Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 15 Decembrie 2019
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis

Specialistii live


Modificari de proportii in Codul Fiscal! La ce sa ne asteptam?

Este vorba despre un proiect de ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal - publicat in data de 14 august 2019 pe site-ul MFP.
 
Principalele prevederi/modificari:
 
1. Persoane afiliate
 
O persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca o persoana detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor sale afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot atat la prima persoana juridica, cat si la cea de-a doua ori daca le controleaza in mod efectiv.
 
Vechea reglementare: "o persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca o persoana detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealalta persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv acea persoana juridica’’.
 
2. Locul conducerii efective in Romania al unei persoane juridice straine
 
Daca o persoana juridica straina este considerata rezidenta atat in Romania, cat si intr-un stat semnatar al unei conventii de evitare a dublei impuneri la care Romania este parte, rezidenta acestei persoane se va stabili potrivit prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri.
Rezidenta in Romania a persoanei juridice straine se stabileste de catre organul fiscal central competent pe baza chestionarului prevazut la art. 230 alin. (8) din Codul fiscal  si a urmatoarelor documente anexate la acesta:
 
   a) copia legalizata insotita de traducerea autorizata a deciziei/hotararii actionarilor/asociatilor/fondatorilor/membrilor consiliului de administratie/directorilor executivi ai persoanei juridice straine cu privire la stabilirea locului conducerii efective in Romania;
   b) copia legalizata insotita de traducerea autorizata a actului constitutiv actualizat al persoanei juridice straine;
   c) copia legalizata a extrasului de la Registrul Comertului sau organismului similar din statul strain in care este inregistrata persoana juridica straina, din care rezulta actionariatul si aportul acestuia in capitalul persoanei juridice straine; orice modificari ulterioare se comunica organului fiscal central competent in termen de 45 de zile calendaristice de la data producerii lor;
   d) copia documentului sau actului privind utilizarea spatiului din Romania unde se va exercita efectiv conducerea persoanei juridice straine;
   e) copia legalizata insotita de traducerea autorizata a contractelor incheiate cu directorii executivi/membrii consiliului de administratie ai persoanei juridice straine avand locul conducerii efective in Romania;

Organul fiscal central competent, analizeaza documentatia prezentata de persoana juridica straina, stabileste daca locul conducerii efective este in Romania si notifica persoana juridica straina daca pastreaza rezidenta statului strain sau devine persoana juridica straina rezidenta in Romania.
 
Persoana juridica straina rezidenta in Romania potrivit locului conducerii efective are urmatoarele obligatii:
 
   a) sa se inregistreze la organul fiscal central competent, potrivit declaratiei de inregistrare fiscala/declaratie de mentiuni/ declaratie de radiere pentru persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania in termen de 30 zile de la data la care a fost notificat ca este persoana rezidenta in Romania;
   b) sa pastreze procesele-verbale ale sedintelor de consiliu si ale adunarilor actionarilor/ asociatilor;
   c) sa conduca si sa pastreze in Romania evidenta contabila, respectiv sa intocmeasca situatiile financiare conform legislatiei contabile din Romania;
   d) sa se inregistreze ca platitor de impozit pe profit;
   e) sa isi mentina rezidenta in Romania pe o perioada de cel putin un an fiscal.
 
3. Reguli privind consolidarea fiscala in domeniul impozitului pe profit
 
Grupul fiscal in domeniul impozitului pe profit se constituie din cel putin doua dintre urmatoarele entitati, denumite in continuare membri:
 
   i) o persoana juridica romana/persoana juridica cu sediul social in Romania infiintata potrivit legislatiei europene si una sau mai multe persoane juridice romane/persoane juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene la care aceasta detine, in mod direct sau indirect, cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot al acestora;
   ii) cel putin doua persoane juridice romane la care o persoana fizica romana detine, in mod direct sau indirect, cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot;
   iii) cel putin doua persoane juridice romane detinute, in mod direct sau indirect, in proportie de cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, de o persoana juridica/fizica, rezidenta intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri sau intr-un stat cu care s-a incheiat un acord privind schimbul de informatii;
   iv) cel putin o persoana juridica romana detinuta, in mod direct sau indirect, in proportie de cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, de o persoana juridica rezidenta intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri sau intr-un stat cu care s-a incheiat un acord privind schimbul de informatii si sediul permanent/sediul permanent desemnat din Romania al acestei persoane juridice straine.
 
Persoana juridica responsabila reprezinta persoana juridica romana/persoana juridica cu sediul social in Romania infiintata potrivit legislatiei europene, membra a unui grup fiscal in domeniul impozitului pe profit, desemnata pentru determinarea rezultatului fiscal consolidat al grupului fiscal, depunerea declaratiei de impozit pe profit si efectuarea platii impozitului pe profit in numele grupului.
 
Perioada de aplicare a sistemului de consolidare fiscala in domeniul impozitului pe profit este de 5 ani fiscali, calculati incepand cu primul an al aplicarii sistemului de consolidare fiscala si pana la desfiintarea grupului fiscal, iar sistemul este optional. Optiunea se comunica organului fiscal competent pe baza unei cereri comune depuse de reprezentantul legal al persoanei juridice responsabile semnata de catre reprezentantii legali ai tuturor membrilor grupului. Cererea se depune cu cel putin 60 de zile inainte de inceperea perioadei pentru care se solicita aplicarea consolidarii fiscale. Sistemul de consolidare fiscala in domeniul impozitului pe profit se aplica incepand cu anul fiscal urmator depunerii cererii. 
 
Reguli privind calcularea rezultatului fiscal consolidat
 
Fiecare membru al grupului fiscal determina rezultatul fiscal in mod individual. 
 
Rezultatul fiscal consolidat al grupului fiscal se determina prin insumarea algebrica a rezultatelor fiscale determinate in mod individual de fiecare membru al grupului fiscal. Rezultatul fiscal consolidat pozitiv este profit impozabil, iar rezultatul fiscal consolidat negativ este pierdere fiscala. Impozitul pe profit se calculeaza prin aplicarea cotei prevazute la art. 17 din Codul fiscal asupra rezultatului fiscal consolidat pozitiv al grupului.
 
Rezultatul fiscal consolidat al grupului fiscal se calculeaza trimestrial/anual, cumulat de la inceputul anului fiscal.
 
La determinarea impozitului pe profit datorat de grupul fiscal se vor avea in vedere sumele reprezentand: creditul fiscal, impozitul pe profit scutit potrivit art. 22, art.221, scutiri si reduceri de impozit pe profit calculate potrivit legislatiei in vigoare, sumele reprezentand cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat si cheltuielile privind bursele private, potrivit legii, reducerea de 5% a impozitului pe profit conform Ordonantei Guvernului nr.23/2017 privind plata defalcata a TVA, cu modificarile si completarile ulterioare, determinate de fiecare membru si comunicate persoanei juridice responsabile. Aceste sume se scad in limita impozitului pe profit datorat de grupul fiscal. 
In scopul determinarii rezultatului fiscal consolidat al grupului fiscal persoana juridica responsabila este obligata sa evidentieze in registrul de evidenta fiscala rezultatele fiscale individuale determinate de fiecare membru, precum si sumele care se scad din impozitul pe profit datorat de grup, inclusiv cele ale persoanei juridice responsabile.
 
Regimul tranzactiilor intra-grup privind preturile de transfer 
Fiecare membru al grupului fiscal are obligatia sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer care va cuprinde atat tranzactiile desfasurate cu membrii grupului fiscal, precum si cu entitatile afiliate din afara grupului fiscal. Prin derogare de la prevederile alin. (2) al art.108 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, dosarele preturilor de transfer intocmite de fiecare membru al grupului fiscal vor fi prezentate de catre persoana juridica responsabila. 
 
Reguli privind regimul pierderilor fiscale 
 
Pierderile fiscale inregistrate de un membru al grupului inainte de aplicarea sistemului de consolidare fiscala in domeniul impozitului pe profit, se recupereaza, de catre membrul respectiv, numai din profiturile impozabile ale acestuia.
 
Pierderile fiscale inregistrate de un membru al grupului in perioada aplicarii sistemului de consolidare fiscala se recupereaza din rezultatul fiscal consolidat al grupului. 
 
Alte obligatii
 
Fiecare membru al grupului trebuie sa se supuna controlului fiscal competent si sa raspunda separat si in solidar pentru plata impozitului pe profit datorat de grupul fiscal pentru perioada cat apartine respectivului grup fiscal. Organul fiscal competent in administrarea persoanelor care fac parte din grupul fiscal este organul fiscal desemnat in acest scop in conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
 
4. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
 
Baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor o constituie veniturile din orice sursa, din care se scad si dividendele primite de la o persoana juridica romana.
 
Pentru incadrarea in conditiile privind nivelul veniturilor prevazute la incadrarea in categoria platitorilor de impozit ,,micro’’ sau la iesirea din acest sistem de impunere, se vor lua in calcul aceleasi elemente care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53.”
 
Codul fiscal actual prevede ca se vor lua in calcul aceleasi venituri (ci nu elemente) care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53, reglementare ce a creat nenumarate confuzii si interpretari.
 
5. Impozitul pe venit
 
Se aduc clarificari si completari  veniturilor neimpozabile in sensul impozitului pe venit: - ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru dispozitive medicale, ajutoarele pentru nastere/adoptie, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, veniturile reprezentand cadouri in bani si/sau in natura, inclusiv tichete cadou, oferite salariatilor, cat si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului de odihna, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca.
 
In cazul cadourilor in bani si/sau in natura, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, veniturile sunt neimpozabile, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos nu depaseste 150 lei:
 
  • Cadouri oferite salariatilor cat si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase,
  • Cadouri oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie,
  • Cadouri oferite salariatilor in beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zile de 1 iunie.
Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevazut in contractul de munca, sunt neimpozabile, in masura in care valoarea  totala a acestora nu depaseste intr-un an fiscal nivelul unui castig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate.
 
Nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile nici veniturile de natura celor prevazute mai sus, realizate de persoane fizice, daca aceste venituri sunt primite in baza unor legi speciale si finantate din buget, cu exceptia contravalorii serviciilor turistice si a indemnizatiilor de vacanta acordate potrivit legii.
 
Aceste venituri nu se cuprind nici in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale.
Nu sunt impozabile in sensul impozitului pe venit:
 
  • avantajele sub forma utilizarii in scop personal a vehiculelor care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, aflate in patrimoniul persoanelor juridice ce aplica regimul de impozitare al microintreprinderilor sau impozitul specific unor activitati.
     
Codul fiscal actual prevedea scutirea numai in cazul platitorilor de impozit pe profit si a persoanelor fizice care obtin venituri din activitati independente, pentru avantajele sub forma utilizarii in scop personal a vehiculelor pentru care cheltuielile sunt deductibile in cota de 50%.
 
Aceste venituri nu se cuprind nici in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale.
 
6. Reglementari special privind impozitul pe venituri din salarii 

In cazul avantajelor in bani si in natura primite de la terti sau ca urmare a prevederilor contractului individual de munca ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz, obligatia de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului revine, dupa cum urmeaza:
  • angajatorului rezident fiscal roman, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat acesta si plata se efectuaza prin intermediul angajatorului;
  • platitorilor de venituri rezidenti fiscali romani, cand avantajele in bani si/sau in natura sunt acordate de alte entitati decat angajatorul, in situatia in care acestia sunt rezidenti fiscali romani.
In cazul contribuabililor care obtin avantaje in bani si/sau in natura de la terti care nu sunt rezidenti fiscali romani, impozitul se calculeaza, se declara si se plateste de catre contribuabil.

In cazul contribuabililor care obtin avantaje in bani si/sau in natura de la terti care sunt rezidenti fiscali romani, prin intermediul unei entitati rezidente, obligatia de calcul, retinere, plata si declarare revin entitatii respective.
 
In cazul contribuabililor care obtin avantaje in bani si/sau in natura de la terti care nu sunt rezidenti fiscali romani, prin intermediul unei entitati rezidente, obligatia de calcul, retinere, plata si declarare revin entitatii respective.
 
7. Termen depunere declaratia anuala pentru platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor
 
Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii si asimilate salariilor, platitorilor de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, platitorilor de venituri in baza contractelor de activitate sportiva, venituri din arenda sau din asocieri cu persoane juridice, acestia avand obligatia depunerii Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Codul fiscal actual prevede obligatia depunerii declaratiei anuale pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.
 
8. Se abroga articolele din Codul fiscal care prevad recalcularea contributiilor sociale pentru persoanele fizice care intra in suspendare temporara a activitatii 
 
alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Modificările tVa de la 1 ianuarie 2020

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Modificările tVa de la 1 ianuarie 2020"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x