Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 11 Aprilie 2021
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
Seminare online
vezi aici toata colectia >>>

Documente justificative pentru livrari intracomunitare de bunuri. Reguli fiscale aplicabile

valabil la 03 Apr 2021Conform legislatiei in vigoare!
Diana Popescu Raspuns oferit de
Diana Popescu

Consultant fiscal

Intrebare: O societate platitoare de TVA din Romania vinde sisteme de racire in Germania. Transportul bunurilor este in sarcina furnizorului si se realizeaza cu mijloacele proprii de transport. Momentan justificam scutirea de TVA cu facutura inclusa in D390 si CMR.

Ce documente trebuie sa detinem pentru a justifica scutirea de TVA aplicabila livrarii intracomunitare in conformitate cu Regulamentul de punere in aplicare (UE)?

Raspuns: Documentele justificative pentru livrarile intracomunitare de bunuri, la momentul prezentului raspuns, sunt:
- factura intocmita in mod corect, potrivit art. 319 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal;
- documente prin care se justifica transportul bunurilor pe teritoriul UE, potrivit normelor regasite in Regulamentul 2018/1912, sau OMFP 103/2016 modificat prin OMFP 2148/2020;
- codul de TVA al participantilor la tranzactie sa fie valabil emis;
- sa fie declarata livrarea intracomunitara de bunuri, de catre toti participantii la tranzactie, in declaratia recapitulativa  VIES, formular 390.
      
In formularul VIES D390 se declara livrarea cu atribut „L- Livrari intracomunitare de bunuri” si cu datele de identificare ale clientului din UE, care a furnizat codul valid de taxa pentru emiterea facturii fiscale.
 
Pentru ca, in cazul prezentat de dvs.,transportul bunurilor este in sarcina furnizorului si se realizeaza cu mijloacele proprii de transport nu poate fi aplicat regulamentul european pentru justificarea transportului intracomunitar. Pe cale de consecinta  devin aplicabile normele din legislatia nationala, aprobate prin OMFP 103/2016 modificat prin OMFP 2148/2020. Incepand cu data de 17 iulie 2020, pentru justificarea transportului este nevoie ca societatea sa detina si un al doilea document, in afara de CMR, prevazut in lista reglementata in acest sens.

Detaliem in cele ce urmeaza modul in care trebuie sa fie justificat transportul intracomunitar de bunuri.
 
Aplicarea Regulamentului 2018/1912, de modificare a Regulamentului 282/2011 privind stabilirea unor premise privind efectuarea transportului intracomunitar al bunurilor si continutul registrelor pentru stocuri la dispozitia clientului este prioritara.
 
Pentru situatiile in care nu este posibila aplicarea regulamentului vor fi aplicate normele prevazute de legislatia nationala, aprobate prin OMFP 103/2016 modificat prin OMFP 2148/2020.
           
Desi nu exista o prevedere clara in legislatie potrivit careia persoanele impozabile care aplica direct legislatia nationala  ar fi obligate sa faca dovada faptului ca nu se incadreaza in conditiile necesare aplicarii regulamentului european, cadrul normativ este scris in acest sens. Daca nu poate fi aplicat regulamentul european recomandam sa fie documentat motivul neaplicarii lui.
 
Pentru aplicarea Regulamentului 2018/1912 de modificare a Regulamentului 282/2011 privind stabilirea unor premise privind efectuarea transportului intracomunitar al bunurilor si continutul registrelor pentru stocuri la dispozitia clientului, este obligatoriu ca  persoanele impozabile sa indeplineasca cerintele prevazute de art. 45a :
 
„Articolul 45a. (1) In scopul aplicarii scutirilor prevazute la articolul 138 din Directiva 2006/112/CE, se prezuma ca bunurile au fost expediate sau transportate dintr-un stat membru catre o destinatie aflata in afara teritoriului sau, dar in interiorul Comunitatii, in oricare dintre urmatoarele cazuri:

(a) vanzatorul indica faptul ca bunurile au fost expediate sau transportate de acesta sau de o parte terta in numele sau si vanzatorul fie se afla in posesia a cel putin doua dovezi care nu sunt contradictorii dintre cele mentionate la alineatul (3) litera (a), emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator, fie se afla in posesia unei singure dovezi mentionate la alineatul (3) litera (a) impreuna cu o singura dovada care nu este contradictorie mentionata la alineatul (3) litera (b) care confirma expedierea sau transportul, emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator;

(b) vanzatorul se afla in posesia urmatoarelor:

(i) o declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate de acesta sau de catre o terta parte in numele cumparatorului si care mentioneaza statul membru de destinatie a bunurilor; aceasta declaratie scrisa precizeaza data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor si, in cazul livrarii de mijloace de transport, numarul de identificare al mijlocului de transport si identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului; si

(ii) cel putin doua dovezi care nu sunt contradictorii mentionate la alineatul (3) litera (a), emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator, sau o singura dovada dintre cele mentionate la alineatul (3) litera (a) impreuna cu o singura dovada care nu este contradictorie mentionata la alineatul (3) litera (b) care confirma expedierea sau transportul, care sunt emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator.
Cumparatorul furnizeaza vanzatorului declaratia scrisa mentionata la litera (b) punctul (i) pana cel tarziu in a zecea zi a lunii urmatoare livrarii.

(2) O autoritate fiscala poate respinge o prezumtie care a fost efectuata in conformitate cu alineatul (1).
(3) In sensul alineatului (1), urmatoarele documente sunt acceptate ca dovada a expedierii sau a transportului:

(a) documentele referitoare la expedierea sau transportul bunurilor precum un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, o factura de transport aerian de marfuri sau o factura de la transportatorul bunurilor;
(b) urmatoarele documente:

(i) o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor sau documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor;
(ii) documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie;
(iii) o chitanta eliberata de un antrepozitar in statul membru de destinatie care sa ateste depozitarea bunurilor in respectivul stat membru."
 
Astfel, nu se poate aplica regulamentul daca:
- cel putin doua dintre persoanele participante la tranzactie sunt afiliate (oricare 2 participanti);
 
- au fost solicitate informatii cu privire la afilierea participantilor la tranzactii si acestea nu au fost primite;
 
- vanzatorul sau cumparatorul realizeaza transportul intracomunitar de bunuri cu mijloace proprii de transport (aflate in proprietate sau puse la dispozitie in baza unor contracte de leasing, inchiriere, comodat sau alte contracte de acest tip); acesta este cazul prezentat in descrierea intrebarii;
 
- bunurile livrate sunt produse accizabile care circula in regim suspensiv de accize sau sunt  mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti, pe cale maritima, fluviala sau aeriana.
 
Daca in urma analizei efectuate nu ar fi intervenit nici una dintre situatiile mai sus mentionate, care ar impiedica aplicarea regulamentului, atunci transportul ar fi fost justificat prin urmatoarele documente:
 
a) cel putin 2 documente de categorie A, emise de 2 entitati diferite si independente una de cealalta, de vanzator sau de cumparator, respectiv oricare 2 documente dintre urmatoarele:
* documente specifice tipului de transport precum CMR semnat (conosament, airbill, etc.),
* factura emisa de transportatorul bunurilor
 
b) daca nu este posibil sa fie obtinute cele 2 documente de categorie A, atunci vor fi prezentate cel putin 1 document de categorie A si un document de categorie B, emise de 2 entitati diferite si independente una de cealalta. Astfel, vor fi prezentate un document specific de transport valabil emis sau o factura emisa de transportatorul  bunurilor si cel putin unul dintre urmatoarele:
* polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor;
* documente bancare prin care sa fie atestata plata transportului;
* un document oficial eliberat de o autoritate publica, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie (de exemplu un notariat);
* o chitanta eliberata de un antrepozitar in statul membru de destinatie (depozitarul nefiind afiliat nici cu vanzatorul, nici cu trasportatorul, nici cu beneficiarul bunurilor).
 
Conditia de afiliere, mai exact de lipsa afilierii dovedita prin documente precum si efectuarea transportului de o persoana diferita de furnizor si cumparator sunt esentiale pentru aplicarea regulamentului. Mentionam si ca sunt suficiente 2 documente obtinute conform termenilor prezentati pentru justificarea scutirii de taxa, desi este foarte posibil ca societatea sa ajunga sa obtina mai multe dintre ele.
 
Pentru situatiile in care nu este posibila aplicarea regulamentului, cum este  si cazul prezentat in descrierea intrebarii dvs., vor fi respectate normele prevazute de art. 10 alin. (10) si alin. (11) lit. a) - c) din  instructiunile de aplicare a  scutirii de taxa pe valoare adaugata aprobate prin OMFP 103/2016 modificat prin OMFP 2148/2020:
 
Art. 10. (10) In situatiile care nu se incadreaza in prezumtia prevazuta la art. 45a din Regulamentul 282/2011, transportul bunurilor din Romania in alt stat membru se justifica conform prevederilor prezentului articol. Astfel de situatii pot fi, fara a se limita la acestea, cele in care: transportul bunurilor este realizat cu propriile mijloace de transport de catre furnizor sau cumparator, bunurile ce fac obiectul livrarii sunt mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti, pe cale maritima, fluviala sau aeriana, persoanele implicate in transportul bunurilor nu sunt parti independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator sau nu se poate face dovada independentei acestora. Prin propriile mijloace de transport se intelege mijloacele de transport aflate in proprietatea furnizorului sau cumparatorului bunurilor sau care sunt puse la dispozitia acestuia prin contracte de leasing, inchiriere, comodat sau alte contracte de acest tip.
 
(11) In sensul alin. (10), se considera ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru, daca furnizorul detine documente care justifica transportul, precum:
 
a) in cazul livrarii de produse accizabile care circula in regim suspensiv de accize: documentul administrativ in format electronic si raportul de primire;
 
b) in cazul livrarii de mijloace de transport care se deplaseaza singure pe roti, pe cale maritima, fluviala sau aeriana: contractul de vanzare-cumparare din care sa rezulte ca bunurile vor fi transportate in alt stat membru si dovada inmatricularii mijlocului de transport in statul membru de destinatie;
 
c) in cazul livrarii altor bunuri decat cele prevazute la lit. a) si b):
 
1. documente de transport, precum un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, documentul specific de transport aerian de marfuri (Air Waybill); si
 
2. unul dintre urmatoarele documente: o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor, documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor, documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie, un document care atesta primirea bunurilor, emis de catre un depozitar din statul membru de destinatie, altul decat cumparatorul bunurilor, o declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate in statul membru de destinatie si care cuprinde: data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor, identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului.”
 
Astfel, ca si in situatia aplicarii regulamentului european, daca justificarea transportului se face in conformitate cu legislatia nationala societatea trebuie sa detina cel putin 2 documente valabil emise, din care unul sa fie document specific de transport valabil emis (CMR in cazul dvs.) si al doilea document sa fie unul dintre urmatoarele:

- o polita de asigurare corespunzatoare transportului bunurilor;
- documente bancare care sa ateste plata pentru transport (nu este cazul, in situatia din intrebare),
- documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie (un notariat sau orice alta autoritate publica);
- un document care atesta primirea bunurilor, emis de catre un depozitar din statul membru de destinatie, altul decat cumparatorul bunurilor;
- o declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate in statul membru de destinatie si care cuprinde: data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor, identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Sinteza noutatilor fiscal-contabile de impact in 2021

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Sinteza noutatilor fiscal-contabile de impact in 2021"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Articole similare

08Apr2021

Anulare optiune taxare operatiuni scutite

de Elena Garofil valabil la 08 Apr 2021
05Apr2021

Export bunuri. Documente justificare scutire de TVA

de Elena Garofil valabil la 05 Apr 2021
02Apr2021

Facturi emise pentru teste rapide antigen Covid 19

de Diana Popescu valabil la 02 Apr 2021
02Apr2021

Colet pierdut de societatea de curierat. Tratament fiscal

de Elena Garofil valabil la 02 Apr 2021
31Mar2021

Vanzare de apartamente. TVA aplicabila in 2021

de Vera Constantin valabil la 31 Mar 2021
x