Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 4 Mai 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Asigurare impotriva insolventei

valabil la 04 Apr 2011
Adrian Benta Raspuns oferit de
Adrian Benta

Consultant fiscal si doctor in economie

Intrebare: In contextul actual al mediului economic romanesc, a devenit o necesitate a ne asigura impotriva riscurilor de insolventa respectiv de neplata pentru creantele detinute.

Cum acest tip de asigurare nu este reglementat in mod specific nici in legislatia fiscala nici in cea contabila, va solicit un punct de vedere pentru urmatoarele nedumeriri:

Conditii comune:

Prima de asigurare se calculeaza ca un procent la cifra de afaceri corectata cu TVA, a firmei noastre, pentru anul precedent. Firma de asigurare stabileste un plafon de creditare pentru fiecare client, plafon ce poate fi revizuit in cursul anului. In conditiile in care un client intarzie plata unei facturi mai mult de un termen t1, el este notificat conform prevederilor legale. Daca clientul nu da curs notificarii si nu isi stinge datoria in 15 zile de la notificare, intervine firma de asigurare. In prima faza se evalueaza soldul clientului fata de plafonul stabilit. Timp de un termen t2, firma face demersuri pentru recuperarea pe cale amiabila a creantei. T1+t2 este mai mic de 270 zile.

Daca aceste demersuri au succes, iar soldul este sub plafon ne recuperam banii si nu datoram nici un alt cost firmei de asigurare. Daca suma este peste plafon se datoreaza un comision pentru ceea ce depaseste plafonul.

Daca aceste demersuri nu au succes, la expirarea termenului t2, primim cu titlul de dauna un procent (ceva asemanator fransizei la CASCO) aplicat la minimum dintre sold neincasat si plafon aprobat. Orice incasare ulterioara efectuata de noi sau de firma de asigurare este insusita cu precadere de firma de asigurare pana la acoperirea sumei platita catre noi cu titlul de dauna, iar restul ne parvine.

In cazul in care pe numele clientului este deschisa procedura de insolventa termenul t2 se considera implinit si lucrurile decurg asa cum au fost descrise mai sus.

Intrebari:

1. Prima de risc platita firmei de asigurare este o cheltuiala deductibila fiscal? Daca da, exista imprejurari in care ar putea sa piarda aceasta calitate?

2. In momentul inceperii de catre firma de asigurare a procedurilor de recuperare a unei creante, cum se reflecta acest lucru in contabilitate si ce document justificativ poate sta la baza inregistrarii. Precizari:

a. din motive ce tin de verificarea facila a balantei rulajelor contului 4118 – Clienti incerti sunt corelate cu rulajele contului 491- Ajustari creante clienti. Ca urmare ar fi de preferat trecerea pe clienti incerti si constituirea imediata a unei ajustari, trecerea in alt analitic al grupei 411 sau o alta solutie?

b. Creantele nu sunt cesionate asiguratorului, deci inregistrarile contabile specifice unor operatiuni de factoring nu se pot aplica si in acest caz.

3. Cum se inregistreaza banii primiti de la asigurator in cadrul perioadei t2 in contul creantei?

4. Cum se inregistreaza o eventuala despagubire primita de la firma de asigurare?

5. Daca prin analogie cu inregistrarile unor daune auto utilizam contul 7581 pentru dauna, ce ar fi normal de inregistrat: trecerea creantei la clienti incerti, concomitent cu constituirea unei ajustari de valoare sau casarea creantei?

6. Daca se merge pe varianta clienti incerti, ce suma se poate considera deductibila, daca presupunem ca am ajuns la termenul de 270 de zile: 30% din total creanta sau 30% din creanta-dauna incasata. Nota: de tinut cont ca avem obligatia de a restitui total sau partial dauna incasata in cazul in care se reuseste recuperarea creantei.

7. Cum se inregistreaza sumele incasate de la clienti si datorate firmei de asigurare pentru o creanta la care am beneficiat de plata daunei?

8. Pentru un client intrat in insolventa, cum este corect a fi abordata problema deductibilitatii ajustarilor de valoare: la valoarea intregii creante sau doar a partii neacoperite?Aceeasi observatie cu punctul 6.

9. Deducerea de TVA pentru creantele detinute asupra unui client pentru care s-a pronuntat hotararea definitiva de intrare in faliment se face la nivelul intregii creante?

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: peste 50 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: 1089

Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Clic aici pentru a te convinge de utilitatea raspunsurilor oferite de expertii portalcontabilitate.ro

Atentie la data valabilitatii intrebarii!
Raspunsul oferit este in concordanta cu legislatia in vigoare la data de 04 apr 2011.

Login utilizator

De ce sa ma inregistrez?

  • 125 de experti sunt la dispozitia ta 24 / 7 / 365!
  • Ai acces la o baza de date cu 123364 intrebari si raspunsuri din contabilitate, fiscalitate, impozit pe salarii.
  • Toate informatiile din portal iti stau la dispozitie oricand si din orice locatie!
  • Accesul total in portal + consultanta personalizata te costa acum doar 4.15 lei/zi, TVA inclusa.
  • NOU! Accesul total in portal + consultanta personalizata + Soft Legislativ EXCLUSIV pentru Contabili - Legis Plus Contabilitate te costa acum doar 5.43 lei/zi, TVA inclusa.
SMS
VIZUALIZATI INSTANT acest raspuns, platind prin SMS!
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Sau CLICK AICI pentru a alege varianta de Abonament pentru 3, 6 ori 12 luni. Veti putea adresa intrebari in mod direct consultantilor si veti putea vedea toate intrebarile si raspunsurile din site. Peste 700 de contabili folosesc zilnic site-ul nostru.

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Intrebari similare din categoria Monografii contabile

29Apr2024

Proceduri de corectare a erorilor contabile conform reglementarilor contabile

de Liviu Sapunaru valabil la 29 Apr 2024
Intrebare: O societate a inregistrat in decembrie 2023 212 = 231 cu valoarea de 230.000; in ianuarie 2024 si-a dat seama ca s-a inregistrat o factura in 231 de doua ori cu 13.500lei.Cum se poate storna aceasta factura si care sunt monografiile contabile tinand cont ca a fost cuprinsa in d212 suma eronata?
27Apr2024

Refacturare sume incasate

de Mihaela Corneanu valabil la 27 Apr 2024
Intrebare: Intre doua entitati fara personalitate juridica, o asociatie si o scoala privata acreditata de Ministerul invatamantului exista urmatoarea situatie:- Asociatia este fondatoarea scolii;- Asociatia incaseaza in numele scolii prin site-ul propriu, taxa de scolarizare si taxa de catering prin emiterea de facturi catre parinti;- Asociatia vireaza in totalitate suma incasata in contul scolii, ...
26Apr2024

Activitate ONG

de Gabi Popescu valabil la 26 Apr 2024
Intrebare: O asociatie care promoveaza stiinta in randul copiilor desfasoara activitati atat fara scop patrimonial, cat si activitati economice. 1. Care este monografia contabila pentru o finantare nerambursabila pe care o primeste de la alta ONG in sume de 17.000 lei in vederea derularii de activitati fara scop patrimonial prin care organizeaza de-a lungul a 5 lunii ateliere de stiinta in cadrul unor ...
25Apr2024

Inchiriere obiecte de inventar

de Elena Garofil valabil la 25 Apr 2024
Intrebare: Firma inchiriaza placi de cofrare, grinzi de lemn, montanti, ce la achizitie sunt sunt inregistrate pe contul 303 "Obiecte de inventar", intrucat au o durata de viata sub 1 an si care se uzeaza/deterioreaza pe parcursul unui an. La darea in folosinta ele se scad prin nota contabila 603 = 303 .In unele cazuri, clientii nu mai restituie aceste echipamente la sfarsitul perioadei de inchiriere, ...
24Apr2024

Procesare bunuri primite spre prelucrare. Inregistrari contabile

de Elena Garofil valabil la 24 Apr 2024
Intrebare: Firma mama A rezidenta fiscal in Romania avand codul CAEN 4637 trimite spre procesare materii prime si materiale, specificatii tehnice pentru procesare (inclusiv reteta, mod de lucru, s.a.) catre compania fiica B rezidenta fiscal in Romania, codul CAEN 1084. 1. Care este monografia contabila la compania mama, respectiv la compania fiica?2. Prestarea de servicii asupra bunurilor mobile ...
13Apr2024

Venituri din legalizare traducere in cazul unui birou de traduceri

de Anca Bilas valabil la 13 Apr 2024
Intrebare: Birou de traduceri incaseaza de la persoane fizice, atat contravaloarea traducerilor, cat si contravaloarea legalizarii notariale. Legalizarea costa 50 de lei, iar biorul de traduceri factureaza 60 de lei, legalizarea catre persoana fizica. Cum ar trebui inregistrat in contabilitate incasarea de la persoane fizice in suma de 60 de lei? Aceasta reprezinta un venit al societatii in ...
x