Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 27 Iulie 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

  • Subiectul saptamanii
  • Casa de marcat si plati OP
    Societatea noastra presteaza servicii de intermediere catre clienti persoane fizice in exclusivitate. Pentru comisionul de intermediere se emite factura fiscala pe numele clientului, iar societatea, conform politicii sale, nu doreste sa inc...
    mai mult

Inventarierea patrimoniului

valabil la 20 Feb 2024Conform legislatiei in vigoare!
Gina Popescu Raspuns oferit de
Gina Popescu

Economist

Intrebare: Inventarierea anuala a patrimoniului unei societati comerciale pe actiuni conform Legii contabilitatii 82/1991 republicata in 2008 si OMFP 2861/2009 este obligatoriu a fi efectuata de o companie terta?

Tip societate: S.A.
Numar de angajati: peste 50 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: 6420

Raspuns: Potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, obligatia efectuarii inventarierii generale a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii revine persoanelor care organizeaza si conduc contabilitatea financiara, respectiv:
  • societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice;
  • institutiile publice, asociatiile si celelalte persoane juridice cu si fara scop patrimonial;
  • subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, care apartin persoanelor mentionate anterior, cu sediul in Romania, precum si subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate;
  • organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, astfel cum sunt prevazute in legislatia pietei de capital, fondurile de pensii facultative, fondurile de pensii administrate privat si alte entitati organizate pe baza Codului civil.
In temeiul prevederilor Legii contabilitatii, entitatile au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute:
  • la inceputul activitatii;
  • cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii lor;
  • in cazul fuziunii sau al incetarii activitatii.
Inventarierea anuala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se face, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar, avandu-se in vedere si specificul activitatii fiecarei entitati.

La entitatile cu activitate complexa, bunurile pot fi inventariate si inaintea datei de inchidere a exercitiului financiar, cu conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii in situatiile financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar respectiv. In cazul inventarierii unor gestiuni pe parcursul anului, in registrul-inventar se include valoarea stocurilor faptice inventariate si inscrise in listele de inventariere actualizate cu intrarile si iesirile de bunuri din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii exercitiului financiar.

Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere, potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991 si in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii.

Conform OMFP 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aceste persoane au urmatoarele indatoriri:
- aproba proceduri scrise, adaptate specificului activitatii, pe care le transmit comisiilor de inventariere;
- numesc, prin decizie scrisa, comisia de inventariere, mentionand in mod obligatoriu componenta sa (numele presedintelui si membrilor acesteia), modul de efectuare a inventarierii, metoda de inventariere utilizata, gestiunea supusa inventarierii, data de incepere si de terminare a operatiunilor. Membrii comisiilor de inventariere nu pot fi inlocuiti decat in cazuri bine justificate si numai prin decizie scrisa, emisa de cei care i-au numit.

La entitatile al caror numar de salariati este redus, inventarierea poate fi efectuata de o singura persoana. In aceasta situatie, raspunderea pentru corectitudinea inventarierii revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective. In conditiile in care societatile nu au niciun salariat care sa poata efectua operatiunea de inventariere, aceasta se realizeaza de catre administratori.

Din comisia de inventariere nu pot face parte gestionarii depozitelor supuse inventarierii, contabilii care tin evidenta gestiunii respective si nici auditorii interni sau statutari.

Prin proceduri interne, entitatile pot stabili ca la efectuarea acestor operatiuni sa participe si contabilii care tin evidenta acelei gestiuni, fara ca acestia sa faca parte din comisie;

- iau masuri pentru crearea conditiilor corespunzatoare de lucru comisiei de inventariere, prin:
-organizarea depozitarii bunurilor, codificarea acestora si intocmirea etichetelor de raft;
-tinerea la zi a evidentei tehnico-operative a gestiunii si a celei contabile si efectuarea confruntarii datelor din aceste evidente;
-participarea intregii comisii de inventariere la lucrarile de inventariere;
-asigurarea personalului necesar pentru manipularea bunurilor care se inventariaza, respectiv pentru sortare, asezare, cantarire, masurare, numarare;
-asigurarea participarii la identificarea bunurilor inventariate (calitate, sort, pret etc.) si la evaluarea lor, conform reglementarilor contabile aplicabile, a unor specialisti din entitate sau din afara acesteia, la solicitarea presedintelui comisiei de inventariere. Aceste persoane au obligatia de a semna listele de inventariere pentru atestarea datelor inscrise;
-dotarea gestiunii cu aparate si instrumente adecvate si in numar suficient pentru masurare, cantarire, cu cititoare de coduri de bare, cu mijloace de identificare (cataloage, mostre, sonde etc.), precum si cu birotica necesara;
-dotarea comisiei de inventariere cu mijloace tehnice de calcul si de sigilare a spatiilor inventariate;
-asigurarea protectiei membrilor comisiei de inventariere in conformitate cu normele de protectie a muncii;
-asigurarea securitatii usilor, ferestrelor, portilor de la magazine, depozite, gestiuni etc.

Rezultatele inventarierii se inscriu de comisia de inventariere intr-un proces-verbal, care trebuie sa contina, in principal, urmatoarele elemente: data intocmirii, numele si prenumele membrilor comisiei de inventariere, numarul si data deciziei de numire a acesteia, gestiunea/gestiunile inventariata/inventariate, data inceperii si terminarii operatiunii de inventariere, rezultatele sale si concluziile.

De asemenea, acesta trebuie sa includa propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor si lipsurilor constatate si persoanele vinovate, precum si propuneri de masuri in legatura cu acestea, volumul stocurilor depreciate, fara miscare, cu miscare lenta, greu vandabile sau fara desfacere asigurata si propuneri de masuri in vederea reintegrarii lor in circuitul economic, propuneri de scoatere din functiune a imobilizarilor corporale, respectiv din evidenta a imobilizarilor necorporale, propuneri de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar si declasare sau casare a unor stocuri, constatari privind pastrarea, depozitarea, conservarea, asigurarea integritatii bunurilor din gestiune, precum si alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate.

Propunerile cuprinse in procesul-verbal respectiv se prezinta, in termen de sapte zile lucratoare de la data incheierii operatiunilor de inventariere, administratorului, ordonatorului de credite sau persoanei responsabile cu gestiunea entitatii. Acesta (aceasta) decide, cu avizele conducatorilor compartimentelor financiar-contabil si juridic, asupra solutionarii propunerilor facute, cu respectarea dispozitiilor legale.

Registrul-inventar este un document contabil obligatoriu in care se inscriu rezultatele inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, grupate dupa natura lor, conform posturilor din bilant. Aceste elemente au la baza listele de inventariere, procesele-verbale de inventariere si situatiile analitice care justifica continutul fiecarui post din bilant.

In cazul in care inventarierea are loc pe parcursul anului, datele rezultate din aceasta operatiune se actualizeaza cu intrarile si iesirile din perioada cuprinsa intre data inventarierii si cea a incheierii exercitiului financiar, datele actualizate fiind apoi incluse in registrul-inventar. Operatiunea de actualizare se efectueaza astfel incat la sfarsitul exercitiului financiar sa fie reflectata situatia reala a elementelor patrimoniale.

Completarea registrului-inventar se face in momentul in care se stabilesc soldurile tuturor conturilor bilantiere, inclusiv cele aferente impozitului pe profit, si ajustarile pentru depreciere sau pierdere de valoare, dupa caz.

Pe baza registrului-inventar si a balantei de verificare se intocmeste bilantul, parte componenta a situatiilor financiare anuale, ale carui posturi trebuie sa corespunda cu datele inregistrate in contabilitate, puse de acord cu situatia reala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, stabilita cu ocazia inventarului.

In concluzie, inventarierea anuala a patrimoniului este obligatorie si se organizeaza de catre fiecare societate prin proceduri proprii de inventariere adaptate specificului activitatii.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Intrebari similare din categoria Contabilitate

01Nov2021

Inventariere partiala

de Gabi Popescu valabil la 01 Nov 2021
Intrebare: Societatea a preluat in luna iulie materiale pe baza de inventar in custodie (contul 8033), mijloace fixe si obiecte de inventar inregistrate in contul 8039. Toate acestea inventariate la data predarii - preluarii. Ca urmare, societatea trebuie sa faca inventarierea anuala a patrimoniului pentru exercitiul financiar 2021. Aceste bunuri preluate in luna iulie mai trebuie incluse in decizia de ...
26Sep2019

Comisia de inventariere. Consiliul de administratie

de Gabi Popescu valabil la 26 Sep 2019
Intrebare: Din componenta comisiei de inventariere anuala poate sa faca parte si un membru din Consiliul de Administatie?
31Mai2018

Transfer bunuri din patrimoniul administratorului in cel al societatii

de Dana Hristu valabil la 31 Mai 2018
Intrebare: Societatea are ca obiect de activitate servicii de coafura si machiaj. Administratorul societatii are o trusa de machiaj profesionala cumparata pe persoana fizica si doreste sa o puna la dispozitia societatii pentru a efectua servicii de machiaj clientelor care vin la salon. Este posibil acest transfer al proprietatii bunului din custodia administratorului in cea a societatii? Daca da, ce ...
11Aug2017

Schimbarea metodei de evidenta a stocurilor de marfa

de Anca Ivanov valabil la 11 Aug 2017
Intrebare: Pana la 30.06.2017 valoarea marfii reflectata in contabilitate era la pret cu amanuntul. Din 01.07.2017 am schimbat softul si vrem sa folosim metoda de evidenta a stocurilor de marfa la pret de achizitie. La 30.06.17 am facut inregistrarea 371 = % 378;4428 cu minus aducand astfel valoarea marfii in contabilitate la pret de achizitie (valoare preluata in softul nou la 01.07.2017). Nota contabila ...
20Sep2012

Inventariere. Principiul prudentei. Inregistrari contabile

de PortalContabilitate.ro valabil la 20 Sep 2012
Intrebare: Suntem institutie publica conform Legii nr. 500/2002. S-a efectuat invenatarierea anuala. Din rezultatele inventarierii a fost stabilit un sold faptic mai mare decat soldul scriptic din balanta. In aceasta situatie, va rugam sa ne mentionati cum inregistram diferenta rezultata in plus, tinand cont ca plusul de mijloace fixe si obiecte de inventar prezentate in listele de inventariere au fost ...
x