscala a unui stat contractant este o creanta in legatura cu care acel stat poate sa ia masuri de conservare, in baza legislatiei sale, in vederea asigurarii colectarii acesteia, acea creanta fiscala va fi acceptata in scopul luarii masurilor de conservare, la solicitarea autoritatii competente a acelui stat, de catre autoritatea competenta a celuilalt stat contractant. Celalalt stat va lua masurile de conservare cu privire la creanta fiscala respectiva in conformitate cu prevederile legislatiei sale, ca si cand creanta fiscala ar fi o creanta fiscala a celuilalt stat, chiar daca la momentul cand aceste masuri sunt aplicate creanta fiscala nu are titlu executoriu in primul stat mentionat sau este datorata de o persoana care are dreptul sa impiedice colectarea sa.
5.Prin derogare de la prevederile paragrafelor 3 si 4, o creanta fiscala acceptata de un stat contractant in scopul paragrafului 3 sau 4 nu va fi supusa in acel stat termenului de prescriptie sau acordarii oricarei prioritati aplicabile unei creante fiscale in baza legislatiei acelui stat pe considerente legate de natura acesteia. In plus, o creanta fiscala acceptata de un stat contractant in scopul paragrafului 3 sau 4 nu va avea in acel stat nicio prioritate aplicabila acelei creante fiscale in baza legislatiei celuilalt stat contractant.
6.Procedurile legate de existenta, valabilitatea sau suma unei creante fiscale a unui stat contractant nu vor fi aduse in atentia instantelor judecatoresti sau organelor administrative ale celuilalt stat contractant.
7.Cand, in orice moment dupa ce a fost facuta o solicitare de catre un stat contractant in baza paragrafului 3 sau 4 si inainte ca celalalt stat contractant sa colecteze si sa transmita respectiva creanta fiscala primului stat mentionat, respectiva creanta fiscala inceteaza sa fie:
a)in cazul unei solicitari facute in baza paragrafului 3, o creanta fiscala a primului stat mentionat care are titlu executoriu in baza legislatiei acelui stat si este datorata de o persoana care nu poate la momentul respectiv sa impiedice colectarea sa in baza legislatiei acelui stat; sau
b)in cazul unei solicitari facute in baza paragrafului 4, o creanta fiscala a primului stat mentionat in legatura cu care acel stat poate sa ia masuri de conservare, in baza legislatiei sale, in vederea asigurarii colectarii acesteia, autoritatea competenta a primului stat mentionat va informa cu promptitudine autoritatea competenta a celuilalt stat in legatura cu acest fapt si, in functie de optiunea celuilalt stat, primul stat mentionat fie isi va suspenda, fie isi va retrage solicitarea.
8.Prevederile acestui articol nu vor fi interpretate in niciun caz ca impunand unui stat contractant obligatia:
a)de a lua masuri administrative contrare legislatiei si practicii administrative a acelui sau a celuilalt stat contractant;
b)de a lua masuri care ar fi contrare ordinii publice;
c)sa acorde asistenta in cazul in care celalalt stat contractant nu a luat toate masurile rezonabile de colectare sau de conservare, dupa caz, disponibile in baza legislatiei sau practicii administrative a acestuia;
d)sa acorde asistenta in acele cazuri in care povara administrativa pentru acel stat este in mod evident disproportionata in raport cu beneficiul ce va fi obtinut de celalalt stat contractant.
Art. 27: Limitarea beneficiilor
1.Cu exceptia cazului cand se prevede altceva in acest articol, o persoana (alta decat o persoana fizica) care este un rezident al unui stat contractant si care obtine venituri din celalalt stat contractant nu va avea dreptul la toate beneficiile prezentului acord, care se acorda de altfel rezidentilor unui stat contractant, daca scopul principal sau unul dintre scopurile principale ale infiintarii sau existentei unui astfel de rezident sau a oricarei persoane care are legatura cu un astfel de rezident este de a obtine beneficii in baza prezentului acord, care nu ar fi altfel acordate.
2.Fara a aduce atingere principiului general din paragraful 1, circumstantele in care scopul principal sau unul dintre scopurile principale pentru infiintarea sau existenta unui astfel de rezident sau a oricarei persoane care are legatura cu un astfel de rezident vor fi considerate ca avand drept scop obtinerea de beneficii in baza prezentului acord, care nu ar fi altfel" acordate, sunt urmatoarele:
(i)in cazul unei societati, cel putin 50% din dreptul de vot total sau din valoarea actiunilor in societate este detinut direct sau indirect de una sau de mai multe persoane fizice care nu sunt rezidente ale niciunuia dintre statele contractante;
(ii)in cazul unui parteneriat sau al unei asocieri de persoane, cel putin 50% sau mai mult din dreptul la beneficiu este detinut de una sau de mai multe persoane care nu sunt rezidente ale niciunuia dintre statele contractante;
(iii)in cazul unei institutii caritabile sau al unei entitati scutite de impozit ale carei activitati principale nu sunt desfasurate in niciunul dintre statele contractante.
In plus, persoana mentionata mai sus nu va avea dreptul la beneficiile acordului daca, in anul impozabil, mai mult de 50% din venitul brut al persoanei este platit sau platibil unor persoane care nu sunt rezidente ale niciunuia dintre statele contractante sub forma de plati care sunt deductibile la calculul impozitelor in statul de rezidenta al persoanei.
3.Totusi, prevederile mentionate mai sus nu se aplica daca persoana desfasoara in mod constant activitati de afaceri in statul de rezidenta (altele decat activitatile de investitii sau de administrare a investitiilor pe cont propriu, in afara de cazul cand aceste activitati sunt activitati bancare sau de asigurari si activitati de tranzactionare a titlurilor de valoare desfasurate de o banca, de o societate de asigurari si de intermediarii de titluri de valoare autorizati) si veniturile realizate din celalalt stat contractant sunt obtinute in legatura cu sau vizeaza acele activitati de afaceri si rezidentul indeplineste celelalte conditii ale prezentului acord pentru a putea obtine astfel de beneficii.
4.Cu toate acestea, un rezident al unui stat contractant va avea dreptul la beneficiile acordului daca autoritatea competenta a celuilalt stat contractant stabileste faptul ca infiintarea sau achizitia ori mentinerea unei astfel de persoane si desfasurarea operatiunilor sale nu a avut ca unul dintre scopurile sale principale obtinerea de beneficii in baza prezentului acord.
Art. 28: Schimbul de informatii
1.Autoritatile competente ale statelor contractante vor schimba astfel de informatii (inclusiv documente sau copii legalizate ale documentelor) care sunt necesare pentru aplicarea prevederilor prezentului acord sau ale legislatiilor interne ale statelor contractante referitoare la impozitele prevazute de acord, in masura in care impozitarea la care se refera nu este contrara acordului. Schimbul de informatii nu este limitat de articolul 1.
2.Prevederile paragrafului 1 nu vor fi interpretate in niciun caz ca impunand unui stat contractant obligatia:
a)de a lua masuri administrative contrare legislatiei si practicii administrative a acelui sau a celuilalt stat contractant;
b)de a furniza informatii care nu pot fi obtinute in baza legislatiei sau in cadrul practicii administrative obisnuite a acelui sau a celuilalt stat contractant;
c)de a furniza informatii care ar dezvalui un secret comercial, de afaceri, industrial sau profesional ori un procedeu de fabricatie sau informatii a caror divulgare ar fi contrara ordinii publice.
3.Daca un stat contractant solicita informatii in conformitate cu acest articol, celalalt stat contractant va utiliza masurile sale de culegere a informatiilor pentru a obtine informatiile solicitate, chiar daca celalalt stat nu are nevoie de astfel de informatii pentru scopurile sale fiscale. Obligatia prevazuta in propozitia anterioara este supusa limitarilor prevazute de paragraful 2, insa aceste limitari nu vor fi interpretate in niciun caz ca permitand unui stat contractant sa refuze furnizarea de informatii doar pentru faptul ca acesta nu are niciun interes national fata de informatiile respective.
4.Prevederile paragrafului 2 nu vor fi interpretate in niciun caz ca permitand unui stat contractant sa refuze furnizarea de informatii doar pentru faptul ca informatiile sunt detinute de o banca, de o alta institutie financiara, de un imputernicit sau de o persoana care actioneaza ca agent sau in calitate fiduciara sau pentru ca acestea se refera la drepturile de proprietate detinute in cadrul unei persoane.
Art. 29: Membrii misiunilor diplomatice si al posturilor consulare
Prevederile prezentului acord nu afecteaza privilegiile fiscale de care beneficiaza membrii misiunilor diplomatice sau ai posturilor consulare in baza regulilor generale ale dreptului international sau a prevederilor unor acorduri speciale.
Art. 30: Intrarea in vigoare
1.Prezentul acord va intra in vigoare la data ultimei notificari prin care statele contractante se informeaza reciproc cu privire la indeplinirea cerintelor interne necesare pentru intrarea in vigoare a acordului.
2.Prevederile acordului vor produce efecte:
a)in cazul Romaniei:
(i)in ceea ce priveste impozitele retinute prin stopaj la sursa la venitul platit in sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat urmator anului calendaristic in care acordul a intrat in vigoare; si
(ii)in ceea ce priveste celelalte impozite pe venit platite in sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat urmator anului calendaristic in care acordul a intrat in vigoare;
b)in cazul Indiei:
(i)in ceea ce priveste impozitele retinute prin stopaj la sursa la venitul platit in sau dupa prima zi a lunii aprilie a anului financiar imediat urmator anului calendaristic in care acordul a intrat in vigoare; si
(ii)in ceea ce priveste celelalte impozite pe venit platite in sau dupa prima zi a lunii aprilie a anului financiar imediat urmator anului calendaristic in care acordul a intrat in vigoare.
3.La data intrarii in vigoare a prezentului acord, Conventia dintre Guvernul Republicii Socialiste Romania si Guvernul Republicii India pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit, semnata la 10 martie 1987, nu va mai produce efecte in ceea ce priveste impozitele pentru care se aplica prezentul acord, in conformitate cu prevederile paragrafului 2.
Art. 31: Denuntarea
Prezentul acord va ramane in vigoare pana va fi denuntat de un stat contractant. Fiecare stat contractant poate denunta acordul dupa 5 ani de la data intrarii in vigoare a acordului, cu conditia transmiterii cu cel putin 6 luni inainte, pe cale diplomatica, a unei note de denuntare scrisa. In aceasta situatie, acordul va inceta sa produca efecte:
a)in cazul Romaniei:
(i)in ceea ce priveste impozitele retinute prin stopaj la sursa la venitul obtinut in sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat urmator anului calendaristic in care este transmisa nota de denuntare; si
(ii)in ceea ce priveste celelalte impozite pe venit obtinute in sau dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat urmator anului calendaristic in care este transmisa nota de denuntare;
b)in cazul Indiei:
(i)in ceea ce priveste impozitele retinute prin stopaj la sursa la venitul obtinut in sau dupa prima zi a lunii aprilie a anului financiar imediat urmator anului calendaristic in care este transmisa nota de denuntare; si
(ii)in ceea ce priveste celelalte impozite pe venit obtinute in sau dupa prima zi a lunii aprilie a anului financiar imediat urmator anului calendaristic in care este transmisa nota de denuntare.
Drept care subsemnatii, autorizati in buna si cuvenita forma, au semnat prezentul acord.
-****-
Semnat la New Delhi, la 8 martie 2013, in doua exemplare originale, in limbile romana, hindusa si engleza, toate textele fiind egal autentice. In caz de divergente de interpretare, textul in limba engleza va prevala.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x