Contestare control fiscal
valabil la 11 Nov 2011
Intrebare: Firma mea a emis o factura pentru prestari servicii in urma cu trei ani, pe care a transmis-o beneficiarului. Acesta a ratacit factura si peste trei zile firma mea a emis o noua factura pentru aceleasi servicii da s-a omis anularea facturii anterioare. In contabilitate s-a inregistrat ce de a doua factura care a ajuns si la client si a fost onorata. Dupa 3 ani, in urma unui control fiscal ni s-a imputat faptul ca nu am inregistrat prima factura in contabilitate si s-au calculat TVA si impozit profit legate de aceasta + penalitati de intarziere, desi am prezentat o adresa oficiala de la client din care rezulta ca nu s-a inregistrat decat cu cea de a doua factura. Cum pot sa contest actul de control cu impunerile si penalitatile calculate pentru prima factura care nu a ajuns la beneficiar, dar pentru care fiscul m-a facut "raspunzator" pentru neinregistrare in contabilitate?
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: 1-10 angajati
• Platitoare TVA: Da
• Cod CAEN: Activitati de inginerie si consultanta tehnica
Raspuns: Daca ar fi fost de buna credinta, in baza adresei de oficiale primita de dvs. din partea beneficiarului, organul de inspectie fiscala ar fi avut posibilitatea sa solicite efectuarea unui control incrucisat de catre organul fiscal competent al clientului in discutie. In functie de constatarile inscrise in cadrul procesului-verbal primit, consider ca echipa de inspectie fiscala ar fi avut posibilitatea sa dispuna anularea facturii respective prin actul administrativ fiscal "Dispozitie privind masurile stabilite de organele de inspectie fiscala" reglementat prin OMFP 1939/2004.
Asa cum termenul de prescriere a dreptului de exercitare a deducerii sumei TVA inscrisa intr-o factura emisa de catre un furnizor/prestator este de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului fiscal in care factura respectiva a fost emisa, in mod similar, se prescrie si termenul de anulare a unei facturi de catre emitent. De altfel, consider ca acest control incrucisat nici nu ar fi fost necesar in situatia in care organul de inspectie fiscala ar fi consultat raportul neconcordantelor aferente declaratiei semestriale cod 394 “Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA”.
Inainte de inceperea unei inspectii fiscale, organul de inspectie fiscala este obligata sa solicite compartimentului specializat din cadrul D.G.F.P./D.G.A.M.C. acest raport intocmit la nivel A.N.A.F. unde se regasesc atat sumele raportate de catre firma dvs. pe intreaga perioada supusa inspectiei fiscale, cat si neconcordantele dintre sumele raportate de dvs. prin declaratia cod 394 cat si sumele raportate de catre aceiasi parteneri, obligati, la randul lor sa raporteze prin declaratia cod 394 valoarea tranzactiilor in cadrul fiecarui semestru.
Posibilitatea efectuarii unui control incrucisat la beneficiar sau analizarea raportului neconcordantelor privind informatiile furnizate prin declaratia cod 394 trebuie mentionat in cadrul contestatiei pe care urmeaza sa o formulati.
Pentru formularea corecta a contestatiei trebuie sa aveti in vedere prevederile privind forma si continutul contestatiei, aspecte care sunt reglementate prin OMFP 2137/2011 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea titlului IX din OG 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, publicat in MOf 380 din 31 mai 2011.
Contestatia se depune in termen de 30 de zile de la data comunicarii actului administrativ fiscal, sub sanctiunea decaderii, la organul fiscal emitent al actului administrativ fiscal contestat.
Pentru solutionarea contestatiei, organele de solutionare competente ale A.N.A.F. se pronunta prin decizie. Decizia emisa pentru solutionarea contestatiei este definitiva in sistemul cailor administrative de atac si este obligatorie pentru organul fiscal emitent ale actului administrativ fiscal contestat.
Pentru a nu avea surpriza respingerii contestatiei ca fiind nemotivata, la formularea si sustinerea acesteia trebuie sa prezentati toate motivele de fapt si de drept care va determina sa contestati decizia de impunere emisa de catre organul de inspectie fiscala. Argumentele aduse trebuie sa fie incidente cauzei supuse solutionarii. Pentru sustinerea motivelor de fapt prezentate trebuie sa anexati cel putin urmatoarele documente:
- fisa de cont 411 “Clienti” analitic distinct din care sa rezulte faptul ca factura emisa nu a fost inregistrata in evidenta contabila;
- fisa de cont 401 “Furnizori” analitic distinct pusa la dispozitie de catre clientul dvs. din care sa rezulte faptul ca:
- beneficiarul nu a exercitat dreptul de deducere a TVA inscrisa in factura respectiva;
- beneficiarul nu a achitat contravaloarea facturii respective.
- adresa transmisa de catre client prin care mentioneaza faptul ca nu a inregistrat factura respectiva in evidenta contabila. Daca intre timp, beneficiarul regaseste factura respectiva, la aceasta adresa trebuie atasata si factura in discutie, restituita in vederea anularii;
- copia declaratiei cod 394 din care sa rezulte valoarea serviciilor prestate catre beneficiarul respectiv, raportate in stricta concordanta cu fisa contului 411. In mod similar, aceasta declaratie poate fi solicitata si partenerului dvs. pentru a fi atasata la contestatie.
In alta ordine de idei, pentru a evita continuarea calcularii accesoriilor asupra diferentei suplimentare de plata stabilite care urmeaza a se inregistra in fisa analitica pe platitor la sectiunea TVA, este recomandabil sa achitati diferenta suplimentara de plata stabilita prin Decizia de impunere pana la solutionarea favorabila sau nefavorabila a acesteia.
De asemenea, trebuie sa efectuati inregistrarea in evidenta contabila a sumelor stabilite prin Decizia de impunere ca document justificativ de inregistrare chiar daca aceasta decizie se contesta.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Intrebari similare din categoria Livrari de bunuri
26Apr2024
Tratamentul fiscal al exporturilor catre tarile non-UE
de
Liviu Sapunaru
valabil la 26 Apr 2024
Intrebare: O companie A din RO, platitoare de TVA, vinde echipamente catre o companie B (non-UE sau UE) dar exporta acele echipamente catre o alta companie C intr-o tara diferita (non-UE 2 spre exemplu). Echipamentele sunt trimise la solicitarea companiei B care are contract de servicii cu compania C si prin intermediul contractului compania B se angajeaza sa puna la dispozitie echipamentele companiei C in ...
24Apr2024
Facturi de avans clienti UE si non-UE
de
Stan Cosmina
valabil la 24 Apr 2024
Intrebare: Avem multe cazuri in care incasam avansuri de la clientii externi, UE sau non-UE, avansuri pentru care emitem facturi de avans fara TVA, urmand regimul fiscal al livrarii de marfa careia ii corespunde. Automat aceste facturi apar in declaratia 300 la livrari export/intracomunitare. Este corect sa facem aceste facturi sau nu? Mentionez ca ele apar si in D390. Am procedat in acest fel in urma ...
22Apr2024
Tratament fiscal din punctul de vedere al TVA
de
Anca Bilas
valabil la 22 Apr 2024
Intrebare: Sunt cazuri in care primim reclamatii de la clienti externi pentru defecte de calitate. Daca emitem factura de reducere pentru reclamatii aceasta se emite tot fara TVA? Urmeaza regimul de scutire al livrarii? Se declara factura cu reducerea in D300 si D390? In cazul unor clienti mari din SUA ca si RH acestia au sistem informatic in care noi ne incarcam facturile aferente livrarilor, iar la ...
10Apr2024
Aspecte fiscale si contabile livrare bunuri
de
Anca Bilas
valabil la 10 Apr 2024
Intrebare: Avem un client la care livram doua produse cu marfuri ridicate din doua locuri: una din Danemarca si celalalt de la sediul societatii din Romania.Exista posibilitatea sa facem doua facturi sau una cu conditii/loc de livrare diferite dupa cum urmeaza: sa se faca doua facturi din RO: o factura pentru produsul 1 cu ridicare din Danemarca cu incorterm FCA Svendborg sau EXW Svendborg si o alta ...
16Feb2024
Aspecte fiscale dropshipping Spania, Romania, Cehia, Ungaria, Polonia
de
Anca Bilas
valabil la 16 Feb 2024
Intrebare: O societate din RO s-a inregistrat pe o platforma de dropshipping si primeste comenzi din diferite tari din UE (Polonia/Cehia/Ungaria). Comenzile sunt procesate de catre platfoma de dropshipping si livreaza marfa din Spania. Societatea din RO primeste factura de marfa de la societatea din Spania, scutita pentru ca efectueaza o livrare intracomunitara.1. Cum se declara factura primita de la ...
09Ian2024
Sistemul RO e-Transport. Bunuri cu risc fiscal ridicat
de
Mihaela Corneanu
valabil la 09 Ian 2024
Intrebare: Avand in vedere OUG 115/2023 privind declararea transportului international de bunuri in RO e-Transport va rog sa precizati daca este necesara declararea unui import de bunuri (aparate de fitness) in RO e-Transport . Transportul va fi pe cale maritima pana in portul Constanta, iar din Constanta pana in Bucuresti va fi pe cale rutiera.Este obligatoriu emiterea codului UIT in acest caz? Cine va ...