Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

  • Subiectul saptamanii
  • D101. Corelatii randuri
    Care ar fi calculul corect pentru impozitul pe profit daca am urmatoarele date: - pierdere rand 39 D101 an 2022 = 46.316 - randul 40 D101 anul 2022 = (- 41.024) - aceasta reprezinta pierderea fiscala care o preiau in D101 anul 2023 randul...
    mai mult

HOTARAREA nr. 1.074 din 4 octombrie 2021 privind SGR

11 Ian 2024Conform legislatiei in vigoare!
PortalContabilitate.ro Realizat de
PortalContabilitate.ro

contabil



EMITENT: Guvernul
PUBLICATA IN: Monitorul Oficial nr. 1120 din 21 noiembrie 2022

Data intrarii in vigoare: 07 Noiembrie 2023

Forma actualizata valabila la data de 11.01.2024, cuprinzand modificarile/completarile aduse de:
  • HOTARAREA Guvernului nr. 165/2022
  • HOTARAREA nr. 12 din 11 ianuarie 2023
  • HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023
  CAP. I
  Dispozitii generale

  ART. 1
  Domeniul de aplicare
  (1) Prezenta hotarare are ca obiect stabilirea cadrului legal pentru implementarea pe intreg teritoriul Romaniei a sistemului de garantie-returnare, denumit in continuare SGR, aplicabil pentru ambalaje primare nereutilizabile prevazute la art. 10 alin. (5) din Legea nr. 249/2015
 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, cu modificarile si completarile ulterioare.
  (2) SGR reprezinta o modalitate prin care operatorii economici prevazuti la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 249/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, denumiti in continuare producatori, indeplinesc responsabilitatea pentru preluarea, transportul si reciclarea ambalajelor SGR, in conditiile prezentei hotarari.
  (3) De la data intrarii in functiune a SGR, obligatiile producatorilor aferente raspunderii pentru preluarea, transportul si reciclarea ambalajelor SGR se vor indeplini exclusiv prin intermediul administratorului SGR.

(la 07-11-2023 Alineatul (3), Articolul 1, Capitolul I a fost modificat de Punctul 1., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)

  ART. 2
  Definitii
  (1) Semnificatia termenilor specifici utilizati in cuprinsul textului este prevazuta in anexa nr. 1.

(la 07-11-2023 Alineatul (1), Articolul 2, Capitolul I a fost modificat de Punctul 2., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
   (2) Definitiile prevazute la alin. (1) se completeaza cu definitiile prevazute in anexa nr. 1 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2021
 privind regimul deseurilor, cu modificarile si completarile ulterioare, si, dupa caz, cu cele prevazute la art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000
 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv cu cele prevazute in anexa nr. I la Legea nr. 351/200
1 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national - Sectiunea a IV-a - Reteaua de localitati, cu modificarile si completarile ulterioare.
  CAP. II
  Obligatiile producatorilor
  ART. 3
  Obligatiile privind inregistrarea
  (1) Producatorii care introduc pe piata nationala produse ambalate prevazute la art. 1 alin. (1) au obligatia sa se inregistreze in baza de date gestionata de catre administratorul SGR pana la data de 28 februarie 2023.

(la 12-01-2023 Alineatul (1) din Articolul 3 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 12 din 11 ianuarie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 39 din 12 ianuarie 2023)
  (2) In scopul prevazut la alin. (1), producatorii au obligatia de a transmite administratorului SGR prevazut la art. 18 alin. (1) o notificare in format digital cu semnatura electronica simpla sau calificata care sa cuprinda cel putin urmatoarele:

  a) datele de identificare ale producatorului, insotite de o copie a certificatului de inregistrare fiscala;
  b) numele, numarul de telefon si adresa de e-mail ale persoanei de contact desemnate din partea producatorului in relatia cu administratorul SGR;
  c) numarul de unitati de ambalaje care fac obiectul SGR in conformitate cu art. 10 alin. (5) din Legea nr. 249/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si greutatea aferenta de ambalaj exprimata in kilograme introduse pe piata nationala in anul calendaristic anterior, defalcate pe tip de material, volum per unitate de ambalaj si categorii de produse continute.

(la 12-01-2023 Alineatul (2) din Articolul 3 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 12 din 11 ianuarie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 39 din 12 ianuarie 2023)
   (3) Data inregistrarii este considerata a fi data la care producatorul a transmis corect si complet documentatia prevazuta de prezenta hotarare si cea solicitata de administratorul SGR in conditiile alin. (4), daca este cazul, indiferent de data la care administratorul SGR a confirmat primirea documentatiei si caracterul complet al acesteia.
  (4) Producatorii sunt obligati sa ofere clarificari si informatiile solicitate de catre administratorul SGR in legatura cu notificarea de inregistrare in SGR, in termen de 5 zile lucratoare de la primirea notificarii.
  (5) Producatorii care intentioneaza sa introduca pe piata nationala produsele ambalate prevazute la art. 1 alin. (1) ulterior implinirii termenului prevazut la alin. (1) au obligatia de a se inregistra in SGR cu cel putin 30 de zile inainte de introducerea pe piata nationala a produselor ambalate in ambalaje SGR.
  ART. 4
  Obligatii specifice functionarii SGR
  (1) Producatorii sunt obligati:
  a) sa incheie contracte cu administratorul SGR, in cel mult 60 de zile de la data inregistrarii conform prevederilor art. 3, in vederea indeplinirii obligatiilor asa cum decurg acestea din prezenta hotarare;
  b) sa marcheze ambalajele SGR conform prezentei hotarari;
  c) sa utilizeze pentru raportarea ambalajelor puse pe piata, care fac obiectul SGR, programul informatic dezvoltat, gestionat si pus la dispozitie de catre administratorul SGR;

(la 07-11-2023 Litera c), Alineatul (1), Articolul 4, Capitolul II a fost modificata de Punctul 3., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
  c^1) sa inregistreze in registrul ambalajelor SGR fiecare tip de ambalaj SGR pus pe piata;

(la 07-11-2023 Alineatul (1), Articolul 4, Capitolul II a fost completat de Punctul 4., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
   d) sa tina evidenta numarului total al produselor in ambalaje SGR pe tip de material, greutate si volume, precum si evidenta garantiilor percepute aferente;
  e) sa comunice administratorului SGR evidenta actualizata prevazuta la lit. d), pana la data de 10 a lunii imediat urmatoare pentru produsele in ambalaje SGR introduse pe piata nationala in luna de referinta, in formatul si procedura stabilite de administratorul SGR;
  f) sa plateasca administratorului SGR lunar, prin transfer bancar, valoarea garantiei aferente produselor in ambalaje SGR introduse pe piata nationala, pana la data de 25 a lunii urmatoare introducerii pe piata a produselor;

(la 07-11-2023 Litera f), Alineatul (1), Articolul 4, Capitolul II a fost modificata de Punctul 5., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
  g) sa perceapa de la clientii lor garantia aferenta produselor in ambalajele SGR introduse pe piata nationala si achizitionate de catre acestia, cu exceptia cazului in care producatorul decide sa suporte costul garantiei in cazul oferirii produselor ambalate in ambalaje SGR, cu titlu gratuit, catre consumatorul si/sau utilizatorul final, spre exemplu ca premii sau mostre gratuite, caz in care garantia va fi suportata in mod direct de catre producator si nu va fi perceputa de la clientii acestuia sau de la comercianti, respectiv de la consumatorul si/sau utilizatorul final;

(la 07-11-2023 Litera g), Alineatul (1), Articolul 4, Capitolul II a fost modificata de Punctul 5., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
   h) sa plateasca administratorului SGR tariful de administrare conform contractului incheiat cu administratorul SGR;
  i) sa informeze consumatorii sau utilizatorii finali, prin transmiterea informatiei detaliate pe produs, marca, tip de material, greutate si volum al ambalajului pentru a fi postata pe pagina de internet a administratorului SGR, despre inceperea sau incetarea punerii pe piata a unui anumit tip de produs ambalat in ambalaj SGR;
  j) sa permita efectuarea controalelor de catre autoritatile competente si sa furnizeze acestora documente, informatii corecte si complete referitoare la propriile ambalaje care fac obiectul SGR, datele comunicate catre administratorul SGR si decontarile cu acesta, alte produse ambalate care fac obiectul obligatiilor de mediu.
  (1^1) Incalcarea prevederilor alin. (1) lit. c^1) se constata de catre sistemul intern de control managerial al administratorului SGR si se transmite Comitetului de supraveghere prevazut la art. 19 alin. (8).

(la 07-11-2023 Articolul 4, Capitolul II a fost completat de Punctul 6., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
   (2) Producatorii prevazuti la art. 3 alin. (1), prin intermediul administratorului SGR, sunt obligati sa realizeze urmatoarele obiective minime anuale de returnare a ambalajelor SGR:
  a) 65% sticla, 65% plastic, 65% metal pentru anul 2024;
  b) 75% sticla, 80% plastic, 80% metal pentru anul 2025;
  c) 85% sticla, 90% plastic, 90% metal incepand cu anul 2026.
  (3) Gradul de indeplinire a obiectivelor de returnare se calculeaza prin raportul dintre numarul total de ambalaje SGR introduse pe piata nationala si numarul total de ambalaje SGR validate in baza codului de bare ca fiind returnate in cadrul SGR in anul calendaristic de referinta si va fi verificat de catre Administratia Fondului pentru Mediu.
  (4) Ambalajele SGR validate ca fiind returnate in cadrul SGR sunt cele stabilite la punctele de returnare prin sistemul electronic de numarare al echipamentelor automate de preluare si, respectiv, la centrul de numarare daca ambalajele au fost preluate manual la punctele de returnare.
  (5) Producatorii sunt obligati sa utilizeze programul informatic dezvoltat, gestionat si pus la dispozitie de catre administrator.
  CAP. III
  Obligatiile comerciantilor
  ART. 5
  Obligatiile privind inregistrarea in cadrul sistemului de garantie-returnare
  (1) Comerciantii au obligatia sa se inregistreze in baza de date gestionata de catre administratorul SGR pana la data de 28 februarie 2023.

(la 12-01-2023 Alineatul (1) din Articolul 5 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 2, ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 12 din 11 ianuarie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 39 din 12 ianuarie 2023)
   (2) In scopul prevazut la alin. (1), comerciantii au obligatia sa transmita administratorului SGR o notificare in format digital cu semnatura electronica simpla sau calificata care sa cuprinda cel putin urmatoarele:
  a) datele de identificare, insotite de copie a certificatului de inregistrare fiscala;
  b) numele, numarul de telefon si adresa de e-mail a persoanei de contact desemnate din partea comerciantului in relatia cu administratorul SGR;
  c) adresa si suprafata fiecarei structuri de vanzare operate de comerciant ca punct de desfacere, astfel cum sunt definite la art. 4 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000, republicata
, cu modificarile si completarile ulterioare;
  d) adresa si detaliile de acces ale punctului de preluare a ambalajelor returnate si orarul de functionare al punctului de preluare;
  e) modalitatea de preluare a ambalajelor returnabile de la detinatori: manual sau prin echipamente de preluare;
  f) numarul de produse in ambalaje SGR comercializate cu amanuntul pe piata nationala in anul calendaristic anterior;
  g) numarul de produse in ambalaje SGR pe care comerciantul anticipeaza ca il va comercializa in anul calendaristic in care este transmisa notificarea de inregistrare;
  h) informatii din care sa rezulte daca comerciantul se incadreaza la una dintre exceptiile prevazute la art. 17.
  (3) Data inregistrarii este considerata a fi data la care comerciantul a transmis corect si complet documentatia prevazuta la alin. (2).
  (4) Comerciantii sunt obligati sa ofere clarificari si informatiile administratorului SGR in legatura cu notificarea de inregistrare in SGR, in termen de 5 zile lucratoare de la solicitare.
  (5) Comerciantii care se infiinteaza sau incep comercializarea de produse in ambalaje care fac obiectul SGR ulterior implinirii termenului prevazut la alin. (1) au obligatia de a se inregistra in SGR cu cel putin 30 de zile inainte de comercializarea produselor in ambalaje SGR.
  ART. 6
  Obligatii specifice functionarii SGR
  (1) Comerciantii sunt obligati:
  a) sa incheie contracte cu administratorul SGR in vederea indeplinirii obligatiilor ce decurg din prezenta hotarare, in cel mult 90 de zile de la data inregistrarii potrivit prevederilor art. 5;
  b) sa indice valoarea garantiei distinct de pretul produsului, atat la raft, cat si in documentele fiscale aferente produsului in ambalaj SGR;

(la 07-11-2023 Litera b), Alineatul (1), Articolul 6, Capitolul III a fost modificata de Punctul 7., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
  c) sa plateasca valoarea garantiei operatorilor economici de la care achizitioneaza produse ambalate in ambalaje SGR, cu exceptia cazului in care producatorul a decis sa suporte plata garantiei in mod direct, in conditiile art. 4 alin. (1) lit. g);

(la 07-11-2023 Litera c), Alineatul (1), Articolul 6, Capitolul III a fost modificata de Punctul 7., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
   d) sa nu comercializeze produse ambalate in ambalaje SGR achizitionate de la producatori neinregistrati in cadrul administratorului SGR sau de la distribuitori ai acestor producatori;
  e) sa nu comercializeze produse ambalate in ambalaje SGR care nu sunt marcate potrivit prevederilor art. 24;
  f) sa incaseze de la clientii lor garantia aferenta produselor in ambalaje SGR, cu exceptia cazului in care comerciantul decide sa suporte costul garantiei in cazul oferirii produselor ambalate in ambalaje SGR, cu titlu gratuit, catre consumatorul si/sau utilizatorul final, spre exemplu ca premii sau mostre gratuite, caz in care garantia va fi suportata in mod direct de catre producator, potrivit art. 4 alin. (1) lit. g) daca oferirea gratuita se face la instructiunea acestuia, sau de catre comerciant daca oferirea gratuita se face de catre comerciant si nu va fi perceputa de la consumatorul si/sau utilizatorul final;

(la 07-11-2023 Litera f), Alineatul (1), Articolul 6, Capitolul III a fost modificata de Punctul 7., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
   g) sa afiseze in cadrul structurilor de vanzare informatii adresate consumatorilor sau utilizatorilor finali cu privire la:
  g.1) tipurile de produse care fac parte din sistemul de garantie-returnare;
  g.2) valoarea garantiei;
  g.3) posibilitatea consumatorilor sau utilizatorilor finali de a returna ambalajul SGR in vederea restituirii valorii garantiei in cadrul oricarui punct de returnare de pe teritoriul Romaniei;
  g.4) adresa si programul de functionare ale punctului de returnare operat de comerciant;
  g.5) modalitatea de preluare a ambalajelor, manual sau prin echipament automat de preluare;
  g.6) modalitatile disponibile de restituire a garantiei;
  g.7) dreptul celui care returneaza ambalajul SGR de a solicita restituirea valorii garantiei in numerar, prin voucher sau prin transfer bancar, conform art. 14 alin. (2);
  g.8) situatiile de refuz al restituirii garantiei;
  h) sa organizeze puncte de returnare, in conditiile prezentei hotarari;
  i) sa preia in cadrul punctelor de returnare toate ambalajele SGR returnate de consumatori sau utilizatori finali si sa restituie acestora valoarea garantiei la momentul returnarii ambalajelor SGR, in conditiile prezentei hotarari;
  j) sa protejeze ambalajele SGR preluate in cadrul punctelor de returnare impotriva deteriorarii, furtului si a altor situatii similare, pana la preluarea acestora de catre administratorul SGR;
  k) sa permita exclusiv administratorului SGR preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare, la solicitarea acestuia sau a reprezentantului desemnat al acestuia;
  l) sa utilizeze pentru raportarea ambalajelor care fac obiectul SGR si a garantiilor aferente acestora, programul informatic pus la dispozitie online de catre administratorul SGR;
  m) sa tina evidenta numarului total al produselor in ambalaje SGR comercializate, defalcat pe produse, pentru fiecare structura de vanzare si/sau magazin online pe care le opereaza, evidenta numarului total al ambalajelor SGR care au fost returnate comerciantului de catre consumatori sau utilizatori finali, defalcat pe tip de material si volum, precum si evidenta garantiilor platite, incasate la vanzarea produselor si returnate catre consumatori la punctul de returnare, respectiv incasate de la administratorul SGR;
  n) sa permita efectuarea controalelor de catre autoritatile competente si sa furnizeze acestora documente, informatii corecte si complete referitoare la modul de indeplinire a obligatiilor de catre comerciant, precum si documentele justificative primite din partea consumatorilor sau utilizatorilor finali, administratorului SGR, si celorlalti operatori economici din cadrul SGR cu care comerciantul a incheiat contracte;
  o) sa ofere in scris, in termen de maximum 10 zile lucratoare, clarificari si informatiile solicitate de catre administratorul SGR si care sunt in legatura cu indeplinirea obligatiilor ce decurg din prezenta hotarare.
  (2) Comerciantii care, in temeiul art. 17 alin. (7), opteaza pentru organizarea punctelor de returnare in parteneriat cu unitatile administrativ-teritoriale sau cu asociatiile de dezvoltare intercomunitara, potrivit prevederilor art. 8, vor afisa in cadrul structurilor de vanzare, vizibil si usor lizibil pentru clienti, urmatorul text: „Acest magazin nu functioneaza ca punct de returnare a ambalajelor“, precum si informatia privind localizarea punctelor de returnare puse la dispozitie.
  CAP. IV
  Rolul unitatilor administrativ-teritoriale si al asociatiilor de dezvoltare intercomunitare
  ART. 7
  Organizarea si operarea punctelor de returnare
  (1) Autoritatile deliberative la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. m) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019
 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, pot aproba incheierea acordurilor de parteneriat cu comerciantii avand structuri de vanzare cu o suprafata mai mica de 200 mp, la solicitarea acestora, in vederea organizarii si operarii punctelor de returnare conform prezentei hotarari, cu conditia indeplinirii obligatiilor prevazute la art. 8 alin. (2).
  (2) Autoritatile deliberative la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale prevazute la alin. (1), precum si asociatiile de dezvoltare intercomunitara pot organiza puncte de returnare a ambalajelor SGR pe raza administrativ-teritoriala a respectivei unitati administrativ-teritoriale/asociatii de dezvoltare intercomunitara, denumite in continuare UAT/ADI, in colaborare si sub coordonarea administratorului SGR.
  ART. 8
  Acorduri de parteneriat
  (1) Autoritatile deliberative la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale prevazute la art. 7 pot aproba incheierea acordurilor de parteneriat prevazute la art. 7 exclusiv cu comerciantii avand structuri de vanzare cu suprafata mai mica de 200 mp ce sunt localizati pe raza administrativ-teritoriala a UAT.
  (2) Pentru punctele de returnare organizate potrivit prevederilor art. 7, operatorii acestora trebuie:
  a) sa asigure o capacitate de preluare cel putin egala cu suma ambalajelor SGR comercializate de catre comerciantii asociati;
  b) sa respecte obligatiile instituite de catre administratorul SGR, in conditiile prezentei hotarari;
  c) sa desemneze un responsabil in relatia cu administratorul SGR.
  (3) Punctele de returnare prevazute la alin. (1) si art. 7 sunt organizate de catre autoritatile executive la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale sau de catre asociatiile de dezvoltare intercomunitara, respectiv de catre asocierea dintre acestea si comerciantii cu suprafete de vanzare de sub 200 mp, prin responsabilul desemnat pentru relatia cu administratorul SGR.
  (4) Operatorul punctelor de returnare prevazute la alin. (1) si art. 7 are obligatia de a oferi consumatorilor finali posibilitatea de rambursare a garantiei in numerar, prin transfer bancar sau prin voucher care poate fi utilizat sau schimbat in numerar in cadrul structurilor de vanzare ale comerciantilor asociati potrivit art. 7 alin. (1) sau in cadrul structurilor de vanzare de pe raza administrativ-teritoriala in situatia art. 7 alin. (2), dupa caz.
  (5) In cazul punctelor de returnare prevazute la alin. (1) si art. 7 care sunt operate de catre unitatea administrativ-teritoriala sau asociatia de dezvoltare intercomunitara, operatorul va respecta obligatiile prevazute la art. 6 alin. (1) lit. i)-l), n) si o) in sarcina comerciantilor.
  (6) Operatorul punctelor de returnare prevazute la alin. (1) si art. 7 este obligat sa tina evidenta numarului total al ambalajelor SGR care au fost returnate acestuia, defalcat pe tip de material si volum, precum si evidenta garantiilor platite catre consumatori la punctul de returnare, respectiv incasate de la administratorul SGR.
  (7) Operatorul prevazut la alin. (5) va raspunde contraventional in aceleasi conditii cu comerciantii care opereaza puncte de returnare, in conditiile prezentei hotarari.
  ART. 9
  Compensarea costurilor
  In situatia in care autoritatile deliberative la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale sau asociatiile de dezvoltare intercomunitara asigura organizarea si operarea punctelor de returnare in conformitate cu prevederile art. 7 si 8, acestea vor beneficia din partea administratorului SGR de compensarea costurilor prin tariful de gestionare, stabilit de administratorul SGR in conformitate cu prevederile ordinului ministrului mediului, apelor si padurilor prevazut la art. 27 alin. (3), in functie de modalitatea de preluare a ambalajelor SGR returnate, respectiv manuala sau prin echipament automat de preluare.
  CAP. V
  Sistemul de garantie-returnare
  ART. 10
  Sistemul de garantie-returnare
  (1) Incepand cu data de 30 noiembrie 2023, SGR, unic la nivel national, este obligatoriu tuturor producatorilor si comerciantilor in conditiile prezentei hotarari, aplicandu-se atat produselor fabricate pe teritoriul national, cat si produselor importate sau achizitionate intracomunitar, in conditii nediscriminatorii, inclusiv in ceea ce priveste posibilitatea participarii efective a operatorilor economici la functionarea sistemului si tarifele impuse acestora de catre administratorul SGR.
  (2) Este interzisa introducerea pe piata nationala, respectiv comercializarea produselor ambalate in ambalajele prevazute la art. 1 alin. (1) daca producatorii, respectiv comerciantii nu respecta prevederile art. 3 alin. (1), art. 4 alin. (1) lit. a), art. 5 alin. (1) si art. 6 alin. (1) lit. a).
  (3) Este interzisa introducerea pe piata nationala a produselor ambalate in ambalajele prevazute la art. 1 alin. (1) daca producatorii acestora nu au contractul incheiat cu administratorul SGR valabil si daca nu respecta obligatia de inregistrare a ambalajelor SGR, potrivit art. 4 alin. (1) lit. c^1).
  (4) Este interzisa comercializarea catre consumatorii sau utilizatorii finali a produselor ambalate in ambalajele prevazute la art. 1 alin. (1) de catre comerciantii care nu au contractul incheiat cu administratorul SGR valabil.
  (5) Este interzisa introducerea pe piata nationala a produselor ambalate in ambalajele prevazute la art. 1 alin. (1) daca acestea nu sunt inscriptionate in conditiile prevazute la art. 24, cu exceptia produselor care se afla in stocul producatorilor, distribuitorilor sau comerciantilor la data prevazuta la alin. (1).
  (6) Stocurile prevazute la alin. (5) pot fi introduse pe piata, respectiv comercializate, dupa caz, cel tarziu pana la data de 30 iunie 2024, data dupa care introducerea acestora pe piata nationala, respectiv comercializarea lor este interzisa.
  (7) In cazul bunurilor importate sau achizitionate intracomunitar dupa data intrarii in functiune a SGR nu se aplica interdictia prevazuta la alin. (5) daca respectivele bunuri sunt inscriptionate inainte de prima furnizare pentru distribuire, consum sau utilizare.
  (8) Produsele ambalate in ambalajele prevazute la art. 1 alin. (1) si marcate potrivit art. 24, exportate sau vandute intracomunitar trebuie raportate in conformitate cu formatul si procedura stabilite de administratorul SGR.
  (9) Neconformarea cu prevederile de la alin. (3), (4) si (8) se constata de catre sistemul intern de control managerial al administratorului SGR si se transmite Comitetului de supraveghere prevazut la art. 19 alin. (8).

(la 07-11-2023 Articolul 10, Capitolul V a fost modificat de Punctul 8., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
  ART. 11
  Inregistrarea in cadrul sistemului de garantie-returnare
  Procedura de inregistrare in SGR se stabileste de catre administratorul SGR si se face disponibila pe pagina proprie de internet.

(la 12-01-2023 Articolul 11 din Capitolul V a fost modificat de Punctul 3, ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 12 din 11 ianuarie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 39 din 12 ianuarie 2023)

  ART. 12
  Garantia
  (1) Garantia reprezinta suma platita de catre consumatorul sau utilizatorul final la momentul achizitionarii unui produs in ambalaj SGR, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. g) si art. 6 alin. (1) lit. f), separata de pretul produsului, gestionata in cadrul sistemului de garantie-returnare prin intermediul administratorului SGR si care este restituita integral consumatorului sau utilizatorului final la momentul returnarii ambalajului SGR in cadrul unui punct de returnare.

(la 07-11-2023 Alineatul (1), Articolul 12, Capitolul V a fost modificat de Punctul 9., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
   (2) Garantia se aplica pentru fiecare unitate de produs in ambalaj SGR si este evidentiata distinct in documentele fiscale ale producatorilor, distribuitorilor si comerciantilor, la comercializarea produselor, inclusiv catre consumatorii sau utilizatorii finali.
  (3) Incepand cu data intrarii in functiune a SGR, producatorii prevazuti la pct. 1 lit. l) din anexa nr. 1 sunt obligati ca la momentul introducerii pe piata nationala a produselor in ambalaje SGR sa perceapa garantia prevazuta la alin. (1), cu exceptia celor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. g).

(la 07-11-2023 Alineatul (3), Articolul 12, Capitolul V a fost modificat de Punctul 9., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
  (4) Incepand cu data intrarii in functiune a SGR, comerciantii sunt obligati sa perceapa garantia de la consumatorii sau utilizatorii finali care achizitioneaza produse ambalate in ambalaje SGR, cu exceptia cazului in care comerciantul decide sa suporte costul garantiei in cazul oferirii produselor ambalate in ambalaje SGR, cu titlu gratuit, catre consumatorul si/sau utilizatorul final, spre exemplu ca premii sau mostre gratuite, caz in care garantia va fi suportata in mod direct de catre producator, potrivit art. 4 alin. (1) lit. g) daca oferirea gratuita se face la instructiunea acestuia, sau de catre comerciant daca oferirea gratuita se face de catre comerciant si nu va fi perceputa de la consumatorul si/sau utilizatorul final.

(la 07-11-2023 Alineatul (4), Articolul 12, Capitolul V a fost modificat de Punctul 9., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
   (5) Incepand cu data intrarii in functiune a SGR, valoarea garantiei este in cuantum de 0,5 lei pentru toate tipurile de ambalaj SGR.
  (6) Administratorul SGR are dreptul de a solicita autoritatii publice centrale pentru protectia mediului modificarea valorii garantiei, inclusiv diferentiat pe tip de ambalaj, respectiv pe tip de material.
  (7) Valoarea garantiei modificata potrivit solicitarii prevazute la alin. (6) se aproba prin hotarare a Guvernului, la initiativa autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, in conformitate cu prevederile art. 10 alin. (6) lit. e) din Legea nr. 249/2015
, cu modificarile si completarile ulterioare.
  (8) Acelasi operator economic nu poate fi obligat la plata de mai multe ori a garantiei aferente aceleiasi unitati de produs in ambalaj SGR.
  (9) Rambursarea pretului produselor in ambalaje SGR, ca urmare a returnarii produselor comandate, presupune inclusiv rambursarea garantiei aferente produselor returnate.
  ART. 13
  Modul de functionare a punctelor de returnare
  (1) In cadrul punctelor de returnare, comerciantii sunt obligati sa accepte ambalajele SGR returnate de consumatorii sau utilizatorii finali, indiferent de locul din care a fost achizitionat produsul ambalat si fara a conditiona acceptarea ambalajului SGR de prezentarea bonului fiscal.
  (2) In cadrul punctelor de returnare, comerciantii vor pastra ambalajele SGR returnate, separat de deseuri sau alte ambalaje care nu fac parte din SGR, in vederea preluarii acestora prin grija administratorului SGR.
  (3) Punctul de returnare este organizat in cadrul structurii de vanzare a comerciantului sau in imediata vecinatate a acesteia, fara depasirea unei distante de 150 de metri fata de structura de vanzare si avand cel putin acelasi program de functionare ca structura de vanzare a comerciantului.
  (4) Punctele de returnare organizate conform prevederilor art. 7 si art. 8 alin. (1) vor fi amplasate in zone accesibile consumatorilor de pe raza UAT-urilor.
  (5) Pentru toate punctele de returnare, inclusiv cele organizate in afara spatiului de vanzare, operatorii punctelor de returnare vor asigura monitorizarea si securitatea acestora, in baza unui regulament propriu care sa asigure pastrarea integritatii punctului de returnare, a echipamentelor acestuia si a ambalajelor returnate.
  (6) Administratorul SGR este proprietarul ambalajelor SGR returnate in cadrul punctelor de returnare.
  ART. 14
  Rambursarea garantiei catre consumatori sau utilizatori finali
  (1) Consumatorii sau utilizatorii finali pot restitui ambalajul SGR in cadrul oricarui punct de returnare organizat de catre comercianti pe teritoriul Romaniei, indiferent de locul din care a fost achizitionat produsul ambalat si fara a putea fi conditionati de prezentarea bonului fiscal in vederea recuperarii garantiei, in conditiile prezentei hotarari.
  (2) In cazul in care la punctul de returnare:
  a) ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garantiei este returnata consumatorilor sau utilizatorilor finali, in numerar, prin voucher sau prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului si cu suportarea comisioanelor bancare de catre solicitant;
  b) ambalajele SGR sunt preluate prin echipament automat de preluare, valoarea garantiei este returnata consumatorilor sau utilizatorilor finali fie prin voucher pe care acestia, in cadrul aceluiasi comerciant care opereaza echipamentul automat de preluare, il pot preschimba in numerar sau il pot utiliza la efectuarea cumparaturilor, in termen de maximum 12 luni de la eliberarea voucherului, fie prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului si cu suportarea comisioanelor bancare de catre solicitant.
  (3) Garantia nu va fi restituita catre consumatori sau utilizatorii finali, iar operatorii punctelor de returnare nu vor avea obligatia de a prelua ambalajul in cadrul acestora, daca ambalajul returnat:

(la 07-11-2023 Partea introductiva a alineatului (3), Articolul 14, Capitolul V a fost modificata de Punctul 10., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
   a) nu are aplicat marcajul care indica apartenenta la SGR, respectiv simbolul reprezentativ si codul de bare prevazute la art. 24 alin. (1) sau daca acesta nu este vizibil ori lizibil;
  b) nu este returnat intreg ori este degradat sau deformat astfel incat nu se poate stabili apartenenta la SGR;
  c) nu este golit in intregime de continut; sau
  d) nu este returnat in termen de maximum 24 de luni de la data publicarii pe pagina de internet a administratorului SGR a anuntului privind incetarea introducerii pe piata de catre producator a produsului respectiv.
  ART. 15
  Tariful de administrare
  (1) Pentru acoperirea costurilor financiare aferente ducerii la indeplinire a obligatiilor ce ii revin conform art. 23, administratorul SGR stabileste si percepe de la producatori tariful de administrare al SGR.
  (2) Pentru perioada 30 noiembrie 2023-31 decembrie 2024 valoarea tarifului de administrare este cea stabilita prin anexa nr. 2, iar incepand cu data de 1 ianuarie 2025 valoarea tarifului de administrare se stabileste in mod transparent de catre administratorul SGR in conformitate cu prevederile ordinului ministrului mediului, apelor si padurilor prevazut la art. 27 alin. (3).

(la 07-11-2023 Articolul 15, Capitolul V a fost modificat de Punctul 11., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
  ART. 16
  Tariful de gestionare
  (1) Tariful de gestionare se achita prin transfer bancar operatorilor punctelor de returnare, comerciantilor HoReCa, precum si operatorilor statiilor de sortare, dupa caz, pentru ambalajele preluate de catre administratorul SGR.
  (2) Pentru perioada 30 noiembrie 2023-31 decembrie 2024, valoarea tarifului de gestionare este cea stabilita prin anexa nr. 2, iar incepand cu data de 1 ianuarie 2025 valoarea tarifului de gestionare se stabileste in mod transparent de catre administratorul SGR in conformitate cu prevederile ordinului ministrului mediului, apelor si padurilor prevazut la art. 27 alin. (3).

(la 07-11-2023 Articolul 16, Capitolul V a fost modificat de Punctul 12., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
  ART. 17
  Exceptii
  (1) Prin exceptie de la prevederile art. 27 alin. (4), SGR nu se aplica produselor exportate, comercializate in magazine tip duty-free si celor care se comercializeaza in mijloacele de transport international.
  (2) Prin exceptie de la prevederile art. 6 alin. (1) lit. h)-k), comerciantii care fac disponibile pe piata nationala produse ambalate in ambalaje SGR exclusiv prin intermediul unor platforme online nu au obligatia de a organiza puncte de returnare.
  (3) Comerciantii HoReCa au obligatia sa perceapa garantia de la consumatorii finali pentru produsele in ambalaje SGR consumate in afara structurii de vanzare si sa nu perceapa garantia pentru produsele in ambalaje SGR consumate la locul structurii de vanzare.
  (4) Ambalajele SGR ale produselor consumate la locul structurii de vanzare a comerciantilor HoReCa vor fi preluate si gestionate de catre administratorul SGR in cadrul sistemului de garantie-returnare in aceeasi maniera cu cele colectate din cadrul punctelor de returnare.
  (5) Comerciantii HoReCa nu au obligatia de a organiza puncte de returnare.

(la 07-11-2023 Alineatul (5), Articolul 17, Capitolul V a fost modificat de Punctul 13., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
   (6) Prin exceptie de la prevederile art. 6 alin. (1) lit. h), comerciantii care fac disponibile produse ambalate in ambalaje SGR catre consumatorii finali exclusiv prin intermediul automatelor nu au obligatia de a organiza puncte de returnare.
  (7) Comerciantii avand structuri de vanzare cu o suprafata mai mica de 200 mp care nu isi organizeaza propriile puncte de returnare isi vor indeplini obligatiile de organizare a punctelor de returnare prin asociere cu alti comercianti care au structuri de vanzare cu o suprafata mai mica de 200 mp sau prin acord de parteneriat cu UAT/ADI potrivit prevederilor art. 8.
  (8) In situatia prevazuta la alin. (7), distanta pana la punctul de returnare realizat nu poate fi mai mare de 500 m fata de fiecare structura de vanzare a comerciantului din acordul de parteneriat, pentru structurile de vanzare din localitati rurale, respectiv 150 m pentru structurile de vanzare din localitati urbane.
  CAP. VI
  Administratorul sistemului de garantie-returnare
  ART. 18
  Administratorul SGR
  (1) Administratorul SGR este persoana juridica romana, unica la nivel national, constituita sub forma unei societati pe actiuni potrivit prevederilor Legii societatilor nr. 31/1990, republicata
, cu modificarile si completarile ulterioare, infiintata exclusiv pentru a implementa, gestiona, opera si a asigura finantarea sistemului de garantie-returnare.
  (2) Administratorul SGR va avea ca actionari structurile asociative ale producatorilor si care detin impreuna o cota de piata de cel putin 30%, raportat la numarul de unitati de ambalaje SGR introduse pe piata in ultimul an fiscal incheiat anterior depunerii documentatiei pentru acreditare, conform prevederilor alin. (5), si statul roman reprezentat de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului cu un procent de 20%. Din actionariat pot face parte si structurile asociative ale comerciantilor care introduc si comercializeaza pe piata nationala produse ambalate in ambalaje SGR.
  (3) Capitalul social al societatii constituite nu poate fi mai mic de 5 milioane lei.
  (4) Entitatea care doreste sa fie desemnata ca administrator SGR trebuie sa depuna documentatia prevazuta la art. 22 in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
  (5) Cererea prevazuta la alin. (4) se poate depune pana la data de 4 martie 2022.

  ART. 19
  Desemnarea administratorului SGR
  (1) In situatia in care este depusa o singura solicitare pentru desemnarea administratorului SGR, societatea solicitanta are obligatia de a intreprinde demersurile necesare pentru dobandirea calitatii de actionar de catre statul roman, reprezentat de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, in termen de 30 de zile de la expirarea termenului prevazut la art. 18 alin. (5) si cu respectarea procentului de detinere prevazut la alin. (5) si la art. 18 alin. (2), iar ulterior persoana juridica solicitanta va fi desemnata drept administrator al SGR, prin hotarare a Guvernului, in termen de maximum 60 de zile de la depunerea documentelor prevazute la art. 22.
  (2) In situatia in care sunt depuse doua sau mai multe solicitari pentru desemnarea administratorului SGR, autoritatea publica centrala pentru protectia mediului lanseaza o procedura de selectie, in termen de 10 zile de la expirarea termenului prevazut la art. 18 alin. (5).
  (3) Procedura de selectie prevazuta la alin. (2) se aproba prin ordin al ministrului mediului, apelor si padurilor, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, si se aplica exclusiv pentru situatia prevazuta la alin. (2).
  (4) In cazul in care administratorul SGR este selectat in urma procedurii de selectie prevazute la alin. (2), societatea selectata are obligatia de a intreprinde demersurile necesare pentru dobandirea calitatii de actionar de catre statul roman, reprezentat de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, in termen de 30 de zile de la data desemnarii castigatorului procedurii de selectie si cu respectarea procentului de detinere prevazut la alin. (5) si art. 18 alin. (2), iar ulterior desemnarea acestuia se realizeaza prin hotarare a Guvernului, in termen de 30 de zile de la finalizarea procedurii de selectie si anuntarea administratorului selectat.
  (5) In cadrul societatii prevazute la art. 18 alin. (1), statul roman, reprezentat de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, detine 20% din actiuni, iar restul de 80% din actiuni sunt detinute de structurile asociative reprezentative ale producatorilor si ale comerciantilor, cu respectarea urmatoarelor conditii cumulative:
  a) structurile asociative reprezentative ale producatorilor detin maximum 75% din actiunile societatii; si
  b) structurile asociative reprezentative ale comerciantilor detin maximum 25% din actiunile societatii.
  (6) Veniturile inregistrate cu orice titlu de catre administratorul SGR, inclusiv garantiile nerevendicate, se folosesc in mod exclusiv pentru sustinerea functionarii si cresterea eficientei sistemului de garantie-returnare.
  (7) In cadrul administratorului se constituie, potrivit dispozitiilor legale de drept comun, Consiliul de supraveghere, care va include cel putin un membru nominalizat de Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor.
  (8) Prin hotarare a Guvernului, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, se constituie Comitetul de supraveghere, format din reprezentanti ai producatorilor, comerciantilor si ai autoritatilor publice cu responsabilitati in domeniu, si se aproba structura si modul de functionare a acestuia.
  ART. 20
  Retragerea calitatii de administrator al SGR
  (1) Calitatea de administrator al SGR va fi retrasa, prin hotarare a Guvernului, in cazul existentei uneia dintre urmatoarele situatii:
  a) nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (6) sau art. 23 alin. (9) lit. w), constatata de catre institutiile competente, privind destinatia veniturilor inregistrate sub orice forma de catre administratorul SGR;
  b) nerespectarea prevederilor art. 18 alin. (2) si (3) privind mentinerea conditiilor care au stat la baza selectiei administratorului SGR;
  c) in cazul in care administratorul SGR nu realizeaza, incepand cu anul 2027, cel putin jumatate din obiectivele

(la 07-11-2023 Litera c), Alineatul (1), Articolul 20, Capitolul VI a fost modificata de Punctul 14., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
   d) in cazul in care administratorul SGR a fost condamnat prin hotarare judecatoreasca definitiva pentru savarsirea unei infractiuni in legatura cu administrarea sistemului de garantie-returnare;
  e) in cazul deschiderii procedurii falimentului a administratorului SGR, stabilit prin hotarare judecatoreasca definitiva de catre instantele competente.
  (2) In cazul in care Comitetul de supraveghere apreciaza sau ia cunostinta, dupa caz, ca administratorul SGR se afla in cel putin una dintre situatiile prevazute la alin. (1), va notifica, de indata, in scris, despre aceasta situatie autoritatea publica centrala pentru protectia mediului.
  (3) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului va initia, in termen de 30 de zile de la primirea notificarii prevazute la alin. (2), proiectul de hotarare a Guvernului privind retragerea calitatii de administrator al SGR.
  (4) La data intrarii in vigoare a hotararii prevazute la alin. (1) se organizeaza o noua procedura pentru desemnarea unui alt administrator SGR, conform prevederilor prezentei hotarari.
  ART. 21
  Obligatiile vechiului administrator SGR
  (1) Administratorul SGR caruia i s-a retras calitatea de administrator potrivit art. 20 are obligatia de a-si continua activitatea pana la desemnarea unui alt administrator SGR, sub controlul direct si nemijlocit al Comitetului de supraveghere conform atributiilor stabilite prin hotararea prevazuta la art. 20 alin. (1).
  (2) Dupa intrarea in vigoare a hotararii prevazute la art. 20 alin. (1), Comitetul de supraveghere urmareste ca activitatea vechiului administrator sa vizeze exclusiv gestionarea curenta a SGR, fara a fi implicate activitati de investitii sau oricare alte cheltuieli esentiale.
  (3) In termen de 30 de zile de la desemnarea noului administrator ca urmare a finalizarii procedurii organizate potrivit art. 20 alin. (4), fostul administrator SGR va transfera noului administrator SGR toate activele si tot pasivul societatii pe baza unui raport intocmit de un evaluator independent autorizat.
  ART. 22
  Documente necesare in vederea desemnarii ca administrator al SGR
  Societatile interesate sa fie desemnate ca administrator al SGR vor depune, in termenul prevazut la art. 18 alin. (4), documentatia necesara desemnarii, care contine cel putin urmatoarele:
  a) planul de organizare a SGR, care cuprinde masurile necesare pentru implementarea si functionarea efectiva a sistemului, precum si pentru indeplinirea obiectivelor minime anuale de returnare a ambalajelor SGR prevazute la art. 4 alin. (2);
  b) planul financiar anual si metoda de finantare a sistemului de garantie-returnare pe termen scurt, mediu si lung, care sa indice inclusiv tariful de administrare si tariful de gestionare a returnarii;
  c) planul anual de atingere a obiectivelor de returnare prevazute la art. 4 alin. (2);
  d) planul de contractare cu operatorii economici care fac parte din sistemul de garantie-returnare;
  e) planul anual privind campaniile educationale si publicitare de informare si constientizare a populatiei cu privire la SGR;
  f) certificatul constatator al societatii pe actiuni solicitante, eliberat de catre registrul comertului, valabil la data depunerii.
  ART. 23
  Obligatiile administratorului SGR
  (1) Administratorul SGR implementeaza, gestioneaza, opereaza si asigura finantarea sistemului de garantie-returnare.
  (2) Administratorul SGR are obligatia rambursarii costurilor de operare a statiilor de sortare pentru ambalajele SGR provenite din colectarea separata a deseurilor municipale si care indeplinesc conditiile de preluare stabilite in sarcina comerciantilor.
  (3) Pentru situatia prevazuta la alin. (2), administratorul SGR achita un tarif de gestionare catre statiile de sortare doar in situatia in care acestea din urma indeplinesc criteriile de acceptare pentru punctele de returnare, tarif care poate fi cel mult egal cu tariful de gestionare stabilit de administratorul SGR pentru preluare manuala in conformitate cu prevederile ordinului ministrului mediului, apelor si padurilor prevazut la art. 27 alin. (3).

(la 07-11-2023 Alineatul (3), Articolul 23, Capitolul VI a fost modificat de Punctul 15., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
   (4) Administratorul SGR are obligatia afisarii lunare pe pagina proprie de internet a cantitatii de ambalaje SGR puse pe piata si, respectiv, recuperate, in numar de unitati si in kg, pentru fiecare tip de material: plastic, metal, sticla, pana la data de 15 a lunii urmatoare celei de referinta.
  (5) Administratorul SGR are obligatia de a pune la dispozitie raportarea pentru fiecare unitate administrativ-teritoriala in care desfasoara activitatea de preluare a ambalajelor utilizate, cantitatea de ambalaje preluata de pe teritoriul administrativ al acesteia, cu o frecventa trimestriala, in maximum 25 de zile dupa trimestrul de referinta.
  (6) Raportarea prevazuta la alin. (5) trebuie sa contina cel putin cantitatea de ambalaje preluate, pe tip de material si volum.
  (7) Administratorul SGR raporteaza trimestrial, in maximum 25 de zile dupa trimestrul de referinta, autoritatii publice centrale pentru protectia mediului gradul si modalitatea de ducere la indeplinire a obligatiilor ce decurg din prezenta hotarare, inclusiv in ce priveste incredintarea spre reciclare, si va furniza orice alte informatii solicitate in scris de autoritatile competente in legatura cu functionarea sistemului de garantie-returnare.
  (8) Metodologia raportarilor prevazute la alin. (4)-(7) va fi stabilita prin ordin al autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
  (9) Administratorul SGR are urmatoarele obligatii:
  a) sa constituie, in termen de maximum 60 de zile de la infiintare, Consiliul de supraveghere;
  b) sa solicite incheierea contractelor de prestari servicii, denumite in continuare contracte SGR, cu toti producatorii care pun pe piata ambalaje SGR, in termen de 60 de zile de la data inregistrarii producatorului conform prevederilor art. 3 alin. (5);
  c) sa notifice autoritatea centrala pentru protectia mediului cu privire la producatorii care refuza incheierea contractului SGR, furnizand informatii cu privire la identificarea fiscala a acestora si demersurile intreprinse in vederea incheierii contractelor, in cel mult 30 de zile dupa expirarea termenului prevazut la lit. b);
  d) sa furnizeze producatorilor specificatiile tehnice ale marcajului SGR obligatoriu a fi aplicat de catre acestia pe ambalajele SGR, in cel mult 30 de zile de la semnarea contractului prevazut la lit. b);
  e) sa constituie si sa administreze registrul ambalajelor SGR;
  f) sa raporteze Comitetului de supraveghere producatorii care nu isi indeplinesc obligatiile contractuale fata de administratorul SGR;
  g) sa solicite incheierea contractelor de prestari servicii, denumite in continuare conventii SGR, cu toti comerciantii de produse care fac obiectul SGR, in termen de 90 de zile de la data inregistrarii comerciantului conform prevederilor art. 5 alin. (1);
  h) sa notifice autoritatea centrala pentru protectia mediului cu privire la comerciantii care refuza incheierea conventiei SGR, furnizand informatii cu privire la identificarea fiscala a acestora si demersurile intreprinse in vederea incheierii contractelor, cel tarziu in termen de 30 de zile dupa expirarea termenului prevazut la lit. g);
  i) sa incredinteze toate cantitatile de ambalaje SGR returnate in cadrul sistemului de garantie-returnare spre reciclare;
  j) sa ia in considerare si sa utilizeze infrastructura existenta, publica sau privata, in derularea operatiunilor sale logistice legate de ambalajele returnate, cu conditia ca aceasta sa respecte cerintele tehnice ale SGR;
  k) sa ramburseze comerciantilor, prin transfer bancar, valoarea integrala a garantiilor returnate consumatorilor sau utilizatorilor finali, in conditiile prevazute de prezenta hotarare, cu o frecventa lunara, pana la data de 25 pentru luna anterioara achitarii;

(la 07-11-2023 Litera k), Alineatul (9), Articolul 23, Capitolul VI a fost modificata de Punctul 16., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
  l) sa stabileasca si sa plateasca lunar, prin transfer bancar, comerciantilor, concomitent cu rambursarea garantiei potrivit lit. k), tariful de gestionare aferent ambalajelor SGR preluate de acestia prin punctele de returnare de la consumatorii sau utilizatorii finali;

(la 07-11-2023 Litera l), Alineatul (9), Articolul 23, Capitolul VI a fost modificata de Punctul 16., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
   m) sa asigure si sa achite preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare cu o frecventa si intr-o maniera care sa nu perturbe buna functionare a comerciantilor, conform contractului;
  n) sa stabileasca, sa perceapa si sa incaseze tariful de administrare platit de catre producatori administratorului SGR, in conditiile prezentei hotarari;
  o) sa indeplineasca toate masurile prevazute in documentatia depusa in vederea desemnarii in conformitate cu prevederile art. 22;
  p) sa stabileasca si sa deruleze procedura de inregistrare in cadrul sistemului de garantie-returnare a operatorilor economici carora le revine obligatia de inregistrare;
  q) sa asigure indeplinirea obiectivelor de returnare stabilite de prezenta hotarare;
  r) sa ofere informatiile solicitate de catre operatorii economici si consumatorii sau utilizatorii finali cu privire la functionarea sistemului de garantie-returnare, obligatiile ce revin operatorilor economici in cadrul sistemului si orice alte informatii ce servesc la conformarea conduitei acestora in scopul bunei functionari a sistemului;
  s) sa isi desfasoare activitatea in mod nediscriminatoriu in relatiile cu operatorii economici;
  t) sa stabileasca, sa opereze si sa actualizeze un sistem informatic care sa centralizeze date referitoare la:
  1. evidenta tuturor ambalajelor SGR introduse pe piata nationala;
  2. evidenta garantiilor platite, restituite si nerestituite in cadrul SGR;
  3. producatorii si comerciantii inregistrati in cadrul SGR;
  4. punctele de returnare si centrele de numarare din cadrul SGR;
  5. operatorii care efectueaza preluarea si transportul ambalajelor SGR;
  6. reciclatorii care au incheiat un contract cu administratorul SGR;
  u) sa faca dovada trasabilitatii ambalajelor SGR de la punctele de returnare de unde operatorii economici cu care a contractat serviciile au preluat ambalajele pana la centrul de numarare, respectiv la reciclator, prin documente financiar-contabile si documente justificative;
  v) sa identifice si sa implementeze in timp util solutii optime pentru inlaturarea oricaror disfunctionalitati de orice natura in buna functionare a sistemului, cu participarea operatorilor economici implicati, daca este cazul;
  w) sa desfasoare campanii educationale si publicitare de informare si constientizare a populatiei si a operatorilor economici cu privire la functionarea sistemului de garantie-returnare, alocand in acest sens o suma anuala echivalenta cu 1,5-2% din veniturile sale constand in garantii nerevendicate si sume obtinute din vanzarea de material trimis de administratorul SGR catre reciclare;

(la 07-11-2023 Litera w), Alineatul (9), Articolul 23, Capitolul VI a fost modificata de Punctul 16., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
   x) sa permita efectuarea controalelor de catre autoritatile competente si sa furnizeze acestora documente, informatii corecte si complete referitoare la modul de indeplinire a obligatiilor de catre administratorul SGR si ceilalti operatori economici din cadrul sistemului;
  y) sa pastreze in conditii de siguranta datele cu caracter confidential raportate de catre operatorii economici conform prezentei hotarari, daca ii sunt comunicate astfel de date; aceasta obligatie este aplicabila inclusiv membrilor organelor constitutive si personalului angajat al administratorului SGR; datele pe care administratorul SGR este obligat sa le raporteze autoritatii publice centrale pentru protectia mediului sau altor autoritati competente si cele pe care trebuie sa le aduca la cunostinta publicului conform prezentei hotarari vor fi transmise cu respectarea obligatiei de confidentialitate fata de operatorii economici din cadrul sistemului;
  z) sa publice pe pagina sa de internet, cu respectarea obligatiei de confidentialitate fata de operatorii economici din cadrul sistemului:
  1. cantitatea de ambalaje SGR puse pe piata si, respectiv, returnate, in kg si numar de bucati, pentru fiecare tip de material: plastic, metal, sticla, pana la data de 25 a lunii urmatoare;
  2. cantitatea de ambalaje SGR returnate preluata de pe teritoriul administrativ al fiecarei unitati administrativ-teritoriale, defalcata pe numar de bucati, greutate si tip de material, cel putin trimestrial;
  3. informatii destinate consumatorilor si utilizatorilor finali privind functionarea sistemului de garantie-returnare si posibilitatea acestora de a returna ambalajele SGR in vederea recuperarii garantiei;
  4. informatii privind incetarea punerii pe piata a unui anumit tip de produs in ambalaj SGR, la solicitarea producatorului;
  aa) sa pastreze in format electronic, pentru o perioada de 10 ani, toate evidentele si raportarile cerute in temeiul prezentei hotarari.
  (10) In situatia in care administratorul SGR inceteaza sa mai intruneasca oricare dintre criteriile avute in vedere la desemnarea calitatii de administrator SGR, acesta are obligatia:
  a) sa instiinteze de indata, in scris, autoritatea centrala pentru protectia mediului, cu indicarea criteriilor care nu mai sunt intrunite si a evenimentului care a determinat nerespectarea criteriilor;
  b) sa intreprinda toate masurile necesare astfel incat sa asigure respectarea criteriilor avute in vedere la desemnarea calitatii de administrator SGR, in termen de 90 de zile de la data producerii evenimentului care a determinat nerespectarea criteriilor.
  (11) In situatia in care Comitetul de supraveghere constata deficiente semnificative in activitatea administratorului SGR, care pot conduce la nerespectarea obligatiilor sale potrivit prezentei hotarari, acesta propune administratorului SGR luarea unor masuri de redresare si instiinteaza institutiile abilitate si poate recomanda abrogarea actului normativ prin care a fost desemnat ca administrator al SGR.
  (12) Actionarii administratorului SGR vor asigura monitorizarea continua a planului de afaceri si a documentatiei de desemnare si vor propune Comitetului de supraveghere modificarea acestora ori de cate ori este nevoie pentru a asigura indeplinirea obiectivelor stabilite prin prezenta hotarare.
  (13) Administratorul SGR este obligat sa respecte masurile stabilite prin prezenta hotarare, masurile propuse prin planul de organizare a SGR, planul financiar anual si metoda de finantare a sistemului de garantie-returnare, planul anual de atingere a obiectivelor de returnare, planul de contractare cu operatorii economici care fac parte din sistemul de garantie-returnare si planul anual privind campaniile educationale si publicitare de informare si constientizare a populatiei cu privire la SGR.
  (14) Administratorul SGR propune autoritatii competente pentru protectia mediului planul pentru continuarea activitatii societatii.
  ART. 24
  Marcajul specific sistemului de garantie-returnare
  (1) Producatorii sunt obligati sa marcheze ambalajele SGR introduse pe piata nationala cu un simbol reprezentativ, usor de recunoscut si inteles de catre consumatori, marca inregistrata a autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, si cu un cod de bare (EAN) national in conformitate cu specificatiile oferite de administratorul SGR, care indica apartenenta produsului la sistemul de garantie-returnare.

(la 07-11-2023 Alineatul (1), Articolul 24, Capitolul VI a fost modificat de Punctul 17., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
   (2) Simbolul care indica apartenenta produsului la sistemul de garantie-returnare este unic la nivel national pentru toate ambalajele SGR, se va aplica direct pe ambalaj, pe eticheta produsului sau pe eticheta suplimentara, dupa caz, trebuie sa fie vizibil, lizibil, durabil si nu se va suprapune cu un alt element grafic al ambalajului sau al etichetei.
  (3) Codul de bare aplicat pe ambalajul SGR sau pe eticheta produsului va oferi informatiile necesare, suficiente si verificabile, prin legatura cu datele cuprinse in registrul ambalajelor SGR, astfel incat sa permita administratorului SGR cel putin stabilirea apartenentei ambalajului la SGR, greutatea si volumul ambalajului, precum si identitatea producatorului.

(la 07-11-2023 Alineatul (3), Articolul 24, Capitolul VI a fost modificat de Punctul 18., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
   (4) Simbolul care indica apartenenta la sistemul de garantie-returnare va fi aprobat prin ordin al ministrului mediului, apelor si padurilor pe baza propunerii elaborate de administratorul SGR, care va indeplini formalitatile necesare pentru dobandirea drepturilor de proprietate intelectuala aferente si transferarea acestora, in termen de maximum un an de la inregistrarea lor, catre autoritatea centrala de mediu, care va detine aceste drepturi.
  (5) Administratorul SGR acorda gratuit producatorilor inscrisi in SGR dreptul de a aplica marcajul SGR asupra ambalajelor SGR pe care le introduc pe piata nationala.
  (6) Incepand cu data intrarii in functiune a sistemului de garantie-returnare, este interzis a se introduce sau a face disponibile pe piata nationala produse ambalate in ambalaje SGR care nu poarta marcajul care indica apartenenta la sistemul de garantie-returnare conform prezentei hotarari.
  (7) Pana la data intrarii in functiune a sistemului de garantie-returnare este interzis a se introduce sau a face disponibile pe piata nationala produse ambalate in ambalaje SGR care poarta marcajul de apartenenta la sistemul de garantie-returnare conform prezentei hotarari.
  CAP. VII
  Contraventii si sanctiuni
  ART. 25
  Constatarea si sanctionarea contraventiilor
  (1) Supravegherea implementarii sistemului de garantie-returnare se va efectua de catre Comitetul de supraveghere care va asigura transparenta si stabilitatea sistemului si va sesiza organele competente ori de cate ori va avea cunostinta despre incalcarea oricareia dintre obligatiile prevazute de prezenta hotarare in sarcina operatorilor economici si a administratorului SGR.
  (2) Procedura de control si atributiile Comitetului de supraveghere in cadrul sistemului de garantie-returnare vor fi stabilite de catre autoritatea publica centrala pentru protectia mediului in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
  (3) Urmatoarele fapte constituie contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni, si se sanctioneaza astfel:
  a) cu amenda de la 4.000 lei la 8.000 lei, in cazul nerespectarii prevederilor art. 4 alin. (1) lit. e), art. 6 alin. (1) lit. f), g), k), l) si alin. (2), art. 13 alin. (2) si art. 23 alin. (9) lit. b), d), m), r), t), u), w), x), y) si z);
  b) cu amenda de la 8.000 lei la 16.000 lei, in cazul nerespectarii prevederilor art. 6 alin. (1) lit. i), art. 23 alin. (9) lit. f) si h);
  c) cu amenda de la 16.000 lei la 30.000 lei, in cazul nerespectarii prevederilor art. 4 alin. (1) lit. h), art. 6 alin. (1) lit. a), b) si c), art. 23 alin. (9) lit. e), p), aa) si art. 24;
  d) cu amenda de la 20.000 lei la 40.000 lei, in cazul nerespectarii prevederilor art. 3, art. 4 alin. (1) lit. a) si g), art. 5, art. 6 alin. (1) lit. d), e), h) si o), art. 13 alin. (1), art. 23 alin. (9) lit. k), l) si lit. z) pct. 1;
  e) cu amenda de la 30.000 lei la 50.000 lei, in cazul nerespectarii prevederilor art. 4 alin. (1) lit. b), d), f), i) si j), art. 6 alin. (1) lit. m ), art. 10 alin. (2), (5), (6) si (8), art. 19 alin. (6), art. 23 alin. (9) lit. a), n), s), lit. z) pct. 2 si alin. (10).

(la 07-11-2023 Litera e), Alineatul (3), Articolul 25, Capitolul VII a fost modificata de Punctul 19., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)

  (4) Constatarea contraventiilor, din oficiu sau la cererea Comitetului de supraveghere, precum si aplicarea sanctiunilor corespunzatoare se vor face de catre urmatoarele organe de control:
  a) Garda Nationala de Mediu, in ceea ce priveste obligatiile prevazute la art. 3, art. 4 alin. (1) lit. a), d), e), g), j), art. 6 alin. (1) lit. a), f), h), k), l), m) si o), art. 10 alin. (2), (6) si (8), art. 23 alin. (9) lit. a), b), d), e), f), h), k), l), m), p), r), s), t), w), x), y), z) si aa) si alin. (10) si art. 24;

(la 07-11-2023 Litera a), Alineatul (4), Articolul 25, Capitolul VII a fost modificata de Punctul 20., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
  b) Administratia Fondului pentru Mediu, in ceea ce priveste obligatiile prevazute la art. 3, art. 4 alin. (1) lit. f), h), art. 5, art. 6 alin. (1) lit. c), art. 19 alin. (6), art. 23 alin. (9) lit. e), k), l), n), t), u) si aa) si alin. (10);

(la 07-11-2023 Litera b), Alineatul (4), Articolul 25, Capitolul VII a fost modificata de Punctul 20., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
  c) Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, in ceea ce priveste obligatiile prevazute la art. 6 alin. (1) lit. b), d), e), g) si i) si alin. (2), art. 10 alin. (5) si (6), art. 23 alin. (9) lit. r) si art. 24, prin raportare la relatiile cu consumatorii, astfel cum sunt definiti in Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

(la 07-11-2023 Litera c), Alineatul (4), Articolul 25, Capitolul VII a fost modificata de Punctul 20., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)

  (5) Contraventiilor prevazute la alin. (3) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
  ART. 26
  Neindeplinirea obiectivelor de returnare
  (1) In cazul neindeplinirii obiectivelor de returnare a ambalajelor SGR prevazute la art. 4 alin. (2), administratorul SGR este obligat sa declare si sa achite contributiile stabilite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

(la 07-11-2023 Alineatul (1), Articolul 26, Capitolul VII a fost modificat de Punctul 21., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
  (2) Contributiile platite de administratorul SGR conform alin. (1) se recupereaza de la producatori prin tariful de administrare.

(la 07-11-2023 Alineatul (2), Articolul 26, Capitolul VII a fost modificat de Punctul 21., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
   (3) Gradul de indeplinire a obiectivelor de returnare a ambalajelor SGR prevazute la art. 4 alin. (2) se constata de catre Administratia Fondului pentru Mediu potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 196/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
  (4) In cazul neindeplinirii obligatiilor prevazute la art. 3 alin. (1) si art. 5 alin. (1), pe langa sanctiunea amenzii contraventionale, se poate aplica si sanctiunea complementara a suspendarii temporare a activitatii operatorului economic pana la conformarea cu prevederile prezentei hotarari.
  CAP. VIII
  Dispozitii finale
  ART. 27
  Dispozitii finale
  (1) Daca acelasi operator economic intruneste simultan calitatea de producator si de comerciant, acesta va fi tinut de obligatiile instituite prin prezenta hotarare in sarcina ambelor categorii de operatori economici.
  (2) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului aproba prin ordin al ministrului mediului, apelor si padurilor reglementarile prevazute la art. 19 alin. (3), art. 23 alin. (8), art. 24 alin. (4) si art. 25 alin. (2).
  (3) La propunerea administratorului SGR, autoritatea publica centrala pentru protectia mediului aproba prin ordin al ministrului mediului, apelor si padurilor metodologia de calcul al tarifului de administrare prevazut la art. 15 si al tarifului de gestionare prevazut la art. 16.

(la 07-11-2023 Alineatul (3), Articolul 27, Capitolul VIII a fost modificat de Punctul 22., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)
   (4) Dispozitiile prezentei hotarari se aplica tuturor ambalajelor primare nereutilizabile prevazute la art. 1 alin. (1), introduse pe piata din Romania dupa data intrarii in functiune a SGR.
  (5) La solicitarea motivata a administratorului SGR, adresata autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, cu cel tarziu 60 de zile inainte de implinirea termenului de intrare in functiune a SGR stabilit la art. 10 alin. (1), acesta va putea fi prelungit prin hotarare a Guvernului.
  (6) In cazul prelungirii termenului de intrare in functiune a SGR conform alin. (5), obiectivele anuale de returnare a ambalajelor SGR pentru anul 2024, stabilite la art. 4 alin. (2) lit. a), se calculeaza doar pentru perioada cuprinsa intre data intrarii in functiune a SGR si data de 31 decembrie 2024.
  (7) Prin exceptie de la art. 10 alin. (5), pana la data de 31 decembrie 2023, sunt permise importul, vanzarea intracomunitara si introducerea pe piata nationala atat a produselor ambalate in ambalaje SGR, cat si a produselor ambalate in ambalajele prevazute la art. 1 alin. (1) care nu sunt inscriptionate in conditiile prevazute la art. 24.

(la 07-11-2023 Articolul 27, Capitolul VIII a fost completat de Punctul 23., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)

  ART. 28
  Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.

(la 07-11-2023 Capitolul VIII a fost completat de Punctul 24., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)

  ANEXA 1


  Semnificatia termenilor specifici
  1. In sensul prezentei anexe, termenii specifici au urmatorul inteles:

  a) ambalaj nereutilizabil - ambalaj care a fost conceput, proiectat si introdus pe piata pentru a realiza, in cadrul ciclului sau de viata, un singur ciclu sau o singura rotatie, neputand fi reumplut sau reutilizat in acelasi scop pentru care a fost conceput;
  b) ambalaj supus sistemului de garantie-returnare - ambalaj primar nereutilizabil din sticla, plastic sau metal, cu volume cuprinse intre 0,1 l si 3 l inclusiv, utilizat pentru bere, mixuri de bere, mixuri de bauturi alcoolice, cidru, alte bauturi fermentate, sucuri, nectaruri, bauturi racoritoare, ape minerale si ape de baut de orice fel, vinuri si spirtoase. Nu fac obiectul prezentei hotarari urmatoarele: pahare pentru bauturi, ambalaje de tip pouches - ambalaje flexibile de tip punga in straturi, bag-in-box - bauturi in cutie inchisa de carton si orice alt ambalaj care nu isi poate pastra forma dupa golire; ambalajul se considera deseu de ambalaj atunci cand este predat spre reciclare;
  c) ambalaj SGR - ambalaj astfel cum este prevazut la art. 1 alin. (1), care are aplicat marcajul SGR, potrivit art. 24;
  d) centru de numarare - spatiu organizat si gestionat de catre administratorul SGR, destinat verificarii in baza codului de bare a apartenentei ambalajelor la sistemul de garantie-returnare si stabilirii numarului de unitati de ambalaje SGR preluate de la punctele de returnare organizate de catre comercianti;
  e) cod de bare (EAN) - cod de bare national care sa permita identificarea produselor ambalate in ambalaje SGR, facute disponibile pe piata din Romania si alte piete, care prin legatura cu datele cuprinse in Registrul ambalajelor SGR permite accesul cel putin la greutatea si volumul ambalajului, precum si la identitatea producatorului;
  f) comerciant - in sensul prezentei anexe, reprezinta operatorul economic autorizat sa desfasoare activitati de comercializare a produselor in ambalaje SGR catre consumatorii sau utilizatorii finali;
  g) comerciant HoReCa - operatorul economic din industria hoteliera, a serviciilor alimentare, in special unitatile care organizeaza evenimente, pregatesc si servesc alimente si bauturi;
  h) consumator sau utilizator final - persoana fizica sau juridica ce achizitioneaza pentru consum propriu produse ambalate in ambalaje primare nereutilizabile care fac parte din sistemul SGR;
  i) distribuitor - operatorul economic din lantul de distributie, altul decat producatorul, care furnizeaza un produs ambalat in ambalaje primare nereutilizabile care fac obiectul SGR pentru distribuire, consum sau utilizare pe piata nationala in cadrul unei activitati comerciale, in schimbul unei plati sau gratuit;
  j) echipament automat de preluare - dispozitiv automat proiectat astfel incat sa preia de la consumatorul sau utilizatorul final ambalajul SGR, sa recunoasca si sa permita validarea pentru o singura data a returnarii in sistemul de garantie-returnare a ambalajului SGR prin validarea eligibilitatii ambalajului SGR si/sau compactarea sau zdrobirea instanta a ambalajului si sa emita un voucher cu detaliile returnarii, respectiv cantitatea returnata si valoarea garantiei;
  k) produs ambalat in ambalaj SGR - o singura unitate de produs imbuteliat intr-un singur ambalaj SGR;
  l) producator - operatorii economici prevazuti la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, cu modificarile si completarile ulterioare;
  m) punct de returnare - spatiul organizat si gestionat de catre unul sau mai multi comercianti, respectiv de acestia in parteneriat cu UAT sau ADI in care sunt returnate de catre consumatorii sau utilizatorii finali de ambalaje SGR in vederea restituirii garantiei;
  n) Registrul ambalajelor SGR - parte componenta a programului informatic pus la dispozitie online de catre administratorul SGR, in care sunt inregistrate ambalajele SGR si specificatii tehnice relevante pentru recunoasterea acestora in cadrul SGR;
  o) tarif de administrare - suma de bani platita prin transfer bancar administratorului SGR de catre producator pentru fiecare unitate de ambalaj SGR introdusa pe piata nationala, destinata acoperirii costurilor generate de implementarea si functionarea sistemului de garantie-returnare, inclusiv eventualele contributii platite de catre administratorul SGR pentru neindeplinirea obiectivelor de returnare;
  p) tarif de gestionare - suma de bani platita prin transfer bancar de catre administratorul SGR comerciantilor, respectiv comerciantilor HoReCa, dupa caz, pentru fiecare unitate de ambalaj SGR care a fost returnata la punctele de returnare sau predata administratorului SGR de catre comerciantii HoReCa, destinata acoperirii costurilor in legatura directa cu indeplinirea obligatiilor privind preluarea si stocarea ambalajelor SGR. Tariful de gestionare se diferentiaza in functie de metoda automata sau manuala de preluare a ambalajelor SGR;
  q) voucher - tichet valoric, fizic sau electronic, eliberat consumatorului sau utilizatorului final, pe care il poate intrebuinta fie pentru achitarea cumparaturilor, fie il poate preschimba in numerar;
  r) reciclator - operator economic care desfasoara operatiunile de reciclare, asa cum sunt acestea definite in anexa nr. 1 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deseurilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 17/2023, cu completarile ulterioare.
  2. Termenii „ambalaj“ si „ambalaj primar“ au sensul prevazut la lit. c), respectiv lit. d) din anexa nr. 1 la Legea nr. 249/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
  3. Termenii „introducere pe piata nationala“ si „a face disponibil pe piata nationala“ au sensul prevazut la lit. r), respectiv lit. s) din anexa nr. 1 la Legea nr. 249/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
  4. Termenii „structura de vanzare“ si „suprafata de vanzare“ au sensul prevazut la art. 4 lit. j), respectiv lit. k) din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

(la 07-11-2023 ANEXA a fost modificata de Punctul 25., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)

  ANEXA 2

  Stabilirea cuantumului tarifului de administrare si tarifului de gestionare general
  aplicabil in Romania de catre administratorul SGR in perioada 30 noiembrie 2023-31 decembrie 2024
  1. Tariful de administrare
Tipul ambalajului SGRTariful de administrare
Sticla mica (≤ 500 ml)0,1472 RON
Sticla mare (> 500ml)0,2304 RON
Plastic transparent0,0590 RON
Plastic albastru sau verde0,0773 RON
Plastic culoare mixta0,1029 RON
Plastic cu bariera0,1233 RON
Metal0,0077 RON
 
B. Tariful de gestionare
 
Tipul ambalajului SGRTariful de gestionare
Preluare automata (RVM)Preluare manualaHoReCa
Sticla mica (≤ 500 ml)0,1820 RON0,1005 RON0,0544 RON
Sticla mare (> 500 ml)0,1889 RON0,1645 RON0,1089 RON
Plastic mic0,1970 RON0,0596 RON0,0136 RON
Plastic mare0,2486 RON0,0989 RON0,0432 RON
Metal0,1773 RON0,0482 RON0,0097 RON


(la 07-11-2023 Actul a fost completat de Punctul 26., ARTICOLUL UNIC din HOTARAREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023)


alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x