Contract de asociere. Tratament contabil si fiscal
Nu exista incheiate intre parti, documente specifice de constituire a unei asocieri in participatiune, ci doar acest contract de exploatare in comun si acordurile de concesiune. Nu exista nici aport de bunuri sau numerar al partilor adus in vederea constituirii asocierii. Scopul parteneriatului consta in exploatarea, evaluarea, dezvoltarea, extractia, productia si vanzarea ulterioara a unor produse specifice, denumite in continuare produse. Prin contractul de exploatare in comun se reiau cotele de participare ale partilor din acordurile de concesiune si se stabileste modul de operare, respectiv firma A este desemnata sa gestioneze in numele asocierii disponibilitatile (platile tuturor cheltuielilor, facturilor necesare desfasurarii activitatii) si operatiunile asocierii, inclusiv cele contabile.
Achizitiile necesare in scopul activitatilor desfasurate de asociere sunt efectuate de firma A in contul asocierii (facturile de bunuri si servicii vor fi emise catre firma A), sumele aferente fiind achitate tot de firma A in contul asocierii. Firma A tine evidenta contabila aferenta operatiunilor desfasurate de asociere si trimite periodic asociatului o situatie a cheltuielilor si veniturilor efectuate de asociere, precum si a cotei-parti din costuri si venituri care ii revin fiecarei parti (proportional cu cotele agreate prin acordul de concesiune).
Potrivit contractului de exploatare in comun, produsele obtinute de asociere vor fi vandute de catre firma A, in numele asocierii, iar veniturile vor fi impartite conform cotelor de participare. Firma A este desemnata sa plateasca in intregime toate facturile pentru desfasurarea activitatii specifice perimetrului in care opereaza, cat si o cota-parte din cheltuielile general-administrative din disponibilitatile ei proprii. Firma A finanteaza partea de cheltuieli aferenta asociatului conform cotei de participare specifice acestuia, pana la un anumit prag agreat de comun acord. Asadar, exista un contract de finantare intre firma A si asociat, prin care firma A suporta partea de cheltuieli a asociatului pana la o anumita limita de finantare prevazuta in contract. Daca in urma explorarii si exploatarii se vor obtine venituri, firma A va vinde in numele asociatului cota-parte de produse ce ar reveni asociatului. Firma A retine castigurile incasate din aceste vanzari pana la restituirea integrala a sumelor finantate si a dobanzilor aferente. Pe toata durata perioadei de rambursare asociatul nu va avea niciun drept de a primi fonduri rezultate din vanzarea cotei sale de produse. Contractul de finantare este purtator de dobanda, iar aceasta se calculeaza si capitalizeaza semestrial. Daca in urma exploatarii nu se vor obtine venituri, asociatul nu va fi obligat sa restituie suma finantata si nici dobada aferenta.
In ce tip de asociere se incadreaza asocierea prezentata? Care este tratamentul fiscal, juridic si contabil?
Cum trebuie organizata contabilitatea de catre firma? Ce prevederi se aplica pentru evidentierea acestui contract de exploatare in comun? Care este tratamentul fiscal-contabil?
Care sunt obligatiile contabile, conform legii ce se aplica acestui tip de asociere, atat fata de partener, cat si fata de organul fiscal?
Care este tratamentul contabil (implicit monografia contabila aplicabila) si fiscal al imprumutului acordat asociatului si a dobanzii imprumutului, avand in vedere faptul ca restituirea acestui imprumut si a dobanzii este conditionata de obtinerea in viitor a unei productii/venituri?
Partea finantata de firma A pentru asociat este exprimata in euro. Avand in vedere ca asociatul este o persoana juridica romana, care este baza legala ce permite firmei A sa emita decontul de asociere in euro si asociatului sa plateasca in euro?
Care este tratamentul contabil si fiscal al diferentelor de curs valutar aplicabile acestei spete? Prin contractul de exploatare in comun, se agreeaza ca, lunar, firma A sa transmita asociatului o situatie a cheltuielilor si veniturilor in euro, la cursul istoric al fiecarei tranzactii. Avand in vedere ca partile sunt personae rezidente romane, se poate transmite aceasta situatie numai in euro sau trebuie atat euro, cat si in lei?
Cum se va stinge obligatia de impartire a cheltuielilor in lei, cu plata in euro, avand in vedere ca nu se incadreaza in nicio exceptie de la anexa 2 la Regulamentul BNR?
Cum este corect sa procedam si cum vom inregistra atat factura decontul de cheltuieli, cat si incasarea in contabilitate?
Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Clic aici pentru a te convinge de utilitatea raspunsurilor oferite de expertii portalcontabilitate.ro
Atentie la data valabilitatii intrebarii!
Raspunsul oferit este in concordanta cu legislatia in vigoare la data de 30 oct 2017.
Login utilizator
De ce sa ma inregistrez?
- 125 de experti sunt la dispozitia ta 24 / 7 / 365!
- Ai acces la o baza de date cu 123181 intrebari si raspunsuri din contabilitate, fiscalitate, impozit pe salarii.
- Toate informatiile din portal iti stau la dispozitie oricand si din orice locatie!
- Accesul total in portal + consultanta personalizata te costa acum doar 4.15 lei/zi, TVA inclusa.
- NOU! Accesul total in portal + consultanta personalizata + Soft Legislativ EXCLUSIV pentru Contabili - Legis Plus Contabilitate te costa acum doar 5.43 lei/zi, TVA inclusa.
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!