Conventii civile de prestari servicii. Cumul de functii. Impozit si contributii
Presupunand ca din numarul total de colaboratori (desfasoara activitate de cursuri profesionale) care au incheiat cu firma conventii civile de prestari servicii:
a) unul este pensionar (pensie bruta 900 lei) si nu are incheiat contract de munca cu nici o entitate;
b) unul este pensionar (pensie bruta 800 lei) si are incheiat contract individual de munca tot cu firma noastra - cu care are incheiata si conventia civila;
c) unul este functionar public (cu contract individual de munca);
d) unul este membru in consiliul de administrare al altei entitati;
e) unul nu are incheiat contract individual de munca cu nici o entitate;
Presupunand ca fiecare dintre colaboratorii descrisi mai sus (la punctele a.-e.) realizeaza fiecare cate 1000 lei venit brut din activitatea de formare profesionala, desfasurata in baza conventiilor civile:
Intrebari:
1. Ce sume trebuie sa retina firma (retineri la sursa) pentru fiecare din colaboratori in conditiile prezentate mai sus, pentru fiecare contributie in parte?
2. Care sunt obligatiile fiscale ale fiecarui colaborator, defalcate pe fiecare obligatie in parte si scadenta de plata a acestora?
3. Care este baza legala?
Raspuns:
I.Impozitul pe venit.
Potrivit art. 78 alin. (1) lit. e) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, din punct de vedere al impozitului pe venit, sunt considerate venituri din alte surse veniturile primite de persoanele fizice din activitati desfasurate pe baza contractelor/conventiilor civile, incheiate potrivit Codului civil, altele decat cele care sunt impozitate conform cap. II al acestei legi si conform optiunii exercitate de catre contribuabil.
Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris, in momentul incheierii fiecarei/fiecarui conventii/contract civil si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestei/acestui conventii/contract.
Prin urmare, in momentul incheierii conventiei/contractului civil, persoanele fizice care obtin venituri din activitati desfasurate pe baza acestor contracte/conventii civile, trebuie sa-si exercite in scris optiunea cu privire la modalitatea de impunere, prin considerarea veniturilor ca:
(1) venit din activitati independente, sau
(2) venit din alte surse
Astfel, in situatia considerarii venitului obtinut drept “venit din activitati independente” tratamentul fiscal al acestor venituri, potrivit Legii 571/2003 privind Codul fiscal, va fi :
Platitorul de venit are obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite. Cota de impunere este de 10% si se aplica asupra venitului brut. (art. 52 ).
In aceasta situatie platitorul de venit va depune Formularul 205 „Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit ” la organul fiscal competent. Termenul de depunere este pana in ultima zi a lunii februarie inlusiv, a anului urmator celui in care se platesc veniturile.
Punctul 641 din Normele metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste: contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net anual este stabilit in sistem real si pentru care platitorii de venituri au obligatia retinerii la sursa a impozitului reprezentand plati anticipate in conformitate cu art. 52 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, determina venitul net anual pe baza contabilitatii in partida simpla.
Astfel, beneficiarii veniturilor au obligatia determinarii venitului net anual pe baza contabilitatii in partida simpla. Acestia au, de asemenea, obligatia de a depune o declaratie privind venitul realizat la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 15 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului. (art.83).
Impozitul pe venitul net anual impozabil/castigul net anual datorat este calculat de organul fiscal, pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net anual impozabil/castigul net anual din anul fiscal respectiv. Acesta va emite o decizie de impunere, iar diferentele de impozit ramase de achitat conform acestei decizii de impunere anuala se platesc, de catre beneficiarii veniturilor, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere. (art.84).
In situatia considerarii venitului obtinut drept ““venituri din alte surse”” tratamentul fiscal al acestor venituri va fi :
Potrivit art. 79, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului brut. Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final. Platitorul de venit va vira impozitul retinut la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
Platitorul de venit va depune la organul fiscal competent Formularul 205 „Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit “. Termenul de depunere este pana in ultima zi a lunii iunie inlusiv, a anului urmator celui in care se platesc veniturile.
De asemenea, platitorul de venit va declara impozitul pe venit calculat si retinut in Formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”. Declararea se face lunar, potrivit Instructiunilor de completare a formularului 100 "Declaratie privind obligatiile de
plata la bugetul de stat", aprobate prin Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala 101/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa, cu modificarile si completarile ulterioare.
II.Contributia la sisitemul asigurarilor sociale
In baza dispozitiilor art.26 alin.(1) lit.b) din Legea nr. Legii 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, contributia de asigurari sociale nu se datoreaza asupra sumelor reprezentand diurne de deplasare si de delegare, indemnizatii de delegare, detasare si transfer, drepturi de autor, precum si venituri primite in baza unor conventii civile sau contracte de colaborare.
III.Contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate.
Potrivit art. 257 alin.(2) lit.f) din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi, veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si altor venituri care se supun impozitului pe venit numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la alin.(2) lit. a) - e), alin. 21 si art. 213 alin. (2) lit. h), dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.
Venituri prevazute la alin.(2) lit. a) - e), alin. 21 si art. 213 alin. (2) lit. h) sunt:
a) veniturilor din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit;
b) veniturilor impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar;
c) veniturilor din agricultura supuse impozitului pe venit si veniturilor din silvicultura, pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza la lit. b);
d) indemnizatiilor de somaj;
e) veniturilor din pensiile care depasesc limita supusa impozitului pe venit;
f) venituri care sunt neimpozabile
h) veniturile din pensii pana la limita supusa impozitului pe venit;
In baza celor expuse, concluzionam:
a)unul este pensionar (pensie bruta 900 lei) si nu are incheiat contract de munca cu nici o entitate – nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate in baza art. 257 alin.(2) lit.f) coroborat cu art.213 alin. (2) lit.h) din Legea 95/2006.
b)unul este pensionar (pensie bruta 800 lei) si are incheiat contract individual de munca tot cu firma noastra cu care are incheiata si conventia civila-
nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate in baza art. 257 alin.(2) lit.a) si f) coroborat cu art.213 alin. (2) lit.h) din Legea 95/2006.
c)unul este functionar public (cu contract individual de munca)- nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate in baza art. 257 alin.(2) lit.a)si f) din Legea 95/2006 .
Mentiune: - functionarul public nu isi desfasoara activitatea in baza unui contract individual de munca ci in baza actului de numire potrivit Legi 188/1999 privin Statutul functionarului public. Am intuit ca va referiti la personalul contractual din institutiile sau autoritatile publice.
d) unul este membru in consiliul de administrare al altei entitati.
Art. 55 alin. 2 lit. j) din Legea 571/2003 – Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, asimileaza veniturilor salariale in vederea impunerii si indemnizatia administratorului. Intrucat indemnizatia administratorului este asimilata salariului, nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate in baza
in baza art. 257 alin.(2) lit.a)si f) din Legea 95/2006.
e). unul nu are incheiat contract individual de munca cu nici o entitate - datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, intrucat nu se incadreaza in nici una din exceptiile prevazute la 257 alin.(2) lit.f)
Conform prevederilor art. 7 alin. (1) si (3) din Normele metodologice aprobate de Ordinul 617/2007, pentru veniturile realizate din activitati independente, contributia se plateste de persoana care le realizeaza.
IV. Contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj
Potrivit art. 19 din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, in sistemul asigurarilor pentru somaj sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:
a) persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca sau pe baza de contract de munca temporara, in conditiile legii, cu exceptia persoanelor care au calitatea de pensionari;
b) functionarii publici si alte persoane care desfasoara activitati pe baza actului de numire;
c) persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului;
d) soldatii si gradatii voluntari;
e) persoanele care au raport de munca in calitate de membru cooperator;
f) alte persoane care realizeaza venituri din activitati desfasurate potrivit legii si care nu se regasesc in una dintre situatiile prevazute la lit. a)-e).
In baza celor expuse, concluzionam:
a)unul este pensionar (pensie bruta 900 lei) si nu are incheiat contract de munca cu nici o entitate – nu datoreaza contributie la sistemul asigurarilor pentru somaj conform art.19 lit.a);
b)unul este pensionar (pensie bruta 800 lei) si are incheiat contract individual de munca tot cu firma noastra cu care are incheiata si conventia civila-
nu datoreaza contributie la sistemul asigurarilor pentru somaj conform art.19 lit.a);.
c)unul este functionar public (cu contract individual de munca)- nu datoreaza contributie la sistemul asigurarilor pentru somaj conform art.19 lit.a); d
d) unul este membru in consiliul de administrare al altei entitati - datoreaza contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj, intrucat nu se regaseste in nici una din situatiile prevazute la lit.a-e;
e)unul nu are incheiat contract individual de munca cu nici o entitate - datoreaza contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj, intrucat nu se regaseste in nici una din situatiile prevazute la lit.a-e;
Angajatorii la care isi desfasoara activitatea pesoanele prevazute la art. 19 sunt obligati sa depuna, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza drepturile salariale si/sau veniturile de natura acestora, la agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi au sediul sau domiciliul, declaratia lunara privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj (art. 21 din Legea 76/2002).
Angajatorii au obligatia de a retine si de a vira lunar contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, a carei cota se aplica asupra bazei lunare de calcul, reprezentata de venitul brut realizat lunar, in situatia persoanelor asigurate obligatoriu, prin efectul legii, prevazute la art. 19 (art. 27 alin. (1) din Legea 76/2002)
Cele prevazute la pct. I si II sunt valabile in toate situatiile expuse de dvs.
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!