Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 29 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

Firmele au iesit doar partial din recesiune

03 Aug 2011
PortalContabilitate.ro Realizat de
PortalContabilitate.ro

contabil


Pentru oamenii de afaceri, productia si comenzile sunt pe crestere in acest an fata de 2010, dar blocajul financiar le incurca toate socotelile si cu greu pot sa faca angajari. Avand in vedere cresterile din statistici, „Adevarul“ i-a intrebat pe oamenii de afaceri daca intr-adevar criza a luat sfarsit. Supravietuirea este cuvantul de ordine.

Principalii parametri ai evolutiei economice arata, in statisticile guvernamentale, chiar mai bine decat in anii dinaintea crizei. Comenzile, productia, cifrele de afaceri sau efectivul salariatilor au cresteri semnificative. Datorita unei organizari exemplare a exportatorilor, industria a ajuns varf de lance, iar companii de top precum Dacia, ArcelorMittal, Petrom sau Nokia au tras in sus economia. Pana si sectorul de constructii, care a fost probabil cel mai greu incercat in anii crizei, incepe sa raporteze cresteri. in fine, masurile anticriza anuntate de Guvern par sa-si fi facut efectul, astfel ca, iata, Romania a iesit din recesiune. Oare, asa sa fie? intrebati cum stau cu principalii indicatori ai afacerilor pe care le conduc, intreprinzatorii chestionati de „Adevarul" in cadrul unui minisondaj ne-au raspuns ca nu mai e atat de rau ca in ultimii doi ani, dar nici atat de bine ca in statisticile oficiale.

Costuri mai mari, vanzari mai mici

Sectorul privat a ramas cu costurile impuse de Guvern, in 2009, la intrarea in criza si au crescut cheltuielile cu forta de munca. in schimb, „au fost introduse noi cheltuieli care nu mai sunt deductibile fiscal, deci nu cred ca am iesit din criza", ne-a declarat Maria Grapini, presedintele Pasmatex Grup Timisoara, liderul patronatului din industria usoara - FEPAIUS. „Comenzile in sectorul textile-confectii au crescut, dar, din pacate, nu pot fi preluate din cauza lipsei de lichiditati pentru sustinerea productiei. Numarul de salariati in sector a scazut din 2008 pana in prezent, de la 325.000 pana la 215.000. Productia industriala in primul semestru 2011 nu a crescut fata de 2010, este sensibil egala, dar sa nu uitam ca in 2009 si in 2010 productia industriala a scazut cu circa 25% fata de 2008", ne-a spus Maria Grapini.

Singura masura reala pentru mediul privat care s-a aplicat in 2010, dar care nu se mai aplica si in 2011, a fost neimpozitarea salariului de 75% platit oamenilor trimisi acasa, in somaj tehnic, din lipsa de comenzi. in piata interna, vanzarile din industria usoara au scazut dramatic. Au fost cresteri doar pe pietele externe, si asta a salvat companiile care au avut export. Multe IMM-uri care lucrau doar pentru piata interna au falimentat.

Maria Grapini a observat ca „din pacate incasarile sunt din ce in ce mai greoaie, am ajuns sa incasam si la 150-200 de zile de la facturare". Exista foarte multe creante, si de la stat, si de la firmele private, unele dintre ele cu sanse reduse de incasare, deoarece multi comercianti dau faliment. „Faptul ca nu se incaseaza la 30 de zile face ca multe companii sa nu mai poata sa preia contracte si astfel sa-si continue productia, ceea ce conduce la blocaj si un risc mai mare de faliment. Daca s-ar aplica Directiva europeana privind obligatia platilor la 30 de zile, ar scadea arieratele si ar putea creste productia. „Din pacate, Guvernul nu a asimilat aceasta Directiva, si-a propus s-o aplice abia in 2013".

„Avem in grupul Pasmatex o firma care exporta suta la suta si am putea angaja 50 de cusatoare (cusatori), dar nu se gasesc oameni cu aceasta calificare in piata muncii. Este exclus sa crestem preturile, nu putem vinde nici macar la pretul de la inceputul anului in piata interna. Nu putem sa ne extindem, am stopat un proiect de investitii (constructia unei noi fabrici), deoarece nu exista incredere in piata interna. Nu avem predictibilitatea costurilor de niciun fel. Au crescut costurile cu salariile, au fost introduse cheltuieli neductibile suplimentare, au crescut preturile la utilitati, combustibil si transport", a conchis presedintele FEPAIUS.

Exercitii de supravietuire

Comenzile au crescut si in agricultura, ca si in sectorul de servicii, dar nu indeajuns pentru a crea o noua relansare economica, ne spune Costel Olteanu, presedintele unui grup de companii cu activitati in aceste domenii. „Numarul de salariati este mai mare, daca ne luam dupa statisticile raportate de Fortele de Munca, dar e prea putin. Au crescut in special datorita joburilor sezoniere din turism, hoteluri, restaurante si agricultura - fenomen specific perioadei de vara.

Productia agricola este in crestere semnificativa fata de anul anterior, iar in cea industriala exista o usoara crestere datorita comenzilor externe, cum ar fi costructiile de masini", a mai aratat Costel Olteanu, care conduce si Uniunea Nationala a Patronatelor cu Capital Privat din Romania (UNPCPR). O masura anticriza? „Cel mai bun exemplu ar fi disparitia impozitului forfetar. O masura care macar nu ne-a incurcat a fost ramanerea la acelasi cuantum a taxelor si impozitelor". Costel Olteanu ne-a mai spus ca „deocamdata nu facem nici angajari, dar nici disponibilizari: exersam tehnici de supravietuire".

Un semn bun: creste consumul de carburanti

Petrolistii spun ca piata arata semne de revenire in 2011. „Se observa in aceasta perioada o inviorare a comertului cu carburanti, in sensul ca se simte o crestere de 4-5%. in astfel de perioade, o crestere de 4-5% inseamna un lucru foarte bun", ne-a declarat Constantin Tampiza, coordonatorul strategiei de dezvoltare a Lukoil pe piata din
Romania.

Ce spun statisticile oficiale

Datele raportate periodic de Institutul National de Statistica (INS) arata cresteri pe linie, cel putin in industrie, constructii si servicii, Comenzile noi din industrie au crescut in primele cinci luni cu peste 23% fata de aceeasi perioada din anul trecut, iar in mai 2011 - cu 18,3% fata de aceeasi luna din 2010. si cifrele de afaceri ale industriasilor au crescut cu mai mult de 20% in primele cinci luni, respectiv cu 17,3% in mai 2001 fata de 2010. Iar productia industriala a crescut cu 8,9%, respectiv 7,1%. si in servicii au crescut cifrele de afaceri, avansul la cinci luni fiind de peste 6%. Astfel de performante erau greu de atins chiar si in anii de boom dinaintea intrarii in recesiune. in constructii, luna mai 2011 a fost prima dupa mai bine de doi ani cand volumul lucrarilor a crescut, avansul de acum fiind de peste 3%.

Metro: cel mai greu se redreseaza retailerii

Efectele crizei asupra bugetelor de familie se resimt cel mai acut in evolutia afacerilor marilor retaileri. Cu cat puterea de cumparare a romanilor scade (si a scazut dramatic in ultima perioada, pe fondul scumpirilor dublate de reducereile salariale), cu atat se restrang si vanzarile din hipermarketuri si din marile magazine. in cazul Metro, vanzarile au scazut mai ales la categoria marfurilor nealimentare si a bunurilor de care consumatorii nu au imediata nevoie.

„Ungaria, Bulgaria si Romania isi revin foarte incet in urma efectelor crizei economice si financiare. Vanzarile totale retail din Europa de Est nu au revenit inca la nivelurile anterioare crizei. Preturile mai ridicate cu materiile prime au condus de asemenea la cresterea preturilor in regiune. Preturile unor alimente au inregistrat chiar majorari de doua cifre", se arata intr-un raport financiar al grupului german Metro.

Vanzarile acestui retailer (al patrulea din lume) in Europa de Est au crescut in primul semestru cu 2,9%, ajungand la 7,9 miliarde de euro, datorita evolutiei pozitive din Rusia, Turcia si Polonia. insa Ungaria, Bulgaria si Romania „se redreseaza foarte greu in urma crizei". Metro este prezent in Europa de Est prin diviziile Cash&Carry, Real si Media Markt & Saturn. in Romania, Metro detine 30 de magazine Cash & Carry si 25 de hipermarketuri Real. Divizia Cash & Carry a avut in primul semestru vanzari de 5,4 miliarde de euro in Europa de Est, in crestere cu 3,5% in termeni nominali.

Doar evolutia vanzarilor din Romania si Grecia a continuat sa fie afectata de conditiile economice dificile. La Real, vanzarile din regiune au scazut cu 1,9%, la 1,4 miliarde de euro, cu „dificultati" in Romania si Polonia. La nivel mondial, vanzarile Metro au stagnat in primul semestru, la 31,2 miliarde de euro, iar profitul net a scazut cu 35%, la 83 de milioane de euro.

Scumpirea alimentelor alunga clientii

Metro noteaza, in raport, ca atingerea obiectivelor de sfarsit de an a devenit tot mai dificila, deoarece revenirea economica globala a incetinit, iar consumatorii sunt ingrijorati de criza datoriilor de stat din Europa si de preturile ridicate ale alimentelor. Grupul a reiterat tinta de profit pentru acest an, de 2,66 miliarde de euro, in urcare cu 10%, care ar trebui sa fie atinsa prin reducerea cheltuielilor la Media Markt Saturn si prin accelerarea afacerilor pe internet. Divizia de electronice Media Markt Saturn a avut performante slabe in primul semestru, fiind cea mai afectata de reducerea cheltuielilor consumatorilor, conchid autorii raportului.

Scade consumul de alimente

in primele cinci luni din acest an, vanzarile comerciantilor care distribuie alimente si bauturi au scazut cu 9,7% fata de aceeasi perioada din 2010, potrivit Institutului National de Statistica.


sursa: adevarul.ro
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x