Inregistrarea in contabilitate a incasarilor si platilor efectuate din contul administratorului
valabil la 21 Sep 2023
Intrebare: As dori sa aflu mai multe detalii legate de gestionarea din punctul de vedere contabil (inclusiv monografie) a situatiei in care firma are contul poprit, dar continua sa incaseze facturi si sa faca plati din contul administratorului.
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: peste 50 angajati
• Platitoare TVA: Da
• Cod CAEN: na
Raspuns: Inainte de toate, as vrea doar sa ma asigur ca incasarea facturilor se realizeaza in continuare in contul bancar al societatii (chiar daca este poprit) sau in numerar, prin chitanta, daca se respecta prevederile Legii 70/2015 privind plafoanele limita de incasari in numerar, iar vanzarea nu se realizeaza catre persoane fizice (unde este necesara casa de marcat).
Daca in schimb incasarea facturilor se realizeaza in contul personal al administratorului, atunci va rog mult sa aveti in vedere urmatoarea baza legala:
Art.144 alin (1) si (3) din Legea 31/1990.
“Este interzisa creditarea de catre societate a administratorilor acesteia, prin intermediul unor operatiuni precum:
a) acordarea de imprumuturi administratorilor;
b) acordarea de avantaje financiare administratorilor cu ocazia sau ulterior incheierii de catre societate cu acestia de operatiuni de livrare de bunuri, prestari de servicii sau executare de lucrari;
Prevederile de mai sus nu se aplica:
a) in cazul operatiunilor a caror valoare exigibila cumulata este inferioara echivalentului in lei al sumei de 5.000 de euro;
b) in cazul in care operatiunea este incheiata de societate in conditiile exercitarii curente a activitatii sale, iar clauzele operatiunii nu sunt mai favorabile administratorului decat cele pe care, in mod obisnuit, societatea le practica fata de terte persoane.”
si conform art. 272. alin (1) lit c) Se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda administratorul, care se imprumuta, sub orice forma, direct sau printr-o persoana interpusa, de la societatea pe care o administreaza, suma imprumutata fiind superioara limitei prevazute de mai sus.
Solutia ar fi, daca se doreste remedierea situatiei depunerea sumei de bani incasate in contul bancar al societatii cu explicatia incasare pentru clientul X sau in casierie, dar aici tinand cont de plafonul zilnic de plati si de caracterul fragmentat daca este cazul.
Daca banii nu se intorc in societate si raman la dispozitia administratorului atunci vom inregistra in contabilitate in felul urmator:
1. Incasare facturii in contul administratorului:
461.admin = 4111
Suma incasata de administrator o puteti trata ca pe dividende. Calcul impozit pe dividende aferent sumelor platite, aplicand metoda sutei marite:
1171 = 457 suma bruta (este necesar ca societatea sa fi avut profit, daca este pe pierdere nu se pot repartiza dividende)
457 = 461.admin suma neta
457 = 446 impozit dividende
446 = 5121 plata impozit dividende
Mai exista riscul de reincadrare a sumei de catre inspectorii ANAF la venituri din alte surse aplicand un impozit de 10%.
SAU
Puteti sa realizati toate procedurile prin intermediul contului 542.
1. Incasare facturii in contul administratorului:
542.admin = 4111
2. Plata facturi furnizori, salarii, etc. din contul administratorului:
401 = 542.admin
421 = 542.admin
La sfarsitul lunii contabile, o sa aveti un sold debitor sau creditor in contului 542, iar acesta va reflecta suma de incasat de la administrator, respectiv suma de platit administratorului.
Totodata, as dori sa mai mentionez ca daca preferati sa inregistrati tranzactiile conform variantei 2 (cea mai frecvent utilizata in practica) chiar daca nu veti impozita sumele incasate de administrator ca si dividende, tot va exista riscul de reincadrare din partea ANAF.
Operatiunile de incasari/plati vor fi inregistrate in baza extrasului de cont furnizat de catre administrator pentru cele achitate prin card/virament bancar, respectiv bon fiscal/chitanta pentru cele achitate in numerar.
V-ar fi de mare folos daca administratorul ar putea sa va pregateasca un decont (chiar si in excel), in care mentioneaza toate platile efectuate, precum si documentele justificative aferente.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Intrebari similare din categoria Contabilitate
28Apr2024
Incasari in numerar fara casa de marcat
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 28 Apr 2024
Intrebare: Putem incasa cu exceptie numerar de la persoana fizica cu chitanta, fara casa de marcat?
27Apr2024
Inchidere cont 1174
de
Mihaela Corneanu
valabil la 27 Apr 2024
Intrebare: Am preluat de curand o societate si am observat ca aceasta avea o amortizare la cladiri inregistrata in plus, in valoare de 16.000 lei. Am considerat ca trebuie sa reglez aceasta eroare cu ajutorul contului 1174 si am facut urmatoarea nota contabila la decembrie 2023: 2812 = 1174 16.000 lei1. Este corect modul in care am corectat eroarea?2. Daca da, va rog sa-mi spuneti ce fac in anul ...
23Apr2024
Retinere contributie de 2% fondul de mediu pe factura
de
Anca Bilas
valabil la 23 Apr 2024
Intrebare: Societatea la care lucrez vinde deseuri lemnoase catre o societate autorizata sa colecteze deseurile. Pe factura am retinut si taxa de mediu de 2% din valoarea fara TVA a deseurilor. Este corect asa?
22Apr2024
Cota de TVA vanzare teren
de
Gina Popescu
valabil la 22 Apr 2024
Intrebare: Vrem sa vindem teren intravilan si extravilan fara constructii.Ce cota de tva se aplica?
15Apr2024
Organizare evidenta ONG
de
Vera Constantin
valabil la 15 Apr 2024
Intrebare: Asociatia constituita cu scopul de a sprijini minora X (diagnosticata cu parapareza spastica), fiica fondatorilor, a avut in anul 2023 urmatoarele cheltuieli efectuate:- achizitie medicamente; - achizitie orteze, pantofi speciali;- deplasare minora si parinti in Germania, pentru consult si masura orteze: combustibil, cazare, restaurant etc.Veniturile au fost obtinute din redirectionare - ...
13Apr2024
Reglementarile contabile si fiscale pentru amortizarea amenajarilor de terenuri
de
Liviu Sapunaru
valabil la 13 Apr 2024
Intrebare: Avem un teren in folosinta, ca urmare a unui drept de superficie pentru 15 ani, si urmeaza sa efectuam niste amenajari pe el, de genul plantare copaci, etc. toate in valoare de aprox. de 20.000 lei, deci nu imprejmuire teren.Dorim sa consideram aceste costuri ca investitie si, va rog sa ma ajutati, cu un cod de clasificare in catologul mijloacelor fixe, pentru aceste amenajari de teren, ...