Buna ziua! Sunt Simona, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Autentificare Inregistrare cont
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Portal actualizat la 25 Iunie 2022
Un produs marca Rentrop&Straton
Contine toate actele normative din domeniu, actualizate la zi - parteneriat Legis
Seminare online
vezi aici toate evenimentele >>>

OMF nr. 1.021/2022. Bine de stiut legat de contestarea unei decizii ANAF

23 Mai 2022Conform legislatiei in vigoare!
Ionut Jinga Realizat de
Ionut Jinga

consultant fiscal

Act normativ: Ordinul MF nr. 1021/2022 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea titlului VIII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala

Publicare: in Monitorul Oficial, Partea I nr. 482 din 13 mai 2022

Cine poate formula contestatie

Poate formula contestatie numai cel care considera ca a fost lezat in drepturile sale printr-un titlu de creanta sau printr-un alt act administrativ fiscal. In lipsa unui act administrativ fiscal, contribuabilul se poate prevala de prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Forma si continutul contestatiei

Contestatia se depune la organul fiscal emitent al titlului de creanta sau al altor acte administrative fiscale atacate.

Daca contestatia este formulata printr-un imputernicit, se va prezenta imputernicirea/mandatul-procura/imputernicirea avocatiala, dupa caz.

In cazul in care contestatarul se afla in procedura de insolventa/reorganizare/faliment/lichidare si i-a fost ridicat dreptul la propria administrare, contestatia va purta semnatura administratorului special/administratorului judiciar sau a lichidatorului, dupa caz, si va fi insotita de actul prin care a fost numit.

In situatia in care contestatia nu indeplineste cerintele care privesc depunerea imputernicirii/mandatului/procurii, precum si semnatura, structura de solutionare a contestatiilor va solicita contestatarului ca in termen de 5 zile de la comunicare sa indeplineasca aceste cerinte. In caz contrar, contestatia va fi respinsa, fara a se mai antama fondul cauzei.

Motivarea contestatiei se va face cu respectarea dispozitiilor privind termenul de depunere a contestatiilor, sub sanctiunea decaderii.

Termenul de depunere a contestatiei

Contestatia se depune la organul fiscal emitent al titlului de creanta sau al actului administrativ fiscal contestat, iar la primirea contestatiei organul emitent al acestuia, in termen de cel mult 5 zile de la data primirii, va intocmi si va transmite structurii de solutionare a contestatiilor competente, dosarul contestatiei, precum si referatul cu propuneri de solutionare.

Dosarul contestatiei va cuprinde: contestatia, ce trebuie sa poarte semnatura persoanei indreptatite, imputernicirea avocatiala/procura/mandat, actul prin care se desemneaza administratorul special/administratorul judiciar/lichidatorul, titlul de creanta sau actul administrativ fiscal atacat, in copie, si anexele acestuia, dovada comunicarii titlului de creanta sau a actului administrativ fiscal atacat din care sa reiasa data la care acesta a fost comunicat, copii ale documentelor ce au legatura cu cauza supusa solutionarii, documentele depuse de contestatar, precum si oricare alte inscrisuri necesare solutionarii cauzei.

In cazul in care contestatia este depusa direct la structura de solutionare a contestatiilor, aceasta o va transmite organului emitent al actului atacat, in vederea constituirii dosarului contestatiei, a verificarii conditiilor procedurale, precum si a intocmirii referatului cu propuneri de solutionare.

Referatul cu propuneri de solutionare cuprinde precizari privind indeplinirea conditiilor de procedura, mentiuni cu privire la starea juridica a societatii, precum si propuneri de solutionare a contestatiei, avand in vedere toate argumentele contestatarului, atat procedurale, cat si pe fondul cauzei, si documentele in sustinere; in caz contrar, dosarul se restituie in vederea completarii.

Referatul se aproba de conducatorul organului fiscal emitent al titlului de creanta sau al actului administrativ fiscal atacat.

In conditiile in care din actele dosarului cauzei nu se poate verifica respectarea termenului de depunere a contestatiei, iar in urma demersurilor intreprinse nu se poate face dovada datei la care contestatarul a luat cunostinta de titlul de creanta sau actul administrativ fiscal atacat, inclusiv in situatia in care comunicarea prin publicitate a fost viciata prin nerespectarea procedurii in materie, aceasta va fi considerata depusa in termenul legal.

Dispozitiile privind termenele din Codul de procedura civila se aplica in mod corespunzator, astfel:

a) termenul de depunere a contestatiei se calculeaza pe zile libere, cu exceptia cazului in care prin lege se prevede altfel, neintrand in calcul nici ziua cand a inceput, nici ziua cand s-a sfarsit termenul.

De exemplu: Titlul de creanta sau actul administrativ fiscal atacat este comunicat contribuabilului in data de 29 iunie, termenul de 45 de zile incepe sa curga de la data de 30 iunie si se implineste in data de 13 august, astfel incat ultima zi de depunere a contestatiei este 14 august.

b) termenul care se sfarseste intr-o zi de sarbatoare legala sau cand serviciul este suspendat (de exemplu, zile de repaus saptamanal) se va prelungi pana la sfarsitul primei zile de lucru urmatoare.

De exemplu: In situatia in care data de 30 iulie prezentata la exemplul anterior este sambata, ultima zi de depunere a contestatiei este luni, 1 august.

c) termenul de 3 luni prevazut la art. 270 alin. (4) din Codul de procedura fiscala se sfarseste in ziua lunii corespunzatoare zilei de plecare.

De exemplu: Titlul de creanta sau actul administrativ fiscal atacat este comunicat contribuabilului in data de 15 ianuarie, termenul de 3 luni se sfarseste in data de 15 aprilie, astfel incat ultima zi de depunere a contestatiei este data de 15 aprilie.

d) termenul care, incepand la data de 29, 30 sau 31 a lunii, se sfarseste intr-o luna care nu are o asemenea zi se va socoti implinit in ultima zi a lunii, cum ar fi exemplul expus mai jos:

Titlul de creanta sau actul administrativ fiscal atacat este comunicat in data de 30 noiembrie, termenul de 3 luni se sfarseste in ultima zi a lunii februarie, respectiv 28 sau 29 februarie, reprezentand ultima zi de depunere a contestatiei.

Contestatia se depune in termen de 45 de zile de la data comunicarii titlului de creanta sau a actului administrativ fiscal, cu exceptia situatiei in care titlul de creanta sau actul administrativ fiscal atacat nu cuprinde unul dintre urmatoarele elemente:

a) posibilitatea de a fi contestat;
b) termenul de depunere a contestatiei;
c) organul fiscal la care se depune contestatia.


In aceste cazuri contestatia poate fi depusa in termenul de 3 luni de la data comunicarii titlului de creanta sau a actului administrativ fiscal.

Retragerea contestatiei

Cererea de retragere trebuie sa fie semnata de contestatar sau de imputernicit, cu indeplinirea acelorasi conditii de forma prevazute la formularea si depunerea contestatiei. Dovada calitatii de imputernicit se face potrivit legii. In cazul in care contestatarul se afla in procedura de insolventa/reorganizare/faliment/lichidare, cererea de retragere a contestatiei va purta semnatura administratorului special/administratorului judiciar sau a lichidatorului, dupa caz.

Retragerea contestatiei poate fi facuta in tot sau in parte. In situatia in care cererea de retragere are ca obiect doar anumite capete de cerere din contestatia initiala, despre aceasta se va face mentiune in decizia emisa in solutionarea cauzei; contestatia si cererea de retragere partiala vor fi conexate, pentru o mai buna solutionare a cauzei.

Organul competent

Structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor solutioneaza contestatii formulate impotriva titlurilor de creanta si a altor acte administrative fiscale.

Activitatea de solutionare a contestatiilor se realizeaza de Structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor prin servicii de solutionare a contestatiilor organizate la nivel central si teritorial.

Serviciile de solutionare a contestatiilor organizate la nivel central si teritorial solutioneaza contestatiile repartizate de conducerea Structurii specializate de solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor in functie de natura titlului de creanta sau a actului administrativ fiscal atacat, calitatea contestatarului, cuantumul obligatiilor fiscale/vamale contestate, organul fiscal/vamal emitent al titlului de creanta/actului administrativ fiscal atacat si raza teritoriala in care isi au domiciliul fiscal contestatarii.

Raportul de inspectie fiscala/Procesul-verbal emis de organele fiscale/vamale, dupa caz, nu constituie titlu de creanta, acesta stand la baza emiterii actului administrativ fiscal, fapt pentru care nu poate fi contestat decat impreuna cu acesta. In situatia in care se contesta totusi doar raportul de inspectie fiscala/procesul-verbal, organul fiscal emitent va solicita contestatarului ca in termen de 5 zile lucratoare sa precizeze daca intelege sa conteste si titlul de creanta, iar, in caz contrar, contestatia va fi respinsa ca inadmisibila.

In cazul solutionarii contestatiei formulate impotriva unei decizii de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala, emisa ca urmare a inspectiei fiscale efectuate pentru solutionarea unui decont cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, competenta de solutionare este data de cuantumul TVA stabilite suplimentar.

In situatia contestarii deciziei de modificare a bazei de impunere, competenta de solutionare se stabileste in functie de suma cu care se diminueaza pierderea fiscala.

Atunci cand, ca urmare a constatarii pierderii inlesnirilor la plata, contestatarului i se stabilesc, pe cale de consecinta, debite si accesorii, competenta de solutionare a contestatiei se stabileste in functie de cuantumul debitelor si accesoriilor.

In cazul contestarii creantelor fiscale accesorii care nu sunt aferente unor creante fiscale principale stabilite prin decizii de impunere/acte administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere, competenta de solutionare se stabileste in functie de cuantumul sumei contestate inscrise in fiecare act administrativ luat individual.

Forma si continutul deciziei de solutionare a contestatiei

Decizia se semneaza de catre conducatorul structurii de solutionare a contestatiei sau de persoana cu functie de conducere imputernicita de acesta, dupa caz.

Decizia privind solutionarea contestatiei se intocmeste si se comunica astfel:

a) cate un exemplar se comunica contestatarului/administratorului special/administratorului judiciar sau lichidatorului, persoanelor introduse in procedura de solutionare a contestatiei, dupa caz, si organului fiscal care a intocmit actul atacat;
b) un exemplar ramane la dosarul contestatiei;
c) un exemplar se pastreaza la dosarul deciziilor.

Solutionarea contestatiei

Pentru lamurirea cauzelor, acolo unde este cazul, structura de solutionare a contestatiilor poate solicita puncte de vedere de la organul fiscal/vamal emitent al titlului de creanta, respectiv al actului administrativ atacat, iar in privinta clarificarii interpretarii cadrului legislativ, de la directiile de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau al altor institutii si autoritati.

In situatia in care pentru aceeasi cauza exista puncte de vedere contradictorii sau contrare punctului de vedere exprimat de structura de solutionare a contestatiilor, cauza respectiva poate fi supusa dezbaterii Comisiei fiscale centrale din Ministerul Finantelor, potrivit legii.

Structura de solutionare a contestatiilor va verifica existenta exceptiilor de procedura si a celor de fond, inainte de a proceda la solutionarea pe fond a contestatiei.

Suspendarea procedurii de solutionare a contestatiei pe cale administrativa

Structura de solutionare a contestatiilor poate suspenda solutionarea contestatiei administrative la cererea contestatarului sau din oficiu.

In situatia in care suspendarea solutionarii contestatiei a fost pronuntata ca urmare a unei sesizari adresate organelor de urmarire penala, la reluarea procedurii administrative, structura de solutionare a contestatiilor solicita organului fiscal care a sesizat organele de urmarire si cercetare penala punctul de vedere privind solutionarea contestatiei in raport cu solutia organelor penale/hotararea instantei de judecata.

La solutionarea contestatiilor, structura de solutionare a contestatiilor se va pronunta si in raport cu motivarea rezolutiilor de scoatere de sub urmarire penala, neincepere sau incetare a urmaririi penale, expertizelor efectuate in cauza, precum si in raport cu considerentele cuprinse in hotararile pronuntate de instanta de judecata, in masura in care au implicatii asupra aspectelor fiscale.

Structura de solutionare a contestatiilor poate suspenda procedura de solutionare a contestatiei, la cererea contestatarului, daca acesta prezinta motive intemeiate, cu exceptia situatiei in care motivul suspendarii il reprezinta cererea inaintata instantei judecatoresti competente prin care s-a solicitat suspendarea executarii actului administrativ fiscal contestat. Suspendarea solutionarii contestatiei se poate solicita o singura data. Aceasta solicitare poate fi adresata structurii de solutionare a contestatiilor pana la emiterea deciziei de solutionare. La aprobarea suspendarii, structura de solutionare a contestatiilor va stabili si termenul pana la care se suspenda procedura. Procedura administrativa este reluata la cererea contestatarului sau la expirarea termenului stabilit de structura de solutionare a contestatiilor, indiferent daca motivul care a determinat suspendarea a incetat sau nu.

Solutii asupra contestatiei

Contestatia poate fi respinsa, total sau partial, ca:

a) neintemeiata, in situatia in care argumentele de fapt si de drept prezentate in sustinerea contestatiei nu sunt de natura sa modifice cele dispuse prin titlul de creanta, respectiv prin actul administrativ fiscal atacat;

b) nemotivata, in situatia in care contestatarul nu prezinta argumente de fapt si de drept in sustinerea contestatiei;
 
c) fiind fara obiect, in situatia in care sumele si masurile contestate nu au fost stabilite prin titlul de creanta, respectiv prin actul administrativ fiscal atacat;
 
d) inadmisibila, in situatia contestarii deciziilor de impunere emise in temeiul deciziei referitoare la baza de impunere, avand in vedere prevederile art. 268 alin. (6) din Codul de procedura fiscala, in situatia contestarii de sine statatoare a raportului de inspectie fiscala sau a procesului-verbal emis de organele fiscale sau vamale.

Dispozitii tranzitorii privind solutionarea contestatiilor

Contestatiile aflate in curs de solutionare vor fi preluate si solutionate potrivit criteriilor de competenta reglementate in prezentele instructiuni.

Contestatiile formulate de contribuabilii care sunt incadrati in categoria marilor contribuabili si care ulterior depunerii contestatiei nu mai indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru marii contribuabili vor fi solutionate de structura de solutionare a contestatiilor competenta la data depunerii contestatiei.

Contestatiile formulate de contribuabilii mici si mijlocii si care ulterior depunerii contestatiei indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru marii contribuabili vor fi solutionate de structura de solutionare a contestatiilor competenta la data depunerii contestatiei.

Contestatiile formulate de un contribuabil care ulterior depunerii contestatiei isi schimba domiciliul fiscal in conditiile legii vor fi solutionate de structura de solutionare a contestatiilor competenta la data depunerii contestatiei.

Instructiuni privind publicarea pe site a deciziilor de solutionare a contestatiilor

Deciziile relevante emise in solutionarea contestatiilor, dupa anonimizarea lor, se vor posta pe site-ul Ministerului Finantelor.

Anonimizarea deciziilor emise in solutionarea contestatiilor se face prin eliminarea oricaror elemente care ar conduce la identificarea persoanelor fizice sau juridice implicate ori a functionarilor publici care au participat la redactarea si semnarea deciziei, precum si a denumirii directiilor de specialitate, in situatia in care acestea au fost invocate in cuprinsul deciziei.

alarm Descarca aici Programul Special de Alerta PortalContabilitate.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile PortalContabilitate.ro! ...clic aici

Newsletter portalcontabilitate.ro

Top 10 monografii contabile indispensabile pentru contabili

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul portalcontabilitate.ro si primesti cadou Raportul special "Top 10 monografii contabile indispensabile pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

x