Asigurare impotriva insolventei
Cum acest tip de asigurare nu este reglementat in mod specific nici in legislatia fiscala nici in cea contabila, va solicit un punct de vedere pentru urmatoarele nedumeriri:
Conditii comune:
Prima de asigurare se calculeaza ca un procent la cifra de afaceri corectata cu TVA, a firmei noastre, pentru anul precedent. Firma de asigurare stabileste un plafon de creditare pentru fiecare client, plafon ce poate fi revizuit in cursul anului. In conditiile in care un client intarzie plata unei facturi mai mult de un termen t1, el este notificat conform prevederilor legale. Daca clientul nu da curs notificarii si nu isi stinge datoria in 15 zile de la notificare, intervine firma de asigurare. In prima faza se evalueaza soldul clientului fata de plafonul stabilit. Timp de un termen t2, firma face demersuri pentru recuperarea pe cale amiabila a creantei. T1+t2 este mai mic de 270 zile.
Daca aceste demersuri au succes, iar soldul este sub plafon ne recuperam banii si nu datoram nici un alt cost firmei de asigurare. Daca suma este peste plafon se datoreaza un comision pentru ceea ce depaseste plafonul.
Daca aceste demersuri nu au succes, la expirarea termenului t2, primim cu titlul de dauna un procent (ceva asemanator fransizei la CASCO) aplicat la minimum dintre sold neincasat si plafon aprobat. Orice incasare ulterioara efectuata de noi sau de firma de asigurare este insusita cu precadere de firma de asigurare pana la acoperirea sumei platita catre noi cu titlul de dauna, iar restul ne parvine.
In cazul in care pe numele clientului este deschisa procedura de insolventa termenul t2 se considera implinit si lucrurile decurg asa cum au fost descrise mai sus.
Intrebari:
1. Prima de risc platita firmei de asigurare este o cheltuiala deductibila fiscal? Daca da, exista imprejurari in care ar putea sa piarda aceasta calitate?
2. In momentul inceperii de catre firma de asigurare a procedurilor de recuperare a unei creante, cum se reflecta acest lucru in contabilitate si ce document justificativ poate sta la baza inregistrarii. Precizari:
a. din motive ce tin de verificarea facila a balantei rulajelor contului 4118 – Clienti incerti sunt corelate cu rulajele contului 491- Ajustari creante clienti. Ca urmare ar fi de preferat trecerea pe clienti incerti si constituirea imediata a unei ajustari, trecerea in alt analitic al grupei 411 sau o alta solutie?
b. Creantele nu sunt cesionate asiguratorului, deci inregistrarile contabile specifice unor operatiuni de factoring nu se pot aplica si in acest caz.
3. Cum se inregistreaza banii primiti de la asigurator in cadrul perioadei t2 in contul creantei?
4. Cum se inregistreaza o eventuala despagubire primita de la firma de asigurare?
5. Daca prin analogie cu inregistrarile unor daune auto utilizam contul 7581 pentru dauna, ce ar fi normal de inregistrat: trecerea creantei la clienti incerti, concomitent cu constituirea unei ajustari de valoare sau casarea creantei?
6. Daca se merge pe varianta clienti incerti, ce suma se poate considera deductibila, daca presupunem ca am ajuns la termenul de 270 de zile: 30% din total creanta sau 30% din creanta-dauna incasata. Nota: de tinut cont ca avem obligatia de a restitui total sau partial dauna incasata in cazul in care se reuseste recuperarea creantei.
7. Cum se inregistreaza sumele incasate de la clienti si datorate firmei de asigurare pentru o creanta la care am beneficiat de plata daunei?
8. Pentru un client intrat in insolventa, cum este corect a fi abordata problema deductibilitatii ajustarilor de valoare: la valoarea intregii creante sau doar a partii neacoperite?Aceeasi observatie cu punctul 6.
9. Deducerea de TVA pentru creantele detinute asupra unui client pentru care s-a pronuntat hotararea definitiva de intrare in faliment se face la nivelul intregii creante?
Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Clic aici pentru a te convinge de utilitatea raspunsurilor oferite de expertii portalcontabilitate.ro
Atentie la data valabilitatii intrebarii!
Raspunsul oferit este in concordanta cu legislatia in vigoare la data de 04 apr 2011.
Login utilizator
De ce sa ma inregistrez?
- 125 de experti sunt la dispozitia ta 24 / 7 / 365!
- Ai acces la o baza de date cu 123364 intrebari si raspunsuri din contabilitate, fiscalitate, impozit pe salarii.
- Toate informatiile din portal iti stau la dispozitie oricand si din orice locatie!
- Accesul total in portal + consultanta personalizata te costa acum doar 4.15 lei/zi, TVA inclusa.
- NOU! Accesul total in portal + consultanta personalizata + Soft Legislativ EXCLUSIV pentru Contabili - Legis Plus Contabilitate te costa acum doar 5.43 lei/zi, TVA inclusa.
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!