Modificarea si completarea Codului fiscal prin Legea 168/2013
03 Iun 2013
A fost publicata Legea nr. 168/2013 privind aprobarea Ordonantei nr. 8/2013 a Guvernului Romaniei pentru modificarea si completarea Codului fiscal.
Legea aproba Ordonanta Guvernului nr. 8/2013 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 54 din 23 ianuarie 2013, cu o serie de modificari si completari, dupa cum urmeaza:
1. Impozitul pe profit
Profitul impozabil al persoanei juridice straine care isi desfasoara activitatea prin intermediul mai multor sedii permanente in Romania
Persoanele juridice straine care isi desfasoara activitatea prin intermediul mai multor sedii permanente in Romania au obligatia sa stabileasca unul dintre aceste sedii ca sediu permanent desemnat sa indeplineasca obligatiile fiscale ale tuturor sediilor permanente.
In situatia in care sediul fix care indeplineste obligatiile fiscale din perspectiva TVA constituie si sediu permanent din perspectiva impozitului pe profit, sediul fix este si sediul permanent desemnat.
Veniturile si cheltuielile sediilor permanente apartinand aceleiasi persoane juridice straine se cumuleaza la nivelul sediului permanent desemnat.
Impozitul pe profit se aplica asupra profitului impozabil la nivelul sediului permanent desemnat, determinat pe baza veniturilor si cheltuielilor atribuibile fiecarui sediu permanent utilizand regulile preturilor de transfer.
Sediile permanente apartinand aceleiasi persoane juridice straine au obligatia inchiderii perioadei impozabile pana la data de 30 iunie 2013 inclusiv. Calculul, plata si declararea impozitului pe profit datorat pentru perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2013 se efectueaza pana la data de 25 iulie 2013.
Pierderile fiscale inregistrate pana la data de 30 iunie 2013 de sediile permanente care apartin aceleiasi persoane juridice straine se transmit sediului permanent desemnat si se recupereaza astfel:
- Pierderea fiscala inregistrata in perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2013 se ia in calcul la stabilirea profitului impozabil / pierderii fiscale din perioada 1 iulie – 31 decembrie 2013, inaintea recuperarii pierderilor fiscale din anii precedenti anului 2013, perioada 1 iulie – 31 decembrie 2013 nefiind considerata an fiscal in sensul celor sapte ani consecutivi;
- Pierderea fiscala inregistrata in anii anteriori anului 2013, ramasa nerecuperata la 30 iunie 2013, se recupereaza pe perioada ramasa din cea initiala de cinci, respectiv sapte ani, in ordinea inregistrarii acesteia; anul 2013 este considerat un singur an fiscal in sensul celor cinci ani, respectiv sapte ani consecutivi.
Dreptul de deducere, la calculul profitului impozabil, a cheltuielilor cu indemnizatia de deplasare acordata salariatilor
Se abroga prevederea conform careia cheltuielile cu indemnizatiile de deplasare acordate angajatilor pentru deplasari in Romania si in strainatate sunt deductibile pana la limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice.
Amortizarea fiscala
In cazul contribuabililor care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara („IFRS”), valoarea fiscala a mijloacelor fixe specifice activitatii de explorare si productie a resurselor de petrol si gaze si alte substante naturale ramasa neamortizata la momentul casarii / retratarii acestor mijloace fixe se deduce pe perioada ramasa prin metoda de amortizare fiscala utilizata inainte de casarea / retratarea acestora.
Este acordat dreptul de deducere integrala a amortizarii fiscale anumitor categorii de mijloace de transport cu maximum noua scaune. Astfel, cateva dintre categoriile de autovehicule exceptate de la limitarea amortizarii la 1.500 lei / luna sunt: cele utilizate in activitati de interventii, servicii de paza, curierat, autovehiculele folosite de agentii de vanzari si achizitii, precum si cele utilizate in transportul de persoane, cu plata, si cele inchiriate sau acordate catre terti in baza contractelor de leasing operational.
2. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
A fost introdusa o conditie suplimentara pentru incadrarea persoanelor juridice romane in categoria microintreprinderilor, si anume persoanele juridice care nu se afla in dizolvare cu lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti.
Pot opta pentru aplicarea impozitului pe profit societatile nou-infiintate care la data inregistrarii in registrul comertului intentioneaza sa desfasoare activitati in domeniul bancar, asigurarilor si reasigurarilor, consultantei si managementului sau jocurilor de noroc, precum si cele care au un capital social subscris de cel putin 25.000 euro. Aceste societati nu vor fi obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor incepand cu primul an fiscal.
3. Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti
Au fost corelate prevederile Codului fiscal cu cele deja existente in Normele de aplicare cu privire la tipurile de servicii prestate in afara Romaniei impozitate cu o cota de 16%.
S-au adus precizari cu privire la aplicarea cotei de impozit de 50% asupra veniturilor platite intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic privind schimbul de informatii. Mai exact, aceasta cota majorata se aplica numai in situatia in care aceste venituri sunt platite ca urmare a unor tranzactii calificate ca fiind tranzactii artificiale.
4. Impozitul pe venit
Cheltuielile efectuate pentru salariati pe perioada delegarii si detasarii in tara si in strainatate in interesul serviciului, reprezentand indemnizatii platite acestora, precum si cheltuieli de transport si cazare, pot fi deduse integral la calculul venitului net anual din activitati independente.
Se introduc noi prevederi care reglementeaza nivelul neimpozabil al indemnizatiilor si altor sume de aceeasi natura primite de salariati in baza unor raporturi de munca cu angajatori nerezidenti pe perioada delegarii si detasarii in Romania in interesul serviciului. Acest nivel va fi cel legal stabilit de lege aplicabil in tara de rezidenta a angajatorului nerezident de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva.
Se introduc noi reguli de impunere ce vizeaza veniturile agricole.
5. Taxa pe valoarea adaugata
Termenul de aplicare a masurilor de simplificare pentru tranzactiile cu cereale si plante tehnice realizate in Romania se extinde pana la data de 31 mai 2014.
6. Accize
Garantiile constituite de catre platitorii de accize nu vor putea depasi un cuantum maxim, ce urmeaza a fi stabilit prin Hotarare a Guvernului.
Se precizeaza ca interdictia de a vinde la preturi sub cost (plus accize si TVA) nu se aplica in cazul regimului suspensiv de la plata accizelor si pentru produsele accizabile pentru care exista o cotatie internationala sau bursiera.
Sunt aduse precizari referitoare la studiile privind coeficientii maximi de pierderi specifice activitatilor de depozitare, manipulare, distributie si transport pe baza carora respectivele pierderi sunt admise ca neimpozabile din perspectiva accizelor.
Cotele de acciza adoptate prin Ordonantei Guvernului nr. 8/2013 pentru bere (respectiv, 0,8228 euro/hl/1 grad Plato si 0,473 euro/hl/1 grad Plato, pentru berea produsa de producatorii independenti a caror productie anuala nu depaseste 200.000 hl) se aplica pana la data de 31 decembrie 2015, inclusiv.
Modificari ale Codului de procedura fiscala
S-au introdus urmatoarele precizari referitoare la contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei prin mai multe sedii permanente:
Sediul permanent desemnat are obligatia de a declara in numele celorlalte sedii permanente impozitul pe venitul din salarii datorat de acestea.
Competenta teritoriala pentru administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor si altor sume datorate bugetului general consolidat revine organului fiscal pe a carui raza teritoriala se afla sediul permanent desemnat.
Sediile permanente definite potrivit Codului fiscal sunt sedii secundare.
Prevederi suplimentare
Contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei prin unul sau mai multe sedii permanente inregistrate fiscal pana la data de 30 iunie 2013 sunt obligati sa depuna declaratia de inregistrare fiscala in perioada 1 – 31 iulie 2013.
Declaratia de inregistrare fiscala va fi insotita de lista sediilor permanente inregistrate fiscal care indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru a fi platitoare de salarii si venituri asimilate salariilor, precum si de lista celorlalte sedii permanente.
La data atribuirii codului de inregistrare fiscala pentru contribuabilul nerezident se anuleaza codul de inregistrare fiscala a sediului permanent care nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a fi platitor de salarii si venituri asimilate salariilor.
Obligatiile fiscale ale sediilor permanente, neachitate pana la data de 30 iunie 2013, vor fi preluate de sediul permanent desemnat.
Legea aproba Ordonanta Guvernului nr. 8/2013 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 54 din 23 ianuarie 2013, cu o serie de modificari si completari, dupa cum urmeaza:
1. Impozitul pe profit
Profitul impozabil al persoanei juridice straine care isi desfasoara activitatea prin intermediul mai multor sedii permanente in Romania
Persoanele juridice straine care isi desfasoara activitatea prin intermediul mai multor sedii permanente in Romania au obligatia sa stabileasca unul dintre aceste sedii ca sediu permanent desemnat sa indeplineasca obligatiile fiscale ale tuturor sediilor permanente.
In situatia in care sediul fix care indeplineste obligatiile fiscale din perspectiva TVA constituie si sediu permanent din perspectiva impozitului pe profit, sediul fix este si sediul permanent desemnat.
Veniturile si cheltuielile sediilor permanente apartinand aceleiasi persoane juridice straine se cumuleaza la nivelul sediului permanent desemnat.
Impozitul pe profit se aplica asupra profitului impozabil la nivelul sediului permanent desemnat, determinat pe baza veniturilor si cheltuielilor atribuibile fiecarui sediu permanent utilizand regulile preturilor de transfer.
Sediile permanente apartinand aceleiasi persoane juridice straine au obligatia inchiderii perioadei impozabile pana la data de 30 iunie 2013 inclusiv. Calculul, plata si declararea impozitului pe profit datorat pentru perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2013 se efectueaza pana la data de 25 iulie 2013.
Pierderile fiscale inregistrate pana la data de 30 iunie 2013 de sediile permanente care apartin aceleiasi persoane juridice straine se transmit sediului permanent desemnat si se recupereaza astfel:
- Pierderea fiscala inregistrata in perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2013 se ia in calcul la stabilirea profitului impozabil / pierderii fiscale din perioada 1 iulie – 31 decembrie 2013, inaintea recuperarii pierderilor fiscale din anii precedenti anului 2013, perioada 1 iulie – 31 decembrie 2013 nefiind considerata an fiscal in sensul celor sapte ani consecutivi;
- Pierderea fiscala inregistrata in anii anteriori anului 2013, ramasa nerecuperata la 30 iunie 2013, se recupereaza pe perioada ramasa din cea initiala de cinci, respectiv sapte ani, in ordinea inregistrarii acesteia; anul 2013 este considerat un singur an fiscal in sensul celor cinci ani, respectiv sapte ani consecutivi.
- Data intrarii in vigoare: 1 iulie 2013
Dreptul de deducere, la calculul profitului impozabil, a cheltuielilor cu indemnizatia de deplasare acordata salariatilor
Se abroga prevederea conform careia cheltuielile cu indemnizatiile de deplasare acordate angajatilor pentru deplasari in Romania si in strainatate sunt deductibile pana la limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice.
- Data intrarii in vigoare: 1 iunie 2013
Amortizarea fiscala
In cazul contribuabililor care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara („IFRS”), valoarea fiscala a mijloacelor fixe specifice activitatii de explorare si productie a resurselor de petrol si gaze si alte substante naturale ramasa neamortizata la momentul casarii / retratarii acestor mijloace fixe se deduce pe perioada ramasa prin metoda de amortizare fiscala utilizata inainte de casarea / retratarea acestora.
Este acordat dreptul de deducere integrala a amortizarii fiscale anumitor categorii de mijloace de transport cu maximum noua scaune. Astfel, cateva dintre categoriile de autovehicule exceptate de la limitarea amortizarii la 1.500 lei / luna sunt: cele utilizate in activitati de interventii, servicii de paza, curierat, autovehiculele folosite de agentii de vanzari si achizitii, precum si cele utilizate in transportul de persoane, cu plata, si cele inchiriate sau acordate catre terti in baza contractelor de leasing operational.
- Data intrarii in vigoare: 1 iunie 2013
2. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
A fost introdusa o conditie suplimentara pentru incadrarea persoanelor juridice romane in categoria microintreprinderilor, si anume persoanele juridice care nu se afla in dizolvare cu lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti.
Pot opta pentru aplicarea impozitului pe profit societatile nou-infiintate care la data inregistrarii in registrul comertului intentioneaza sa desfasoare activitati in domeniul bancar, asigurarilor si reasigurarilor, consultantei si managementului sau jocurilor de noroc, precum si cele care au un capital social subscris de cel putin 25.000 euro. Aceste societati nu vor fi obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor incepand cu primul an fiscal.
- Data intrarii in vigoare: 1 iunie 2013
3. Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti
Au fost corelate prevederile Codului fiscal cu cele deja existente in Normele de aplicare cu privire la tipurile de servicii prestate in afara Romaniei impozitate cu o cota de 16%.
S-au adus precizari cu privire la aplicarea cotei de impozit de 50% asupra veniturilor platite intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic privind schimbul de informatii. Mai exact, aceasta cota majorata se aplica numai in situatia in care aceste venituri sunt platite ca urmare a unor tranzactii calificate ca fiind tranzactii artificiale.
- Data intrarii in vigoare: 1 iunie 2013
4. Impozitul pe venit
Cheltuielile efectuate pentru salariati pe perioada delegarii si detasarii in tara si in strainatate in interesul serviciului, reprezentand indemnizatii platite acestora, precum si cheltuieli de transport si cazare, pot fi deduse integral la calculul venitului net anual din activitati independente.
Se introduc noi prevederi care reglementeaza nivelul neimpozabil al indemnizatiilor si altor sume de aceeasi natura primite de salariati in baza unor raporturi de munca cu angajatori nerezidenti pe perioada delegarii si detasarii in Romania in interesul serviciului. Acest nivel va fi cel legal stabilit de lege aplicabil in tara de rezidenta a angajatorului nerezident de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva.
Se introduc noi reguli de impunere ce vizeaza veniturile agricole.
Produse vegetale | Suprafata destinata productiei vegetale/cap de animal/familie de albine | Norma de venit - lei - |
Cereale | peste 2 ha | 449 |
Plante oleaginoase | peste 2 ha | 458 |
Cartof | peste 2 ha | 2.900 |
Sfecla de zahar | peste 2 ha | 697 |
Tutun | peste 1 ha | 1.060 |
Hamei pe rod | peste 2 ha | 1.483 |
Legume in camp | peste 0,5 ha | 2.326 |
Legume in spatii protejate | peste 0,2 ha | 5.117 |
Leguminoase pentru boabe | peste 1,5 ha | 801 |
Pomi pe rod | peste 1,5 ha | 3.800 |
Vie pe rod | peste 1 ha | 1.385 |
Arbusti fructiferi | peste 1 ha | 1.385 |
Flori si plante ornamentale | peste 0,3 ha | 11.773 |
Animale | ||
Vaci | peste 2 capete | 453 |
Bivolite | peste 2 capete | 326 |
Oi | peste 50 capete | 47 |
Capre | peste 25 capete | 47 |
Porci pentru ingrasat | peste 6 capete | 56 |
Albine | peste 75 familii | 40 |
Pasari de curte | peste 100 capete | 3 |
Produse vegetale | Suprafata |
Legume in camp | pana la 0,5 ha |
Legume in spatii protejate | pana la 0,2 ha |
Leguminoase pentru boabe | pana la 1,5 ha |
Pomi pe rod | pana la 1,5 ha |
Vie pe rod | pana la 1 ha |
Arbusti fructiferi | pana la 1 ha |
Flori si plante ornamentale | pana la 0,3 ha |
Animale | Nr. capete/nr. de familii de albine |
Vaci | pana la 2 |
Bivolite | pana la 2 |
Oi | pana la 50 |
Capre | pana la 25 |
Porci pentru ingrasat | pana la 6 |
Albine | pana la 75 de familii |
Pasari de curte | pana la 100” |
- Data intrarii in vigoare: 1 iunie 2013
5. Taxa pe valoarea adaugata
Termenul de aplicare a masurilor de simplificare pentru tranzactiile cu cereale si plante tehnice realizate in Romania se extinde pana la data de 31 mai 2014.
6. Accize
Garantiile constituite de catre platitorii de accize nu vor putea depasi un cuantum maxim, ce urmeaza a fi stabilit prin Hotarare a Guvernului.
Se precizeaza ca interdictia de a vinde la preturi sub cost (plus accize si TVA) nu se aplica in cazul regimului suspensiv de la plata accizelor si pentru produsele accizabile pentru care exista o cotatie internationala sau bursiera.
Sunt aduse precizari referitoare la studiile privind coeficientii maximi de pierderi specifice activitatilor de depozitare, manipulare, distributie si transport pe baza carora respectivele pierderi sunt admise ca neimpozabile din perspectiva accizelor.
Cotele de acciza adoptate prin Ordonantei Guvernului nr. 8/2013 pentru bere (respectiv, 0,8228 euro/hl/1 grad Plato si 0,473 euro/hl/1 grad Plato, pentru berea produsa de producatorii independenti a caror productie anuala nu depaseste 200.000 hl) se aplica pana la data de 31 decembrie 2015, inclusiv.
- Data intrarii in vigoare: 1 iunie 2013
Modificari ale Codului de procedura fiscala
S-au introdus urmatoarele precizari referitoare la contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei prin mai multe sedii permanente:
Sediul permanent desemnat are obligatia de a declara in numele celorlalte sedii permanente impozitul pe venitul din salarii datorat de acestea.
Competenta teritoriala pentru administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor si altor sume datorate bugetului general consolidat revine organului fiscal pe a carui raza teritoriala se afla sediul permanent desemnat.
Sediile permanente definite potrivit Codului fiscal sunt sedii secundare.
- Data intrarii in vigoare: 1 iulie 2013
Prevederi suplimentare
Contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei prin unul sau mai multe sedii permanente inregistrate fiscal pana la data de 30 iunie 2013 sunt obligati sa depuna declaratia de inregistrare fiscala in perioada 1 – 31 iulie 2013.
Declaratia de inregistrare fiscala va fi insotita de lista sediilor permanente inregistrate fiscal care indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru a fi platitoare de salarii si venituri asimilate salariilor, precum si de lista celorlalte sedii permanente.
La data atribuirii codului de inregistrare fiscala pentru contribuabilul nerezident se anuleaza codul de inregistrare fiscala a sediului permanent care nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a fi platitor de salarii si venituri asimilate salariilor.
Obligatiile fiscale ale sediilor permanente, neachitate pana la data de 30 iunie 2013, vor fi preluate de sediul permanent desemnat.
- Data intrarii in vigoare: 1 iunie 2013
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici
Newsletter portalcontabilitate.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Tranzactiile cu numerar in 2024. Cum sa evitati amenzile"!
Articole similare
01Feb2022
Ordinul ANAF nr. 80/2022. Modificari privind procedura de directionare a 3,5% din impozitul anual catre ONG-uri
de
Ionut Jinga
01 Feb 2022
07Dec2020
ONG. Simplificari privind inscrierea in Registrul Unitatilor de Cult si exceptii de la depunerea Declaratiei privind Beneficiarul Real
de
Ionut Jinga
07 Dec 2020
20Nov2017
Mutarea contributiilor: cum trebuie sa procedeze patronii care vor sa majoreze salariul brut al angajatilor
de
PortalContabilitate.ro
20 Nov 2017
16Nov2017
Cod Fiscal 2017 vs. Cod Fiscal 2018. Modificari aduse de OUG 79/2017
de
PortalContabilitate.ro
16 Nov 2017
16Nov2017
Ce contributii si impozite datoreaza un PFA in 2018?
de
PortalContabilitate.ro
16 Nov 2017
13Nov2017
Analiza OUG 79 - Impunerea veniturilor din salarii in 2018
de
PortalContabilitate.ro
13 Nov 2017