Fond comercial. Fond de comert
Bunurile imobile, mobile si echipamentele necesar pentru exploatarea fondului de comert, proprietate locatorului (societatea Z) sunt date in locatiune viitorului locatar pentru o perioada de 5 ani, contravaloarea locatiunii pentru aceasta perioada fiind stabilita la suma de 100.000 lei (inclusiv TVA).
Societatea Z, proprietara spatiului declara si se angajeaza sa storneze toate facturile emise si neachitate pana la data inchieierii conventiei in discutie de catre Societatea Y (fostul locatar) in valoare de 90.000 lei (inclusiv TVA). Totodata, societatea Z declara ca dupa incasarea sumei de 100.000 lei (inclusiv TVA) nu mai are nicio pretentie financiara asupra fostului locatar (Societatea Y) si se angajeaza sa faca demersurile necesare ridicarii ipotecii instituire asupra unui apartament detinut de Societatea Y.
Fostul locatar declara ca, incepand cu data semnarii conventiei, nu mai are nicio pretentie in legatura cu fondul de comert vandut si declara ca viitorul locatar este liber sa desfasoare orice activitate la locatia unde si-a desfasurat activitatea, fiind liber sa desfasoare acelasi tip de activitate si sa comercializeze acelasi tip de produse si sa utilizeze aceleasi retete la prepararea produselor ca si cele utilizate de fostul proprietar. De asemenea se obliga sa predea fondul de comert si elementele aferente acestuia in stare buna, sa garanteze viitorul locatar contra evictiunii fondului de comert, sa nu desfasoare un comert de acelasi gen sau natura, la distanta mica de viitorul locatar.
Totodata, datoriile fostului locatar conexe fondului de comert nu se transmit catre viitorul locatar ca urmare a instrainarii.
Conform acestei conventii s-au emis doua facturi: una intre Societatea Y (fostul locatar) si Societatea X (viitorul locatar) in valoare de 37.000 lei (inclusiv TVA) reprezentand fond comercial si una intre Societatea Z (proprietara spatiului) si Societatea X in valoare de 100.000 lei (inclusiv TVA) reprezentand fond de comert.
De asemenea, la data incheierii conventiei in discutie s-a incheiat si un contract de inchiriere intre societatea Z si societata X pentru spatiul care face si obiectul conventiei prezentate mai sus. Prin acest contract, societatea Z se obliga sa inchirieze societatii X spatiul impreuna cu mobilierul existent in spatiul respectiv pe o perioada de 6 ani, pentru suma de 5.000 euro/luna.
Intrebarea mea este cum inregistrez in contabilitate cele doua facturi prezentate mai sus? Avand in vedere ca exista un contract de inchiriere cum tratez din punct de vedere fiscal si contabil valoarea de 100.000 Ron. Din conventie rezulta mai mult ca firma X preia datoriile firmei Y. Va rog sa-mi spuneti cum se inregistreaza in contabilitate suma de 100.000 Ron daca se considera ca reprezinta o preluare de datorii? Fondul de comert poate fi inchiriat? Ce articol de lege prevede acest lucru? Daca poate fi inchiriat, poate aceasta operatiune sa fie inregistrata in 471 si descarcata pe cheltuieli cu chiria lunar timp de 5 ani? Ce alta modalitate de inregistrare in contabilitate exista astfel incat sa nu am niciun risc din punct de vedere contabil si fiscal. Ce modificari ar trebui sa facem conventiei pentru a reflecta cat mai corect natura operatiunii economice si nu a avea probleme in cazul unui control fiscal?
Avand in vedere ca in spatiul respectiv se va desfasura activitatea companiei (va fi punct de lucru cu 20 de salariati) va rog sa-mi spuneti care este procedura de inregistrare a punctului de lucru? Ce documente imi trebuiesc pentru inregistrarea la Registrul Comertului? Dar la Administratia Financiara? Se va inregistra la organele abilitate doar contractul de inchiriere sau si conventia?
Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Clic aici pentru a te convinge de utilitatea raspunsurilor oferite de expertii portalcontabilitate.ro
Atentie la data valabilitatii intrebarii!
Raspunsul oferit este in concordanta cu legislatia in vigoare la data de 23 feb 2010.
Login utilizator
De ce sa ma inregistrez?
- 125 de experti sunt la dispozitia ta 24 / 7 / 365!
- Ai acces la o baza de date cu 123346 intrebari si raspunsuri din contabilitate, fiscalitate, impozit pe salarii.
- Toate informatiile din portal iti stau la dispozitie oricand si din orice locatie!
- Accesul total in portal + consultanta personalizata te costa acum doar 4.15 lei/zi, TVA inclusa.
- NOU! Accesul total in portal + consultanta personalizata + Soft Legislativ EXCLUSIV pentru Contabili - Legis Plus Contabilitate te costa acum doar 5.43 lei/zi, TVA inclusa.
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!