Cesiune creanta catre buget
valabil la 22 Feb 2012
Intrebare: Un SRL are de incasat o creanta de la un client incert, care probabil va intra in insolventa. In acelasi timp are datorii fata de bugetul statului, pe care nu si le poate achita din lipsa de lichiditati. Poate sa cedeze creanta avuta de la clientul sau, care este certa, lichida si exigibila catre ANAF? In cazul in care este posibil, va rugam sa ne precizati care este temeiul legal, precum si procedura respectiva?
Raspuns:
Raspunsul la intrebarea dvs. este negativ. Orice creditor, inclusiv administratia fiscala nu poate fi constrans sa accepte un alt mijloc de plata decat cel convenit initial ori stabilit de lege. Prevederile Codului de procedura fiscala nu contin o astfel de procedura ci doar permit ca in temeiul art. 175 sa accepte in mod unilateral preluarea in contul creantei a unui imobil. Aceasta procedura de dare in plata este in foarte putine cazuri initiata de catre administratia fiscala deoarece reprezinta o exceptie de la prevederilor Legii finantelor publice care nu permite compensarea unor venituri cu cheltuieli pentru achizitia de bunuri.
Cu toate acestea in scopul recuperarii creantei, in cadrul procedurii de executare silita, creditorul poate sa actioneze in numele debitorului sau. In practica, organele fiscale de executare utilizeaza executarea silita prin poprire in conditiile art. 149 din Codul de procedura fiscala asupra oricaror sume urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti in lei si in valuta, titluri de valoare sau alte bunuri mobile necorporale, detinute si/sau datorate, cu orice titlu, debitorului de catre terte persoane sau pe care acestia le vor datora si/sau detine in viitor in temeiul unor raporturi juridice existente.
Chiar daca organele fiscale sunt libere sa decida o astfel de modalitate de executare, ele preferand desigur o executarea directa a societatii debitoare pentru o recuperare mai rapida a sumelor, este posibila initiativa societatii de a informa organului fiscal cu privire la posibilitatea executarii prin poprire asupra sumelor datorate de catre terti. In cadrul acestei proceduri tertul poprit, sub sanctiunea unei executari silite directe din partea organului fiscal, este obligat ca sumele datorate societatii creditoare sa fie imediat virate in contul bugetar indicat de organele de executare silita. Trebuie mentionat ca oricare ar fi operatiunile intreprinse vor fi calculate in continuare obligatii fiscale accesorii pana la stringerea creantei fiscale.
In situatia descrisa de dvs. este posibila o actiune in sensul celor descrise mai sus insa trebuie avut in vedere consecintele procedurii de insolventa a societatii debitoare. Potrivit art. 36 din Legea 85/2006 privind procedura insolventei de la data deschiderii procedurii se suspenda de drept toate actiunile judiciare sau masurile de executare silita pentru realizarea creantelor asupra debitorului sau bunurilor sale, cu exceptia cailor de atac declansate de debitor. Asadar, celelate modalitati de recuperare a creantelor ale tuturor creditorilor inceteaza in schimb deschiderea procedurii suspenda orice termene de prescriptie a actiunilor suspendate.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Intrebari similare din categoria Proceduri fiscale
05Nov2023
Aplicare Legii 296/2023
de
Adela Oncescu
valabil la 05 Nov 2023
Intrebare: Capitolul III sectiunea II art. XXXIII pana la art. XXXVII din Legea 296/2023 cu ce data intra in vigoare? Mentionez ca societatea este operator economic cu capital integral detinut de unitati administrativ teritoriale.
27Dec2022
Inchidere punct de lucru. Depunere D4105 si D4109
de
Elena Garofil
valabil la 27 Dec 2022
Intrebare: Societatea inchide punctul de lucru, depune pentru casa de marcat D4105 si preda memoria fiscala. Ulterior cedeaza partile sociale unei alte persoane. Referitor la casa de marcat, mai are obligatia depunerii declaratiei F4109 pentru perioada de cand a predat memoria si pana a cesionat partile sociale?
05Aug2022
Inspectie fiscala. Durata efectuarii si suspendarea inspectiei
de
Ionut Jinga
valabil la 05 Aug 2022
Intrebare: Am solicitat rambursarea TVA si in luna martie 2022 pe 28 a inceput controlul inregistrat in RUC. Problema este ca nici pana in momentul actual 31.07.2022 nu s-a finalizat, iar societatea este in categoria contribuabililor mici, iar durata controlului ar fi trebuit sa fie de 45 de zile, dar nu mai mult de 90 de zile. In CPF se mentioneaza ca in cazul in care durata inspectiei fiscale depaseste ...
03Iul2022
Asociatii de proprietari. Declaratia 101
de
Irina Dumitrescu
valabil la 03 Iul 2022
Intrebare: Este necesar ca asociatiile de proprietari sa depuna declaratia 101?
03Iul2022
Procedura de aplicare a facilitatilor la salarii pentru industria alimentara
de
Irina Dumitrescu
valabil la 03 Iul 2022
Intrebare: Au aparut normele de la Legea 135/2022 privind facilitatile din industria alimentara?
09Feb2022
Declararea sediilor secundare fara salariati
de
Ionut Jinga
valabil la 09 Feb 2022
Intrebare: Avand in vedere ca declaratia 010 si 700 au in cuprinsul sectiunii G. date privind sediile secundare care nu au obligatia inregistrarii fiscale, ce declaratie din cele doua trebuie depusa la deschiderea unui sediu secundar de lucru cu 2 salariati?