Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 29 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Conventii civile de prestari servicii. Cumul de functii. Impozite si contributii

valabil la 25 Dec 2009
Irina Dumitrescu Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Consultant fiscal, Expert contabil

Intrebare: Firma are, pe langa salariatii permanenti, si un numar variabil de colaboratori (angajati pe baza de conventii civile), diferit de la luna la luna.

Presupunand ca din numarul total de colaboratori (desfasoara activitate de cursuri profesionale), care au incheiate cu firma noastra conventii civile de prestari servicii:

a) unul este pensionar (pensie bruta 900 lei) si nu are incheiat contract de munca cu nici o entitate;

b) unul este pensionar (pensie bruta 800 lei) si are incheiat contract individual de munca tot cu firma noastra - cu care are incheiata si conventia civila;

c) unul este functionar public (cu contract individual de munca);

d) unul este membru in consiliul de administrare al altei entitati;

e) unul nu are incheiat contract individual de munca cu nici o entitate;

Presupunand ca fiecare dintre colaboratorii descrisi mai sus (la punctele a)-e) realizeaza (fiecare) cate 1000 lei venit brut din activitatea de formare profesionala, desfasurata in baza conventiilor civile.

Precizati si ce obligatii revin societatii X catre bugete (in afara de retinerile la sursa), cu alte cuvinte care sunt obligatiile fiscale ale firmei referitor la colaboratorii mentionati.

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 11-50 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: formare profesionala

Raspuns:
I. Impozitul pe venit.

Potrivit art. 78 alin. (1) lit. e) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, din punct de vedere al impozitului pe venit, sunt considerate venituri din alte surse veniturile primite de persoanele fizice din activitati desfasurate pe baza contractelor/conventiilor civile, incheiate potrivit Codului civil, altele decat cele care sunt impozitate conform cap. II al acestei legi si conform optiunii exercitate de catre contribuabil.
Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris, in momentul incheierii fiecarei/fiecarui conventii/contract civil si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestei/acestui conventii/contract.

Prin urmare, in momentul incheierii conventiei/contractului civil, persoanele fizice care obtin venituri din activitati desfasurate pe baza acestor contracte/conventii civile, trebuie sa-si exercite in scris optiunea cu privire la modalitatea de impunere, prin considerarea veniturilor ca:
(1) venit din activitati independente, sau
(2) venit din alte surse

Astfel, in situatia considerarii venitului obtinut drept “venit din activitati independente” tratamentul fiscal al acestor venituri, potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, va fi :

Platitorul de venit are obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite. Cota de impunere este de 10% si se aplica asupra venitului brut. (art. 52 ).
In aceasta situatie platitorul de venit va depune Formularul 205 „Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit ” la organul fiscal competent. Termenul de depunere este pana in ultima zi a lunii februarie inlusiv, a anului urmator celui in care se platesc veniturile.
Punctul 641 din Normele metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net anual este stabilit in sistem real si pentru care platitorii de venituri au obligatia retinerii la sursa a impozitului reprezentand plati anticipate in conformitate cu art. 52 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, determina venitul net anual pe baza contabilitatii in partida simpla.
Astfel, beneficiarii veniturilor au obligatia determinarii venitul net anual pe baza contabilitatii in partida simpla. Acestia au , de asemenea, obligatia de a depune o declaratie privind venitul realizat la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 15 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului. (art.83).
Impozitul pe venitul net anual impozabil/castigul net anual datorat este calculat de organul fiscal, pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net anual impozabil/castigul net anual din anul fiscal respectiv. Acesta va emite o decizie de impunere iar diferentele de impozit ramase de achitat conform acestei decizii de impunere anuala se platesc, de catre beneficiarii veniturilor, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere. (art.84).
In situatia considerarii venitului obtinut drept ““venituri din alte surse”” tratamentul fiscal al acestor venituri va fi :

Potrivit art. 79, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului brut. Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final. Platitorul de venit va vira impozitul retinut la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
Platitorul de venit va depune la organul fiscal competent Formularul 205 „Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit “. Termenul de depunere este pana in ultima zi a lunii iunie inlusiv, a anului urmator celui in care se platesc veniturile.
De asemenea, platitorul de venit va declara impozitul pe venit calculat si retinut in Formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”. Declararea se face lunar, potrivit Instructiunilor de completare a formularului 100 "Declaratie privind obligatiile de
plata la bugetul de stat", aprobate prin Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala 101/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa, cu modificarile si completarile ulterioare.


I. Contributia la sisitemul asigurarilor sociale

In baza dispozitiilor art.26 alin.(1) lit.b) din Legea nr. Legii 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, contributia de asigurari sociale nu se datoreaza asupra sumelor reprezentand diurne de deplasare si de delegare, indemnizatii de delegare, detasare si transfer, drepturi de autor, precum si venituri primite in baza unor conventii civile sau contracte de colaborare.

II. Contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate.

Potrivit art. 257 alin. (2) lit.f) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi, veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si altor venituri care se supun impozitului pe venit numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la alin.(2) lit. a) - e), alin. 21 si art. 213 alin. (2) lit. h), dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

Venituri prevazute la alin.(2) lit. a) - e), alin. 21 si art. 213 alin. (2) lit. h) sunt:

a) veniturilor din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit;
b) veniturilor impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar;
c) veniturilor din agricultura supuse impozitului pe venit si veniturilor din silvicultura, pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza la lit. b);
d) indemnizatiilor de somaj;
e) veniturilor din pensiile care depasesc limita supusa impozitului pe venit;
f) venituri care sunt neimpozabile
h) veniturile din pensii pana la limita supusa impozitului pe venit;

In baza celor expuse, concluzionam:

a) unul este pensionar (pensie bruta 900 lei) si nu are incheiat contract de munca cu nici o entitate – nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate in baza art. 257 alin.(2) lit.f) coroborat cu art.213 alin. (2) lit.h) din Legea 95/2006.

b) unul este pensionar (pensie bruta 800 lei) si are incheiat contract individual de munca tot cu firma noastra cu care are incheiata si conventia civila-
nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate in baza art. 257 alin.(2) lit.a) si f) coroborat cu art.213 alin. (2) lit.h) din Legea 95/2006.

c) unul este functionar public (cu contract individual de munca)- nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate in baza art. 257 alin.(2) lit.a)si f) din Legea 95/2006 .
Mentiune- functionarul public nu isi desfasoara activitatea in baza unui contract individual de munca ci in baza actului de numire potrivit Legi 188/1999 privin Statutul functionarului public. Am intuit ca va referiti la personalul contractual din institutiile sau autoritatile publice.

d) unul este membru in consiliul de administrare al altei entitati.
Art. 55 alin. 2 lit. j) din Legea 571/2003 – Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, asimileaza veniturilor salariale in vederea impunerii si indemnizatia administratorului. Intrucat indemnizatia administratorului este asimilata salariului, nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate in baza
in baza art. 257 alin.(2) lit.a)si f) din Legea 95/2006.

d) unul nu are incheiat contract individual de munca cu nici o entitate - datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate intrucat nu se incadreaza in nici una din exceptiile prevazute la 257 alin.(2) lit.f)

Conform prevederilor art. 7 alin. (1) si (3) din Normele metodologice aprobate de Ordinul nr. 617/2007, pentru veniturile realizate din activitati independente, contributia se plateste de persoana care le realizeaza.

IV. Contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj

Potrivit art. 19 din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, in sistemul asigurarilor pentru somaj sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:
a) persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca sau pe baza de contract de munca temporara, in conditiile legii, cu exceptia persoanelor care au calitatea de pensionari;
b) functionarii publici si alte persoane care desfasoara activitati pe baza actului de numire;
c) persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului;
d) soldatii si gradatii voluntari;
e) persoanele care au raport de munca in calitate de membru cooperator;
f) alte persoane care realizeaza venituri din activitati desfasurate potrivit legii si care nu se regasesc in una dintre situatiile prevazute la lit. a)-e).

In baza celor expuse, concluzionam:

a) unul este pensionar (pensie bruta 900 lei) si nu are incheiat contract de munca cu nici o entitate – nu datoreaza contributie la sistemul asigurarilor pentru somaj conform art.19 lit.a);

b) unul este pensionar (pensie bruta 800 lei) si are incheiat contract individual de munca tot cu firma noastra cu care are incheiata si conventia civila-
nu datoreaza contributie la sistemul asigurarilor pentru somaj conform art.19 lit.a);.

c) unul este functionar public (cu contract individual de munca)- nu datoreaza contributie la sistemul asigurarilor pentru somaj conform art.19 lit.a);
d)
d) unul este membru in consiliul de administrare al altei entitati - datoreaza contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj intrucat nu se regaseste in nici una din situatiile prevazute la lit.a-e;



e) unul nu are incheiat contract individual de munca cu nici o entitate - datoreaza contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj intrucat nu se regaseste in nici una din situatiile prevazute la lit.a-e;

Angajatorii la care isi desfasoara activitatea pesoanele prevazute la art. 19 sunt obligati sa depuna, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza drepturile salariale si/sau veniturile de natura acestora, la agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi au sediul sau domiciliul, declaratia lunara privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj (art. 21 din Legea.76/2002).

Angajatorii au obligatia de a retine si de a vira lunar contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, a carei cota se aplica asupra bazei lunare de calcul, reprezentata de venitul brut realizat lunar, in situatia persoanelor asigurate obligatoriu, prin efectul legii, prevazute la art. 19 (art. 27 alin. (1) din Legea 76/2002)

Cele prevazute la pct. I si II sunt valabile in toate situatiile expuse de dvs.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Intrebari similare din categoria Contributii si fonduri speciale

13Dec2023

Cazare salariati soti in acelasi spatiu. Tratament fiscal

de Rodica Mantescu valabil la 13 Dec 2023
Intrebare: O societate din Romania are 2 angajati sot si sotie carora le pune la dispozitie gratuit un spatiu de cazare (din patrimoniul societatii) + utilitati. Nu exista contracte de inchiriere. Societatea a evaluat valoarea folosintei spatiului de cazare plus utilitati la 1.275 lei.1. Avand in vedere ca sunt 2 salariati sot si sotie, cum este corect sa se inregistreze ca beneficiu? a. La unul ...
13Dec2023

Asigurare transport la si de la locul de munca. Tratament fiscal. Declaratia 112

de Rodica Mantescu valabil la 13 Dec 2023
Intrebare: O societate SRL din Romania are 540 de salariati. Salariatii societatii beneficieaza de urmatoarele:1. Transport la si de la locul de munca efectuat de catre un tert in baza unui contract de prestari servicii incheiat intre societatea din Romania si tert. Transportatorul este autorizat. Tinand cont de faptul ca:a. Transportatorul factureaza lunar in baza unui centralizator care contine ...
29Nov2023

Obligatii fiscale privind veniturile din activitati independente realizate in baza contractelor de activitate sportiva

de Dani Cucu valabil la 29 Nov 2023
Intrebare: Cum se taxeaza (care este brutul) contractele de activitate sportiva in urmatoarele situatii:- 10,000 lei net pe luna, perioada ianuarie - iunie 2023, deci 6 luni si septembrie-decembrie, inca 3 luni. Toate taxele sunt la platitor. Participantul la activitatea sportiva nu vrea sa depune declaratia unica.
06Nov2023

Angajare persoana cu handicap. Facilitati

de Rodica Mantescu valabil la 06 Nov 2023
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu legislatia si facilitatile (pentru companie si salariat) in cazul angajarii unei persoane cu handicap.
15Mar2023

Servicii de constructii subcontractate. Facilitati fiscale

de Teleman Nicolae Ciprian valabil la 15 Mar 2023
Intrebare: O societate comerciala, avand ca activitate principala dezvoltare imobiliara (codul CAEN 4110). Are 5 angajati pe care ii pune la dispozitia unui antreprenor general, care construieste un imobil rezidential. Refactureaza costurile cu manopera catre antreprenorul general. Se considera activitate in constructii aceasta refacturare? Practic, muncitorii sunt zugravi, maistru si fierari. Intreb ...
08Feb2023

Facilitati fiscale reprezentand 200 de lei netaxabili la calculul salariului incepand cu 1 ianuarie 2023

de Nicolae Liviu valabil la 08 Feb 2023
Intrebare: La salariul minim de 3.000 lei, care este baza de calcul a contributiei asiguratorii pentru munca? 3.000 lei sau 2.800 lei?
x