Cum a ajuns Fiscul puternic si coruptibil
06 Aug 2012
Analiza efectuata de Curtea de Conturi asupra activitatii Fiscului din ultimii trei ani arata cauzele pentru care romnii plaseaza aceasta institutie in topul coruptiei.
Structurile Ministerului Finantelor Publice (MFP) sunt expuse si vulnerabile in cea mai mare proportie la coruptie, in comparatie cu alte structuri ale societatii romnesti. Concluzia figureaza in studiul "privind relationarea dintre criminalitatea organizata si coruptie" realizat de Ministerul Administratiei si Internelor, in 2011 si a fost inclus intr-un raport de audit al performantei Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), publicat recent de catre Curtea de Conturi a Romniei (CCR).
Potrivit cercetarii MAI, 92,3% din cei chestionati au considerat ca structurile MFP, din care face parte si ANAF, sunt in masura mare vulnerabile la coruptie. Procentajul este superior celui inregistrat in cazul autoritatilor publice locale (82,5%), MAI (68,1%), Guvernului (55,9%) sau Ministerului Justitiei (55,8%).
Ce face Fiscul sa nu fie corupt?
In pofida existentei unor strategii nationale de lupta impotriva coruptiei, aprobate inclusiv prin decizii ale Guvernului (una datnd din 2008), la nivelul Fiscului aceste strategii nu sunt implementate, sunt implementate defectuos sau doar de forma, arata raportul CCR. Progresele sunt mici si privesc aspecte formale, nu esentiale - cum ar fi modalitatile de control, relationarea cu cei verificati sau selectia acestora. Potrivit CCR, progresele privesc"informarea si atentionarea cetatenilor si facilitarea instrumentelor pentru sesizarea faptelor de coruptie (afise anticoruptie, formulare pentru sesizari, linia telefonica telverde, oferirea de informatii pe pagina de internet), realizarea de tematici si pregatiri profesionale pe teme de anticoruptie, oferirea de servicii pe cale electronica (de ex. depunerea online a declaratiilor fiscale)". Rateurile Fiscului sunt insa mult mai multe si mai grave. Spre exemplu, in cazul selectiei viitorilor angajati ANAF, "actualul sistem de recrutare a personalului nu prezinta garantii suficiente privind integritatea, moralitatea si corectitudinea viitorului functionar public", spune raportul CCR.
In domeniul controlului intern anti-coruptie "performanta sistemului de control intern este redusa, deoarece la nivelul ANAF nu s-a reusit identificarea si inventarierea riscurilor privind coruptia (lista riscurilor transmise de structurile subordonate nu cuprinde riscuri legate de coruptie), iar la nivelul structurii centrale a ANAF si la nivelul subordonatelor (DGFP, Garda Financiara) nu s-au stabilit functiile sensibile.
Controalele ANAF, dar si a celorlalte structuri din cadrul MFP, se fac in functie de bunavointa, priceperea personala, flerul angajatilor sau buna dispozitie a acestora. Nu exista proceduri standardizate. „Procedurile si criteriile de selectie nu garanteaza includerea in planul de control a acelor contribuabili cu riscul fiscal cel mai ridicat. Actualul cadru legal si procedural da posibilitatea includerii sau excluderii pe criterii subiective a unor contribuabili din planul de control. Se pot include in mod abuziv in planul de control si alti contribuabili dect cei cu riscul fiscal cel mai ridicat.in mod deliberat unii contribuabili cu risc fiscal ridicat pot ramne neverificati pentru o lunga perioada de timp.Nu exista instrumente eficiente de control intern privind calitatea analizei de risc si a selectiei realizata la nivelul structurilor de inspectie fiscala. Societatile evazioniste sau cele intrate in proceduri speciale (insolventa/faliment etc.) pot fi in mod deliberat incluse cu intrziere in programul de control, existnd riscul nerecuperarii prejudiciului datorat bugetului de stat (tardivitatea constatarii diferentelor de control, instrainarea de catre debitor a activelor etc.)", arata CCR.
Telverde anticoruptie e de forma
In cazul liniei Telverde anticoruptie, CCR afirma ca uneori reclamantii care au apelat la aceasta cale au avut doar 16 secunde la dispozitie pentru relatarea cazului, majoritatea mesajelor primite au fost goale de continut, nu s-a tinut un registru al acestor plngeri care sa garanteze ca reclamatiile nu sunt sterse.
sursa: romanialibera.ro
Structurile Ministerului Finantelor Publice (MFP) sunt expuse si vulnerabile in cea mai mare proportie la coruptie, in comparatie cu alte structuri ale societatii romnesti. Concluzia figureaza in studiul "privind relationarea dintre criminalitatea organizata si coruptie" realizat de Ministerul Administratiei si Internelor, in 2011 si a fost inclus intr-un raport de audit al performantei Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), publicat recent de catre Curtea de Conturi a Romniei (CCR).
Potrivit cercetarii MAI, 92,3% din cei chestionati au considerat ca structurile MFP, din care face parte si ANAF, sunt in masura mare vulnerabile la coruptie. Procentajul este superior celui inregistrat in cazul autoritatilor publice locale (82,5%), MAI (68,1%), Guvernului (55,9%) sau Ministerului Justitiei (55,8%).
Ce face Fiscul sa nu fie corupt?
In pofida existentei unor strategii nationale de lupta impotriva coruptiei, aprobate inclusiv prin decizii ale Guvernului (una datnd din 2008), la nivelul Fiscului aceste strategii nu sunt implementate, sunt implementate defectuos sau doar de forma, arata raportul CCR. Progresele sunt mici si privesc aspecte formale, nu esentiale - cum ar fi modalitatile de control, relationarea cu cei verificati sau selectia acestora. Potrivit CCR, progresele privesc"informarea si atentionarea cetatenilor si facilitarea instrumentelor pentru sesizarea faptelor de coruptie (afise anticoruptie, formulare pentru sesizari, linia telefonica telverde, oferirea de informatii pe pagina de internet), realizarea de tematici si pregatiri profesionale pe teme de anticoruptie, oferirea de servicii pe cale electronica (de ex. depunerea online a declaratiilor fiscale)". Rateurile Fiscului sunt insa mult mai multe si mai grave. Spre exemplu, in cazul selectiei viitorilor angajati ANAF, "actualul sistem de recrutare a personalului nu prezinta garantii suficiente privind integritatea, moralitatea si corectitudinea viitorului functionar public", spune raportul CCR.
In domeniul controlului intern anti-coruptie "performanta sistemului de control intern este redusa, deoarece la nivelul ANAF nu s-a reusit identificarea si inventarierea riscurilor privind coruptia (lista riscurilor transmise de structurile subordonate nu cuprinde riscuri legate de coruptie), iar la nivelul structurii centrale a ANAF si la nivelul subordonatelor (DGFP, Garda Financiara) nu s-au stabilit functiile sensibile.
Controalele ANAF, dar si a celorlalte structuri din cadrul MFP, se fac in functie de bunavointa, priceperea personala, flerul angajatilor sau buna dispozitie a acestora. Nu exista proceduri standardizate. „Procedurile si criteriile de selectie nu garanteaza includerea in planul de control a acelor contribuabili cu riscul fiscal cel mai ridicat. Actualul cadru legal si procedural da posibilitatea includerii sau excluderii pe criterii subiective a unor contribuabili din planul de control. Se pot include in mod abuziv in planul de control si alti contribuabili dect cei cu riscul fiscal cel mai ridicat.in mod deliberat unii contribuabili cu risc fiscal ridicat pot ramne neverificati pentru o lunga perioada de timp.Nu exista instrumente eficiente de control intern privind calitatea analizei de risc si a selectiei realizata la nivelul structurilor de inspectie fiscala. Societatile evazioniste sau cele intrate in proceduri speciale (insolventa/faliment etc.) pot fi in mod deliberat incluse cu intrziere in programul de control, existnd riscul nerecuperarii prejudiciului datorat bugetului de stat (tardivitatea constatarii diferentelor de control, instrainarea de catre debitor a activelor etc.)", arata CCR.
Telverde anticoruptie e de forma
In cazul liniei Telverde anticoruptie, CCR afirma ca uneori reclamantii care au apelat la aceasta cale au avut doar 16 secunde la dispozitie pentru relatarea cazului, majoritatea mesajelor primite au fost goale de continut, nu s-a tinut un registru al acestor plngeri care sa garanteze ca reclamatiile nu sunt sterse.
sursa: romanialibera.ro
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
20Nov2017
Mutarea contributiilor: cum trebuie sa procedeze patronii care vor sa majoreze salariul brut al angajatilor
de
PortalContabilitate.ro
20 Nov 2017
16Nov2017
Cod Fiscal 2017 vs. Cod Fiscal 2018. Modificari aduse de OUG 79/2017
de
PortalContabilitate.ro
16 Nov 2017
16Nov2017
Ce contributii si impozite datoreaza un PFA in 2018?
de
PortalContabilitate.ro
16 Nov 2017
13Nov2017
Analiza OUG 79 - Impunerea veniturilor din salarii in 2018
de
PortalContabilitate.ro
13 Nov 2017
10Nov2017
Noile contributii si impozite din 2018. Comunicat Guvern
de
PortalContabilitate.ro
10 Nov 2017