Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X
Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 16 Mai 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
portalcontabilitate.ro Consultanta specializata pentru CONTABILI
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

LEGE nr. 113 din 23 aprilie 2013

29 Apr 2013
PortalContabilitate.ro Realizat de
PortalContabilitate.ro

contabil


pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 93/2012 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Supraveghere Financiara
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 234 din 23 aprilie 2013


Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza Autoritatea de Supraveghere Financiara, autoritate administrativa autonoma, de specialitate, cu personalitate juridica, independenta, autofinantata, care isi exercita atributiile potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, prin preluarea si reorganizarea tuturor atributiilor si prerogativelor Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare (C.N.V.M.), Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (C.S.A.) si Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (C.S.S.P.P.).

Important!
In sensul prezentei ordonante de urgenta, A.S.F. exercita atributii de autorizare, reglementare, supraveghere si control asupra:
a) intermediarilor de operatiuni cu instrumente financiare; societatilor de servicii de investitii financiare; organismelor de plasament colectiv; societatilor de administrare a investitiilor; consultantilor de investitii financiare; pietelor de instrumente financiare; operatorilor de piata si de sistem; depozitarilor centrali; caselor de compensare-decontare; contrapartilor centrale; operatiunilor de piata; emitentilor de valori mobiliare; Fondului de compensare a investitorilor; altor persoane fizice sau juridice ce desfasoara activitati conform prevederilor Legii nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv in valori mobiliare si societatile de administrare a investitiilor, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 297/2004 privind piata de capital, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/2002 privind aprobarea Statutului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 514/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 253/2004 privind caracterul definitiv al decontarii in sistemele de plati si in sistemele de decontare a operatiunilor cu instrumente financiare, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonantei Guvernului nr. 9/2004 privind unele contracte de garantie financiara, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 222/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) societatilor comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare si de reasigurare, a societatilor mutuale, denumite in continuare asiguratori, respectiv reasiguratori, precum si a intermediarilor in asigurari, supravegherea asiguratorilor si reasiguratorilor care isi desfasoara activitatea in sau din Romania, supravegherea activitatii intermediarilor in asigurari si reasigurari, precum si a altor activitati in legatura cu acestea, conform prevederilor Legii nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuintelor impotriva cutremurelor, alunecarilor de teren si inundatiilor, republicata, Legii nr. 503/2004 privind redresarea financiara si falimentul societatilor de asigurare, cu modificarile ulterioare;
c) sistemului de pensii private, conform Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2005 privind infiintarea, organizarea si functionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 313/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 187/2011 privind infiintarea, organizarea si functionarea Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 61/2008 privind implementarea principiului egalitatii de tratament intre femei si barbati in ceea ce priveste accesul la bunuri si servicii si furnizarea de bunuri si servicii, aprobata cu modificari prin Legea nr. 62/2009;
d) tuturor entitatilor, institutiilor, operatorilor de piata si emitentilor de valori mobiliare, precum si operatiunilor si instrumentelor financiare reglementate de legislatia secundara emisa anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private in sprijinul si pentru implementarea legislatiei primare aferente pietei financiare.
A.S.F. este autoritatea competenta din Romania in sensul art. 22 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.060/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 privind agentiile de rating de credit, cu modificarile si completarile ulterioare, si are atributiile si competentele stabilite prin acesta, exercitate in conformitate cu prevederile statutului propriu.
A.S.F. este autoritatea competenta din Romania in sensul art. 11 din Directiva 2003/6/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 28 ianuarie 2003 privind utilizarile abuzive ale informatiilor confidentiale si manipularile pietei, cu modificarile si completarile ulterioare.
A.S.F. este autoritatea competenta din Romania in sensul art. 48 din Directiva 2004/39/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind pietele instrumentelor financiare, de modificare a Directivelor 85/611/CEE si 93/6/CEE ale Consiliului si a Directivei 2000/12/CE a Parlamentului European si a Consiliului si de abrogare a Directivei 93/22/CEE a Consiliului.
A.S.F. este autoritatea competenta la nivel national pentru aplicarea si urmarirea respectarii actelor normative de directa aplicabilitate emise la nivelul Uniunii Europene, in domeniile prevazute de prezentul act normativ, precum si pentru transpunerea si implementarea in legislatia nationala a acelor prevederi emise la nivelul Consiliului UE, Parlamentului UE, Comisiei Europene, precum si al altor autoritati europene.
A.S.F. este unica autoritate nationala competenta pentru reprezentarea intereselor Romaniei in cadrul Organizatiei Internationale a Comisiilor de Valori Mobiliare - IOSCO, Autoritatii Europene pentru Valori Mobiliare si Piete - ESMA, Autoritatii Europene de Supraveghere pentru Asigurari si Pensii Ocupationale - EIOPA si Asociatiei Internationale a Supraveghetorilor in Asigurari - IAIS, fiind membra de drept a acestor autoritati internationale, in baza legislatiei internationale aplicabile.
A.S.F., membrii conducerii si personalul acesteia nu vor solicita si nu vor accepta instructiuni de orice natura de la nicio alta institutie, organism sau autoritate in exercitarea atributiilor lor conferite de lege.
Atributiile si prerogativele conferite A.S.F., inclusiv conditiile de exercitare a acestora, precum si masurile si sanctiunile ce pot fi aplicate de A.S.F. sunt cele din actele normative prevazute la art. 2 alin. (1).
Orice persoana fizica sau juridica are dreptul de a se adresa instantelor judecatoresti competente daca se considera vatamata de aplicarea necorespunzatoare sau de neaplicarea de catre A.S.F. a dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta.
A.S.F. este singura autoritate in masura sa se pronunte asupra considerentelor de oportunitate, a evaluarilor si analizelor calitative care stau la baza emiterii actelor sale.
A.S.F. este condusa de un consiliu format din 17 membri, dintre care un presedinte, un prim-vicepresedinte si 3 vicepresedinti, care sunt membri executivi. Fiecare dintre cei 3 vicepresedinti are atributii specifice corespunzatoare unuia dintre cele 3 sectoare de supraveghere financiara. In hotararea Parlamentului Romaniei de numire a acestora se stabileste sectorul de supraveghere financiara pentru care sunt numiti. Ceilalti 12 membri sunt membri neexecutivi.
Comisiile reunite prevazute la alin. (2) efectueaza selectia candidatilor ce urmeaza sa fie numiti, exclusiv pe baza experientei profesionale in domeniul financiar, al institutiilor de credit si/sau al institutiilor financiare nebancare de minimum 7 ani pentru membrii care formeaza conducerea executiva si de minimum 5 ani pentru ceilalti membri.
Revocarea din functie a unui membru al Consiliului A.S.F. se face conform procedurii prevazute la art. 8 alin. (2), cand acesta nu mai indeplineste conditiile prevazute la art. 9.
Presedintele reprezinta A.S.F. ca autoritate administrativa autonoma, ca persoana juridica de drept public si in raporturi de drept comun si este ordonator de credite.
In cazul imposibilitatii temporare de exercitare a prerogativelor presedintelui, reprezentarea A.S.F. revine prim-vicepresedintelui.
Convocarea Consiliului A.S.F. se face de catre presedinte si/sau prim-vicepresedinte ori de cate ori este necesar sau la solicitarea a cel putin 9 membri ai acestuia.
Consiliul A.S.F. delibereaza valabil in prezenta a cel putin jumatate plus unu dintre membrii sai, incluzand presedintele sau, in absenta acestuia, prim-vicepresedintele.
Hotararile sunt adoptate cu votul a 2/3 din numarul membrilor prezenti.
Structura organizatorica, numarul de posturi, atributiile de conducere si de executie ale personalului, criteriile de angajare si selectare a personalului care sa asigure desfasurarea in bune conditii a activitatii se stabilesc de catre Consiliul A.S.F.
Consiliul A.S.F. aproba organigrama, regulamentul de organizare si functionare si regulamentul intern si stabileste prin regulament propriu regimul si principiile privind remunerarea membrilor Consiliului si a personalului angajat. In baza acestuia, Consiliul hotaraste nivelul remunerarii membrilor sai si a personalului angajat, cu luarea in considerare a nivelului remuneratiei acordate unor pozitii si functii similare din piata financiara.
Cheltuielile sunt stabilite prin bugetul anual al A.S.F., in conformitate cu obiectivele si sarcinile acesteia.
Bugetul anual de venituri si cheltuieli se aproba de catre Consiliul A.S.F. si se verifica in executie, conform practicilor si procedurilor controlului si auditului intern.
Excedentul din bugetul de venituri si cheltuieli inregistrat la sfarsitul anului se reporteaza ca sursa de finantare in anul urmator, iar deficitul se acopera din sursele anului urmator.
A.S.F. preia de la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, de la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si de la Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, pe baza de protocoale de predare-preluare incheiate cu fiecare dintre acestea, in termen de 15 zile de la data numirii membrilor Consiliului A.S.F., dar nu mai tarziu de 30 aprilie 2013, disponibilitatile banesti existente in conturi si patrimoniul stabilit pe baza situatiilor financiare intocmite potrivit art. 28 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si celelalte drepturi si obligatii ce decurg din acestea.
A.S.F. isi exercita prerogativele prevazute la art. 2 alin. (1) incepand cu data incheierii protocolului de predare-preluare prevazut la art. 22 alin. (1), dar nu mai tarziu de 30 aprilie 2013. La aceeasi data, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private se desfiinteaza si mandatele membrilor acestor autoritati, respectiv ale membrilor conducerii acestora inceteaza de drept.
Pana la data semnarii protocolului de predare-preluare, in conditiile alin. (1), Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private isi continua activitatea potrivit legislatiei in vigoare.
Fondul de compensare a investitorilor - S.A., Fondul de garantare a asiguratilor si Fondul de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private vor fi administrate si utilizate conform destinatiilor specifice fiecaruia dintre aceste fonduri.
Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului preia fara plata toate drepturile si obligatiile Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, rezultate din actele juridice prin care Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare a fost obligata, ca parte responsabila civilmente, la plata de despagubiri catre investitorii la Fondul National de Investitii.
Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului se subroga in toate drepturile si obligatiile procesuale ale Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare si dobandeste calitatea procesuala pe care aceasta o are, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, in toate procesele si cererile aflate pe rolul instantelor judecatoresti, indiferent daca este vorba de faza de judecata sau de executare silita.
Executarea obligatiilor de plata ale Autoritatii pentru Administrarea Activelor Statului prevazute la alin. (1) se asigura din veniturile bugetului de venituri si cheltuieli aferente activitatii de privatizare si de valorificare a activelor statului.
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x