Inregistrari contabile la o moara de faina
valabil la 19 Nov 2012
Intrebare: Societatea lucreaza o suprafata de aproximativ 600 ha in arenda. Cultiva grau, floarea soarelui, rapita, orz, sorg. Dupa recoltat da arenda la oameni in natura (grau) sau in bani. La 1 decembrie, societatea vrea sa dea drumul unei mori pentru faina si tarate. Ce inregistrari contabile se fac in cazul in care macina graul societatii si vinde faina si tartele catre diversi clienti persoane fizice sau juridice? Care sunt inregistrarile contabile care se fac daca oamenii care primesc arenda in grau vin la moara cu graul si vor sa ia faina si tarate? Trebuie oprit uium? Este necesara casa de marcat?
Raspuns: Considerand ca productia societatii a fost inregistrata in contul 345 „Produse finite – analitic grau”, in urma macinarii graului la moara se vor obtine alte produse finite ale societatii, iar dvs trebuie sa utilizati o contabilitate de productie pentru realizarea fainii si a taratelor.
In cazul realizarii productiei de faina, graul va avea caracter de materie prima pentru faina, astfel se necesita evidentierea contabila a acestui tratament. Inregistrare contabila:
301 „Materii prime” = 345 „Produse finite – analitic grau”.
Pentru realizarea fainii, sunt inregistrate si alte cateva costuri de productie, cum ar fi energia electrica si apa, cheltuieli cu salariile personalului si asigurari sociale, o parte din amortizarea utilajelor de macinat.
Inregistrari contabile:
a) consumul de grau:
601 „Cheltuieli cu materii prime” = 301 „Materii prime”
b) energie electrica si apa:
605 „Cheltuieli cu energia si apa” = 401 „Furnizori”
c) cheltuieli cu salarii si asigurari sociale:
641 „Cheltuieli cu salariile personalului” = 421 „Personal – salarii datorate”
645 „Cheltuieli cu asigurari sociale” = 431 „Asigurari sociale”
d) amortizare utilaje de macinat:
681 „Cheltuieli cu amortizarile” = 281 „Amortizare mijloace fixe”.
Evaluarea fainii si a taratelor realizate se va face la costul de productie. Inregistrare contabila:
345 „Produse finite – analitic faina/tarate” = 711 „Venituri aferente costurilor stocurilor de produse”.
Insa, va fi foarte dificil ca dvs. sa reusiti sa tineti contabilitatea costului de productie intr-un mod corect evidentiat, cand aveti nu aveti un flux continuu de productie. Astfel, va recomandam sa utilizati metoda costului standard, evidentiind in valoarea productiei o suma prestabilita, avand obligatia ca pana la inchiderea perioadei, sa determinati costul real de productie.
Astfel, dvs veti efectua inregistrarea 345 = 711 la o valoare apropiata de realitate, iar la inchiderea perioadei fiscal, veti inregistra diferentele fata de costul final de productie, pe seama contului 348 in corespondenta cu 711. Va propunem aceasta solutie, avand in vedere pct. 160 alin. (1) – (3) din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea.
Vanzare catre clienti din Romania:
4111 „Clienti” = 701 „Venituri din productia vanduta”
4111 „Clienti” = 4427 „TVA colectata”.
Scaderea din gestiune:
711 „Venituri aferente costurilor stocurilor de produse” = 345 „Produse finite – analitic faina/tarate”.
Pentru serviciile de morarit efectuate catre diversi beneficiari, se va inregistra prestarea de servicii prin articolul contabil:
4111 „Clienti” = 704 „Venituri din servicii prestate”
4111 „Clienti” = 4427 „TVA colectata”.
Sunt posibile 2 situatii:
1. Incasarea se realizeaza in bani, prin inregistrarea contabila:
5311 „Casa in lei” = 4111 „Clienti”, iar in aceasta situatie se necesita in mod obligatoriu utilizarea casei de marcat fiscale, conform art. 1 din OG 28/1999 privind casele de marcat fiscale.
2. Plata serviciilor se face prin produse in natura, sub forma de uium, prin inregistrarea:
clasa 3 Stocuri = 4111 „Clienti”.
Pentru arenda platita in natura sub forma de faina si tarate, consideram ca sunt aceleasi implicatii fiscale ca si pentru plata in grau.
Din punctul de vedere al arendarii, potrivit art. 62 din Codul fiscal, obligatia platii impozitului este in seama persoanei fizice, insa impozitul se retine de platitorul de venit, si se achita pana pe data de 25 a lunii urmatoare platii arendei. Contractul de arenda trebuie inregistrat la autoritatea fiscala.
Pentru dvs se va inregistra o cheltuiala cu arenda, la termenele de plata stabilite in contract:
612 “Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile” = 401 “Furnizori” cu valoarea arendei
401”Furnizori” = 446 „Alte impozite si taxe – analitic impozit arenda” cu suma impozitului
446 „Alte impozite si taxe – analitic impozit arenda” = 5311”Casa”/5121”Conturi la banci” cu suma platii impozitului.
Cum dvs nu puteti platii impozitul in natura, consideram ca aplicabile de fapt acestei situatii este inregistrarea de catre societatea dvs a unei cheltuieli cu impozitul, prin articolul contabil:
635 „Cheltuieli cu alte impozite si taxe” = 446 „Alte impozite si taxe – analitic impozit arenda”, cheltuiala nedeductibila la calculul impozitului pe profit, deoarece societatea suporta un impozit al persoanei fizice, urmand ca sa reduceti cantitatea distribuita persoanelor fizice cu valoarea impozitului.
La evaluarea in bani a pretului arendei decontate in natura, legiuitorul a stabilit la art. 62^2 din Codul fiscal, ca preturile utilizate pe unitatea de produs, vor fi stabilite de catre consiliile judetene, ca preturi medii, ale produselor acordate in natura.
Plata arenda in natura:
Plata in natura a arendei este o activitate supusa TVA deoarece se deduce TVA la efectuarea costurilor cu realizarea productiei agricole, conform art. 128 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal .
Astfel, la predarea produselor agricole se va emite factura, conform art. 155 alin.(1) din Codul fiscal, suma ce se va compensa cu valoarea arendei datorate catre proprietarii terenurilor.
Inregistrari contabile:
461” Debitori diversi” = 701” Venituri din productia proprie” cu valoarea bunurilor acordate ca plata a arendei
461” Debitori diversi” = 4427 “ TVA colectata” cu valoarea TVA
Concomitent se efectueaza scaderea din gestiune a productiei acordate arendasilor, la costul de productie, prin inregistrarea:
711 “Costuri aferente productiei” = 345 “Produse finite”.
Compensarea sumelor:
401 “ Furnizori – proprietari terenuri” = 461” Debitori diversi”.
Consideram ca aceasta suma nu este supusa regimului de compensare prin ordine de compensare deoarece persoana fizica nu emite facturi si nici nu este o incalcare a principiului necompensarii conform prevederilor de la pct. 45 alin. (2) din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Intrebari similare din categoria Monografii contabile
25Apr2024
Gestionarea stocurilor la dispozitia clientului conform prevederilor fiscale si contabile
de
Liviu Sapunaru
valabil la 25 Apr 2024
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila completa a unui magazin cu franciza cocodrillo. Marfa se primeste pe avize si se factureaza in momentul vanzarii.
15Apr2024
Tranzactia de vanzare a unui autoturism catre un asociat. Implicatiile fiscale si contabile
de
Liviu Sapunaru
valabil la 15 Apr 2024
Intrebare: Scietatea a vandut catre asociat un autoturism la valoarea de piata. Autoturismul a fost achizitionat cu 3 ani in urma (factura de achizitie cu TVA). Asociatul are dubla cetatenie, astfel, s-a facut factura de export (extracomunitar, fara TVA).La vanzare trebuie ajustat sau nu TVA-ul?Asociatul a creditat societatea, poate fi compensata aceasta factura cu creditarea?Care ar fi monografia ...
11Apr2024
Credit overdraft. Inregistrari contabile
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 11 Apr 2024
Intrebare: Care este monografia contabila in cazul unui credit de tip overdraft in valoare de 1.000 lei? Creditul se vede pe sold (in banca), dar pe extrasul de cont nu apare. Se plateste dobanda doar in cazul in care cheltuim din linia de credit de tip overdraft. Ma informati va rog daca se inregistreaza in contabilitate in baza contractului de imprumut pe contul 162 (creditul este pe 2 ani) intreaga ...
03Apr2024
Aporturi asociatie
de
Gabi Popescu
valabil la 03 Apr 2024
Intrebare: La o asociatie de utilitate publica cu 8 membri s-a virat contributia doar a 6 dintre ei. Drept urmare, in balanta am in creditul contului 1012 contributia virata, dar nu este evidentiata si contributia nevirata in 1011 (contul neexistand in planul de conturi al ONG-urilor).Este corect rationamentul prin care in balanta sa apara doar contributia virata? Asociatia nu efectueaza activitati ...
29Mar2024
Dare in plata imobil
de
Gina Popescu
valabil la 29 Mar 2024
Intrebare: O societate comerciala construieste case. Are 2 asociati care au imprumutat societatea astfel: asociata 1: suma de 1.100.000 lei, asociat 2 suma de 1.700.000 lei. Doreste in schimbul sumelor imprumutate sa intre in posesia fiecare a unei case prin intocmirea unui contract de dare in plata. Mentionez ca in contabilitate figureaza la un cost total de 1.225.000 lei fiecare casa, inclusiv ...
20Mar2024
Aspecte contabile autofacturi prosumator
de
Anca Bilas
valabil la 20 Mar 2024
Intrebare: Avem calitatea de prosumator, avans panouri solare de aproximativ 1 an. In lunile in care cantitatea de energie electrica produsa si injectata in retea este mai mare decat cantitatea de energie electrica consumata se emit 3 facturi:- Factura fiscala de consum pe care o puteti vizualiza in contul My Line, unde regasiti cantitatea de energie produsa si cea consumata;- Autofactura de compensare ...